Γ.Δ.
1493.65 +1,49%
ACAG
-0,65%
6.12
CENER
+3,57%
8.7
CNLCAP
+3,09%
8.35
DIMAND
+0,43%
9.45
OPTIMA
+1,22%
11.64
TITC
+3,16%
31
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
+5,08%
1.656
ΑΒΕ
0,00%
0.487
ΑΔΜΗΕ
-0,90%
2.2
ΑΚΡΙΤ
-2,27%
0.86
ΑΛΜΥ
+2,55%
2.82
ΑΛΦΑ
+1,77%
1.6405
ΑΝΔΡΟ
+1,48%
6.86
ΑΡΑΙΓ
-0,37%
13.3
ΑΣΚΟ
0,00%
2.68
ΑΣΤΑΚ
+0,56%
7.2
ΑΤΕΚ
+0,48%
0.422
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.3
ΑΤΤ
+0,92%
11
ΑΤΤΙΚΑ
+0,85%
2.38
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+2,02%
6.07
ΒΙΟΚΑ
+4,23%
2.71
ΒΙΟΣΚ
-1,77%
1.39
ΒΙΟΤ
0,00%
0.256
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
-0,83%
2.38
ΓΕΒΚΑ
+0,94%
1.615
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,46%
16.64
ΔΑΑ
+0,26%
8.332
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+2,46%
11.68
ΔΟΜΙΚ
-1,06%
4.65
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,90%
0.335
ΕΒΡΟΦ
+1,20%
1.68
ΕΕΕ
+1,32%
32.2
ΕΚΤΕΡ
-1,14%
4.33
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
+0,40%
2.48
ΕΛΛ
-0,70%
14.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,74%
2.68
ΕΛΠΕ
+1,61%
8.81
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.35
ΕΛΤΟΝ
+0,54%
1.872
ΕΛΧΑ
+2,48%
2.025
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.152
ΕΠΣΙΛ
-0,66%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,46%
1.39
ΕΤΕ
+4,17%
8.5
ΕΥΑΠΣ
+1,55%
3.27
ΕΥΔΑΠ
+0,50%
5.99
ΕΥΡΩΒ
+1,63%
2.057
ΕΧΑΕ
+1,52%
5.35
ΙΑΤΡ
+1,17%
1.725
ΙΚΤΙΝ
+1,23%
0.413
ΙΛΥΔΑ
+0,82%
1.85
ΙΝΚΑΤ
+0,38%
5.35
ΙΝΛΙΦ
+0,40%
4.98
ΙΝΛΟΤ
+0,18%
1.14
ΙΝΤΕΚ
-0,98%
6.08
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,93%
4.32
ΙΝΤΕΤ
+1,58%
1.285
ΙΝΤΚΑ
+0,57%
3.55
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,65%
1.53
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+0,62%
1.625
ΚΟΡΔΕ
+3,08%
0.536
ΚΟΥΑΛ
+3,81%
1.308
ΚΟΥΕΣ
-0,84%
5.9
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,37%
10.8
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
+2,99%
1.38
ΛΑΒΙ
+6,82%
0.956
ΛΑΜΔΑ
+1,29%
7.08
ΛΑΜΨΑ
+1,78%
34.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.07
ΛΕΒΚ
+9,15%
0.358
ΛΕΒΠ
-1,02%
0.39
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-0,68%
1.45
ΛΟΥΛΗ
+3,35%
2.78
ΜΑΘΙΟ
+0,50%
1.015
ΜΕΒΑ
+1,84%
3.87
ΜΕΝΤΙ
-0,33%
2.98
ΜΕΡΚΟ
+0,84%
48
ΜΙΓ
-1,11%
4.01
ΜΙΝ
-5,00%
0.57
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,02%
27.84
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.19
ΜΟΤΟ
-0,33%
3.02
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.72
ΜΠΕΛΑ
+2,87%
28
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
+0,26%
1.965
ΜΠΤΚ
+2,13%
0.48
ΜΥΤΙΛ
+0,37%
38.34
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
+0,65%
0.936
ΞΥΛΚ
+8,33%
0.299
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+23,60%
0.44
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-0,93%
21.3
ΟΛΠ
0,00%
25.4
ΟΛΥΜΠ
-1,42%
2.77
ΟΠΑΠ
+0,26%
15.54
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,66%
0.921
ΟΤΕ
+0,64%
14.1
ΟΤΟΕΛ
-0,16%
12.78
ΠΑΙΡ
-1,70%
1.155
ΠΑΠ
-0,39%
2.53
ΠΕΙΡ
-0,10%
3.884
ΠΕΤΡΟ
+1,30%
9.32
ΠΛΑΘ
0,00%
4.04
ΠΛΑΚΡ
-0,62%
16
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+4,06%
1.18
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,19%
5.3
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.7
ΣΑΡ
+0,35%
11.4
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
-9,57%
0.0425
ΣΕΝΤΡ
+0,26%
0.384
ΣΙΔΜΑ
-0,26%
1.895
ΣΠΕΙΣ
-1,25%
7.9
ΣΠΙ
+0,57%
0.712
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+1,11%
18.3
ΤΖΚΑ
0,00%
1.61
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.15
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.74
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+2,50%
8.2
ΦΡΙΓΟ
-2,99%
0.26
ΦΡΛΚ
-0,36%
4.15
ΧΑΙΔΕ
+1,46%
0.695

