Γ.Δ.
1490.46 -0,08%
ACAG
+0,16%
6.14
CENER
0,00%
8.73
CNLCAP
+0,63%
8
DIMAND
-0,85%
9.3
OPTIMA
+0,69%
11.68
TITC
-0,97%
30.6
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,73%
1.64
ΑΒΕ
-1,44%
0.48
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.24
ΑΚΡΙΤ
-0,56%
0.89
ΑΛΜΥ
-0,18%
2.795
ΑΛΦΑ
+2,61%
1.71
ΑΝΔΡΟ
-1,75%
6.74
ΑΡΑΙΓ
-0,15%
13.1
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.71
ΑΣΤΑΚ
-0,84%
7.1
ΑΤΕΚ
0,00%
0.422
ΑΤΡΑΣΤ
+2,63%
8.6
ΑΤΤ
-1,36%
10.85
ΑΤΤΙΚΑ
+0,83%
2.44
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,14%
6.2
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.66
ΒΙΟΣΚ
+0,72%
1.4
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.46
ΓΕΒΚΑ
+1,92%
1.595
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-2,15%
16.4
ΔΑΑ
+0,07%
8.356
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+1,63%
11.84
ΔΟΜΙΚ
-1,94%
4.56
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+3,53%
0.352
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.69
ΕΕΕ
+0,12%
32.34
ΕΚΤΕΡ
-0,93%
4.26
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
+0,41%
2.46
ΕΛΛ
+1,42%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,56%
2.645
ΕΛΠΕ
-1,79%
8.5
ΕΛΣΤΡ
+0,41%
2.43
ΕΛΤΟΝ
+0,54%
1.876
ΕΛΧΑ
+3,23%
2.08
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.152
ΕΠΣΙΛ
-0,50%
12
ΕΣΥΜΒ
-0,36%
1.375
ΕΤΕ
+1,29%
8.458
ΕΥΑΠΣ
-0,91%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
6.03
ΕΥΡΩΒ
+0,38%
2.108
ΕΧΑΕ
-1,14%
5.19
ΙΑΤΡ
-2,32%
1.685
ΙΚΤΙΝ
-2,44%
0.4195
ΙΛΥΔΑ
-1,98%
1.735
ΙΝΚΑΤ
-0,57%
5.26
ΙΝΛΙΦ
+0,40%
4.96
ΙΝΛΟΤ
+1,89%
1.186
ΙΝΤΕΚ
-0,33%
6.05
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.34
ΙΝΤΕΤ
+1,19%
1.28
ΙΝΤΚΑ
+3,89%
3.74
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
0,00%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+2,17%
1.65
ΚΟΡΔΕ
+1,12%
0.542
ΚΟΥΑΛ
-1,10%
1.26
ΚΟΥΕΣ
-1,38%
5.71
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
+2,22%
1.38
ΛΑΒΙ
+0,82%
0.978
ΛΑΜΔΑ
-2,61%
6.72
ΛΑΜΨΑ
+4,65%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.07
ΛΕΒΚ
+0,56%
0.36
ΛΕΒΠ
+9,72%
0.316
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.45
ΛΟΥΛΗ
-1,82%
2.7
ΜΑΘΙΟ
-5,62%
0.958
ΜΕΒΑ
+0,26%
3.92
ΜΕΝΤΙ
+3,10%
2.99
ΜΕΡΚΟ
0,00%
48
ΜΙΓ
+1,01%
3.99
ΜΙΝ
-1,75%
0.56
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,72%
27.7
ΜΟΝΤΑ
-1,57%
3.14
ΜΟΤΟ
+0,99%
3.06
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.72
ΜΠΕΛΑ
-1,38%
27.14
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
-0,25%
1.965
ΜΠΤΚ
-6,25%
0.45
ΜΥΤΙΛ
+0,21%
38.72
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
+6,09%
0.976
ΞΥΛΚ
-2,04%
0.288
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+9,09%
0.48
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-0,92%
21.6
ΟΛΠ
0,00%
25.2
ΟΛΥΜΠ
+0,72%
2.79
ΟΠΑΠ
-1,54%
15.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,21%
0.937
ΟΤΕ
-0,49%
14.15
ΟΤΟΕΛ
-0,32%
12.62
ΠΑΙΡ
-1,72%
1.14
ΠΑΠ
-1,18%
2.52
ΠΕΙΡ
-0,36%
3.852
ΠΕΤΡΟ
+0,65%
9.32
ΠΛΑΘ
+0,12%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
16
ΠΡΔ
0,00%
0.294
ΠΡΕΜΙΑ
-0,17%
1.192
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-0,37%
5.35
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.68
ΣΑΡ
-1,58%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
-9,09%
0.035
ΣΕΝΤΡ
+0,26%
0.38
ΣΙΔΜΑ
+0,79%
1.925
ΣΠΕΙΣ
-0,52%
7.72
ΣΠΙ
+0,56%
0.72
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-1,30%
18.16
ΤΖΚΑ
+2,50%
1.64
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,92%
1.758
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.2
ΦΡΙΓΟ
+6,35%
0.268
ΦΡΛΚ
+0,98%
4.14
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.65

