Γ.Δ.
1484.06 +0,46%
ACAG
0,00%
6.28
CENER
-1,79%
8.25
CNLCAP
+1,24%
8.15
DIMAND
-1,14%
9.5
OPTIMA
+1,07%
11.32
TITC
+1,12%
31.55
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
+0,41%
1.466
ΑΒΕ
+4,51%
0.487
ΑΔΜΗΕ
+1,14%
2.225
ΑΚΡΙΤ
-1,64%
0.9
ΑΛΜΥ
-0,36%
2.74
ΑΛΦΑ
+1,01%
1.644
ΑΝΔΡΟ
+0,29%
6.9
ΑΡΑΙΓ
+2,57%
13.16
ΑΣΚΟ
-0,74%
2.67
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.2
ΑΤΕΚ
+8,47%
0.41
ΑΤΡΑΣΤ
+0,25%
8.12
ΑΤΤ
-0,88%
11.3
ΑΤΤΙΚΑ
-1,23%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-1,15%
6.03
ΒΙΟΚΑ
+0,77%
2.63
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.435
ΒΙΟΤ
0,00%
0.256
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
+4,27%
2.44
ΓΕΒΚΑ
+1,19%
1.7
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,84%
16.88
ΔΑΑ
+0,63%
8.352
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,51%
11.69
ΔΟΜΙΚ
-2,22%
4.635
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,58%
0.344
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.685
ΕΕΕ
+0,13%
31.7
ΕΚΤΕΡ
-1,13%
4.365
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
+1,63%
2.5
ΕΛΛ
-1,74%
14.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,67%
2.69
ΕΛΠΕ
-0,18%
8.43
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
+0,89%
1.816
ΕΛΧΑ
-0,99%
2.01
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12.04
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.35
ΕΤΕ
+0,25%
8.1
ΕΥΑΠΣ
+2,17%
3.29
ΕΥΔΑΠ
+1,56%
5.85
ΕΥΡΩΒ
+0,68%
2.079
ΕΧΑΕ
+1,88%
5.42
ΙΑΤΡ
+0,59%
1.695
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.41
ΙΛΥΔΑ
+1,70%
1.795
ΙΝΚΑΤ
+1,49%
5.46
ΙΝΛΙΦ
-0,40%
4.98
ΙΝΛΟΤ
+0,52%
1.154
ΙΝΤΕΚ
0,00%
6.19
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,47%
4.22
ΙΝΤΕΤ
-1,56%
1.26
ΙΝΤΚΑ
+0,41%
3.69
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
+0,33%
1.525
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+0,31%
1.635
ΚΟΡΔΕ
+1,55%
0.524
ΚΟΥΑΛ
-2,58%
1.208
ΚΟΥΕΣ
+0,70%
5.73
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,47%
10.65
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
+1,82%
1.4
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.85
ΛΑΜΔΑ
+0,57%
7.1
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.8
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.06
ΛΕΒΚ
-4,62%
0.33
ΛΕΒΠ
+19,39%
0.394
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,69%
1.46
ΛΟΥΛΗ
+1,51%
2.69
ΜΑΘΙΟ
-2,36%
1.035
ΜΕΒΑ
-1,81%
3.8
ΜΕΝΤΙ
+0,34%
2.97
ΜΕΡΚΟ
+5,78%
47.6
ΜΙΓ
+2,90%
4.08
ΜΙΝ
-3,28%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,55%
27.5
ΜΟΝΤΑ
+2,40%
3.42
ΜΟΤΟ
+0,50%
3.035
ΜΟΥΖΚ
-1,37%
0.72
ΜΠΕΛΑ
-0,72%
27.6
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
-0,25%
1.965
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
+0,05%
39.02
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.84
ΝΑΥΠ
-2,87%
0.946
ΞΥΛΚ
-0,74%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
-0,56%
0.356
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+0,45%
22.5
ΟΛΠ
+1,21%
25.1
ΟΛΥΜΠ
-2,45%
2.79
ΟΠΑΠ
-0,77%
15.41
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,76%
0.919
ΟΤΕ
-0,48%
14.43
ΟΤΟΕΛ
+0,47%
12.9
ΠΑΙΡ
-1,65%
1.195
ΠΑΠ
0,00%
2.61
ΠΕΙΡ
+2,12%
3.86
ΠΕΤΡΟ
+1,77%
9.2
ΠΛΑΘ
+0,13%
4.005
ΠΛΑΚΡ
+0,65%
15.5
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.148
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+5,81%
5.1
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.7
ΣΑΡ
0,00%
11.6
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
+3,24%
0.382
ΣΙΔΜΑ
-0,27%
1.88
ΣΠΕΙΣ
+1,98%
8.24
ΣΠΙ
+1,14%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-0,11%
18.78
ΤΖΚΑ
+1,94%
1.58
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.15
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,58%
1.72
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+1,50%
0.27
ΦΡΛΚ
+1,70%
4.18
ΧΑΙΔΕ
+6,06%
0.7

Πετρέλαιο: Η συμμαχία της Κίνας με τη Ρωσία και η σιωπή των ΗΠΑ

Από την εποχή που Ηνωμένες Πολιτείες και Ευρωπαϊκή Ένωση προχώρησαν στην επιβολή κυρώσεων κατά της Ρωσίας, ως απάντηση στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ένα από τα πιο καυτά θέματα συζήτησης αποτελεί η σύσφιγξη των σχέσεων μεταξύ Κίνας και Ρωσίας σε πολλά επίπεδα. Η δεξαμενή σκέψης Atlantic Council έχει επισημάνει ότι η Κίνα όντως δίνει χείρα βοηθείας στη Μόσχα, αλλά δεν είναι η μόνη. Πολλές χώρες έχουν αυξήσει τις εμπορικές σχέσεις με τη Ρωσία, μεταξύ των οποίων και χώρες της ΕΕ, ωστόσο αυτό δεν συνεπάγεται κατ’ ανάγκη στήριξη του Πούτιν, αλλά δείχνει ότι πολλές επιχειρήσεις βρήκαν ευκαιρία να αξιοποιήσουν τις φθηνότερες ρωσικές τιμές.

