Γ.Δ.
1452.24 +0,26%
ACAG
-5,17%
6.24
CENER
+0,76%
8
CNLCAP
+0,64%
7.9
DIMAND
+0,31%
9.6
OPTIMA
+1,50%
10.8
TITC
-1,51%
29.3
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,48%
1.462
ΑΒΕ
+1,26%
0.484
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-2,10%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,44%
1.5855
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.84
ΑΡΑΙΓ
+0,40%
12.65
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.69
ΑΣΤΑΚ
-3,23%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,25%
8.06
ΑΤΤ
+2,25%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,69%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-4,23%
2.49
ΒΙΟΣΚ
+0,38%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-3,94%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-0,30%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
16.58
ΔΑΑ
-0,12%
8.3
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,71%
11.16
ΔΟΜΙΚ
-2,19%
4.68
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,57%
0.347
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.68
ΕΕΕ
+1,45%
30.8
ΕΚΤΕΡ
+2,29%
4.475
ΕΛΒΕ
+6,28%
5.25
ΕΛΙΝ
-0,81%
2.45
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,76%
2.6
ΕΛΠΕ
-0,53%
8.385
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
+0,67%
1.8
ΕΛΧΑ
+0,83%
1.948
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.34
ΕΤΕ
+3,31%
7.81
ΕΥΑΠΣ
-0,93%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,50%
2.02
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.15
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.4295
ΙΛΥΔΑ
+1,73%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+0,37%
5.42
ΙΝΛΙΦ
-2,72%
5
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.148
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
+0,78%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+0,14%
3.655
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,22%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-3,27%
0.532
ΚΟΥΑΛ
-0,62%
1.278
ΚΟΥΕΣ
-0,86%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,93%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-4,86%
1.37
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.848
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.86
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,75%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
+4,57%
0.366
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-2,55%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-0,92%
1.08
ΜΕΒΑ
+0,25%
3.97
ΜΕΝΤΙ
-1,33%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+2,16%
47.2
ΜΙΓ
0,00%
3.99
ΜΙΝ
-5,47%
0.605
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.22
ΜΟΝΤΑ
+3,09%
3.34
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,03%
29.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.36
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,99%
1.02
ΞΥΛΚ
-3,57%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+0,58%
0.344
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-1,34%
22.1
ΟΛΠ
-0,20%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.88
ΟΠΑΠ
-0,70%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,45%
0.909
ΟΤΕ
-1,54%
14.06
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.78
ΠΑΙΡ
-0,85%
1.17
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
-0,61%
3.752
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+1,39%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,21%
4.7
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,50%
11.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-2,12%
0.37
ΣΙΔΜΑ
+0,26%
1.905
ΣΠΕΙΣ
-0,51%
7.76
ΣΠΙ
-5,33%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,49%
18.33
ΤΖΚΑ
-3,04%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,16%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-9,70%
0.298
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.175
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Ναυτιλία: Το ελληνικό νηολόγιο στα κορυφαία του κόσμου

Πράσινη διεθνής πρωτιά για το ελληνικό νηολόγιο αφού σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD), είναι στα κορυφαία 11 πρώτα του κόσμου με τις χαμηλότερες εκπομπές ρύπων.

Επικαλούμενοι στοιχεία της σουηδικής εταιρείας Marine Benchmark, η οποία υπολογίζει τις εκπομπές CO2 ανά νηολόγιο, βάσει του Συστήματος Αυτόματης Αναγνώρισης (AIS) των πλοίων, οι συνολικές εκπομπές των βαποριών που είναι εγγεγραμμένα στην ελληνική σημαία διαμορφώθηκαν το 2021 σε 16,8 εκατ. τόνους.

Οι συνολικές εκπομπές CO2 από τα υπό ελληνική σημαία πλοία υποχώρησαν κατά 23,04% το διάστημα 2011-2021.

