Γ.Δ.
1452.24 +0,26%
ACAG
-5,17%
6.24
CENER
+0,76%
8
CNLCAP
+0,64%
7.9
DIMAND
+0,31%
9.6
OPTIMA
+1,50%
10.8
TITC
-1,51%
29.3
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,48%
1.462
ΑΒΕ
+1,26%
0.484
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-2,10%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,44%
1.5855
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.84
ΑΡΑΙΓ
+0,40%
12.65
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.69
ΑΣΤΑΚ
-3,23%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,25%
8.06
ΑΤΤ
+2,25%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,69%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-4,23%
2.49
ΒΙΟΣΚ
+0,38%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-3,94%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-0,30%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
16.58
ΔΑΑ
-0,12%
8.3
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,71%
11.16
ΔΟΜΙΚ
-2,19%
4.68
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,57%
0.347
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.68
ΕΕΕ
+1,45%
30.8
ΕΚΤΕΡ
+2,29%
4.475
ΕΛΒΕ
+6,28%
5.25
ΕΛΙΝ
-0,81%
2.45
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,76%
2.6
ΕΛΠΕ
-0,53%
8.385
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
+0,67%
1.8
ΕΛΧΑ
+0,83%
1.948
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.34
ΕΤΕ
+3,31%
7.81
ΕΥΑΠΣ
-0,93%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,50%
2.02
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.15
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.4295
ΙΛΥΔΑ
+1,73%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+0,37%
5.42
ΙΝΛΙΦ
-2,72%
5
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.148
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
+0,78%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+0,14%
3.655
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,22%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-3,27%
0.532
ΚΟΥΑΛ
-0,62%
1.278
ΚΟΥΕΣ
-0,86%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,93%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-4,86%
1.37
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.848
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.86
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,75%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
+4,57%
0.366
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-2,55%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-0,92%
1.08
ΜΕΒΑ
+0,25%
3.97
ΜΕΝΤΙ
-1,33%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+2,16%
47.2
ΜΙΓ
0,00%
3.99
ΜΙΝ
-5,47%
0.605
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.22
ΜΟΝΤΑ
+3,09%
3.34
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,03%
29.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.36
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,99%
1.02
ΞΥΛΚ
-3,57%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+0,58%
0.344
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-1,34%
22.1
ΟΛΠ
-0,20%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.88
ΟΠΑΠ
-0,70%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,45%
0.909
ΟΤΕ
-1,54%
14.06
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.78
ΠΑΙΡ
-0,85%
1.17
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
-0,61%
3.752
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+1,39%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,21%
4.7
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,50%
11.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-2,12%
0.37
ΣΙΔΜΑ
+0,26%
1.905
ΣΠΕΙΣ
-0,51%
7.76
ΣΠΙ
-5,33%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,49%
18.33
ΤΖΚΑ
-3,04%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,16%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-9,70%
0.298
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.175
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Παρέλαση ενδιαφερόμενων για τις φρεγάτες στον Σκαραμαγκά

Μέχρι τέλος του μήνα αναμένεται να προκηρυχθούν οι δύο διαγωνισμοί για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Πρόκειται για τα δύο τμήματα των πρώην ακινήτων Σκαραμαγκά, εκείνο που ανήκει στα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (ΕΝΑΕ) και το δεύτερο που ανήκει στην Ελληνική Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ).

Οι διαγωνισμοί θα τρέξουν παράλληλα με στόχο την ολοκλήρωσή τους μέχρι το Μάιο ή το αργότερο Ιούνιο, καθώς η κυβέρνηση πιέζεται να προχωρήσει το συμβόλαιο παραγωγής των τεσσάρων νέων φρεγατών. Επιδίωξη δε είναι να βρεθεί ένας ενδιαφερόμενος που θα αναλάβει τα δύο πρώην ακίνητα του ναυπηγείου Σκαραμαγκά, έτσι ώστε να αποτελέσουν τη νέα βάση (συμ)παραγωγής των νέων φρεγατών.

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Οι ενδιαφερόμενοι

Προς την κατεύθυνση αυτή, ήδη τις εγκαταστάσεις του Σκαραμαγκά έχουν επισκεφθεί και επιθεωρήσει τόσο τεχνικοί της αμερικανικής Lockheed Martin, όσο και της Γαλλικής Naval, που θεωρούνται τα «φαβορί» για την ανάληψη του συμβολαίου των φρεγατών. Ωστόσο επισκέψεις στα ναυπηγεία, αλλά και στην πολιτική και στρατιωτική ηγεσία της χώρας πραγματοποίησαν η βρετανική βιομηχανία Babcok, η γνώριμη στον Σκαραμαγκά Thyssen Group και η Ολλανδική Damen Shipyards. Πάντως αυτή την εβδομάδα στην Αθήνα βρίσκονται για επαφές οι τεχνικοί της αμερικανικής Lockheed Martin.

