Γ.Δ.
1490.46 -0,08%
ACAG
+0,16%
6.14
CENER
0,00%
8.73
CNLCAP
+0,63%
8
DIMAND
-0,85%
9.3
OPTIMA
+0,69%
11.68
TITC
-0,97%
30.6
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,73%
1.64
ΑΒΕ
-1,44%
0.48
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.24
ΑΚΡΙΤ
-0,56%
0.89
ΑΛΜΥ
-0,18%
2.795
ΑΛΦΑ
+2,61%
1.71
ΑΝΔΡΟ
-1,75%
6.74
ΑΡΑΙΓ
-0,15%
13.1
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.71
ΑΣΤΑΚ
-0,84%
7.1
ΑΤΕΚ
0,00%
0.422
ΑΤΡΑΣΤ
+2,63%
8.6
ΑΤΤ
-1,36%
10.85
ΑΤΤΙΚΑ
+0,83%
2.44
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,14%
6.2
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.66
ΒΙΟΣΚ
+0,72%
1.4
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.46
ΓΕΒΚΑ
+1,92%
1.595
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-2,15%
16.4
ΔΑΑ
+0,07%
8.356
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+1,63%
11.84
ΔΟΜΙΚ
-1,94%
4.56
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+3,53%
0.352
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.69
ΕΕΕ
+0,12%
32.34
ΕΚΤΕΡ
-0,93%
4.26
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
+0,41%
2.46
ΕΛΛ
+1,42%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,56%
2.645
ΕΛΠΕ
-1,79%
8.5
ΕΛΣΤΡ
+0,41%
2.43
ΕΛΤΟΝ
+0,54%
1.876
ΕΛΧΑ
+3,23%
2.08
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.152
ΕΠΣΙΛ
-0,50%
12
ΕΣΥΜΒ
-0,36%
1.375
ΕΤΕ
+1,29%
8.458
ΕΥΑΠΣ
-0,91%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
6.03
ΕΥΡΩΒ
+0,38%
2.108
ΕΧΑΕ
-1,14%
5.19
ΙΑΤΡ
-2,32%
1.685
ΙΚΤΙΝ
-2,44%
0.4195
ΙΛΥΔΑ
-1,98%
1.735
ΙΝΚΑΤ
-0,57%
5.26
ΙΝΛΙΦ
+0,40%
4.96
ΙΝΛΟΤ
+1,89%
1.186
ΙΝΤΕΚ
-0,33%
6.05
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.34
ΙΝΤΕΤ
+1,19%
1.28
ΙΝΤΚΑ
+3,89%
3.74
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
0,00%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+2,17%
1.65
ΚΟΡΔΕ
+1,12%
0.542
ΚΟΥΑΛ
-1,10%
1.26
ΚΟΥΕΣ
-1,38%
5.71
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
+2,22%
1.38
ΛΑΒΙ
+0,82%
0.978
ΛΑΜΔΑ
-2,61%
6.72
ΛΑΜΨΑ
+4,65%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.07
ΛΕΒΚ
+0,56%
0.36
ΛΕΒΠ
+9,72%
0.316
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.45
ΛΟΥΛΗ
-1,82%
2.7
ΜΑΘΙΟ
-5,62%
0.958
ΜΕΒΑ
+0,26%
3.92
ΜΕΝΤΙ
+3,10%
2.99
ΜΕΡΚΟ
0,00%
48
ΜΙΓ
+1,01%
3.99
ΜΙΝ
-1,75%
0.56
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,72%
27.7
ΜΟΝΤΑ
-1,57%
3.14
ΜΟΤΟ
+0,99%
3.06
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.72
ΜΠΕΛΑ
-1,38%
27.14
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
-0,25%
1.965
ΜΠΤΚ
-6,25%
0.45
ΜΥΤΙΛ
+0,21%
38.72
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
+6,09%
0.976
ΞΥΛΚ
-2,04%
0.288
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+9,09%
0.48
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-0,92%
21.6
ΟΛΠ
0,00%
25.2
ΟΛΥΜΠ
+0,72%
2.79
ΟΠΑΠ
-1,54%
15.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,21%
0.937
ΟΤΕ
-0,49%
14.15
ΟΤΟΕΛ
-0,32%
12.62
ΠΑΙΡ
-1,72%
1.14
ΠΑΠ
-1,18%
2.52
ΠΕΙΡ
-0,36%
3.852
ΠΕΤΡΟ
+0,65%
9.32
ΠΛΑΘ
+0,12%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
16
ΠΡΔ
0,00%
0.294
ΠΡΕΜΙΑ
-0,17%
1.192
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-0,37%
5.35
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.68
ΣΑΡ
-1,58%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
-9,09%
0.035
ΣΕΝΤΡ
+0,26%
0.38
ΣΙΔΜΑ
+0,79%
1.925
ΣΠΕΙΣ
-0,52%
7.72
ΣΠΙ
+0,56%
0.72
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-1,30%
18.16
ΤΖΚΑ
+2,50%
1.64
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,92%
1.758
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.2
ΦΡΙΓΟ
+6,35%
0.268
ΦΡΛΚ
+0,98%
4.14
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.65

