Γ.Δ.
1490.46 -0,08%
ACAG
+0,16%
6.14
CENER
0,00%
8.73
CNLCAP
+0,63%
8
DIMAND
-0,85%
9.3
OPTIMA
+0,69%
11.68
TITC
-0,97%
30.6
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,73%
1.64
ΑΒΕ
-1,44%
0.48
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.24
ΑΚΡΙΤ
-0,56%
0.89
ΑΛΜΥ
-0,18%
2.795
ΑΛΦΑ
+2,61%
1.71
ΑΝΔΡΟ
-1,75%
6.74
ΑΡΑΙΓ
-0,15%
13.1
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.71
ΑΣΤΑΚ
-0,84%
7.1
ΑΤΕΚ
0,00%
0.422
ΑΤΡΑΣΤ
+2,63%
8.6
ΑΤΤ
-1,36%
10.85
ΑΤΤΙΚΑ
+0,83%
2.44
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,14%
6.2
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.66
ΒΙΟΣΚ
+0,72%
1.4
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.46
ΓΕΒΚΑ
+1,92%
1.595
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-2,15%
16.4
ΔΑΑ
+0,07%
8.356
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+1,63%
11.84
ΔΟΜΙΚ
-1,94%
4.56
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+3,53%
0.352
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.69
ΕΕΕ
+0,12%
32.34
ΕΚΤΕΡ
-0,93%
4.26
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
+0,41%
2.46
ΕΛΛ
+1,42%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,56%
2.645
ΕΛΠΕ
-1,79%
8.5
ΕΛΣΤΡ
+0,41%
2.43
ΕΛΤΟΝ
+0,54%
1.876
ΕΛΧΑ
+3,23%
2.08
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.152
ΕΠΣΙΛ
-0,50%
12
ΕΣΥΜΒ
-0,36%
1.375
ΕΤΕ
+1,29%
8.458
ΕΥΑΠΣ
-0,91%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
6.03
ΕΥΡΩΒ
+0,38%
2.108
ΕΧΑΕ
-1,14%
5.19
ΙΑΤΡ
-2,32%
1.685
ΙΚΤΙΝ
-2,44%
0.4195
ΙΛΥΔΑ
-1,98%
1.735
ΙΝΚΑΤ
-0,57%
5.26
ΙΝΛΙΦ
+0,40%
4.96
ΙΝΛΟΤ
+1,89%
1.186
ΙΝΤΕΚ
-0,33%
6.05
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.34
ΙΝΤΕΤ
+1,19%
1.28
ΙΝΤΚΑ
+3,89%
3.74
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
0,00%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+2,17%
1.65
ΚΟΡΔΕ
+1,12%
0.542
ΚΟΥΑΛ
-1,10%
1.26
ΚΟΥΕΣ
-1,38%
5.71
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
+2,22%
1.38
ΛΑΒΙ
+0,82%
0.978
ΛΑΜΔΑ
-2,61%
6.72
ΛΑΜΨΑ
+4,65%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.07
ΛΕΒΚ
+0,56%
0.36
ΛΕΒΠ
+9,72%
0.316
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.45
ΛΟΥΛΗ
-1,82%
2.7
ΜΑΘΙΟ
-5,62%
0.958
ΜΕΒΑ
+0,26%
3.92
ΜΕΝΤΙ
+3,10%
2.99
ΜΕΡΚΟ
0,00%
48
ΜΙΓ
+1,01%
3.99
ΜΙΝ
-1,75%
0.56
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,72%
27.7
ΜΟΝΤΑ
-1,57%
3.14
ΜΟΤΟ
+0,99%
3.06
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.72
ΜΠΕΛΑ
-1,38%
27.14
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
-0,25%
1.965
ΜΠΤΚ
-6,25%
0.45
ΜΥΤΙΛ
+0,21%
38.72
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
+6,09%
0.976
ΞΥΛΚ
-2,04%
0.288
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+9,09%
0.48
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-0,92%
21.6
ΟΛΠ
0,00%
25.2
ΟΛΥΜΠ
+0,72%
2.79
ΟΠΑΠ
-1,54%
15.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,21%
0.937
ΟΤΕ
-0,49%
14.15
ΟΤΟΕΛ
-0,32%
12.62
ΠΑΙΡ
-1,72%
1.14
ΠΑΠ
-1,18%
2.52
ΠΕΙΡ
-0,36%
3.852
ΠΕΤΡΟ
+0,65%
9.32
ΠΛΑΘ
+0,12%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
16
ΠΡΔ
0,00%
0.294
ΠΡΕΜΙΑ
-0,17%
1.192
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-0,37%
5.35
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.68
ΣΑΡ
-1,58%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
-9,09%
0.035
ΣΕΝΤΡ
+0,26%
0.38
ΣΙΔΜΑ
+0,79%
1.925
ΣΠΕΙΣ
-0,52%
7.72
ΣΠΙ
+0,56%
0.72
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-1,30%
18.16
ΤΖΚΑ
+2,50%
1.64
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,92%
1.758
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.2
ΦΡΙΓΟ
+6,35%
0.268
ΦΡΛΚ
+0,98%
4.14
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.65

Βερολίνο: Aποχαιρετά τα τρένα της κομμουνιστικής εποχής

Μπορεί το Τείχος του Βερολίνου να έπεσε πριν από τριάντα και πλέον χρόνια (9 Νοεμβρίου συμπληρώνονται 34 χρόνια), αλλά υπάρχει ένα μέρος της κληρονομιάς της κομμουνιστικής εποχής της γερμανικής πρωτεύουσας που η πόλη έχει κρατήσει σφιχτά: τα τρένα της.

