ΓΑΙΑΟΣΕ: Το ακίνητο φιλέτο στη Λάρισα και τα σχέδια για το χαρτοφυλάκιό της

Το σχέδιο της ΓΑΙΑΟΣΕ για την αξιοποίηση των 400 στρεμμάτων δίπλα στο παλιό εργοστάσιο Ζάχαρης. Τα σενάρια για τη δημιουργία logistics

Το ακίνητο των 400 στρεμμάτων © ΓΑΙΑΟΣΕ

Ένα ακίνητο φιλέτο 400 στρεμμάτων στη Λάρισα, πλησίον του παλιού εργοστασίου ζάχαρης θέλει να αξιοποιήσει η ΓΑΙΑΟΣΕ, δημοσιοποιώντας πρόσκληση εκδήλωσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος. Η διαδικασία, με τεχνικό σύμβουλο τη ReDePlan, στοχεύει στη συλλογή προτάσεων και ιδεών έως τις 17 Οκτωβρίου 2025, ώστε να καταγραφεί το επενδυτικό ενδιαφέρον και να καθοριστεί το βέλτιστο μείγμα χρήσεων. Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται στο φιλόδοξο πρόγραμμα ωρίμανσης και αξιοποίησης ακινήτων που έχει σταδιακά αρχίσει να «τρέχει» η θυγατρική του Υπερταμείου (Growthfund), με στόχο τη δημιουργία αξίας τόσο για τις τοπικές κοινωνίες όσο και για την εθνική οικονομία. Η εταιρεία διαχειρίζεται σήμερα ένα εκτενές χαρτοφυλάκιο που περιλαμβάνει 100.000 στρέμματα γης και 4.000 ακίνητα διάσπαρτα σε όλη την Ελλάδα.

Η έκταση, που ανήκει στους Δήμους Λαρισαίων και Κιλελέρ, διαθέτει άμεση πρόσβαση σε βασικούς οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες, βρίσκεται κοντά στον Αυτοκινητόδρομο Ε75, τη σιδηροδρομική γραμμή Πειραιά–Θεσσαλονίκης και σε απόσταση μικρότερη των 80 χλμ. από λιμάνι και αεροδρόμιο. Χαρακτηρίζεται ως ιδιαίτερα κατάλληλη για βιομηχανικές χρήσεις, καθώς είναι επίπεδη, εκτός πλημμυρικού κινδύνου και εκτός ορίων οικισμών– παράμετρος ιδιαίτερα κρίσιμη για τη Θεσσαλία μετά τις πρόσφατες φυσικές καταστροφές.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ReDePlan, Μανώλης Μπαλτάς, μιλώντας στο powergame.gr, ανέφερε ότι «σε τμήμα του συγκεκριμένου ακινήτου θα μπορούσε να αναπτυχθεί ένα σύγχρονο κέντρο agrologistics, στην «καρδιά» της ελληνικής αγροτικής παραγωγής. Η πρόταση αφορά στη δημιουργία ενός οργανωμένου χώρου που θα καλύπτει ολόκληρη την αλυσίδα δηλαδή από την παραγωγή και τις βιολογικές καλλιέργειες, έως την αποθήκευση, την ψύξη, τη συσκευασία και τη μεταφορά. Με αυτόν τον τρόπο, η Λάρισα θα είχε τη δυνατότητα να εξελιχθεί σε έναν στρατηγικό κόμβο αγροδιατροφικής εφοδιαστικής αλυσίδας με εθνική εμβέλεια».

