Τουριστική επένδυση στο παραθαλάσσιο ακίνητο της πρώην ΒΙΑΜΥΛ

Το ακίνητο της πρώην ΒΙΑΜΥΛ είναι μέρος μιας μεγαλύτερης έκτασης, που αποτελεί ένα από τα καλύτερα φιλέτα του ανατολικού παραλιακού μετώπου

Το παραθαλάσσιο ακίνητο στη Θεσσαλονίκη © ΒΙΑΜΥΛ

Τουλάχιστον ακόμη τρία χρόνια θα απαιτηθούν για να μπορέσει να ξεκινήσει η greenfield τουριστική επένδυση Ελλήνων και ξένων επενδυτών, που έχουν αγοράσει, από το 2020, το παραθαλάσσιο ακίνητο όπου για δεκαετίες βρισκόταν το εργοστάσιο της ΒΙΑΜΥΛ και μετέπειτα της Tate& Lyle, μέχρι που η βελγική πολυεθνική εγκατέλειψε τη Θεσσαλονίκη.

Όπως είπε στο powergame.gr o κ. Αλέξανδρος Βαλαβανίδης, ένας εκ των νέων ιδιοκτητών του ακινήτου, η επένδυση στο ακίνητο των 53 στρεμμάτων θα δρομολογηθεί όταν η παραθαλάσσια έκταση του Δήμου Πυλαίας πολεοδομηθεί και ενταχθεί στο σχέδιο πόλης.

Το ακίνητο της παλιάς ΒΙΑΜΥΛ να σημειωθεί ότι μένει αναξιοποίητο από το 2008, όταν έκλεισε οριστικά το εργοστάσιο, εξέλιξη που επιφύλαξε η «μοίρα» και για άλλες, μεγάλες, στο παρελθόν, βιομηχανικές εγκαταστάσεις στην περιοχή, όπως ήταν το εργοστάσιο της ΦΙΛΚΕΡΑΜ, αλλά και της Siemens, σημαντικά βιομηχανικά συγκροτήματα που βρίσκονταν πάνω από τη Λεωφόρο Γεωργικής Σχολής. Μάλιστα, το ακίνητο της ΦΙΛΚΕΡΑΜ έχει αγοραστεί από τον Έλληνα επιχειρηματία του εξωτερικού Κυριάκο Αναστασιάδη (μέσω της Νοτιοαφρικανικής Acsion) και πρόκειται να μετατραπεί σε ένα σύμπλεγμα εμπορικού κέντρου και γραφειακών χώρων.

Το παραθαλάσσιο φιλέτο της Πυλαίας

Να σημειωθεί ότι το υπό ένταξη ακίνητο είναι μέρος μιας πολύ μεγαλύτερης έκτασης, του ΠΕ 15 των περίπου 650 στρεμμάτων, που αποτελεί ένα από τα καλύτερα φιλέτα του ανατολικού παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, καθώς βρίσκεται κοντά στο αεροδρόμιο και σε μία γειτονιά η οποία συνδυάζει εμπορικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες, που απευθύνονται σε χιλιάδες εγχώριους, αλλά και ξένους επισκέπτες.

Η υπό ένταξη περιοχή ΠΕ 15 αρχίζει από το σημείο  που η οδός Μαρίνου Αντύπα συναντά τη λεωφόρο Γεωργικής Σχολής, δηλαδή ουσιαστικά από την Περιφερειακή Τάφρο, και καταλήγει στο σημείο εξόδου από τη Λεωφόρο, σε τοπική οδό, που καταλήγει στο εμπορικό πάρκο Florida 1.

Όπως δήλωσε ο αντιδήμαρχος Πολεοδομίας του Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη, Νικόλαος Μπουλομύτης, η μελέτη πολεοδόμησης του ΠΕ 15 (πολεοδομική ενότητα) στο αναθεωρημένο ΓΠΣ (2017) της ΔΕ Πυλαίας είναι η πρώτη που ανατέθηκε, ακριβώς επειδή ο Δήμος επιθυμεί την επιχειρηματική τόνωση της συγκεκριμένης περιοχής. Η μελέτη πολεοδόμησης είναι στη φάση ανάρτησης του Σταδίου Β1, δηλαδή λίγο πριν από την ανάρτησή της σε ΦΕΚ.

© ΒΙΑΜΥΛ

© ΒΙΑΜΥΛ

Το ΕΠΣ για το θαλάσσιο μέτωπο της Θεσσαλονίκης

Ωστόσο, η ολοκλήρωση της ένταξης της ΠΕ 15 στο αναθεωρημένο ΓΠΣ της ΔΕ Πυλαίας εξαρτάται και από παράλληλες μελέτες και συγκεκριμένα από την ολοκλήρωση του ΕΠΣ για το παραλιακό μέτωπο Θεσσαλονίκης, έργο που υλοποιείται από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όπως και από την οριοθέτηση της Περιφερειακής Τάφρου, έργο του υπουργείου Υποδομών.

