Γ.Δ.
1490.46 -0,08%
ACAG
+0,16%
6.14
CENER
0,00%
8.73
CNLCAP
+0,63%
8
DIMAND
-0,85%
9.3
OPTIMA
+0,69%
11.68
TITC
-0,97%
30.6
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,73%
1.64
ΑΒΕ
-1,44%
0.48
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.24
ΑΚΡΙΤ
-0,56%
0.89
ΑΛΜΥ
-0,18%
2.795
ΑΛΦΑ
+2,61%
1.71
ΑΝΔΡΟ
-1,75%
6.74
ΑΡΑΙΓ
-0,15%
13.1
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.71
ΑΣΤΑΚ
-0,84%
7.1
ΑΤΕΚ
0,00%
0.422
ΑΤΡΑΣΤ
+2,63%
8.6
ΑΤΤ
-1,36%
10.85
ΑΤΤΙΚΑ
+0,83%
2.44
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,14%
6.2
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.66
ΒΙΟΣΚ
+0,72%
1.4
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.46
ΓΕΒΚΑ
+1,92%
1.595
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-2,15%
16.4
ΔΑΑ
+0,07%
8.356
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+1,63%
11.84
ΔΟΜΙΚ
-1,94%
4.56
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+3,53%
0.352
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.69
ΕΕΕ
+0,12%
32.34
ΕΚΤΕΡ
-0,93%
4.26
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
+0,41%
2.46
ΕΛΛ
+1,42%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,56%
2.645
ΕΛΠΕ
-1,79%
8.5
ΕΛΣΤΡ
+0,41%
2.43
ΕΛΤΟΝ
+0,54%
1.876
ΕΛΧΑ
+3,23%
2.08
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.152
ΕΠΣΙΛ
-0,50%
12
ΕΣΥΜΒ
-0,36%
1.375
ΕΤΕ
+1,29%
8.458
ΕΥΑΠΣ
-0,91%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
6.03
ΕΥΡΩΒ
+0,38%
2.108
ΕΧΑΕ
-1,14%
5.19
ΙΑΤΡ
-2,32%
1.685
ΙΚΤΙΝ
-2,44%
0.4195
ΙΛΥΔΑ
-1,98%
1.735
ΙΝΚΑΤ
-0,57%
5.26
ΙΝΛΙΦ
+0,40%
4.96
ΙΝΛΟΤ
+1,89%
1.186
ΙΝΤΕΚ
-0,33%
6.05
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.34
ΙΝΤΕΤ
+1,19%
1.28
ΙΝΤΚΑ
+3,89%
3.74
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
0,00%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+2,17%
1.65
ΚΟΡΔΕ
+1,12%
0.542
ΚΟΥΑΛ
-1,10%
1.26
ΚΟΥΕΣ
-1,38%
5.71
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
+2,22%
1.38
ΛΑΒΙ
+0,82%
0.978
ΛΑΜΔΑ
-2,61%
6.72
ΛΑΜΨΑ
+4,65%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.07
ΛΕΒΚ
+0,56%
0.36
ΛΕΒΠ
+9,72%
0.316
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.45
ΛΟΥΛΗ
-1,82%
2.7
ΜΑΘΙΟ
-5,62%
0.958
ΜΕΒΑ
+0,26%
3.92
ΜΕΝΤΙ
+3,10%
2.99
ΜΕΡΚΟ
0,00%
48
ΜΙΓ
+1,01%
3.99
ΜΙΝ
-1,75%
0.56
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,72%
27.7
ΜΟΝΤΑ
-1,57%
3.14
ΜΟΤΟ
+0,99%
3.06
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.72
ΜΠΕΛΑ
-1,38%
27.14
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
-0,25%
1.965
ΜΠΤΚ
-6,25%
0.45
ΜΥΤΙΛ
+0,21%
38.72
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
+6,09%
0.976
ΞΥΛΚ
-2,04%
0.288
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+9,09%
0.48
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-0,92%
21.6
ΟΛΠ
0,00%
25.2
ΟΛΥΜΠ
+0,72%
2.79
ΟΠΑΠ
-1,54%
15.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,21%
0.937
ΟΤΕ
-0,49%
14.15
ΟΤΟΕΛ
-0,32%
12.62
ΠΑΙΡ
-1,72%
1.14
ΠΑΠ
-1,18%
2.52
ΠΕΙΡ
-0,36%
3.852
ΠΕΤΡΟ
+0,65%
9.32
ΠΛΑΘ
+0,12%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
16
ΠΡΔ
0,00%
0.294
ΠΡΕΜΙΑ
-0,17%
1.192
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-0,37%
5.35
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.68
ΣΑΡ
-1,58%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
-9,09%
0.035
ΣΕΝΤΡ
+0,26%
0.38
ΣΙΔΜΑ
+0,79%
1.925
ΣΠΕΙΣ
-0,52%
7.72
ΣΠΙ
+0,56%
0.72
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-1,30%
18.16
ΤΖΚΑ
+2,50%
1.64
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,92%
1.758
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.2
ΦΡΙΓΟ
+6,35%
0.268
ΦΡΛΚ
+0,98%
4.14
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.65