Το σχέδιο αυτό, σύμφωνα με τον ίδιο, εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική ανάπτυξης καθώς στην Αττική, και συγκεκριμένα στη Φυλή, προχωρά η δημιουργία του «Εθνικού Πόλου Logistics», έργο που σχετίζεται με τη μετεγκατάσταση των μεταφορέων του Ελαιώνα και βασίζεται σε μελέτη της ReDePlan. Αντίστοιχα, στη Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση του στρατοπέδου Γκόνου, επίσης ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ, ο οποίος έχει ήδη περάσει στη δεύτερη φάση.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η εταιρεία αντιλήφθηκε ότι η Λάρισα αναδεικνύεται σε φυσικό «ενδιάμεσο σταθμό» μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης, με άμεσες συνδέσεις στους βασικούς άξονες μεταφορών και με την αγροτική παραγωγή της Θεσσαλίας να συγκεντρώνει έντονη οικονομική δραστηριότητα.  Ο προϋπολογισμός μάλιστα για τη βασική υποδομή στο σενάριο της δημιουργίας ενός  επιχειρηματικού πάρκου εκτιμάται σε 8 έως 10 εκατ. ευρώ. Από εκεί και πέρα, οι εγκαταστάσεις θα αναπτυχθούν από τρίτους επιχειρηματίες-επενδυτές, στους οποίους θα παραχωρούνται οικόπεδα είτε με δικαίωμα επιφανείας είτε με μακροχρόνια μίσθωση.

Όπως υποστηρίζει ο κ. Μπαλτάς: «Στο πλαίσιο της μελέτης μας, ζητήθηκε να αξιολογηθεί ποια θα μπορούσε να είναι η βέλτιστη ανάπτυξη ενός ακινήτου. Από την αρχή αποκλείστηκαν ο τουρισμός και το λιανεμπόριο μεγάλης κλίμακας, χωρίς ωστόσο να αποκλειστούν μεικτές χρήσεις. Η πρόσκληση που εξέδωσε η ΓΑΙΑΟΣΕ είναι ανοιχτή, με την έννοια ότι δεν περιορίζεται σε μία συγκεκριμένη πρόταση, αλλά αφήνει χώρο στην αγορά να εκφράσει διαφορετικές απόψεις και ιδέες».

Στις εναλλακτικές χρήσεις που θα μπορούσαν να εξεταστούν περιλαμβάνονται η δημιουργία ενός κέντρου εμπορίου, μια αμιγώς εφοδιαστική εγκατάσταση της τάξης των 200 στρεμμάτων, αλλά και μια μικρότερη βιομηχανική ή βιοτεχνική υποδομή περίπου 30-40 στρεμμάτων που θα μπορούσε να υποστηρίζει την εφοδιαστική αλυσίδα. Το ακίνητο βρίσκεται βέβαια πολύ κοντά στη βιομηχανική περιοχή της Λάρισας, δίπλα στο παλιό εργοστάσιο Ζάχαρης, όπου επίσης είχαν διατυπωθεί σκέψεις για ανάπτυξη υποδομών logistics. Η γειτνίαση αυτή μπορεί να λειτουργήσει ευνοϊκά, καθώς δίνει τη δυνατότητα για συνδυασμένη ή διαδοχική ανάπτυξη. Επιπλέον, η βιομηχανική περιοχή της Λάρισας ήδη φιλοξενεί σημαντικές μονάδες και μπορεί να εξελιχθεί σε ισχυρότερο οικονομικό πόλο, κάτι που η περιοχή έχει ανάγκη.

Στόχος της πρόσκλησης, ωστόσο σύμφωνα με τον κ. Μπαλτά, δεν είναι μόνο να βρεθούν επενδυτές, αλλά και να συγκεντρωθεί η άποψη της αγοράς σχετικά με τις χρήσεις που θεωρούν προσφορότερες, τη λογική πίσω από τις προτάσεις τους, τα απαραίτητα πολεοδομικά εργαλεία (προεδρικά διατάγματα, υπουργικές αποφάσεις, σχέδια πόλης), το ύψος της επένδυσης που μπορεί να υποστηριχθεί, τα πιθανά προβλήματα και τις εναλλακτικές λύσεις, καθώς και τον τρόπο συνεργασίας που προτιμούν (μίσθωση, σύμβαση παραχώρησης, ΣΔΙΤ). Το σύνολο αυτών των στοιχείων θα αποτελέσει τη βάση για το επόμενο στάδιο, που αποτελεί τη σύνταξη φακέλου έργου, την έκδοση όλων των απαραίτητων εγκρίσεων και τελικά την προκήρυξη διαγωνισμού, σε ώριμο στάδιο, ώστε να προσελκύσει πραγματικό ενδιαφέρον. Με αυτόν τον τρόπο, η ΓΑΙΑΟΣΕ επιδιώκει να έχει προηγουμένως λάβει σαφές feedback από την αγορά, προκειμένου να αποφευχθούν άκαρπες προσπάθειες και σπατάλη πόρων σε επενδύσεις που δεν θα είχαν αξία για την πραγματική οικονομία.

