Ποια ξενοδοχεία βγάζουν χρυσάφι φέτος στην Ευρώπη

Από resorts ευεξίας μέχρι οικονομικά city hotels, οι νικητές της τουριστικής κούρσας κερδοφορίας

Ξενοδοχεία © Unsplash

Η ευρωπαϊκή ξενοδοχειακή αγορά περνάει μια ενδιαφέρουσα φάση ανακατανομής κερδών και προοπτικών. Νέα στοιχεία της HotStats δείχνουν ότι οι πραγματικοί «νικητές» της κερδοφορίας φέτος δεν είναι τα πολυτελή resorts πέντε αστέρων, αλλά οι μονάδες μεσαίας κατηγορίας και οικονομικής τάξης, καθώς και ορισμένα θεματικά resorts που δίνουν έμφαση στην εμπειρία.

Τα ξενοδοχεία μεσαίας κατηγορίας πέτυχαν περιθώριο μικτού λειτουργικού κέρδους (GOP) 42%, ενώ τα οικονομικά ξενοδοχεία βρίσκονται πολύ κοντά, στο 41%. Αυτές οι επιδόσεις εντυπωσιάζουν σε μια περίοδο που οι λειτουργικές δαπάνες -από μισθοδοσία και ενέργεια μέχρι προμήθειες- συνεχίζουν να αυξάνονται. Το μυστικό της επιτυχίας τους βρίσκεται στη λιτή δομή τους: λιγότερα πάγια κόστη, μικρότερο προσωπικό σε σχέση με τα πολυτελή καταλύματα και επιχειρηματικά μοντέλα που μπορούν να αντέξουν τις πληθωριστικές πιέσεις χωρίς να μετακυλίουν υπερβολικά το κόστος στους πελάτες.

Σε αντίθεση, πολλά πολυτελή ξενοδοχεία για να διατηρήσουν τα κέρδη τους βασίζονται κυρίως στην αύξηση της μέσης ημερήσιας τιμής (ADR). Ωστόσο, η δυνατότητα αυτή έχει όρια, καθώς οι καταναλωτές δείχνουν μεγαλύτερη ευαισθησία στις αυξήσεις τιμών και μεγαλύτερη διάθεση να αναζητήσουν εναλλακτικές που προσφέρουν καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής.

Resorts εμπειριών: Από την πολυτέλεια στην ουσία

Μια δεύτερη, εξίσου ενδιαφέρουσα τάση αφορά τα θεματικά resorts που επικεντρώνονται σε εμπειρίες, όπως οι μονάδες ευεξίας (wellness) και γκολφ. Αυτές οι κατηγορίες δεν προσπαθούν να κερδίσουν το κοινό με πολυτελείς προσθήκες ή εντυπωσιακές επενδύσεις σε υποδομές, αλλά με υπηρεσίες που αγγίζουν την προσωπική εμπειρία του επισκέπτη: θεραπείες spa, προγράμματα yoga, διατροφή βασισμένη στην υγιεινή γαστρονομία, περιπατητικές διαδρομές και υπαίθριες δραστηριότητες.

Η στρατηγική αυτή φαίνεται να αποδίδει. Οι επισκέπτες είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν περισσότερα για εμπειρίες που προσφέρουν χαλάρωση, αποκατάσταση ή προσωπική ανάπτυξη. Παράλληλα, οι επιχειρηματίες του χώρου βλέπουν αύξηση της μέσης δαπάνης ανά πελάτη και διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό, κάτι που τους επιτρέπει να διατηρούν υψηλότερα περιθώρια κέρδους.

Η Νότια Ευρώπη παραμένει πρωταγωνιστής

Η Νότια Ευρώπη συνεχίζει να εμφανίζει εξαιρετικές επιδόσεις. Από τις αρχές του 2020 μέχρι σήμερα, τα συνολικά έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (TRevPAR) έχουν αυξηθεί κατά 27%, ενώ το μικτό λειτουργικό κέρδος ανά δωμάτιο (GOPPAR) έχει ενισχυθεί κατά 38%.

Σημαντικό στοιχείο είναι ότι η πρόοδος αυτή δεν οφείλεται μόνο στη δυναμική της καλοκαιρινής περιόδου, η οποία ούτως ή άλλως είναι ισχυρή. Πολλές επιχειρήσεις εκμεταλλεύτηκαν την πανδημία για να κάνουν ουσιαστικές αλλαγές: αναδιοργάνωση προσωπικού, καλύτερη αξιοποίηση των κοινόχρηστων χώρων, μείωση ενεργειακού κόστους, αλλά και επένδυση σε συμπληρωματικές πηγές εσόδων, όπως η εστίαση και οι δραστηριότητες. Αυτές οι κινήσεις έχουν δημιουργήσει μια πιο ανθεκτική βάση κερδοφορίας, ανεξάρτητα από εποχικές διακυμάνσεις.

Ευρωπαϊκή αγορά: Από τις μεγάλες αυξήσεις στη σταθερή ανάπτυξη

Στο σύνολο της Ευρώπης, το 2025 δείχνει πιο ήπιο ρυθμό ανάπτυξης σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Αυτό όμως, σύμφωνα με την ανάλυση της HotStats, δεν είναι αρνητικό σημάδι. Αντίθετα, υποδηλώνει ότι η αγορά έχει βρει ένα νέο σημείο ισορροπίας, αφήνοντας πίσω την αστάθεια των πρώτων μετα-πανδημικών ετών.

Οι ξενοδόχοι πλέον εστιάζουν σε πιο σταθερές στρατηγικές: έλεγχο λειτουργικών δαπανών, καλύτερη αξιοποίηση προσωπικού και χώρων, ανάπτυξη νέων πηγών εσόδων, και στοχευμένες επενδύσεις που ενισχύουν την εμπειρία χωρίς υπερβολικό κόστος.

Η έμφαση δεν είναι πια σε απότομες αυξήσεις, αλλά σε σταδιακή, βιώσιμη βελτίωση.

Μήνυμα προς τους επενδυτές

Για τους επενδυτές, τα δεδομένα στέλνουν ξεκάθαρα μηνύματα:

  • Ξενοδοχεία μεσαίας και οικονομικής κατηγορίας: Προσφέρουν σταθερές αποδόσεις, μεγαλύτερη αντοχή στις αυξήσεις κόστους και ευρύτερη πελατειακή βάση.
  • Resorts εμπειριών: Διαφοροποιούνται από τον ανταγωνισμό, προσελκύουν επισκέπτες που ξοδεύουν περισσότερα και δημιουργούν πρόσθετη αξία πέρα από τη διαμονή.

Οι δύο αυτές κατηγορίες δείχνουν μεγαλύτερη ικανότητα να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες της αγοράς, κάτι που τις καθιστά πιο ελκυστικές για μακροπρόθεσμες επενδύσεις.