Ο Όμιλος Παπακαλιάτη ξαναγράφει το επενδυτικό του αφήγημα: Η Ελούντα, η Meliá & το στοίχημα της επόμενης μέρας

Ο Όμιλος Παπακαλιάτη, η κληρονομιά πέντε δεκαετιών στον ελληνικό τουρισμό και η πορεία προς τη νέα εποχή του

Λευτέρης, Μαρία και Στέφανος Παπακαλιάτης @zeushotels

Για περισσότερα από 55 χρόνια, ο όμιλος της οικογένειας Παπακαλιάτη αποτελεί ένα από τα πλέον διαχρονικά οικοσυστήματα του ελληνικού τουρισμού. Ξεκινώντας το 1966 με τη «Δίας Κρήτης», το πρώτο οργανωμένο DMC της Κρήτης, η οικογένεια εξελίχθηκε σε σημείο αναφοράς για τις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές, διαχειριζόμενη για δεκαετίες τον εισερχόμενο όγκο των Neckermann, TUI, Thomas Cook, Apollo και δεκάδων ακόμα tour operators που καθόρισαν την τουριστική εξίσωση της Μεσογείου.

Το πέρασμα στη φιλοξενία, που ξεκίνησε το 1988 και επιταχύνθηκε τη δεκαετία του 2000, δημιούργησε ένα ξενοδοχειακό χαρτοφυλάκιο που έφτασε να περιλαμβάνει οκτώ μονάδες, από τη Χερσόνησο και τη Σταλίδα έως τη Ρόδο και τη Σαντορίνη. Με το πρώτο παγκοσμίως Cook’s Club να ανοίγει στην Κρήτη και το Magma Resort Santorini να εντάσσεται στο luxury χαρτοφυλάκιο της Hyatt, ο Όμιλος Παπακαλιάτη έδειχνε ότι μπορούσε να παίξει σε διαφορετικά επίπεδα της αγοράς.

Σήμερα, μέσα από τις εταιρείες Zeus Hotels και Thera Island Suites, η τρίτη γενιά της οικογένειας καλείται να οδηγήσει την επιχείρηση σε ένα νέο μοντέλο φιλοξενίας: πιο experiential, πιο design-oriented, πιο διεθνές.

Αυτήν ακριβώς τη μετάβαση σηματοδοτεί η ανακοίνωση για τη δημιουργία του INNSiDE Crete Elounda, το νέο 5άστερο resort που ανοίγει τον Μάιο του 2026, το πρώτο του brand INNSiDE by Meliá στην Ελλάδα και το πέμπτο ξενοδοχείο της Meliá Hotels International στη χώρα.

Ωστόσο, πίσω από αυτή τη μακρά ιστορία προσαρμοστικότητας κρύβονται και περίοδοι σημαντικών αναταράξεων.

Το πλήγμα της Thomas Cook και η δύσκολη περίοδος προσαρμογής

Η κατάρρευση της Thomas Cook το 2019 αποτέλεσε σημείο-καμπή για τον Όμιλο Παπακαλιάτη. Όχι μόνο επειδή η ζημιά άγγιξε τα 5 εκατ. ευρώ και έγινε άμεσα αισθητή στη ρευστότητα και στην επενδυτική του ευελιξία, αλλά κυρίως γιατί ο όμιλος ήταν επί δεκαετίες ο επίσημος αντιπρόσωπος του βρετανικού κολοσσού στην Κρήτη.

Το σοκ ήταν διπλό: χάθηκαν έσοδα, αλλά χάθηκε και ένα ολόκληρο επιχειρηματικό μοντέλο που βασιζόταν στη σταθερότητα και την προβλεψιμότητα των μεγάλων tour operators. Το διάστημα 2020–2023 κύλησε με επαναδιαπραγματεύσεις, προσαρμογές και αναγκαστικό επαναπροσδιορισμό της στρατηγικής.

Τα οικονομικά αποτελέσματα του 2024 και η νέα στρατηγική

Το 2024 δεν ήταν εύκολη χρονιά. Σε μια αγορά όπου οι περισσότερες ελληνικές ξενοδοχειακές αλυσίδες κατέγραψαν ρεκόρ εσόδων, ο Όμιλος Παπακαλιάτη βρέθηκε αντιμέτωπος με πτώση εσόδων διανυκτερεύσεων κατά 7,4 εκατ. ευρώ, αυξημένο κόστος προσωπικού και ενέργειας και χρηματοοικονομικές δαπάνες που επιβάρυναν τα τελικά αποτελέσματα.
Πρόκειται για ένα σαφές σημάδι ότι ο όμιλος δεν έχει ακόμη επιστρέψει στο επίπεδο σταθερότητας που χρειάζεται για μεγάλες αυτόνομες επενδύσεις. Η αναβάθμιση του προϊόντος και η είσοδος σε νέα brands δεν μπορεί να βασιστεί σε παλιούς αυτοματισμούς, γι’ αυτό και η στρατηγική που ακολουθείται πλέον είναι πιο στοχευμένη και πιο συντηρητική.

