Γ.Δ.
1452.24 +0,26%
ACAG
-5,17%
6.24
CENER
+0,76%
8
CNLCAP
+0,64%
7.9
DIMAND
+0,31%
9.6
OPTIMA
+1,50%
10.8
TITC
-1,51%
29.3
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,48%
1.462
ΑΒΕ
+1,26%
0.484
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-2,10%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,44%
1.5855
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.84
ΑΡΑΙΓ
+0,40%
12.65
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.69
ΑΣΤΑΚ
-3,23%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,25%
8.06
ΑΤΤ
+2,25%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,69%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-4,23%
2.49
ΒΙΟΣΚ
+0,38%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-3,94%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-0,30%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
16.58
ΔΑΑ
-0,12%
8.3
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,71%
11.16
ΔΟΜΙΚ
-2,19%
4.68
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,57%
0.347
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.68
ΕΕΕ
+1,45%
30.8
ΕΚΤΕΡ
+2,29%
4.475
ΕΛΒΕ
+6,28%
5.25
ΕΛΙΝ
-0,81%
2.45
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,76%
2.6
ΕΛΠΕ
-0,53%
8.385
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
+0,67%
1.8
ΕΛΧΑ
+0,83%
1.948
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.34
ΕΤΕ
+3,31%
7.81
ΕΥΑΠΣ
-0,93%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,50%
2.02
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.15
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.4295
ΙΛΥΔΑ
+1,73%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+0,37%
5.42
ΙΝΛΙΦ
-2,72%
5
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.148
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
+0,78%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+0,14%
3.655
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,22%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-3,27%
0.532
ΚΟΥΑΛ
-0,62%
1.278
ΚΟΥΕΣ
-0,86%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,93%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-4,86%
1.37
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.848
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.86
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,75%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
+4,57%
0.366
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-2,55%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-0,92%
1.08
ΜΕΒΑ
+0,25%
3.97
ΜΕΝΤΙ
-1,33%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+2,16%
47.2
ΜΙΓ
0,00%
3.99
ΜΙΝ
-5,47%
0.605
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.22
ΜΟΝΤΑ
+3,09%
3.34
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,03%
29.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.36
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,99%
1.02
ΞΥΛΚ
-3,57%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+0,58%
0.344
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-1,34%
22.1
ΟΛΠ
-0,20%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.88
ΟΠΑΠ
-0,70%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,45%
0.909
ΟΤΕ
-1,54%
14.06
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.78
ΠΑΙΡ
-0,85%
1.17
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
-0,61%
3.752
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+1,39%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,21%
4.7
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,50%
11.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-2,12%
0.37
ΣΙΔΜΑ
+0,26%
1.905
ΣΠΕΙΣ
-0,51%
7.76
ΣΠΙ
-5,33%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,49%
18.33
ΤΖΚΑ
-3,04%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,16%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-9,70%
0.298
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.175
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Οι απρόβλεπτοι ταξιδιώτες και το νέο τοπίο στις μεταφορές

Στο Όκλαντ, τη μεγαλύτερη πόλη της Νέας Ζηλανδίας, τα εισιτήρια των δημόσιων συγκοινωνιών μειώθηκαν στο μισό. Στο Λονδίνο οι πολιτικοί αποστέλλουν σημειώματα παρότρυνσης στα γραφεία των δημοσίων υπαλλήλων που τους λένε να προσέρχονται στη δουλειά και παρακαλούν ανθρώπους να αρχίσουν να έρχονται στο γραφείο.

Ο Eric Adams, ο δήμαρχος της Νέας Υόρκης, ζήτησε από τα αφεντικά των τραπεζών να δώσουν το παράδειγμα χρησιμοποιώντας το μετρό.

Τίποτα από αυτά δεν φαίνεται να λειτουργεί. Το μετρό έχει μόνο τα δύο τρίτα της κίνησης που είχε πριν την Covid-19. Τα αστικά λεωφορεία του Όκλαντ είχαν τη μισή κίνηση τον Απρίλιο από ό,τι τρία χρόνια νωρίτερα.

Παρά τους φόβους που εκφράζονται για κυκλοφοριακή συμφόρηση, οι άνθρωποι δεν φαίνεται να έχουν αντικαταστήσει τα δημόσια μέσα μεταφοράς με ιδιωτικά. Απλώς μετακινούνται λιγότερο.

Αν και τα ταξίδια είναι πιθανό να ανακάμψουν λίγο περισσότερο, η επιστροφή στο προ της πανδημίας πρότυπο φαίνεται απίθανη. Ένα στοιχείο είναι ότι δεν έχουν μειωθεί όλα τα ταξίδια. Οι Παριζιάνοι έκαναν περισσότερα ταξίδια για ψώνια το περασμένο καλοκαίρι απ’ ό,τι πριν από την εμφάνιση της πανδημίας.

Στη Νέα Υόρκη οι κυριακάτικες μετακινήσεις παραμένουν υψηλότερες από τις καθημερινές. Αυτό που έχει καταρρεύσει είναι οι μετακινήσεις σε ώρες αιχμής, ιδίως μεταξύ των καλά αμειβομένων εργαζομένων στην οικονομία της γνώσης γεγονός που υποδηλώνει ότι η αλλαγή στη συμπεριφορά δεν οφείλεται στο φόβο της μόλυνσης -ο οποίος αναμένεται να μειωθεί με την πάροδο του χρόνου- αλλά σε μια θεμελιώδη αναπροσαρμογή των εργασιακών συνηθειών.