Γερμανία: Ο Χάμπεκ και η αποτυχία στους κλιματικούς στόχους

Η Γερμανία, αν και έχει έναν από πιο ισχυρούς πράσινους πολιτικούς στον κόσμο επικεφαλή, αποτυγχάνει σχεδόν σε όλους τους κλιματικούς της στόχους.

Ο αντικαγκελάριος Ρόμπερτ Χάμπεκ, περί ου ο λόγος – ο οποίος είναι αρμόδιος για θέματα ενέργειας και κλίματος – είδε σχεδόν κάθε προσπάθεια μείωσης των εκπομπών φέτος να πέφτει θύμα οικονομικών ανησυχιών ή απογοήτευσης των ψηφοφόρων. Ο κυβερνητικός συνασπισμός στον οποίο συμμετέχει, έχει υποσχεθεί εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ για την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά εξακολουθεί να είναι πολύ πίσω από τις δεσμεύσεις για τη βύθιση των ρύπων του θερμοκηπίου.

Όπως γράφει το Bloomberg, ο ίδιος ο Χάμπεκ αναγκάστηκε να αναγνωρίσει ότι ο στόχος για τη μείωσή τους κατά δύο τρίτα μέχρι το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990 είναι πιθανό να χαθεί κατά ένα σημαντικό ποσό – που ισοδυναμεί περίπου με τις μισές εκπομπές του Ηνωμένου Βασιλείου πέρυσι.

Ενώ ο συνασπισμός – ο πρώτος που περιλαμβάνει τους Πράσινους εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες – έχει καταφέρει να προωθήσει πολιτικές που θα φέρουν τη χώρα πιο κοντά στον στόχο της, έχει επίσης αντιμετωπίσει σημαντικές αναποδιές, συμπεριλαμβανομένης της αραιωμένης απαγόρευσης των συστημάτων θέρμανσης με ορυκτά καύσιμα και της εντατικοποιημένης χρήσης άνθρακα. Η αργή πρόοδός της συγκρούεται με τις προσπάθειες της Γερμανίας να πείσει την Κίνα και άλλες χώρες που είναι πεινασμένες για ορυκτά καύσιμα να κάνουν περισσότερα για την προστασία του πλανήτη.

«Με κάθε αποδυνάμωση, κάθε περιορισμό, ο στόχος γίνεται ακόμη πιο απίθανο να επιτευχθεί από ό,τι ήταν ήδη» , δήλωσε ο Detlef Fischer, επικεφαλής της Ένωσης Βιομηχανιών Ενέργειας και Υδάτων της Βαυαρίας.

Ενώ η ενέργεια και το κλίμα εξακολουθούν να θεωρούνται από τους ψηφοφόρους ως ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν στη Γερμανία, η δημόσια αποδοχή των κυβερνώντων κομμάτων έχει πέσει κατακόρυφα από τις εκλογές του 2021. Εν τω μεταξύ, το ακροδεξιό, κλιματοσκεπτικιστικό AfD έχει κερδίσει δημοτικότητα στις πρόσφατες εκλογές σε επίπεδο κρατιδίων και άλλα θέματα, όπως η μετανάστευση, έχουν αυξηθεί σε σημασία για τους ψηφοφόρους.

