Γ.Δ.
1471.78 -0,29%
ACAG
-0,65%
6.16
CENER
+1,69%
8.4
CNLCAP
+0,62%
8.1
DIMAND
-0,95%
9.41
OPTIMA
0,00%
11.5
TITC
-3,84%
30.05
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,38%
1.576
ΑΒΕ
0,00%
0.487
ΑΔΜΗΕ
+0,45%
2.22
ΑΚΡΙΤ
-1,68%
0.88
ΑΛΜΥ
0,00%
2.75
ΑΛΦΑ
0,00%
1.612
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.76
ΑΡΑΙΓ
+0,38%
13.35
ΑΣΚΟ
+0,75%
2.68
ΑΣΤΑΚ
-0,56%
7.16
ΑΤΕΚ
+1,94%
0.42
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.28
ΑΤΤ
-3,11%
10.9
ΑΤΤΙΚΑ
-0,84%
2.36
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,67%
5.95
ΒΙΟΚΑ
+0,39%
2.6
ΒΙΟΣΚ
+0,35%
1.415
ΒΙΟΤ
0,00%
0.256
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
-5,33%
1.6
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,32%
16.4
ΔΑΑ
-0,48%
8.31
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-1,21%
11.4
ΔΟΜΙΚ
+2,17%
4.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-3,49%
0.332
ΕΒΡΟΦ
-1,19%
1.66
ΕΕΕ
+0,89%
31.78
ΕΚΤΕΡ
+2,34%
4.38
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
+1,65%
2.47
ΕΛΛ
+0,70%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,17%
2.7
ΕΛΠΕ
+0,70%
8.67
ΕΛΣΤΡ
+2,17%
2.35
ΕΛΤΟΝ
+0,65%
1.862
ΕΛΧΑ
-1,10%
1.976
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.152
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12.08
ΕΣΥΜΒ
+3,01%
1.37
ΕΤΕ
+1,12%
8.16
ΕΥΑΠΣ
-0,31%
3.22
ΕΥΔΑΠ
+1,02%
5.96
ΕΥΡΩΒ
-2,50%
2.024
ΕΧΑΕ
-0,94%
5.27
ΙΑΤΡ
+2,10%
1.705
ΙΚΤΙΝ
-0,37%
0.408
ΙΛΥΔΑ
+0,55%
1.835
ΙΝΚΑΤ
-1,84%
5.33
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.96
ΙΝΛΟΤ
-0,18%
1.138
ΙΝΤΕΚ
-0,16%
6.14
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,47%
4.28
ΙΝΤΕΤ
+0,40%
1.265
ΙΝΤΚΑ
-0,98%
3.53
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
+0,98%
1.54
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-0,62%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-1,89%
0.52
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.26
ΚΟΥΕΣ
-1,33%
5.95
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,44%
10.55
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-3,25%
1.34
ΛΑΒΙ
+0,56%
0.895
ΛΑΜΔΑ
-1,13%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.8
ΛΑΝΑΚ
+0,94%
1.07
ΛΕΒΚ
+5,81%
0.328
ΛΕΒΠ
0,00%
0.394
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.46
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.69
ΜΑΘΙΟ
-0,98%
1.01
ΜΕΒΑ
-2,06%
3.8
ΜΕΝΤΙ
+0,67%
2.99
ΜΕΡΚΟ
0,00%
47.6
ΜΙΓ
+1,00%
4.055
ΜΙΝ
0,00%
0.6
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.56
ΜΟΝΤΑ
+1,27%
3.19
ΜΟΤΟ
-0,49%
3.03
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.72
ΜΠΕΛΑ
+0,07%
27.22
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
+0,26%
1.96
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
-0,73%
38.2
ΝΑΚΑΣ
+2,82%
2.92
ΝΑΥΠ
-1,06%
0.93
ΞΥΛΚ
+1,47%
0.276
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
0,00%
0.356
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-4,44%
21.5
ΟΛΠ
+0,59%
25.4
ΟΛΥΜΠ
+0,36%
2.81
ΟΠΑΠ
+0,52%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,19%
0.915
ΟΤΕ
-0,57%
14.01
ΟΤΟΕΛ
-0,62%
12.8
ΠΑΙΡ
-1,67%
1.175
ΠΑΠ
-1,17%
2.54
ΠΕΙΡ
+0,47%
3.888
ΠΕΤΡΟ
-2,13%
9.2
ΠΛΑΘ
+0,87%
4.04
ΠΛΑΚΡ
0,00%
16.1
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
-0,35%
1.134
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+2,92%
5.29
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.7
ΣΑΡ
+0,53%
11.36
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-0,26%
0.383
ΣΙΔΜΑ
-0,78%
1.9
ΣΠΕΙΣ
-1,96%
8
ΣΠΙ
-0,28%
0.708
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-2,32%
18.1
ΤΖΚΑ
+1,90%
1.61
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.15
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+1,16%
1.74
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-2,19%
0.268
ΦΡΛΚ
-0,83%
4.165
ΧΑΙΔΕ
+4,58%
0.685

Ενέργεια: Μεγαλώνει ο ελληνικός διάδρομος φυσικού αερίου

Ενισχύεται ο ρόλος της Ελλάδας ως ενεργειακού διαδρόμου, καθώς ξεκινά η διαδικασία δέσμευσης πρόσθετης χωρητικότητας στον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑΡ, ενώ μέσα στο φετινό εξάμηνο αναμένεται να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση (FID) για τον αγωγό Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας και ταυτόχρονα εξετάζεται ο διπλασιασμός χωρητικότητας του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB.