Innside Elounda Infinity Pool

Innside Elounda Infinity Pool @zeushotels

Η συμμαχία με τη Meliá και το νέο χαρτοφυλάκιο branded φιλοξενίας

Σε αυτό το πλαίσιο, η απόφαση να ενισχυθεί η συνεργασία με τη Meliá Hotels International δεν είναι μόνο επιλογή marketing. Είναι επιλογή επενδυτικής θωράκισης.
Η συνεργασία περιλαμβάνει ήδη το Sol Marina Beach (4)* στις Κάτω Γούβες, το Sol Cosmopolitan (4)* στη Ρόδο, το Blue Sea Beach (5)* στη Σταλίδα και πλέον προχωρά στο νέο project της Ελούντας. Με τα τέσσερα αυτά ακίνητα, η συνεργασία ξεπερνά τα 1.050 δωμάτια και ενισχύει τη θέση της Zeus Hotels ως ενός από τους πλέον στρατηγικούς εταίρους διεθνών brands στην Ελλάδα.

Η Meliá προσφέρει brand equity, διανομή, loyalty δυνατότητες και πρόσβαση σε νέες αγορές που δεν στηρίζονται αποκλειστικά σε tour operators. Για τον Όμιλο Παπακαλιάτη, αυτό σημαίνει σταδιακή αποδέσμευση από το μοντέλο αποκλειστικής εξάρτησης από tour operators, αναβάθμιση του προϊόντος με διεθνή standards, μικρότερο λειτουργικό ρίσκο και μεγαλύτερη απόδοση ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR).

INNSiDE Crete Elounda: Το νέο «κεφάλαιο» του Ομίλου Παπακαλιάτη

Το σημερινό Elounda Ilion μεταμορφώνεται σε INNSiDE Crete Elounda και αναμένεται να ανοίξει τον Μάιο του 2026. Με 85 δωμάτια, τα περισσότερα με ανεμπόδιστη θέα, ενιαίο social hub που ενώνει lobby-reception-bar, υβριδικούς χώρους εργασίας (Big Idea Space) για ψηφιακούς νομάδες, pet-friendly φιλοσοφία, έμφαση στη βιωσιμότητα (μηδενικό πλαστικό, paperless λειτουργία, συστήματα ενεργειακής απόδοσης, eco-friendly amenities, συνεργασία τοπικών παραγωγών και τεχνιτών), το νέο INNSiDE είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα της αλλαγής κατεύθυνσης της Zeus Hotels.

Η τοποθεσία στην Ελούντα προφανώς κουβαλά premium τιμές, αλλά και υψηλό ανταγωνισμό. Το νέο προϊόν απευθύνεται σε ένα κοινό που αναζητά «value luxury» και όχι στα παραδοσιακά high-end resort της περιοχής.

«Το νέο ξενοδοχείο στην Ελούντα ενισχύει τη δέσμευσή μας να αναβαθμίσουμε τα ελληνικά πρότυπα φιλοξενίας», δήλωσε ο CEO της Zeus Hotels, Λευτέρης Παπακαλιάτης, σηματοδοτώντας την πρόθεση για ένα προϊόν διαφορετικό από το κλασικό κρητικό family resort.

Το Magma Resort και το στοίχημα της luxury εμπειρίας

Το άλλο μεγάλο κεφάλαιο για τον Όμιλο Παπακαλιάτη είναι η αιρεία Thera Islands Suites και το Magma Resort Santorini, το οποίο εντάχθηκε στην Unbound Collection by Hyatt ως το πρώτο Hyatt στα ελληνικά νησιά. Με 59 δωμάτια – σχεδόν τα μισά με ιδιωτική πισίνα – και με γαστρονομία επιμελημένη από βραβευμένο με δύο αστέρια Michelin σεφ, το Magma αποτέλεσε το «πείραμα» του ομίλου για το πώς θέλει να τοποθετηθεί στη high-end αγορά.

Ωστόσο, η παρουσία στη luxury αγορά είναι απαιτητική: χρειάζεται κεφάλαιο, συνεχείς επενδύσεις σε staff training, υψηλό OPEX και συνεχή βελτίωση προϊόντος. Το Magma δεν είναι μια επένδυση για να «γράφει όγκο», αλλά μια κίνηση που χτίζει prestige και διαφοροποιεί το brand.

Ο Όμιλος Παπακαλιάτη στη νέα εποχή: Λιγότερη εξάρτηση από tour operators, περισσότερη αξία στο brand

Το άνοιγμα του INNSiDE Crete Elounda δεν αποτελεί απλώς προσθήκη ενός ακόμα πεντάστερου. Είναι η πιο συντεταγμένη προσπάθεια επανατοποθέτησης του ομίλου με ενίσχυση της παρουσίας του στη lifestyle φιλοξενία, σύμπραξη με διεθνή brands υψηλής αναγνωρισιμότητας, αναβάθμιση υφιστάμενων assets αντί για υπερβολικό νέο capex, προσέγγιση πιο ποιοτικού προφίλ ταξιδιωτών, πέρα από το all inclusive, και δημιουργία εμπειριών με τοπικό πολιτιστικό αποτύπωμα.

Η δήλωση του CEO της Meliá, Gabriel Escarrer, αποτυπώνει και τη διεθνή διάσταση της επένδυσης: «Η Ελλάδα αποτελεί μια στρατηγική αγορά για εμάς και η συνεργασία με τη Zeus Hotels συνδυάζει την τεχνογνωσία μας με την αυθεντική ελληνική φιλοξενία».