Τι ισχύει στη φορολογία και στη δραστηριότητα των Influencers

Στο μικροσκόπιο της Ευρώπης βρίσκονται οι influencers. Μετά από πανευρωπαϊκό έλεγχο προέκυψε ότι 576 έχουν υποπέσει σε παραβάσεις κατά την άσκηση εμπορικών δραστηριοτήτων στην προώθηση και διαφήμιση προϊόντων και υπηρεσιών. Οι 20 απ’ αυτούς προέρχονται από την Ελλάδα.

Το αμέσως προσεχές διάστημα οι 20 Έλληνες influencers θα λάβουν επιστολή από το Υπουργείο Ανάπτυξης με την οποία θα ενημερωθούν επισταμένως και θα καλούνται να προβούν άμεσα στις απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις ώστε οι δραστηριότητές τους να είναι προσαρμοσμένες σε όσα προβλέπει η ευρωπαϊκή καταναλωτική νομοθεσία.

Τι ζητά το υπουργείο από τους Έλληνες influencers

  • Επισημαίνονται η νομοθεσία της Ε.Ε. καθώς και το δίκαιο για την προστασία του καταναλωτή στην Ελλάδα που ισχύουν στις περιπτώσεις των εμπορικών επικοινωνιών όλων των «influencers»
  • Υπογραμμίζονται τα σημεία στις αναρτήσεις των «influencers», όπου χρήζουν βελτίωσης, ιδίως όσον αφορά τις περιπτώσεις γνωστοποίησης (disclosure) της εμπορικής επικοινωνίας με σκοπό την προώθηση προϊόντων/υπηρεσιών, ώστε να συμβάλλουν με αυτό τον τρόπο στην διαμόρφωση μιας σωστής εμπορικής επικοινωνίας με το καταναλωτικό κοινό, που θα διέπεται από διαφάνεια και
  • Προτείνονται συστάσεις για την χρήση της κατάλληλης επισήμανσης, με δεδομένο ότι η εμπορική επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας θα πρέπει να προβάλλεται με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι άμεσα ξεκάθαρο στο καταναλωτικό κοινό ότι πρόκειται για διαφημιστική ενέργεια. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει οι «influencers» να χρησιμοποιούν τα hashtag #διαφήμιση ή #advertisement ή #advertising, καθώς τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις ίδιες τις πλατφόρμες: «συνεργασία επί πληρωμή», «συνεργασία επί αμοιβή», «paid partnership», ώστε να διασφαλίζεται ότι το καταναλωτικό κοινό γνωρίζει ότι η επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας έχει διαφημιστικό περιεχόμενο.

Για τις περιπτώσεις εκείνες των «influencers» που έχουν τις δικές τους ιστοσελίδες πώλησης και συνάπτουν συμβάσεις από απόσταση με τους καταναλωτές και για τις οποίες έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις θα επιβληθούν οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται από την καταναλωτική νομοθεσία.




Πανευρωπαϊκός έλεγχος – Στη λίστα 20 Έλληνες influencers

Στην πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία για έλεγχο με τη μέθοδο των «σαρώσεων» (sweep) σε όλες τις πλατφόρμες των social media για τον εντοπισμό «influencers» που ασκούν εμπορικές δραστηριότητες, προωθούν και διαφημίζουν προϊόντα και υπηρεσίες επώνυμων εταιρειών συμμετείχε το υπουργείο Ανάπτυξης.

Ο έλεγχος, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση, πραγματοποιήθηκε από τις 27 Οκτωβρίου 2023 έως και 30 Νοεμβρίου 2023 και συμμετείχαν 22 αρμόδιες αρχές των κρατών μελών της Ένωσης. Ο συντονισμός των ελέγχων έγινε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω του Δικτύου συνεργασίας των αρμόδιων εθνικών αρχών των κρατών μελών για την επιβολή της καταναλωτικής νομοθεσίας (Consumer Protection Cooperation Network).

