Γ.Δ.
1481.99 +0,32%
ACAG
-0,32%
6.26
CENER
-1,07%
8.31
CNLCAP
+1,24%
8.15
DIMAND
-1,14%
9.5
OPTIMA
+0,54%
11.26
TITC
+1,28%
31.6
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
+0,82%
1.472
ΑΒΕ
-0,21%
0.465
ΑΔΜΗΕ
+0,45%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-1,64%
0.9
ΑΛΜΥ
-0,73%
2.73
ΑΛΦΑ
+0,15%
1.63
ΑΝΔΡΟ
+0,58%
6.92
ΑΡΑΙΓ
-0,08%
12.82
ΑΣΚΟ
-0,74%
2.67
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,25%
8.12
ΑΤΤ
-0,88%
11.3
ΑΤΤΙΚΑ
+0,82%
2.45
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,49%
6.07
ΒΙΟΚΑ
+0,77%
2.63
ΒΙΟΣΚ
+1,05%
1.45
ΒΙΟΤ
+5,47%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
+4,27%
2.44
ΓΕΒΚΑ
+1,19%
1.7
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,48%
16.82
ΔΑΑ
+1,25%
8.404
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,09%
11.74
ΔΟΜΙΚ
-2,22%
4.635
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,75%
0.348
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.685
ΕΕΕ
0,00%
31.66
ΕΚΤΕΡ
+0,11%
4.42
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
+0,41%
2.47
ΕΛΛ
-1,74%
14.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,86%
2.695
ΕΛΠΕ
-0,41%
8.41
ΕΛΣΤΡ
-0,42%
2.35
ΕΛΤΟΝ
-0,22%
1.796
ΕΛΧΑ
-0,99%
2.01
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
-0,33%
12
ΕΣΥΜΒ
-0,37%
1.335
ΕΤΕ
-0,37%
8.05
ΕΥΑΠΣ
+0,93%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+1,56%
5.85
ΕΥΡΩΒ
-0,10%
2.063
ΕΧΑΕ
+1,69%
5.41
ΙΑΤΡ
0,00%
1.685
ΙΚΤΙΝ
+0,49%
0.412
ΙΛΥΔΑ
+2,55%
1.81
ΙΝΚΑΤ
+0,37%
5.4
ΙΝΛΙΦ
-0,20%
4.99
ΙΝΛΟΤ
+0,52%
1.154
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.21
ΙΝΤΕΡΚΟ
+1,89%
4.32
ΙΝΤΕΤ
-1,17%
1.265
ΙΝΤΚΑ
+0,54%
3.695
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
+1,32%
1.54
ΚΕΠΕΝ
+2,00%
2.04
ΚΛΜ
+0,92%
1.645
ΚΟΡΔΕ
+0,39%
0.518
ΚΟΥΑΛ
-1,94%
1.216
ΚΟΥΕΣ
+1,23%
5.76
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
+1,09%
1.39
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.85
ΛΑΜΔΑ
-0,57%
7.02
ΛΑΜΨΑ
+0,59%
34
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.06
ΛΕΒΚ
-1,73%
0.34
ΛΕΒΠ
-9,09%
0.3
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,69%
1.46
ΛΟΥΛΗ
+0,38%
2.66
ΜΑΘΙΟ
-5,66%
1
ΜΕΒΑ
-0,26%
3.86
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+4,44%
47
ΜΙΓ
+1,39%
4.02
ΜΙΝ
-1,64%
0.6
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,62%
27.52
ΜΟΝΤΑ
+3,59%
3.46
ΜΟΤΟ
+1,16%
3.055
ΜΟΥΖΚ
-1,37%
0.72
ΜΠΕΛΑ
+0,50%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
-0,51%
1.96
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
-0,36%
38.86
ΝΑΚΑΣ
-1,41%
2.8
ΝΑΥΠ
-2,67%
0.948
ΞΥΛΚ
-1,47%
0.268
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
0,00%
0.358
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-0,45%
22.3
ΟΛΠ
+1,21%
25.1
ΟΛΥΜΠ
-1,75%
2.81
ΟΠΑΠ
-0,26%
15.49
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.926
ΟΤΕ
-0,28%
14.46
ΟΤΟΕΛ
0,00%
12.84
ΠΑΙΡ
-1,23%
1.2
ΠΑΠ
+0,38%
2.62
ΠΕΙΡ
+1,32%
3.83
ΠΕΤΡΟ
+0,44%
9.08
ΠΛΑΘ
+0,25%
4.01
ΠΛΑΚΡ
+1,95%
15.7
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+0,87%
1.156
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+3,94%
5.01
ΡΕΒΟΙΛ
+0,88%
1.715
ΣΑΡ
-0,17%
11.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
+2,16%
0.378
ΣΙΔΜΑ
+0,80%
1.9
ΣΠΕΙΣ
+1,98%
8.24
ΣΠΙ
-0,85%
0.696
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,11%
18.82
ΤΖΚΑ
-0,65%
1.54
ΤΡΑΣΤΟΡ
+4,35%
1.2
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,58%
1.72
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+1,50%
0.27
ΦΡΛΚ
+0,97%
4.15
ΧΑΙΔΕ
+0,76%
0.665

Τουρισμός: Σε 5 περιφέρειες το 90% των ξενοδοχειακών μονάδων

Ο τουρισμός έχει βρεθεί στο επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος τα τελευταία χρόνια και οι ανακοινώσεις για δημιουργία ξενοδοχειακών μονάδων αλλά και ανακαινίσεις υπαρχόντων διαδέχονται η μία την άλλη. Αυτές οι κινήσεις, σε συνδυασμό με τα μηνύματα για ισχυρή ζήτηση για διακοπές στην Ελλάδα, δημιουργούν αισιοδοξία για μια πολύ καλή τουριστική σεζόν.