Σύμφωνα με το Bloomberg, παρά το πέρασμα των χρόνων, το σύστημα ταχείας μεταφοράς S-Bahn του Βερολίνου συνεχίζει να λειτουργεί με 22 τρένα που παραγγέλθηκαν και κατασκευάστηκαν στη Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας, όταν το Βερολίνο και η Γερμανία ήταν ακόμη χωρισμένες.

Κάποτε αποκαλούμενο ευρέως «κουτάκι κόκα κόλα» για το πρώην φωτεινό κόκκινο σασί του, το μοντέλο της σειράς 485 είχε αξιοσημείωτη μακροζωία, αλλά τώρα είναι οριστικά στο δρόμο της εξόδου. Στις 12 Νοεμβρίου, τα τρένα θα κάνουν τα τελευταία τους δρομολόγια στο δίκτυο S-Bahn πριν αποσυρθούν.

Αλλά ενώ η υπηρεσία του ως μέσο μεταφοράς τελειώνει, μέρος του τροχαίου υλικού θα αποκτήσει μια απίθανη δεύτερη ζωή ως έπιπλα ή αναμνηστικά. Για τον εορτασμό του παροπλισμού, η S-Bahn πουλάει αρκετές εκατοντάδες θέσεις από το 485, ώστε οι νοσταλγοί του τρένου να μπορούν να καθίσουν στα παλιά παγκάκια από μοκέτα για λίγο ακόμα.

Τα τρένα υπηρέτησαν για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα για καλό λόγο. Παραγγέλθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1970 από την Deutsche Reichsbahn της Ανατολικής Γερμανίας από ένα εργοστάσιο λίγο έξω από την πόλη, αλλά τα πρώτα μοντέλα δεν έφτασαν για υπηρεσία μέχρι τις αρχές του 1990 – αν και τα δοκιμαστικά δρομολόγια έγιναν τη δεκαετία του 1980 – οπότε η διαδικασία της επανένωσης είχε ήδη ξεκινήσει.

Όπως αναφέρει το Bloomberg, τα τρένα, τα οποία κινούνται σε όλη την πόλη και όχι στον ανατολικό τομέα για τον οποίο είχαν αρχικά παραγγελθεί, δεν ήταν απλώς πολύ καινούργια για να πεταχτούν- παρέμειναν επειδή ο σχεδιασμός τους θεωρήθηκε κάπως μπροστά από την εποχή του. Το αλουμινένιο κέλυφος της σειράς 485 ήταν ελαφρύτερο από τους προκατόχους του, ενώ οι εξωτερικές συρόμενες πόρτες του (σε αντίθεση με τις «πόρτες τσέπης» που εξαφανίζονταν στο πλαίσιο του τρένου) επέτρεπαν περισσότερο χώρο για παράθυρα. Ήταν επίσης εξοπλισμένο για την ανάκτηση ενέργειας από το σύστημα πέδησης για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας προς χρήση στο τρένο, μειώνοντας την κατανάλωση ενέργειας σε μια καινοτομία βιωσιμότητας που δεν είναι ακόμη πανταχού παρούσα σήμερα.

Σίγουρα, το τρένο είχε ελαττώματα, όπως ένα σύστημα εξαερισμού που το καθιστούσε ευάλωτο σε βλάβες κατά τη διάρκεια ισχυρών χιονοθύελλας. Σήμερα τα επίπεδα παρμπρίζ των βαγονιών των μηχανοδηγών τους – κεκλιμένα, αλλά όχι κυρτά – φαίνονται απαρχαιωμένα. Και παρά το γεγονός ότι είναι σε γενικές γραμμές προσβάσιμα σε αναπηρικά αμαξίδια, δεν κάθονται στο ίδιο επίπεδο με τις πλατφόρμες των σταθμών όπως τα νεότερα μοντέλα.

Οι συρμοί εξακολουθούν να λειτουργούν καλά, ιδίως πέραν της προβλεπόμενης διάρκειας ζωής τους, αν και περισσότερο από ανάγκη παρά από επιλογή. Αποσύρθηκαν κυρίως προς όφελος της σειράς 481, η οποία διέθετε περισσότερο χώρο για όρθιους επιβάτες μεταξύ διαφόρων βελτιώσεων, και της νεότερης σειράς 483/484, η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της τον Σεπτέμβριο του 2023. Ενώ υποτίθεται ότι θα καταργούνταν σταδιακά το 2017, λόγω προβλημάτων σε άλλα σημεία του στόλου, 22 από αυτά διατηρήθηκαν σε υπηρεσία.

Η αποχώρησή τους έρχεται τώρα, μάλιστα, επειδή δεν μπορούν να εξοπλιστούν με το νέο σύστημα ασφαλείας των τρένων που αναπτύσσεται επί του παρόντος σε όλο το Βερολίνο. Η πόλη σχεδιάζει να διατηρήσει ένα παράδειγμα προσβάσιμο – ως έκθεμα στο Γερμανικό Μουσείο Τεχνολογίας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!