Το ζεστό αμερικανικό ενδιαφέρον για την ανάπτυξη ενός Κάθετου Διαδρόμου μεταφοράς εμπορευμάτων από την Ελλάδα προς την Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη, όπως προκύπτει και από την επίσκεψη υψηλόβαθμου κλιμακίου της κρατικής αναπτυξιακής τράπεζας των ΗΠΑ (DFC) στις εγκαταστάσεις, επιταχύνει τις διαδικασίες στην επένδυση των 300 εκατ. ευρώ για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο. Στόχος των ΗΠΑ είναι να συνδυάσουν το λιμάνι της Ελευσίνας (έχουν ήδη επενδύσει στα γειτονικά Ναυπηγεία Ελευσίνας) με το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου, ώστε να δημιουργηθεί μια δεύτερη πύλη εισόδου, που θα λειτουργήσει συμπληρωματικά στο λιμάνι του Πειραιά, που ελέγχει η κινεζική Cosco. Η κυβέρνηση Ντ. Τραμπ πιέζει από την πρώτη στιγμή ευρωπαϊκές και άλλες κυβερνήσεις να περιορίσουν την επιρροή των Κινέζων σε κρίσιμες υποδομές, όπως τα λιμάνια και τα ενεργειακά δίκτυα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πριν από τα τέλη του χρόνου θα υπογραφεί η δανειακή σύμβαση για τη χρηματοδότηση του έργου μεταξύ της ΘΕΚ ΑΕ (60% ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και 40% όμιλος Goldair) και κοινοπραξίας στην οποία θα συμμετέχουν η DFC και η Τράπεζα Πειραιώς. Η κατάθεση της δανειακής σύμβασης, ύψους 293 εκατ. ευρώ, στον Κύριο του Έργου, δηλαδή στη ΓΑΙΑΟΣΕ, είναι το προτελευταίο βήμα για την έναρξη της περιόδου παραχώρησης του έργου. Το τελευταίο βήμα, που θα έχει λήξει μέχρι το τέλος του χρόνου, είναι η έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) για την αδειοδότηση του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου της χώρας ως επιχειρηματικού πάρκου. Στην κυβέρνηση κατέβαλλαν τις τελευταίες ημέρες προσπάθειες ώστε να υπογραφεί η ΚΥΑ πριν από την άφιξη της αμερικανικής αντιπροσωπείας στην Αθήνα στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας, χωρίς αυτό να καταστεί εφικτό. Η περίοδος κατασκευής είναι 48 μήνες, αλλά η ΘΕΚ ΑΕ θα μπορεί σε περίπου 1,5 χρόνο να αξιοποιεί κάποιες από τις πρώτες αποθήκες/εγκαταστάσεις.
Κυβέρνηση και επενδυτές επιδιώκουν να αρχίσει να μετρά η περίοδος παραχώρησης από τον Ιανουάριο και να ξεκινήσουν οι κύριες εργασίες μέσα στο πρώτο τρίμηνο του έτους. Ήδη ο ανάδοχος, η τεχνική εταιρεία ΤΕΚΑΛ, έχει ξεκινήσει κάποιες πρόδρομες εργασίες, ενώ οι μελέτες είναι έτοιμες, προκειμένου να μη χαθεί χρόνος. Η περίοδος παραχώρησης προσεγγίζει τα 60 χρόνια (37 χρόνια με δυνατότητα 20ετούς παράτασης).
Το πλάνο που φαίνεται να προωθεί η κυβέρνηση με τη στήριξη των ΗΠΑ και της DFC είναι ο συνδυασμός των έργων αναβάθμισης του λιμανιού Ελευσίνας με την επένδυση στο Θριάσιο για το μεγάλο εμπορευματικό κέντρο. Ήδη προωθείται σχέδιο επέκτασης του λιμανιού με αξιοποίηση 400 στρεμμάτων που χωρίζουν τους χώρους των Ναυπηγείων Ελευσίνας από το σημερινό λιμάνι. Για τον σκοπό αυτόν, πρέπει να υπάρξει και σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου (που φτάνει μέχρι το νέο εμπορευματικό στο Θριάσιο) με τους νέους χώρους του ενιαίου λιμανιού στην Ελευσίνα. Ο στόχος, όπως προαναφέρθηκε, είναι η κάθετη ολοκλήρωση της αλυσίδας μεταφορών (θαλάσσιες-χερσαίες-σιδηροδρομικές) και η προσέλκυση νέων εμπορικών και βιομηχανικών δραστηριοτήτων στην περιοχή. Η γεωγραφική εγγύτητα και η λειτουργική συμπληρωματικότητα των δύο εγκαταστάσεων δημιουργούν μια μοναδική ευκαιρία ανάπτυξης ενός διασυνδεδεμένου διαδρόμου υποδομών (Western Attica Logistics Corridor), με δυνατότητες προσέλκυσης διεθνών «operators».
