Γ.Δ.
1493.65 +1,49%
ACAG
-0,65%
6.12
CENER
+3,57%
8.7
CNLCAP
+3,09%
8.35
DIMAND
+0,43%
9.45
OPTIMA
+1,22%
11.64
TITC
+3,16%
31
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
+5,08%
1.656
ΑΒΕ
0,00%
0.487
ΑΔΜΗΕ
-0,90%
2.2
ΑΚΡΙΤ
-2,27%
0.86
ΑΛΜΥ
+2,55%
2.82
ΑΛΦΑ
+1,77%
1.6405
ΑΝΔΡΟ
+1,48%
6.86
ΑΡΑΙΓ
-0,37%
13.3
ΑΣΚΟ
0,00%
2.68
ΑΣΤΑΚ
+0,56%
7.2
ΑΤΕΚ
+0,48%
0.422
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.3
ΑΤΤ
+0,92%
11
ΑΤΤΙΚΑ
+0,85%
2.38
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+2,02%
6.07
ΒΙΟΚΑ
+4,23%
2.71
ΒΙΟΣΚ
-1,77%
1.39
ΒΙΟΤ
0,00%
0.256
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
-0,83%
2.38
ΓΕΒΚΑ
+0,94%
1.615
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,46%
16.64
ΔΑΑ
+0,26%
8.332
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+2,46%
11.68
ΔΟΜΙΚ
-1,06%
4.65
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,90%
0.335
ΕΒΡΟΦ
+1,20%
1.68
ΕΕΕ
+1,32%
32.2
ΕΚΤΕΡ
-1,14%
4.33
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
+0,40%
2.48
ΕΛΛ
-0,70%
14.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,74%
2.68
ΕΛΠΕ
+1,61%
8.81
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.35
ΕΛΤΟΝ
+0,54%
1.872
ΕΛΧΑ
+2,48%
2.025
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.152
ΕΠΣΙΛ
-0,66%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,46%
1.39
ΕΤΕ
+4,17%
8.5
ΕΥΑΠΣ
+1,55%
3.27
ΕΥΔΑΠ
+0,50%
5.99
ΕΥΡΩΒ
+1,63%
2.057
ΕΧΑΕ
+1,52%
5.35
ΙΑΤΡ
+1,17%
1.725
ΙΚΤΙΝ
+1,23%
0.413
ΙΛΥΔΑ
+0,82%
1.85
ΙΝΚΑΤ
+0,38%
5.35
ΙΝΛΙΦ
+0,40%
4.98
ΙΝΛΟΤ
+0,18%
1.14
ΙΝΤΕΚ
-0,98%
6.08
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,93%
4.32
ΙΝΤΕΤ
+1,58%
1.285
ΙΝΤΚΑ
+0,57%
3.55
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,65%
1.53
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+0,62%
1.625
ΚΟΡΔΕ
+3,08%
0.536
ΚΟΥΑΛ
+3,81%
1.308
ΚΟΥΕΣ
-0,84%
5.9
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,37%
10.8
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
+2,99%
1.38
ΛΑΒΙ
+6,82%
0.956
ΛΑΜΔΑ
+1,29%
7.08
ΛΑΜΨΑ
+1,78%
34.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.07
ΛΕΒΚ
+9,15%
0.358
ΛΕΒΠ
-1,02%
0.39
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-0,68%
1.45
ΛΟΥΛΗ
+3,35%
2.78
ΜΑΘΙΟ
+0,50%
1.015
ΜΕΒΑ
+1,84%
3.87
ΜΕΝΤΙ
-0,33%
2.98
ΜΕΡΚΟ
+0,84%
48
ΜΙΓ
-1,11%
4.01
ΜΙΝ
-5,00%
0.57
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,02%
27.84
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.19
ΜΟΤΟ
-0,33%
3.02
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.72
ΜΠΕΛΑ
+2,87%
28
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
+0,26%
1.965
ΜΠΤΚ
+2,13%
0.48
ΜΥΤΙΛ
+0,37%
38.34
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
+0,65%
0.936
ΞΥΛΚ
+8,33%
0.299
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+23,60%
0.44
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-0,93%
21.3
ΟΛΠ
0,00%
25.4
ΟΛΥΜΠ
-1,42%
2.77
ΟΠΑΠ
+0,26%
15.54
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,66%
0.921
ΟΤΕ
+0,64%
14.1
ΟΤΟΕΛ
-0,16%
12.78
ΠΑΙΡ
-1,70%
1.155
ΠΑΠ
-0,39%
2.53
ΠΕΙΡ
-0,10%
3.884
ΠΕΤΡΟ
+1,30%
9.32
ΠΛΑΘ
0,00%
4.04
ΠΛΑΚΡ
-0,62%
16
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+4,06%
1.18
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,19%
5.3
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.7
ΣΑΡ
+0,35%
11.4
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
-9,57%
0.0425
ΣΕΝΤΡ
+0,26%
0.384
ΣΙΔΜΑ
-0,26%
1.895
ΣΠΕΙΣ
-1,25%
7.9
ΣΠΙ
+0,57%
0.712
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+1,11%
18.3
ΤΖΚΑ
0,00%
1.61
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.15
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.74
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+2,50%
8.2
ΦΡΙΓΟ
-2,99%
0.26
ΦΡΛΚ
-0,36%
4.15
ΧΑΙΔΕ
+1,46%
0.695