Τα αποτελέσματα των ελέγχων στους Έλληνες «influencers»

Από τον έλεγχο στους Έλληνες «influencers», διαπιστώθηκε, μεταξύ άλλων, ότι ενώ το 100% ασκεί εμπορική δραστηριότητα, μόνο το 25% – και όχι πάντα με απόλυτα ξεκάθαρο τρόπο – γνωστοποιεί στον καταναλωτή ότι το περιεχόμενο των αναρτήσεων έχει εμπορικό σκοπό (π.χ. περιλαμβάνει διαφημίσεις).

Σε ποσοστό 50% δεν παρέχουν σαφή ενημέρωση στον καταναλωτή σχετικά με την εμπορική τους ταυτότητα, ενώ από αυτούς που διατηρούν δικές τους ιστοσελίδες πώλησης το 50% δηλώνει ότι είναι εγγεγραμμένοι στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ).

Έρευνα για παραβάσεις

Όλα τα στοιχεία των ελέγχων που πραγματοποιήθηκαν θα διαβιβαστούν και στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για εντοπισμό πιθανών φορολογικών παραβάσεων.

Για τις περιπτώσεις εκείνες των «influencers» που έχουν τις δικές τους ιστοσελίδες πώλησης και συνάπτουν συμβάσεις από απόσταση με τους καταναλωτές και για τις οποίες έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις θα επιβληθούν οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται από την καταναλωτική νομοθεσία.

Τι έδειξαν οι έρευνες στην Ευρώπη

  • Από το 97% των ελεγχόμενων «influencers» των οποίων το περιεχόμενο των αναρτήσεων είναι εμπορικό, μόνο το 20% γνωστοποιεί με ξεκάθαρες φράσεις στον καταναλωτή ότι πρόκειται για ανακοινώσεις διαφημιστικού ή εμπορικού χαρακτήρα.
  • To 78% των «influencers» ασκούν εμπορική δραστηριότητα, ωστόσο μόνο το 36% αυτών είναι εγγεγραμμένοι σε εμπορικό μητρώο στη χώρα τους, στο βαθμό που αυτό προβλέπεται από την εθνική νομοθεσία του κράτους μέλους.
  • Σε ποσοστό 30% οι «influencers» δεν παρέχουν πλήρη στοιχεία σχετικά με την  εταιρεία τους, όπως εμπορική επωνυμία, γεωγραφική διεύθυνση, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ή και αριθμό εγγραφής.
  • Σε ποσοστό 38% δεν χρησιμοποιούν στις αναρτήσεις τους τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις πλατφόρμες, όπως την ένδειξη «paid partnership (συνεργασία επί πληρωμή)» στο Instagram. Αντιθέτως, επιλέγουν διαφορετική διατύπωση, όπως «collaboration (συνεργασία)» (16%), «partnership» (15%) ή λοιπές, γενικές ευχαριστίες προς τις εταιρείες  (brands) με τις οποίες συνεργάζονταν (11%).
  • Το 40% των «influencers» διατηρεί ορατή τη γνωστοποίηση του εμπορικού χαρακτήρα καθ’ όλη τη διάρκεια της εμπορικής επικοινωνίας.
  • Το 34% των «influencers» παραθέτει τις γνωστοποιήσεις με τρόπο ώστε να είναι άμεσα εμφανείς, χωρίς να χρειάζονται επιπρόσθετα βήματα από τον καταναλωτή, όπως κάποιο κλικ στην ένδειξη «read more (διαβάστε περισσότερα)» ή μετάβαση στο κάτω μέρος της σελίδας.
  • Το 40% των «influencers» προβάλλει και προωθεί δικά τους προϊόντα και υπηρεσίες. Ωστόσο το 60% αυτών δεν παρέχουν ξεκάθαρη και με σαφήνεια ενημέρωση ότι πρόκειται για εμπορική δραστηριότητα και προβολή των δικών τους προϊόντων.

Ως αποτέλεσμα του EU Sweep 2023, από τους 576 «influencers» που ελέγχθηκαν σε 1η φάση, για τους 358 «influencers» προβλέπεται περαιτέρω έρευνα από τις αρμόδιες αρχές για την επιβολή της καταναλωτικής νομοθεσίας σε εθνικό επίπεδο.

Οι «influencers» και οι καταναλωτές μπορούν να ενημερώνονται από τον ιστότοπο/βιβλιοθήκη πληροφοριών (Influencer Legal Hub)  της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο οποίος περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μια σειρά από εκπαιδευτικά βίντεο και πληροφορίες από διάφορες πηγές που παρουσιάζουν τις νομικές υποχρεώσεις, τις θεμιτές εμπορικές πρακτικές και τα ισχύοντα Ευρωπαϊκά πρότυπα για την προστασία των καταναλωτών.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!