Αν, όμως, ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά στις ανακοινώσεις των επενδύσεων, θα δούμε ότι αυτές συγκεντρώνονται στους ήδη δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς και κυρίως στα νησιά. Κρήτη, Ρόδος, Κως, Σαντορίνη, Μύκονος, Πάρος, Κέρκυρα έχουν μπει στο στόχαστρο των τουριστών και κατ’ επέκταση και των επενδυτών, ενώ πολύ ψηλά βρίσκεται το ενδιαφέρον και για την Αττική, τη Θεσσαλονίκη και τη Χαλκιδική. Τι γίνεται, όμως, με την υπόλοιπη Ελλάδα;

Τα στοιχεία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος για το ξενοδοχειακό δυναμικό της χώρας το 2022 είναι σαφή. Περισσότερο από 88% των ξενοδοχειακών μονάδων είναι συγκεντρωμένο σε πέντε περιφέρειες: Νοτίου Αιγαίου (2.256 μονάδες), Κρήτης (1.650), Κεντρικής Μακεδονίας (1.148), Ιονίων Νήσων (1.011) και Αττικής (698). Και στις οκτώ υπόλοιπες περιφέρειες μαζί, το σύνολο των ξενοδοχειακών μονάδων δεν ξεπερνά τις 1.185, με την Πελοπόννησο να κρατά τα σκήπτρα (678) και τη Θεσσαλία (λόγω Πηλίου και Σποράδων) να ακολουθεί με 548 μονάδες. Επόμενη σε αριθμό μονάδων είναι η Στερεά Ελλάδα με 507, η Ήπειρος με 435, η Ανατολική Μακεδονία – Θράκη και το Βόρειο Αιγαίο με 381 ξενοδοχεία η κάθε περιφέρεια, η Δυτική Ελλάδα με 272 και ουραγός η Δυτική Μακεδονία με 122.

Αναζητώντας την «εμπειρία»

Να σημειωθεί ότι από αυτά τα 1.185 ξενοδοχεία μόλις τα 124 είναι 5 αστέρων, με τη συντριπτική πλειονότητα να είναι 3 και 2 αστέρων. Πρόκειται δηλαδή για μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες μάλιστα λειτουργούν κατά κύριο λόγο καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, στηρίζοντας και τον χειμερινό τουρισμό.

Είναι και τα ξενοδοχεία που, ενώ δίνουν ζωή στις τοπικές κοινωνίες, χτυπήθηκαν περισσότερο από την υγειονομική κρίση, αλλά και από την ενεργειακή κρίση. Ως μικρομεσαίες και οικογενειακές επιχειρήσεις, η πρόσβαση που έχουν στα χρηματοδοτικά προγράμματα στην πραγματικότητα είναι μικρή και αρκετά περιορισμένης έκτασης. Οι πολύ λίγες μονάδες εργασίας που έχουν ουσιαστικά τις αποκλείουν από ενισχύσεις που θα μπορούσαν να τις βοηθήσουν να αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες τους. Το αποτέλεσμα είναι οι επιχειρήσεις αυτές να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας.

Κι όμως, σε μια εποχή που οι ταξιδιώτες αναζητούν προορισμούς λιγότερο προβεβλημένους, προορισμούς πιο αυθεντικούς, που μπορούν να τους προσφέρουν πρωτόγνωρες εμπειρίες, τα ξενοδοχεία αυτά είναι σε θέση να παρέχουν την προσωποποιημένη εξυπηρέτηση. Και ενώ στο προϊόν «ήλιος-θάλασσα», που είναι δημοφιλές και άρα προσοδοφόρο, η Ελλάδα έχει κατακτήσει μια περίοπτη θέση στον τουριστικό χάρτη, στα προϊόντα «εμπειρία», «φύση», «περιπέτεια» κ.λπ. η χώρα μας είναι ανύπαρκτη. Μιλάμε για μια χώρα που το 80% του εδάφους της είναι ορεινό ή ημιορεινό!

Δεν είναι τυχαίο το ότι σε πολλές από αυτές τις μη τουριστικές περιφέρειες οι «ψαγμένοι» τουρίστες στρέφονται σε αυτόνομα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Υπάρχει πλέον μια δυναμική αγορά στο παγκόσμιο τουριστικό στερέωμα, την οποία αξίζει τον κόπο να προσεγγίσει η Ελλάδα, για να παρουσιάσει και αυτόν τον ταξιδιωτικό πλούτο που διαθέτει, εκτός των δημοφιλών νησιών. Υπό την προϋπόθεση, βέβαια, ότι η Πολιτεία θα στρέψει το βλέμμα της και προς τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις περιοχές αυτές. Τότε τα οφέλη του τουρισμού θα μπορέσουν να διαχυθούν σε όλα τα μέρη της χώρας και καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Ένα πολύ καλό παράδειγμα προς μίμηση είναι η περιφέρεια της Ηπείρου, η οποία μέχρι πρόσφατα ήταν η πιο φτωχή περιφέρεια της Ελλάδας. Κι όμως, αναπτύσσεται τουριστικά με ραγδαίο ρυθμό.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!