Η μεγαλύτερη μείωση συντελέστηκε μεταξύ 2012 και 2013, όταν οι εκπομπές έπεσαν κατά 9,21%.
Αξιοσημείωτο είναι ότι στη διάρκεια αυτής της διετίας η χωρητικότητα των υπό ελληνική σημαία πλοίων ενισχύθηκε κατά 1,47%.

Το εγχώριο νηολόγιο καταγράφει καλύτερες επιδόσεις ακόμη και από χώρες με μικρότερη εγγεγραμμένη χωρητικότητα, όπως η Ιαπωνία και η Δανία.
Το υψηλότερο μερίδιο της ιαπωνικής σημαίας στις εκπομπές αποδίδεται εν μέρει στο γεγονός ότι διαθέτει περισσότερα πλοία γενικού φορτίου, ενώ αντίστοιχα τα νούμερα της Δανίας οφείλονται στη διαχείριση πλειάδας βαποριών μεταφοράς containers. Οι δύο εν λόγω κατηγορίες αφορούν πλοία με μεγαλύτερο αποτύπωμα CO2 συγκριτικά με άλλα.

Επενδύσεις σε νέα πλοία

Κατά την εξεταζόμενη περίοδο και με βάση την πλατφόρμα δεδομένων της UNCTAD, η χωρητικότητα του ελληνικού νηολογίου έχει μειωθεί κατά 7,94%, στα 64,5 εκατ. GT το 2021, από 70,1 εκατ. GT το 2011.

Συνεπώς, παρά τις δεδομένες εκροές από την εγχώρια σημαία τα τελευταία χρόνια για διάφορους λόγους, η υποχώρηση των εκπομπών είναι απόρροια και άλλων παραγόντων, που συνδέονται κυρίως με τις μαζικές επενδύσεις των Ελλήνων σε νεότερα πλοία.

Ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων που ενεγράφησαν στο ελληνικό νηολόγιο στο επτάμηνο του 2022 είναι περίπου κατά 10 έτη μικρότερος απ’ αυτά που διεγράφησαν.

Ειδικότερα, τα νέα πλοία είναι 22, μέσης ηλικίας 3,5 ετών, ενώ η ίδια τάση ακολουθείται, σύμφωνα με πληροφορίες, και τους τελευταίους μήνες.

Παράλληλα, όπως λένε οι αναλυτές της μελέτης της UNCTAD, η ελληνική σημαία διαθέτει περισσότερα δεξαμενόπλοια, το αποτύπωμα CO2 των οποίων είναι χαμηλότερο από containerships και βαπόρια γενικού φορτίου.

Σύμφωνα με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, η Ελλάδα παραμένει στον Λευκό Κατάλογο STCW (Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), καθώς και στον Λευκό Κατάλογο του Paris MoU και του Tokyo MoU. Επίσης, περιλαμβάνεται στον Κατάλογο των Ναυτιλιακών Διοικήσεων του Προγράμματος QUALSHIP 21 της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ (USCG).

Προσπάθεια ανακοπής των εκροών

Η ελληνική σημαία κατατάσσεται στην ένατη θέση με τα κορυφαία νηολόγια διεθνώς και στη δεύτερη σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, με βάση την καθιερωμένη ετήσια έκθεση της Lloyd’s List.
Η πτωτική τάση στον αριθμό των ενταγμένων πλοίων που άρχισε πριν από μερικά χρόνια συνεχίζεται και σήμερα, παρά τις προσπάθειες που συντελούνται σε θεσμικό και επιχειρηματικό επίπεδο.

Μολονότι η κρατική πολιτική έχει ως στόχο την προσέλκυση πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, η έλλειψη ειδικευμένου ναυτικού προσωπικού αποτελεί εμπόδιο, κάτι που οδηγεί τους πλοιοκτήτες σε ξένα νηολόγια, επισημαίνουν ναυτιλιακοί αξιωματούχοι.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!