Οι πλούσιες χώρες θα πρέπει να αποδεχτούν αυτή τη νέα πραγματικότητα και να αρχίσουν να κατασκευάζουν συστήματα μεταφορών που να ανταποκρίνονται σε αυτήν. Έργα υποδομής που απλώς προσθέτουν χωρητικότητα στις συμβατικές διαδρομές από τα προάστια στο κέντρο της πόλης φαίνονται πλέον άσκοπα, ιδίως στις μεγαλύτερες πόλεις.

Έχουν τις ρίζες τους στην ιδέα ότι οι αστικές μετακινήσεις μοιάζουν με αστερίσκο ή με τις ακτίνες ενός τροχού, με τους ανθρώπους να στριμώχνονται σε ακτινωτούς δρόμους και σιδηροδρομικές γραμμές. Τώρα, τα ταξίδια μοιάζουν περισσότερο με ιστό αράχνης.

Οι άνθρωποι κάνουν λιγότερες, συχνά μικρότερες διαδρομές κατά μήκος δευτερευόντων διαδρομών- κινούνται παραπλεύρως, αλλά και εντός και εκτός. Έτσι εξηγείται γιατί τα λεωφορεία, τα οποία χρησιμοποιούνται συχνά σε σύντομες διαδρομές, έχουν αδειάσει λιγότερο από τα τρένα του προαστιακού.

Τώρα που οι άνθρωποι ταξιδεύουν λιγότερο προβλέψιμα, υπάρχει μια ισχυρότερη επιχειρηματολογία για καινοτομίες όπως τα λεωφορεία κατά παραγγελία και η «κινητικότητα ως υπηρεσία», η οποία συνδυάζει τις δημόσιες συγκοινωνίες και τους προσωπικούς τρόπους μεταφοράς, όπως τα ταξί και τα ενοικιαζόμενα ποδήλατα.

Αυτά κάνουν καλύτερη χρήση των υφιστάμενων υποδομών και πλησιάζουν περισσότερο στην ευκολία των αυτοκινήτων. Η Αμβέρσα, η Γένοβα και το Ελσίνκι ηγούνται στον τομέα. Οι βρετανικές πόλεις πρέπει να κάνουν κάτι πιο βασικό, ενσωματώνοντας τα δίκτυα δημόσιων μεταφορών τους.

Εκτός του Λονδίνου, υπάρχει μια σειρά από εταιρείες λεωφορείων, μερικές σιδηροδρομικές γραμμές και ίσως ένα σύστημα τραμ, που το καθένα ακολουθεί την δική του «πορεία». Το αποτέλεσμα είναι σύγχυση και συχνά μεγαλύτερο κόστος για το κοινό.

Οι χώρες δεν θα πρέπει να σταματήσουν να εργάζονται σε έργα δημόσιων μεταφορών. Οι πληθυσμοί τους αυξάνονται και θα πρέπει να μειώσουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Αντί όμως να κατασκευάζουν περισσότερες ακτίνες, κατά τα πρότυπα της νέας γραμμής Elizabeth του Λονδίνου ή της σήραγγας που σκάβεται με τεράστιο κόστος κάτω από τον East river στη Νέα Υόρκη, θα πρέπει να διευκολύνουν τις μετακινήσεις γύρω από τις πόλεις ή από τη μια δορυφορική πόλη σε μια άλλη.

Προς το παρόν, οι κυβερνήσεις οφείλουν να καταβάλλουν χρήματα για να μην καταρρεύσουν τα συστήματα δημόσιων μεταφορών. Αλλά κάποια στιγμή θα πρέπει να βρεθεί μια άλλη πηγή χρημάτων για να αντικαταστήσει τα χαμένα έσοδα από τα εισιτήρια. Η καλύτερη από αυτές είναι η τιμολόγηση χρήσης του δρόμου.

Οι χώρες θα πρέπει να σταματήσουν να διεξάγουν δημοψηφίσματα για συστήματα χρέωσης της κυκλοφοριακής συμφόρησης και να προχωρήσουν στη δημιουργία τους. Θα ήταν επίσης φρόνιμο να μην θολώνουν τα νερά εξαιρώντας τα ηλεκτρικά οχήματα από τη χρέωση.

Η τιμολόγηση χρήσης του δρόμου θα έπρεπε να είναι πρωτίστως για τη διαχείριση της ζήτησης και τη συγκέντρωση χρημάτων για τις δημόσιες μεταφορές. Άλλοι μοχλοί – κανονισμοί, επιδοτήσεις και φόροι καυσίμων – μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να αποχωριστούν οι πολίτες τα πιο ρυπογόνα οχήματα.

Η μετάβαση από τους αστερίσκους στους ιστούς αράχνης θα είναι δύσκολη. Όλοι, από τους αυτοκινητιστές μέχρι τα συνδικάτα μεταφορών, θα διαμαρτυρηθούν. Αλλά τουλάχιστον μερικά πράγματα έχουν γίνει ευκολότερα.

Επειδή τόσοι πολλοί άνθρωποι έχουν μάθει να εργάζονται από το σπίτι, οι μηχανικοί δεν θα πρέπει να φοβούνται να εργάζονται στους δρόμους ή στους σιδηροδρόμους μεταξύ Δευτέρας και Παρασκευής, αντί να προβαίνουν σε κυκλοφοριακές ρυθμίσεις τα Σαββατοκύριακα.

Και κάθε συνδικάτο μεταφορών που απειλεί με απεργία είναι ευπρόσδεκτο να δοκιμάσει. Οι μέρες που τα συνδικάτα μπορούσαν να παραλύσουν τις πόλεις κλείνοντας τις δημόσιες συγκοινωνίες έχουν περάσει ανεπιστρεπτί, μαζί με πολλά άλλα.

 

© 2021 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά βρίσκεται στο www.economist.com

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!