Οι προαναφερόμενες αμυντικές βιομηχανίες, φυσικά δεν ενδιαφέρονται για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Ενδιαφέρονται αποκλειστικά για την συν-ναυπήγηση των φρεγατών αξίας 5-6 δισ. ευρώ. Ουσιαστικά τους ενδιαφέρει να εξετάσουν, αν τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά επαρκούν για να συνδράμουν προς την κατεύθυνση της συμπαραγωγής, όπως εύλογα θα απαιτήσει η ελληνική κυβέρνηση.

Στους ένθερμους ενδιαφερόμενους των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, παραμένει κατά κύριο λόγο ο εφοπλιστής Θεόφιλος Πριόβολος. Ο τελευταίος κατέθεσε τη μοναδική προσφορά στον προηγούμενο διαγωνισμό, ύψους 15,1 εκατ. ευρώ, η οποία ωστόσο δεν έγινε αποδεκτή από την κυβέρνηση και τον αρμόδιο υπουργό Χρ. Σταϊκούρα, αφού θεωρήθηκε πολύ χαμηλή. Στη ίδια διαδικασία συμμετείχε και η Onex, η οποία ωστόσο κατέθεσε μόνον «συμβολικά» την προσφορά του 1 εκατ. ευρώ.

Ο εφοπλιστής Θ. Πριόβολος παραμένει στην κούρσα, δηλαδή στη διεκδίκηση των ναυπηγείων. Ωστόσο αμφισβητείται αν τελικά θα καταβάλει τίμημα των 80-85 εκατ. ευρώ που έχει θέσει «σιωπηλά» ως ελάχιστο τίμημα η κυβέρνηση στην διαδικασία αυτή.

Αν το τίμημα καταβληθεί, και τα ναυπηγεία εισέλθουν σε μια διαδικασία εκσυγχρονισμού, τότε και οι ενδιαφερόμενοι για τις φρεγάτες θα αποκτήσουν ένα συνομιλητή με τον οποίο θα εξετάσουν το ενδεχόμενο της συμπαραγωγής. Η συμπαραγωγή αφορά κατά κανόνα εργασίες συναρμολόγησης των φρεγατών, οι οποίες μπορεί να γίνουν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Η παραγωγή των οπλικών συστημάτων, των ηλεκτρονικών και των μηχανών πλοήγησης του σκάφους που αντιστοιχούν στο 70% έως 80% της αξίας της φρεγάτας, θα παραχθούν στο εξωτερικό.

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Το πρόβλημα της συμπαραγωγής

Αν το τίμημα δεν καταβληθεί, δηλαδή και οι δύο διαγωνισμοί εκποίησης των ναυπηγείων Σκαραμαγκά κριθούν άγονοι, τότε η χώρα αποκτά ένα επιπλέον πρόβλημα, εκείνο της συμπαραγωγής. Η κυβέρνηση  θα πρέπει να εξετάσει αν θα δώσει ένα μεγάλο συμβόλαιο, ύψους 5 έως 6 δισ. ευρώ, χωρίς να εξασφαλίσει κάποια εγχώρια παραγωγική συμμετοχή σε αυτό.

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, τα οποία βρίσκονται σε διαδικασία εξυγίανσης, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές δεν επαρκούν για την συμπαραγωγή των φρεγατών. Ωστόσο παραμένουν ως «μπαλαντέρ» στην περίπτωση που ναυαγήσει η ιδιωτικοποίηση του Σκαραμαγκά.

Από την άλλη πλευρά θεωρείται σίγουρο ότι αν τελικά βρεθεί επενδυτής για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, και αυτός δεν είναι η Onex που διεκδικεί τα ναυπηγεία Ελευσίνας, τότε κινδυνεύει να ναυαγήσει  η εξυγίανση των Ναυπηγείων της Ελευσίνας. Και αυτό γιατί κανένας δεν περιμένει από την Onex να επενδύσει πάνω από 270 εκατ. ευρώ, έστω και σε μια διάρκεια δεκαετία, για τις οφειλές του ναυπηγείου (κυρίως δημόσιο και τράπεζες), όταν κάποιος άλλος, π.χ. με 85 εκατ. ευρώ, θα αποκτήσει τον έλεγχο ενός πολύ μεγαλύτερου ναυπηγείου της χώρας, παράλληλα με ένα σημαντικό συμβόλαιο παραγωγής αμυντικού εξοπλισμού.

Η εξίσωση προς επίλυση είναι επομένως πολύ δύσκολη, καθώς δεν είναι μόνον η τύχη των δύο μεγαλύτερων ναυπηγείων της χώρας, ούτε τα συμβόλαια του πολεμικού ναυτικού που εκκρεμούν και είναι κρίσιμα για την αμυντική θωράκισή της. Επιπλέον συνεχίζονται και τα πρόστιμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς την Ελληνική Δημοκρατία για υποθέσεις κρατικών ενισχύσεων και τα οποία συνεχίζουν να επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό με περίπου 1,2 εκατ. ευρώ το μήνα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!