Όπως είπε στο powergame.gr o αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της ΠΚΜ, Πάρις Μπίλλιας, ολοκληρώνεται η δημόσια διαβούλευση επί του Ειδικού Πολεοδομικού και της ΣΜΠΕ και αναμένεται σχετική ενημέρωση από το υπουργείο, επί των τυχόν παρατηρήσεων που έχουν υποβληθεί. Επίσης, η οριοθέτηση της Περιφερειακής Τάφρου έχει συντελεστεί και μένει η σχετική δημοσίευση σε ΦΕΚ.

«Εκ πείρας διαπιστώνουμε ότι για τη ρύθμιση μιας έκτασης απαιτείται τουλάχιστον μία πενταετία, για να συνταχθούν τα Ειδικά Πολεοδομικά, να εγκριθούν οι Περιβαλλοντικές Μελέτες, να ολοκληρωθούν οι δημόσιες διαβουλεύσεις. Πέραν των επιβεβλημένων τεχνικών θεμάτων και νομικών διαδικασιών, βλέπουμε ότι καθυστερούν και όσοι έχουν ενδιαφέρον συμμετοχής στις δημόσιες διαβουλεύσεις, με αποτέλεσμα, αντί να προσπαθούμε όλοι για να κερδίσουμε χρόνο, να οδηγούμε τις διαδικασίες σε καθυστερήσεις», δήλωσε ο κ. Μπίλλιας.

Και δημιουργία μαρίνας σκαφών αναψυχής

Στον σχεδιασμό του Δήμου Πυλαίας εντάσσεται και η δημιουργία μαρίνας για ιδιωτικά σκάφη, σε περιοχή μεταξύ του Florida 2 (Ηοndos Apollonia Politia) και του αεροδρομίου. Το project έχει πάρει ΦΕΚ χωροθέτησης από το 2012, αλλά χρειάσθηκαν σχεδόν 13 χρόνια και πολυετείς εγκριτικές διαδικασίες μέχρι να υπογραφεί, τελικά, η  σύμβαση παραχώρησης των δικαιωμάτων χρήσης και εκμετάλλευσης της χερσαίας και θαλάσσιας έκτασης της μαρίνας της Πυλαίας από το υπουργείο Τουρισμού στον δήμο Πυλαίας-Χορτιάτη.

© ΒΙΑΜΥΛ

© ΒΙΑΜΥΛ

Πού θα πάνε τα ναυπηγεία

Να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο της πολεοδόμησης της ΠΕ 15, θα πρέπει να απομακρυνθούν τα ναυπηγεία που βρίσκονται ανατολικά του πρώην ακινήτου της ΒΙΑΜΥΛ. Έχει προταθεί η δημιουργία μιας περιορισμένης έκτασης ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, μεταξύ αεροδρομίου και Thess INTEC, με τον δήμο Θέρμης να έχει τοποθετηθεί υπέρ της χωροθέτησης της Ζώνης. Ωστόσο, έχουν εκφραστεί ενστάσεις για την επιλογή της συγκεκριμένης έκτασης, ενώ το ΕΒΕΘ πρότεινε την εγκατάστασή της σε χώρους του ΟΛΘ.

Ο Δήμος Πυλαίας – Χορτιάτη, με την αναθεώρηση του ΓΠΣ της ΔΕ Πυλαίας, θα εντάξει σε αυτό περιοχές συνολικής έκτασης 1.000 στρεμμάτων, συμβάλλοντας στην αξιοποίηση σημαντικών πόλων αναφοράς που σταδιακά κατέληξαν ανενεργοί, όπως η ΒΙΑΜΥΛ, αλλά και η ΦΙΛΚΕΡΑΜ και η Siemens. Επιπλέον, θα συμβάλει στην αναδιοργάνωση και ανάδειξη του παραλιακού μετώπου της Πυλαίας, σημαντικού παράγοντα ανάπτυξης για τον δήμο.

Έτσι, προς ένταξη είναι και οι ΠΕ 11 και ΠΕ 12, για τις οποίες έχει διενεργηθεί διαγωνισμός προκειμένου να αναδειχθεί μελετητής, με στόχο εντός του 2025 να υπογραφεί και η σύμβαση ανάθεσης μελέτης πολεοδόμησης. Επίσης, πρόκειται να μελετηθεί και η ΠΕ 14, άνωθεν της Γεωργικής Σχολής, πίσω από την περιοχή του Florida 1.

Με το αναθεωρημένο ΓΠΣ καθορίσθηκαν οι χρήσεις γης σε ένα άναρχο έως σήμερα τοπίο, τακτοποιούνται παλιές εκκρεμότητες και δημιουργούνται νέες αναπτυξιακές προοπτικές. Όπως έχει αποδειχθεί τόσο στην περίπτωση του πρώην ακινήτου ΒΙΑΜΥΛ, όσο και της ΦΙΛΚΕΡΑΜ, αυτές τις προοπτικές έχουν εντοπίσει επιχειρηματίες, που αποφάσισαν να επενδύσουν στη μελλοντική ανάπτυξη αυτής της περιοχής, παρ’ ότι χρειάσθηκε και χρειάζεται να περιμένουν ή και να βρούνε λύσεις, πριν ολοκληρωθεί η πολεοδόμηση των υπό ένταξη ενοτήτων (π.χ. οδικές προσβάσεις στο πρώην ακίνητο της ΦΙΛΚΕΡΑΜ).