Ναυτιλία: Σε χαμηλό 30 ετών οι ένοπλες επιθέσεις σε πλοία

Πριν από περίπου μια δεκαετία το βασικό πρόβλημα που αντιμετώπιζε η ποντοπόρος ναυτιλία, δεν ήταν ούτε η ανάκαμψη από την παγκόσμια κρίση που πυροδότησε η κατάρρευση της Lehman Brothers λίγα χρόνια νωρίτερα και ακόμα περισσότερο η «πράσινη μετάβαση» και ο αγώνας δρόμου προς την απανθρακοποίηση, που κυριαρχεί σήμερα στην ημερήσια διάταξη. Αντιθέτως, ο καθημερινός «πονοκέφαλος» για τους πλοιοκτήτες δεν ήταν άλλος από την πειρατεία.

Μάλιστα, το ρίσκο ήταν πλέον τόσο υψηλό, ώστε πολλά πλοία είτε απασχολούσαν ένοπλες ομάδες ασφαλείας, που συνόδευαν το πλήρωμα στο ταξίδι του, είτε έπλεαν συνοδεία ισχυρής ναυτικής δύναμης, στο πλαίσιο συνεργασίας των χωρών-μελών της Ε.Ε. Οι ακτές της Σομαλίας και ο Κόλπος του Άντεν, μέχρι την παράκτια ζώνη της Γουινέας και της Νιγηρίας στην Αφρική, ακόμα και τα Στενά της Μαλάκα στην Ασία, αποτελούσαν σημεία υψηλού κινδύνου για τα πλοία και τα πληρώματά τους, με τις επιθέσεις από ένοπλες ομάδες να είναι σχεδόν καθημερινό φαινόμενο. Όταν μάλιστα το αμερικανικής σημαίας πλοίο MERS Alabama έγινε στόχος ένοπλης επίθεσης και ομηρίας του πληρώματος από Σομαλούς ενόπλους, το 2009, το περιστατικό αποτέλεσε έμπνευση ακόμα και για ταινία του Χόλιγουντ (Captain Philips) με πρωταγωνιστή τον Τομ Χανκς.