Σούπερ μάρκετ: Αύξηση τζίρου 9,6% στο α’ εξάμηνο – Παγιώνονται οι ανατιμήσεις

Αύξηση 9,6% κατέγραψε ο τζίρος των σούπερ μάρκετ στο πρώτο εξάμηνο του 2023, σύμφωνα με στοιχεία της Circana (πρώην IRI) που δείχνουν ότι συνεχίστηκε το ράλι των τιμών -ειδικά σε απορρυπαντικά και γαλακτοκομικά- ενώ ισχυροποιείται το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που φτάνει πλέον το 26,3% (συμπεριλαμβανομένης της Lidl).

Είναι εξάλλου ενδεικτικό ότι ο ρυθμός ανάπτυξης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (pl) είναι σταθερά διψήφιος και φτάνει το 13,4%. Η μεγαλύτερη διείσδυση του pl καταγράφεται στα προϊόντα οικιακής φροντίδας (26,6%) και ακολουθούν τα τρόφιμα (26,5%) και τα είδη προσωπικής υγιεινής (22,1%).

Η ακρίβεια στρέφει τους καταναλωτές στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καθώς, αν και ακριβαίνουν κι αυτά, διατίθενται σε πιο ανταγωνιστικές τιμές από τα επώνυμα. Τα στοιχεία της Circana δείχνουν ότι οι τιμές στα προϊόντα του σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν μεσοσταθμικά κατά 9,6% στο πρώτο εξάμηνο ενώ σε ορισμένες κατηγορίες καταγράφεται διψήφια αύξηση. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις εντοπίζονται στα απορρυπαντικά και στα καθαριστικά οικιακής χρήσης, της τάξης του 14% και ακολουθούν τα γαλακτοκομικά με 13,4% ενώ αξιοσημείωτες αυξήσεις που ξεπερνούν το 10% καταγράφονται σε κατεψυγμένα, υλικά για μαγείρεμα, καρυκεύματα και προϊόντα προσωπικής υγιεινής.

Τα στοιχεία αντανακλούν τις ανησυχίες για τα υψηλά επίπεδα του πληθωρισμού τροφίμων στην Ελλάδα. Σύμφωνα πάντως με τα πρόσφατα στοιχεία της Eurostat ο εναρμονισμένος δείκτης αυξήθηκε τον Αύγουστο κατά 3,4%, οριακά χαμηλότερα από το 3,5% του Ιουλίου. Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ (ανακοινώσει στοιχεία για τον Αύγουστο την Παρασκευή, 8 Σεπτεμβρίου) ο πληθωρισμός τον Ιούλιο ήταν 2,5%, με αύξηση στην κατηγορία των τροφίμων 12,3%.