Eνέργεια

Η Γερμανία ευθύνεται για το ένα τέταρτο της ρύπανσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης από διοξείδιο του άνθρακα που σχετίζεται με την ενέργεια, και περίπου όσο παράγουν οι επόμενοι μεγαλύτεροι ρυπαντές της – η Ιταλία και η Πολωνία – μαζί. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον κατασκευαστικό τομέα της Γερμανίας, ο οποίος εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα ορυκτά καύσιμα.

Η Simone Peter, επικεφαλής της Γερμανικής Ομοσπονδίας Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, λέει ότι ο σημερινός συνασπισμός έχει κάνει περισσότερα για την προώθηση καθαρότερων εναλλακτικών λύσεων από οποιαδήποτε προηγούμενη κυβέρνηση. Η παραγωγή αιολικής και ηλιακής ενέργειας σχεδόν διπλασιάστηκε τα τελευταία 10 χρόνια, με ιδιαίτερη αύξηση στα φωτοβολταϊκά τα τελευταία δύο χρόνια.

Παρόλα αυτά, η ενέργεια εξακολουθεί να αποτελεί το μεγαλύτερο μερίδιο των εκπομπών της χώρας. Η Γερμανία σχεδιάζει να σταματήσει την καύση άνθρακα μόνο μέχρι το 2038 – πολύ αργότερα από τους περισσότερους Ευρωπαίους ομολόγους της, καθώς οι προσπάθειες για την επίσπευση αυτής της ημερομηνίας προς το παρόν καθυστερούν – και θα εντείνει τη χρήση του στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας για δεύτερο χειμώνα για να αποφύγει τις ελλείψεις.

Η αύξηση των καθαρότερων εναλλακτικών λύσεων – όπως περισσότερη αιολική και ηλιακή ισχύς, καθώς και νέες μονάδες παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο που είναι έτοιμες για υδρογόνο – απαιτεί χρόνο και επενδύσεις που ορισμένες εταιρείες δεν είναι επί του παρόντος πρόθυμες να πραγματοποιήσουν, ιδίως εν μέσω υψηλότερου κόστους δανεισμού. Αυτό που είναι επίσης «επειγόντως απαραίτητο» είναι μια υποδομή που μπορεί να μεταφέρει και να αποθηκεύσει σωστά αυτή την ηλεκτρική ενέργεια, δήλωσε ο βιομηχανικός όμιλος DIHK.

Ως αποτέλεσμα, ο στόχος της Γερμανίας να προμηθεύεται το 80% της ηλεκτρικής της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές μέχρι το 2030, από 48% πέρυσι, είναι “εντελώς μη ρεαλιστικός», λέει ο Graham Weale, οικονομολόγος ενέργειας στο Πανεπιστήμιο Ruhr-University Bochum.

Η Πολωνία, συγκριτικά, δεν έχει ακόμη υποστηρίξει επίσημα την υπόσχεση της ΕΕ να είναι ουδέτερη ως προς τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050, αλλά κατέγραψε τη μεγαλύτερη μείωση των εκπομπών του μπλοκ το 2022, καθώς μείωσε τη χρήση άνθρακα και έγινε η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά ηλιακής ενέργειας.

Στέγαση

Τα κτίρια στη Γερμανία ευθύνονται για πολύ μικρότερο μερίδιο των εκπομπών από ό,τι οι κατασκευαστές, αλλά πολλά από αυτά είναι παλιά και κακομονωμένα και περίπου το 75% των νοικοκυριών θερμαίνονται με αέριο ή πετρέλαιο.

Ο Χάμπεκ πρότεινε νωρίτερα φέτος την απαγόρευση των νέων συστημάτων θέρμανσης που βασίζονται σε ορυκτά καύσιμα από το 2024, μια κίνηση που θα μπορούσε να συμβάλει σημαντικά στη μείωση των εκπομπών στον τομέα. Όμως, μετά από μήνες δημόσιας κατακραυγής για το κόστος που συνεπάγεται ένα τέτοιο βήμα, το μέτρο χρειάστηκε να αμβλυνθεί και πρόκειται να εξαλείψει μόνο τα τρία τέταρτα περίπου των επιβλαβών εκπομπών που αρχικά στόχευε.