Μέχρι το 2027 μπορεί να έχει διπλασιαστεί, από τα 10 δισ. στα 20 δισ. κυβικά μέτρα (bcm) η χωρητικότητα του ΤΑΡ, όπως ανακοίνωσε αυτήν την εβδομάδα η διοίκηση της εταιρείας διαχείρισης. Ο αγωγός, που μέσω της Βόρειας Ελλάδας και της Αλβανίας μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, θα αναβαθμιστεί σταδιακά και ήδη ξεκίνησε η διαδικασία δέσμευσης πρόσθετων ποσοτήτων 1,2 δισ. κυβικών μέτρων από τους ενδιαφερόμενους. Ένας δεύτερος γύρος δέσμευσης χωρητικότητας αναμένεται να πραγματοποιηθεί μέσα στη φετινή χρονιά.

Η διοίκηση της εταιρείας επαναλαμβάνει στην πρόσφατη ανακοίνωση πως παραμένει «πιστή στον ρόλο που έχει αναλάβει στο πλαίσιο του σχεδίου RePowerEU και του μνημονίου μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Αζερμπαϊτζάν», με στόχο τον διπλασιασμό χωρητικότητας μέχρι το 2027. Μέτοχοι του ΤΑΡ είναι η BP (20%), η Socar (20%), η Snam (20%), η Fluxys  (19%), η Enagas (16%) και η Axpo (5%). Ο μήκους 878 χιλιομέτρων αγωγός συνδέεται με τον αγωγό TANAP στα ελληνοτουρκικά σύνορα.

Θέμα ημερών είναι οι ανακοινώσεις για το θετικό market test που πραγματοποίησε ο ΔΕΣΦΑ για τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, ενώ μέσα στο πρώτο εξάμηνο αναμένεται η τελική επενδυτική απόφαση (FID) για το ελληνικό τμήμα του έργου. Ο αγωγός θα έχει μήκος 125 χιλιομέτρων, τα 57 από τα οποία θα βρίσκονται εντός της ελληνικής επικράτειας και τα υπόλοιπα 68 στο έδαφος της γειτονικής χώρας. Ο σχεδιασμός προβλέπει αρχική δυναμικότητα 1,5 bcm ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα τρία bcm, αλλά και κατάλληλες προδιαγραφές ώστε να μεταφέρει και υδρογόνο. Το συνολικό κόστος του έργου έχει υπολογιστεί κοντά στα 130 εκατ. ευρώ, με το κόστος του ελληνικού τμήματος στα 67 εκατ. ευρώ, ενώ προβλέπεται πως ο αγωγός θα τεθεί σε λειτουργία το 2024.

Με τον νέο αγωγό η Ελλάδα θα καταστεί πύλη εισαγωγής φυσικού αερίου (και ειδικά υγροποιημένου φυσικού αερίου –  LNG) για τη Βόρεια Μακεδονία, ενώ ήδη διαδραματίζει τον ίδιο ρόλο για τη Βουλγαρία. Ειδικά στη διάρκεια του 2022, μετά και το κλείσιμο της στρόφιγγας του ρωσικού αερίου προς τη Σόφια, ο τερματικός σταθμός της Ρεβυθούσας αποτέλεσε βασική πύλη εισόδου LNG για τη βουλγαρική αγορά. Η κατασκευή των νέων πλωτών τερματικών σταθμών σε Αλεξανδρούπολη (προωθούνται από την Gastrade), Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας (από τη Διώρυγα Gas του ομίλου Motor Oil) κ.λπ. θα ενισχύσει περαιτέρω τον ρόλο της χώρας μας ως πύλης LNG για τη Νοτιοανατολική και την Κεντρική Ευρώπη.

Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζεται ήδη η αύξηση της χωρητικότητας του Διασυνδετήριου Αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB), που τέθηκε πρόσφατα σε λειτουργία και προσφέρει πρόσβαση και σε αγορές όπως η Σερβία και η Ρουμανία. Ο IGB συνδέει τη Βουλγαρία και τις άλλες αγορές με τον ΤΑΡ που μεταφέρει το αζέρικο αέριο και συνεπώς προσφέρει εναλλακτική λύση στο ρωσικό φυσικό αέριο. Ο IGB ξεκίνησε τη λειτουργία του με ετήσια δυναμικότητα τριών δισ. κυβικών μέτρων, που μπορεί, όμως, να αυξηθεί στα πέντε δισ. κυβικά μέτρα μέσω σταθμού συμπίεσης. Είναι μήκους 182 χιλιομέτρων και συνδέει την Κομοτηνή με τη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!