Η αξία της αγοράς

Αναφορικά με τις πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ, που στο σύνολο του 2022 ξεπέρασαν τα 8,4 δισ. ευρώ, στο α’ εξάμηνο του 2023 έχουν ανεβάσει ταχύτητα. Σημειώνεται ότι ο τζίρος των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων (FMCG) ξεπέρασε συνολικά τα 4,4 δισ. ευρώ έναντι 4 δισ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2022, με ανάπτυξη 9,2% στα τρόφιμα, 10,6% στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και 10,8% στα είδη για το καθάρισμα του σπιτιού.

Ειδικότερα, η κατηγορία των τροφίμων που έχει τη μερίδα του λέοντος στην αγορά με μερίδιο 76,3%, εμφανίζει αξία 3,4 δισ. ευρώ στο α’ εξάμηνο του 2023 από 3,1 δισ. ευρώ στο α’ εξάμηνο του 2022. Ενισχυμένες ωστόσο είναι και οι άλλες δύο μεγάλες κατηγορίες προϊόντων: τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας, με αξία που ενισχύθηκε σε περίπου 500 εκατ. ευρώ από 450 εκατ. ευρώ και τα είδη για τη φροντίδα του σπιτιού που αύξησε την αξία της σε περίπου 440 εκατ. ευρώ από περίπου 400 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Συνολικά η αξία της αγοράς αυξήθηκε κατά 9,6%, ρυθμός υψηλότερος αυτού στο σύνολο της περσινής χρονιάς (ανάπτυξη 7,4% το 2022 και 0,1% το 2021) αλλά χωρίς αύξηση του όγκου πωλήσεων που έμεινε αμετάβλητος στο εξεταζόμενο διάστημα. Επομένως γίνεται κατανοητό ότι η ανάπτυξη της αγοράς οφείλεται στον πληθωρισμό.

Μεγάλος κερδισμένος ο Σκλαβενίτης

Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι οι πιο κερδισμένοι της συγκυρίας είναι τα πολύ μεγάλα σούπερ μάρκετ (hypermarket), τα mini market και κυρίως τα σούπερ μάρκετ στην Κρήτη. Τα μεγάλα σούπερ μάρκετ, 2.500 τ.μ. και άνω, εμφάνισαν ανάπτυξη πωλήσεων 13,9% στο α’ εξάμηνο σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, τα mini market μέχρι 400 τ.μ. 15,8% ενώ παρατηρώντας την εξέλιξη του τζίρου ανά γεωγραφικό διαμέρισμα η Κρήτη εμφανίζει τις καλύτερες επιδόσεις, με αύξηση πωλήσεων 17,5%.

Στην περίπτωση της αλυσίδας Σκλαβενίτης συντρέχουν οι δύο από τις τρεις συνθήκες καθώς στρατηγικά αναπτύσσεται κυρίως με μεγάλα καταστήματα και επιπλέον εκτός από την παρουσία της με τα ομώνυμα καταστήματα στην Κρήτη επωφελείται και από την τοπική αλυσίδα Χαλκιαδάκης, στην οποία ελέγχει 60% των μετοχών. Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι hypermarket διαθέτουν και οι άλλοι μεγάλοι παίκτες ΑΒ Βασιλόπουλος, MyMarket, Lidl κ.α.. Επιπλέον, με βάση τις επιδόσεις ανά τύπο καταστήματος πριμοδοτούνται και οι εταιρείες με διείσδυση σε νησιά και περιοχές με υψηλή επισκεψιμότητα όπως για παράδειγμα η Πελοπόννησος που εμφάνισε ανάπτυξη 11,1% στο εξεταζόμενο διάστημα. Στη Βόρεια Ελλάδα, όπου την πρωτοκαθεδρία έχει η Μασούτης, η αγορά εμφάνισε ανάπτυξη 9,2% και ειδικά στη Θεσσαλονίκη σημειώθηκε αύξηση 8,7%. Κάπου εκεί κινήθηκε και η επίδοση της Αττικής, στο 8,8% ενώ στην Κεντρική Ελλάδα τα στοιχεία δείχνουν επίσης ανάπτυξη 8,8%.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!