Γ.Δ.
1454.98 0,00%
ACAG
0,00%
6.6
CENER
0,00%
7.57
CNLCAP
0,00%
8.25
DIMAND
0,00%
9.54
OPTIMA
0,00%
10.68
TITC
0,00%
28.8
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
0,00%
1.498
ΑΒΕ
0,00%
0.471
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.22
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.925
ΑΛΜΥ
0,00%
2.8
ΑΛΦΑ
0,00%
1.648
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.86
ΑΡΑΙΓ
0,00%
12.14
ΑΣΚΟ
0,00%
2.6
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.46
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.1
ΑΤΤ
0,00%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.67
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.67
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.28
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.19
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.46
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.5
ΔΑΑ
0,00%
8.35
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
0,00%
11.48
ΔΟΜΙΚ
0,00%
4.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.355
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.675
ΕΕΕ
0,00%
29.94
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.55
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
0,00%
2.43
ΕΛΛ
0,00%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.62
ΕΛΠΕ
0,00%
8.375
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.44
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.78
ΕΛΧΑ
0,00%
1.928
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.155
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.27
ΕΤΕ
0,00%
7.7
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.25
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.02
ΕΧΑΕ
0,00%
5.18
ΙΑΤΡ
0,00%
1.615
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.44
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.72
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.05
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.98
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.134
ΙΝΤΕΚ
0,00%
6.29
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.44
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.32
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.54
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
0,00%
1.58
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
0,00%
1.59
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.552
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.416
ΚΟΥΕΣ
0,00%
6
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
10.95
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.385
ΛΑΒΙ
0,00%
0.86
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.97
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.13
ΛΕΒΚ
0,00%
0.34
ΛΕΒΠ
0,00%
0.39
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.42
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.75
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.055
ΜΕΒΑ
0,00%
4.06
ΜΕΝΤΙ
0,00%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
0,00%
4.07
ΜΙΝ
0,00%
0.635
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
26.62
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.07
ΜΟΤΟ
0,00%
3.015
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
0,00%
28.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.95
ΜΠΤΚ
0,00%
0.48
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
1.035
ΞΥΛΚ
0,00%
0.283
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
0,00%
0.34
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
0,00%
22.3
ΟΛΠ
0,00%
24.75
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.9
ΟΠΑΠ
0,00%
16.42
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.892
ΟΤΕ
0,00%
14.34
ΟΤΟΕΛ
0,00%
12.8
ΠΑΙΡ
0,00%
1.22
ΠΑΠ
0,00%
2.61
ΠΕΙΡ
0,00%
3.98
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.62
ΠΛΑΘ
0,00%
4.09
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.158
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
0,00%
4.6
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.59
ΣΑΡ
0,00%
11.78
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.379
ΣΙΔΜΑ
0,00%
2
ΣΠΕΙΣ
0,00%
7.84
ΣΠΙ
0,00%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
18.23
ΤΖΚΑ
0,00%
1.65
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.718
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.371
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.4
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.322
ΦΡΛΚ
0,00%
4.07
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Σκαραμαγκάς: Το μειωμένο τίμημα του νέου διαγωνισμού και οι φρεγάτες

Εντός των επομένων ημερών ξεκινά ο διπλός διαγωνισμός για τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά. Καθώς ο χρόνος κυλά αντίστροφα για να αποφασίσει η κυβέρνηση για τις φρεγάτες, αναζητείται μια λύση στο θέμα της συμπαραγωγής και της διάσωσης των ελληνικών ναυπηγείων Σκαραμαγκά σε πρώτη φάση και σε δεύτερη φάση της Ελευσίνας.

Αναφορικά με τον διαγωνισμό του Σκαραμαγκά, αναμένεται η προκήρυξή του αν όχι στο τέλος της εβδομάδας, στις αρχές της επόμενης. Ο διαγωνισμός θα είναι διπλός, αφού τόσο ο ειδικός διαχειριστής της ΕΝΑΕ, όσο και η Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) αναμένεται να ξεκινήσουν δύο διαφορετικές διαδικασίες. Η πρώτη αφορά στο ναυπηγείο που βρίσκεται εν λειτουργία από την ΕΝΑΕ και η δεύτερη που αφορά στο διπλανό ακίνητο που παλαιότερα άνηκε στην ΕΝΑΕ και τώρα ανήκει στην ΕΤΑΔ. Το ακίνητο αυτό μεταβιβάστηκε από την ΕΝΑΕ στο Ελληνικό Δημόσιο το 2018, σε συμφωνία με την Κομισιόν και στο πλαίσιο διευθέτησης παλαιών αθέμιτων κρατικών ενισχύσεων.

Η προκήρυξη του διαγωνισμού καθυστέρησε καθώς, επισήμως έπρεπε να διευθετηθούν νομικά ζητήματα. Ανεπισήμως υπάρχει άγχος από τους πωλητές των δύο διακριτών περιουσιακών στοιχείων, καθώς τα επιδιωκόμενα τιμήματα είναι δύσκολο να επιτευχθούν. Αν και ο πήχης έχει κατέβει από τα 130 εκατ. ευρώ που ζητήθηκαν αρχικά (75-80 εκατ. ευρώ για το τμήμα της ΕΝΑΕ και 55 εκατ. ευρώ για το τμήμα της ΕΤΑΔ) στα 80-85 εκατ. ευρώ (περίπου 50 εκατ. ευρώ για το τμήμα της ΕΝΑΕ και 30-35 εκατ. ευρώ της ΕΤΑΔ), εν τούτοις και το τίμημα αυτό βρίσκεται μακριά από τα επίπεδα της ζήτησης.