Γι’ αυτό τον λόγο υψηλόβαθμο κλιμάκιο της διοίκησης της DFC επισκέφθηκε το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, με στόχο την ενημέρωση για την πρόοδο του έργου και τη διερεύνηση ευκαιριών συνεργασίας στο πλαίσιο των στρατηγικών υποδομών της χώρας. Το έργο αποτελεί μέρος της Ευρωπαϊκής και Αμερικανικής Στρατηγικής του «Κάθετου Άξονα» και συμβάλλει στη δημιουργία ενός ανταγωνιστικού και διασυνδεδεμένου διαδρόμου στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Την παρουσίαση του έργου και την ξενάγηση στις εγκαταστάσεις του Θριασίου έκανε ο διευθύνων σύμβουλος της ΘΕΚ, κ. Βασίλης Μαγκλάρας, ο οποίος δήλωσε: «Η σημερινή επίσκεψη του DFC στο Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο αποτελεί μια σημαντική στιγμή για το εμβληματικό έργο του Θριασίου Εμπορευματικού Κέντρου. Η παρουσία μιας τόσο υψηλόβαθμης αποστολής από τις Ηνωμένες Πολιτείες επιβεβαιώνει τη στρατηγική σημασία του ΘΕΚ και ενισχύει τη διεθνή εμπιστοσύνη στις ελληνικές υποδομές και τις δυνατότητές μας. Το Θριάσιο εξελίσσεται σε πρότυπο βιώσιμης ανάπτυξης και σημείο αναφοράς για τη νέα εποχή των logistics στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και είμαστε περήφανοι γι’ αυτό».

Το αμερικανικό ενδιαφέρον επιταχύνει το εμπορευματικό στο Θριάσιο © ΘΕΚ ΑΕ
Το έργο
Το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο είναι έργο στρατηγικής σημασίας στον τομέα των logistics, που βρίσκεται στη Δυτική Αττική, στην περιοχή του Ασπροπύργου, με απόσταση 12 χιλιομέτρων (χλμ.) από το Λιμάνι της Ελευσίνας, 20 χλμ. από το Λιμάνι του Πειραιά, 25 χλμ. από το κέντρο της Αθήνας και 44 χλμ. από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Πρόκειται για μια επένδυση 300 εκατ. ευρώ, που έχει αναλάβει η εταιρεία Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, μια κοινοπραξία της Goldair και της ETBA ΒΙΠΕ.
H συνολική έκταση ανάπτυξης του κέντρου είναι περίπου 588.000 τετραγωνικά μέτρα (τ.μ.), ενώ οι εγκαταστάσεις που προορίζονται για τη δημιουργία αποθηκών και χώρων υποστηρικτικών λειτουργιών υπολογίζονται σε πάνω από 265.000 τ.μ., με χωρητικότητα τουλάχιστον 400.000 παλετοθέσεων. Το συγκριτικό πλεονέκτημα του κέντρου είναι ότι περιλαμβάνει σιδηροδρομική σύνδεση εντός των εγκαταστάσεών του, καθώς και εύκολη πρόσβαση σε λιμάνι, αεροδρόμιο και οδικό δίκτυο.
Το Κέντρο θα διαθέτει:
- Σιδηροδρομικό σταθμό συνδυασμένων μεταφορών (5.740 μ. σιδηροδρομικής γραμμής) με πλατφόρμα φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων (1.140 μ. σ/δ αποβάθρες φορτοεκφόρτωσης).
- Ευελιξία στη διάταξη των χώρων έως και 60.000 τ.μ.
- Κτίρια ύψους έως 19,20 μ.
- 7.250 μ. ασφαλτοστρωμένων οδών κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων.
- Θέσεις parking βαρέων οχημάτων (165 υπαίθριες θέσεις στάθμευσης υπαίθριες μεγάλων φορτηγών).
- 1.279 υπαίθριες θέσεις στάθμευσης ΙΧ αυτοκινήτων.
- 5.228,03 τ.μ. υποστηρικτικές λειτουργίες (γραφεία, εκθεσιακούς χώρους, υποδομές για τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους).
- 42.000 τ.μ. χώρους διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων (containers) με τερματικό σταθμό και αποθήκη.
- 385 θέσεις Μ.Ο. φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων.
- Φωτοβολταϊκές μονάδες ισχύος 10,20 MW με σύστημα αποθήκευσης 7MW.
Το συγκρότημα θα κατασκευαστεί με δομικά υλικά υψηλής ποιότητας, σύμφωνα με αυστηρά περιβαλλοντικά πρότυπα, καθώς και υψηλή τεχνολογική ικανότητα (αυτοματισμός, ρομποτική, ιδιωτικό δίκτυο 5G). Στόχος είναι η μεταφορά σημαντικού όγκου εμπορευμάτων από οδικές σε σιδηροδρομικές μεταφορές, με στόχο τη μείωση κόστους, κυκλοφοριακού φορτίου και περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Γι’ αυτόν τον λόγο το έργο χαρακτηρίζεται ως «πράσινο», με έμφαση σε βιώσιμες υποδομές, ενέργεια, αυτοματισμούς και ψηφιακή διαχείριση.