Το στοιχειωμένο σιδηροδρομικό τμήμα ΣΚΑ – Οινόη και ένας νόμος με… τρύπες

Σε ακόμα μεγαλύτερο μπέρδεμα οδηγεί τα σιδηροδρομικά έργα ο νόμος για τον διαχωρισμό ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, που ψηφίστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, με στόχο να αντιμετωπιστούν καθυστερήσεις και αμαρτίες δεκαετιών και να συνεχίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση να χρηματοδοτεί την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε ζητήσει ένα νέο μοντέλο για την υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων (που ουδέποτε τελειώνουν) και τελικά ο νόμος προβλέπει πως ο ΟΣΕ θα προωθεί τα έργα σε υφιστάμενες γραμμές, ενώ η ΕΡΓΟΣΕ θα προωθεί τις επεκτάσεις του δικτύου, όπως π.χ. οι έξι εν εξελίξει διαγωνισμοί με ανταγωνιστικό διάλογο για τις διασυνδέσεις με λιμάνια (Ραφήνας, Λαυρίου κ.λπ.).

Όμως ήδη καταγράφονται εντάσεις και παραφωνίες στις σχέσεις ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ. Ταυτόχρονα, στελέχη του σιδηροδρόμου αναρωτιούνται με ποιον τρόπο ο υποστελεχωμένος ΟΣΕ, με το υπέργηρο προσωπικό, θα αναλάβει να προωθήσει έργα και μελέτες δεκάδων εκατομμυρίων, που αναλαμβάνει με βάση το πρόσφατο νομοθέτημα του υπουργείου Υποδομών. Δεν είναι τυχαίο πως σε χθεσινή σύσκεψη υπό τον υπουργό Υποδομών, Χρ. Σταϊκούρα, αποφασίστηκε να υπογραφεί «Συμφωνία – Πλαίσιο» μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου, με την οποία θα ρυθμίζονται οι σχέσεις των διάφορων φορέων του σιδηροδρόμου, δηλαδή ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, Hellenic Train και ΓΑΙΑΟΣΕ.

Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί το στοιχειωμένο τμήμα μεταξύ του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ) και του Σιδηροδρομικού Σταθμού Οινόης, μήκους 54 χιλιομέτρων, που έχει κατασκευαστεί το 1960. Πρόκειται για το μοναδικό τμήμα του σιδηροδρομικού άξονα Αθηνών – Θεσσαλονίκης που παραμένει με παλαιά υποδομή και επιδομή εδώ και 70 χρόνια, παρά τα δισεκατομμύρια που έχουν δαπανηθεί στο δίκτυο της χώρας. Επειδή η γραμμή είναι στρωμένη με απαρχαιωμένες σήμερα ελαφρές σιδηροτροχιές και μεταλλικούς στρωτήρες (πρόκειται για υλικά που δεν χρησιμοποιούνται πλέον για στρώση βασικών γραμμών), ο ΟΣΕ δεν μπορεί να πιστοποιήσει το τμήμα ΣΚΑ – Οινόη με βάση τις προδιαγραφές διαλειτουργικότητας.