Η ΓΑΙΑΟΣΕ, το τελευταίο διάστημα, έχει εντείνει τη δραστηριότητά της προκηρύσσοντας σειρά διαγωνισμών για την αξιοποίηση παλαιών σιδηροδρομικών σταθμών και διαχειριζόμενη ένα εκτεταμένο χαρτοφυλάκιο ακινήτων, με στόχο τη βιώσιμη και αποτελεσματική αξιοποίησή τους. Στο επίκεντρο των προτεραιοτήτων της βρίσκονται ο Σταθμός Αθηνών, ο Επιβατικός και ο Εμπορικός Σταθμός Θεσσαλονίκης, ο Σταθμός Πειραιά, ο ιστορικός Σταθμός Πελοποννήσου, ο Σταθμός Κατακόλου, ο Σταθμός Λάρισας και ο Σταθμός Πλαταμώνα.

Ήδη, η εταιρεία ανακοίνωσε τις δύο Προσκλήσεις Εκδήλωσης Μη Δεσμευτικού Ενδιαφέροντος για τους σταθμούς Πειραιά και Θεσσαλονίκης, που αποτελούν κομβικά τοπόσημα των δύο μεγαλουπόλεων. Στον Πειραιά, το ακίνητο των 13.000 τ.μ., δίπλα στο λιμάνι και σε μέσα σταθερής τροχιάς, σχεδιάζεται να εξελιχθεί σε έναν αστικό κόμβο υψηλής προστιθέμενης αξίας, με προοπτικές ανάπτυξης εμπορικών καταστημάτων, τουριστικών εγκαταστάσεων, γραφείων, πολιτιστικών χώρων και υποδομών στάθμευσης. Στη Θεσσαλονίκη, το ακίνητο των 83.000 τ.μ., με άμεση πρόσβαση σε βασικούς οδικούς άξονες, το λιμάνι και το ιστορικό κέντρο, προορίζεται να αναπτυχθεί ως Σύνθετος Πολυλειτουργικός Συγκοινωνιακός Κόμβος, ενισχύοντας τη βιώσιμη κινητικότητα και τη θέση της πόλης ως πύλης μεταφορών και εμπορίου.

Παράλληλα, η ΓΑΙΑΟΣΕ επενδύει σε τοπικές συνεργασίες μέσα από έργα αστικής ανάπλασης, συνολικού προϋπολογισμού 14,5 εκατ. ευρώ, τα οποία χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η πρώτη σύμβαση υπογράφηκε με την Περιφέρεια Πελοποννήσου και τον Δήμο Κορινθίων, ενώ η δεύτερη με τον Δήμο Κορινθίων, τον Δήμο Λουτρακίου – Περαχώρας – Αγίων Θεοδώρων και την αναπτυξιακή εταιρεία ΔΗΜΟΠΡΑΚΤΟΣ Α.Ε. Οι παρεμβάσεις αφορούν ήπιες αναπλάσεις σε γραμμικά ακίνητα που συνδέονται με παλαιές σιδηροδρομικές υποδομές, με στόχο την αναβάθμιση της αξίας τους και τη στήριξη της τοπικής ανάπτυξης.

Στη Χαλκίδα έχει ήδη προκηρυχθεί ηλεκτρονικός πλειοδοτικός διαγωνισμός για την εκμίσθωση ακάλυπτης έκτασης και τριών κτιρίων πλησίον του σιδηροδρομικού σταθμού, διάρκειας 15 ετών, με δυνατότητα παράτασης. Στον Πύργο Ηλείας, παρατάθηκε έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2025 η προθεσμία για την εκμίσθωση ακάλυπτης έκτασης και τμήματος κτιρίου στον επιβατικό σταθμό της πόλης.