Κάτι αντίστοιχο συνέβη και με το πετρέλαιο, αν και οι γεωπολιτικές προεκτάσεις είναι πολύ μεγαλύτερες όταν πρόκειται για τον «μαύρο χρυσό». Τον περασμένο Σεπτέμβριο η Τράπεζα της Γαλλίας είχε ατύπως προειδοποιήσει για τη μεγάλη στροφή που κάνει η Κίνα σε ό,τι αφορά τους προμηθευτές πετρελαίου που επιλέγει. Την Παρασκευή 19 Ιανουαρίου ήρθαν τα επίσημα στοιχεία των τελωνειακών αρχών της Κίνας να επιβεβαιώσουν ότι πλέον ο μεγαλύτερος προμηθευτής πετρελαίου της Κίνας είναι η Ρωσία, εκθρονίζοντας τη Σαουδική Αραβία μέσα στο 2023.

Η Κίνα αγνόησε τις κυρώσεις που έχουν επιβάλει ΗΠΑ και ΕΕ και εισήγαγε από τη Ρωσία 107,02 εκατ. μετρικούς τόνους αργού πετρελαίου, που αντιστοιχούν σε 2,14 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Ταυτόχρονα, οι κινεζικές εισαγωγές πετρελαίου από τη Σ. Αραβία μειώθηκαν κατά 1,8%, στους 85,96 εκατ. μετρικούς τόνους. Οι Άραβες έχασαν μέσα στη χρονιά που μας πέρασε σημαντικό μερίδιο από την παγκόσμια αγορά, εξαιτίας του φθηνότερου ρωσικού πετρελαίου. Δεν ήταν όμως μόνο η Ρωσία που της «έκλεψε» μερίδιο αγοράς.

Η Κίνα επανήλθε σε τροχιά ανάκαμψης το 2023, με αποτέλεσμα να χρειάζεται περισσότερο πετρέλαιο. Σε μια προσπάθεια να κρατήσει τις ισορροπίες, το Πεκίνο αύξησε τις εισαγωγές και από τις Ηνωμένες Πολιτείες, μειώνοντας παράλληλα ή μηδενίζοντας τις εισαγωγές από άλλες χώρες, όπως το Κουβέιτ, η Αγκόλα και το Ομάν. Οι εισαγωγές της Κίνας από τις ΗΠΑ δεν είναι μεγάλες σε όγκο, καθώς περιορίζονται κάτω από τα 500 χιλ. βαρέλια την ημέρα. Ωστόσο, αυξήθηκαν κατά το εντυπωσιακό 81,1% το 2023, παρά το γεγονός ότι Πεκίνο και Ουάσιγκτον παραμένουν σε τροχιά γεωπολιτικής έντασης για πολλά ζητήματα, από την τεχνολογία μέχρι την Ταϊβάν.

Η Ουάσιγκτον δεν έχει προχωρήσει σε επίσημες ενέργειες κατά κινεζικών εταιρειών εξαιτίας της επιλογής του Πεκίνου να αυξήσει τις εισαγωγές από τη Ρωσία. Μάλιστα, προς το τέλος του 2023 έγινε γνωστό ότι η Κίνα ζητεί εξαίρεση και για το φυσικό αέριο. Δύο εκ των μεγαλύτερων κινεζικών κρατικών εταιρειών, η CNOOC και η China National Petroleum Corp, φέρονται έτοιμες να ζητήσουν από τις ΗΠΑ να εξαιρεθούν από τις κυρώσεις, αυτήν τη φορά κατά του ρωσικού LNG, ειδικά για τον σταθμό Arctic LNG-2, της Novatek, στην οποία οι δύο κινεζικές εταιρείες κατέχουν μερίδιο. Έναν μήνα νωρίτερα, τον περασμένο Νοέμβριο, οι ΗΠΑ επέβαλαν νέους περιορισμούς κατά της Μόσχας, συμπεριλαμβανομένων κυρώσεων που στοχεύουν στην εταιρεία που δραστηριοποιείται στην κατασκευή και λειτουργία του σταθμού Arctic-2 στη Σιβηρία.

Για την ιστορία, σημειώνεται ότι Σαουδική Αραβία και Ρωσία μάχονταν σώμα με σώμα τα τελευταία χρόνια για το ποια χώρα θα είναι ο κορυφαίος προμηθευτής πετρελαίου της Κίνας. Η Ρωσία ανέβηκε στην τέταρτη θέση πριν από περίπου 15 χρόνια, εν μέρει χάρη στη δημιουργία του αγωγού Ανατολικής Σιβηρίας-Ειρηνικού Ωκεανού (ESPO). Από το 2015 η Κίνα επέτρεψε στα ανεξάρτητα διυλιστήριά της να εισάγουν πετρέλαιο με δικές τους συμφωνίες. Έτσι, τα διυλιστήρια αυτά, διαθέτοντας μικρότερους προϋπολογισμούς από τα κρατικά, συχνά επέλεγαν πετρέλαιο από παραγωγούς που βρίσκονται πιο κοντά, όπως η Ρωσία, με στόχο να γλιτώσουν από το κόστος μεταφοράς.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!