Λόγω της παμπάλαιης υποδομής και επιδομής, οι ταχύτητες στο συγκεκριμένο τμήμα δεν ξεπερνούν τα 90 με 100 χιλιόμετρα την ώρα και συχνά ο ΟΣΕ προχωρεί στις λεγόμενες «βραδυπορίες» (ζητεί από τους μηχανοδηγούς των αμαξοστοιχιών να κατεβάσουν ταχύτητα), λόγω τεχνικών προβλημάτων. Ένα άλλο πρόβλημα είναι πως οι σημερινές μικρές σήραγγες στον Άγιο Στέφανο, στις οποίες έχουν εντοπιστεί και δομικά προβλήματα, δεν επιτρέπουν τη διέλευση εμπορικών αμαξοστοιχιών με φορτία μεγάλου μεγέθους, όπως επιβάλλεται από τις προδιαγραφές των διευρωπαϊκών αξόνων στον σιδηρόδρομο.

Η μελέτη αναβάθμισης του τμήματος ΣΚΑ – Οινόη αποφασίστηκε να προκηρυχθεί προ δεκαετίας, αλλά «κουτσουρεμένη», χωρίς π.χ. να προβλέπεται διέλευση εμπορευματικών συρμών μεγάλου φορτίου από τις δύο σήραγγες του Αγίου Στεφάνου, αλλά μόνο από τη μία! Δηλαδή αν πρέπει να περάσει τέτοιου φορτίου συρμός, τότε θα μονοδρομούμε τη γραμμή ώστε να περνάει από τη μία σήραγγα που έχει αναβαθμιστεί! Εκτός μελέτης αναβάθμισης έμειναν και τρεις ισόπεδες διαβάσεις σε Δεκέλεια, Αυλώνα και Άγιο Θωμά, παρά το γεγονός πως επί δεκαετίες έχουν χαρακτηριστεί επικίνδυνες. Με βάση αυτήν τη μελέτη, είχε αποφασιστεί από την ΕΡΓΟΣΕ και τελικά δημοπρατήθηκε η νέα στάση στο Κρυονέρι, ώστε να εξυπηρετούνται κάτοικοι και οι εργαζόμενοι στην ευρύτερη περιοχή.

Μετά την ψήφιση του νέου νόμου, που αναθέτει στον ΟΣΕ να προκηρύσσει έργα επί υφιστάμενων γραμμών, ουδείς γνωρίζει τι θα γίνει με το στοιχειωμένο τμήμα ΣΚΑ – Οινόη. Στον ΟΣΕ μπορεί να μη διαθέτουν πλέον το απαραίτητο εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό, αλλά τρέχουν για να προκηρύξουν έργα! Έτσι, έχουν ήδη αναλάβει την επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής, προκήρυξαν μέσα στον Αύγουστο μελέτη έξι εκατομμυρίων για το τμήμα Μέστη – Αλεξανδρούπολη στη Θράκη, ενώ ετοιμάζονται να σχεδιάσουν και την αναβάθμιση της γραμμής Πάτρας – Πύργου, όπου πρέπει να ανακατασκευαστούν και γέφυρες που είχαν καταστραφεί προ πολλών ετών από πλημμύρες. Το κλίμα στις σχέσεις ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ, που υποτίθεται πως θα βελτιωνόταν με τον νέο νόμο, ποτέ δεν ήταν χειρότερο, λένε οι γνωρίζοντες.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!