Υπενθυμίζεται ότι ο προηγούμενος διαγωνισμός απέφερε μόλις μία προσφορά, ύψους 15 εκατ. ευρώ. Το τίμημα αυτό θα μπορούσε να ανέλθει καθώς δεν περιέλαβε το δεύτερο ακίνητο της ΕΤΑΔ. Για το τελευταίο δεν υπήρξε καμία προσφορά καθώς το ελάχιστο τίμημα που ορίσθηκε στα 55 εκατ. ευρώ.

Θα ήταν επομένως πολύ δύσκολο τα 15 εκατ. ευρώ του προηγούμενου διαγωνισμού να ανέλθουν στο επίπεδο των 80 εκατ. Ευρώ. Ίσως τα 50 εκατ. ευρώ να αποτελούν ένα σημείο συνάντησης της προσφοράς και ζήτησης. Ο βασικός ενδιαφερόμενος για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά παραμένει ο εφοπλιστής Θεόφιλος Πριόβολος, παρόλο που διαρρέεται ότι υπάρχει και ένας δεύτερος ενδιαφερόμενος.

Στην περίπτωση που δεν υπάρξει λύση στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά μέσω του διπλού διαγωνισμού, η κυβέρνηση αναμένεται να αναζητήσει μια συνολική λύση για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, μέσω του αναδόχου του συμβολαίου των φρεγατών. Η πολιτική βούληση που υπάρχει στη κυβέρνηση, είναι να υπάρξει εγχώρια συμπαραγωγή και ναυπηγική βιομηχανία. Στην περίπτωση αυτή η κυβέρνηση θα ζητήσει από τον ανάδοχο του συμβολαίου ύψους 5-6 δισ. ευρώ να φέρει τη δική του λύση στο ζήτημα και στο πως θα αναζωογονήσει τα δύο μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας.

Πάντως, όλοι οι ενδιαφερόμενοι για τις φρεγάτες έδειξαν ότι δεν ενδιαφέρονται για τα Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά, όπως επίσης και της Ελευσίνας. Τα ναυπηγεία θεωρούνται αφενός απαξιωμένα αφετέρου προβληματικά. Για παράδειγμα, η Δεξαμενή Νο 5 που βρίσκεται στο ακίνητο της ΕΤΑΔ, η μεγαλύτερη της Μεσογείου και η οποία αποτέλεσε το καμάρι της ΕΝΑΕ επί πολλές δεκαετίες. Η δεξαμενή θεωρείται μη επισκευάσιμη, αφού όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, απαιτεί επενδύσεις άνω των 50 εκατ. ευρώ. Επίσης, στο ακίνητο της ΕΤΑΔ έχει δημιουργηθεί δομή φιλοξενίας μεταναστών που πρέπει να μετακινηθεί προτού μπει ο νέος επενδυτής, όταν και εφόσον υπάρξει.

Η υποβολή προσφορών για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αναμένεται να γίνει μέχρι το τέλος Ιουνίου. Μέχρι τότε θα έχει προχωρήσει και το πρότζεκτ των φρεγατών. Στο τέλος Μαΐου το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού θα έχει φέρει την πρώτη εισήγηση για τις φρεγάτες. Η αγορά αναμένει τη short list των ενδιαφερομένων και στα φαβορί συγκαταλέγονται οι αμερικανοί της Lockheed Martin, οι Γάλλοι της Groupe Naval και οι Ολλανδοί της Damen.

Αντίθετα λιγότερο πιθανοί υποψήφιοι είναι οι Ιταλοί της Fiscanteri και οι Άγγλοι της Babcock. Στους λιγότερο πιθανούς υποψήφιους συγκαταλέγονται και οι Ισπανοί της Navantia, αλλά κανένας δεν μπορεί να γνωρίζει τι διαμείφθηκε αυτές τις ημέρες στην Αθήνα, με την επίσκεψη του Ισπανού Πρωθυπουργού Πέδρο Σάντσεθ.

Οι αποφάσεις επίσης δεν πρόκειται να ληφθούν πριν από τη συνάντηση του Έλληνα Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τους ομολόγους του στη σύνοδο του ΝΑΤΟ που έχει προγραμματιστεί για τις 14 Ιουνίου 2021 στις Βρυξέλλες. Εκεί θα συναντηθεί και με τον πρόεδρο των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν. Παρόλο που στη συνάντηση των δύο ηγετών δεν θα συζητηθούν διμερή θέματα, πολλοί θεωρούν απίθανο να μην συζητηθεί το θέμα των φρεγατών.

Οι τελικές πάντως αποφάσεις δεν πρόκειται να αργήσουν. Μέσα στο καλοκαίρι θα ξεκαθαρίσει αρκετά το σκηνικό, τόσο με τα Ναυπηγεία όσο και με το συμβόλαιο-μαμούθ των φρεγατών.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!