Οι στόχοι καθαρής ενέργειας για τα δημοτικά δίκτυα θέρμανσης έχουν επίσης υποχωρήσει, από τον αρχικό στόχο του 50% έως το 2030 στον πιο πρόσφατο στόχο του 30%. Ο συνασπισμός έθεσε επίσης στο συρτάρι τα σχέδια για αυστηρότερα πρότυπα αποδοτικότητας για τα νέα κτίρια εν μέσω κρίσης στον κατασκευαστικό τομέα και έλλειψης κατοικιών.

Αντίθετα, η Ιταλία, ο δεύτερος μεγαλύτερος ρυπαντής της ΕΕ, βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη των στόχων της για το 2030 – κυρίως χάρη σε ένα πρόγραμμα που ενίσχυσε την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.

Μεταφορά

Ενώ η κυβέρνηση έχει τουλάχιστον παρουσιάσει στρατηγικές για τους τομείς της ενέργειας και της στέγασης, ο τομέας των μεταφορών παραμένει βασικός καθυστερημένος. Μετά από μια πτώση που σχετίζεται με την πανδημία, οι οδικές εκπομπές άρχισαν να αυξάνονται και πάλι τα τελευταία δύο χρόνια.

Η κυβέρνηση εισήγαγε νωρίτερα φέτος ένα φτηνό εισιτήριο για τα δημόσια μέσα μεταφοράς σε εθνικό επίπεδο για να δώσει κίνητρα για τη στροφή από τα ιδιωτικά οχήματα. Ωστόσο, πρόσφατες εκτιμήσεις της Ένωσης Γερμανικών Εταιρειών Μεταφορών δείχνουν ότι έχει αντικαταστήσει μόνο το 5% των μετακινήσεων με αυτοκίνητο και η ομάδα υποστήριξε ότι πρέπει να γίνουν περισσότερα για την επέκταση των δημόσιων μεταφορών σε μικρότερες πόλεις και αγροτικές περιοχές.

Πολλοί Γερμανοί εξακολουθούν να βασίζονται στα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αλλά για να επιτευχθούν οι κλιματικοί στόχοι της χώρας, το απόθεμα αυτών των οχημάτων πρέπει να μειωθεί το αργότερο από το 2025, ένα βήμα που επί του παρόντος φαίνεται απίθανο, έγραψε το Γερμανικό Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων για την Κλιματική Αλλαγή σε έκθεσή του τον περασμένο Νοέμβριο. Εξέφρασε την ανησυχία ότι τα παλιά αυτοκίνητα θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται ακόμη και αν αγοραστούν νέα ηλεκτρικά οχήματα.

Η Γερμανία βρισκόταν επίσης πίσω από μια προσπάθεια που έγινε νωρίτερα φέτος για την τροποποίηση μιας πανευρωπαϊκής απαγόρευσης των πωλήσεων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης μετά το 2035. Άσκησε πιέσεις για την εξαίρεση των αυτοκινήτων που κινούνται με ηλεκτρονικά καύσιμα, μια χρήση η οποία, σύμφωνα με τους ειδικούς, δεν είναι ενεργειακά αποδοτική.

Ταυτόχρονα, δεν είναι μόνο μεμονωμένες πολιτικές που είναι πιθανό να επιβαρύνουν την πρόοδο. Η Γερμανία έχει επίσης αλλάξει τη συνολική στρατηγική της για τη μείωση των εκπομπών, εστιάζοντας σε στόχους σε επίπεδο οικονομίας και όχι σε τομείς. Η νέα προσέγγιση θα διευκολύνει τις πιο βρώμικες βιομηχανίες να τη γλιτώσουν με ελάχιστες αλλαγές, αρκεί να σημειωθεί πρόοδος αλλού, ένα βήμα που χαιρετίστηκε από την αυτοκινητοβιομηχανία εκείνη την εποχή. «Ως πλούσια, ανεπτυγμένη χώρα με ιστορική ευθύνη, η Γερμανία εξακολουθεί να κάνει πολύ λίγα», δήλωσε η Hanna Fekete, συνιδρύτρια του New Climate Institute.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!