Τα στοιχεία για την πειρατεία

Έκτοτε βέβαια, το πρόβλημα της πειρατείας είχε περάσει στο παρασκήνιο, με τις επιθέσεις να έχουν περιοριστεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι έχουν εξαλειφθεί. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του International Maritime Bureau (IMB), οι ένοπλες επιθέσεις για την πειρατεία ή την ληστεία των πληρωμάτων, βρέθηκαν στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας 30ετίας. Συγκεκριμένα, κατά το φετινό εννεάμηνο, ο σχετικός αριθμός ανήλθε σε 90 επιθέσεις. Δυστυχώς όμως, στο 95% αυτών, οι επιτιθέμενοι κατόρθωσαν να ανέβουν στο πλοίο, ενώ υπήρξε κι ένα περιστατικό πειρατείας. Όπως προκύπτει, 27 μέλη πληρώματος υπήρξαν θύματα ομηρείας φέτος, έξι δέχθηκαν επίθεση και πέντε απειλήθηκαν από ενόπλους. Ως εκ τούτου, παρότι τα νούμερα «ευημερούν», δεν ισχύει το ίδιο και με τον πραγματικό κίνδυνο, που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν τα πληρώματα των πλοίων.

Από τις 90 επιθέσεις, 13 αναφέρθηκαν στον Κόλπο της Γουινέας (από 27 το αντίστοιχο περσινό διάστημα), δείγμα της βελτίωσης που παρατηρείται στην δυτική Αφρική, η οποία έχει αποτελέσει την κύρια εστία επιθέσεων και πειρατείας τα τελευταία χρόνια. Παρόλα αυτά, το IMB συστήνει την περαιτέρω επαγρύπνηση των αρχών, καθώς, παρότι τα περιστατικά έχουν μειωθεί, δεν παύουν να υφίστανται ακόμα και να εγκυμονούν σημαντικούς κινδύνους για τα πληρώματα.

Για παράδειγμα, σε άλλες περιοχές, όπως π.χ. στα Στενά της Σιγκαπούρης, παρατηρείται αύξηση των επιθέσεων. Το φετινό εννεάμηνο καταγράφηκαν 31 επιθέσεις, από 21 κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Κατά κανόνα, στην περιοχή γίνονται ένοπλες επιθέσεις, τόσο σε φορτηγά, όσο και σε δεξαμενόπλοια. Πάντως, το IMB θεωρεί ότι ο πραγματικός αριθμός των περιστατικών είναι μεγαλύτερος, καθώς πολλά εξ αυτών δεν δηλώνονται στις αρμόδιες αρχές.

Η ασφάλεια των πληρωμάτων

Η ασφάλεια των πληρωμάτων αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για τον κλάδο, ιδίως στην τρέχουσα συγκυρία μετά την πανδημία, καθώς αρκετά μέλη πληρωμάτων έχουν απομακρυνθεί από την ναυτιλία, μετά την δυσάρεστη εμπειρία του κορωνοϊού. Χιλιάδες ναυτικοί και αξιωματικοί υποχρεώθηκαν να παραμείνουν σε ενεργό υπηρεσία για μέχρι και 20 μήνες, χωρίς την δυνατότητα να επιστρέψουν στην πατρίδα τους. Η κατάσταση αυτή προέκυψε εξαιτίας της άρνησης αρκετών χωρών να χαρακτηρίσουν τους εργαζόμενους αυτούς, «πρώτης γραμμής», με αποτέλεσμα να τους απαγορεύεται η αποβίβαση (προκειμένου στη συνέχεια να ταξιδέψουν αεροπορικά στην χώρα τους). Μάλιστα, υπήρξαν και περιπτώσεις χωρών που αρνήθηκαν ακόμα και την παροχή νοσοκομειακής περίθαλψης. Τα γεγονότα αυτά έχουν αποτρέψει πολλούς νέους από την είσοδο στον κλάδο, ενώ αρκετά πληρώματα που βίωσαν την κατάσταση αυτή, σχεδιάζουν την αποχώρησή τους. Ως εκ τούτου, οι πλοιοκτήτες και οι αντίστοιχες ενώσεις μελετούν τρόπους, προκειμένου να βελτιωθεί η ζωή στη θάλασσα, τόσο μέσω επιπλέον παροχών στα πλοία, όσο και σε επίπεδο όρων απασχόλησης.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!