Αυξάνονται τα κενά καταστήματα στους «κλασικούς», μεγάλους εμπορικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης, με κάποιες «παλιές πιάτσες» επιχειρήσεων εστίασης και ψυχαγωγίας να έχουν πέσει σε πολυετή μαρασμό, ενώ κάποιες άλλες, περιφερειακές αγορές, κυρίως στα δυτικά του πολεοδομικού συγκροτήματος, ανεβαίνουν με την εξήγηση να αφορά στη σχέση: ζητούμενα ενοίκια και τοπικές κοινωνίες.
«Μεγάλη δυσκολία στην εξεύρεση μισθωτών, στις τιμές που ζητούν οι ιδιοκτήτες, εντοπίζεται στους μεγάλους εμπορικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης, σε Μητροπόλεως, Εγνατίας, ακόμη και Τσιμισκή, ενώ το πρόβλημα εμφανίζεται και στην οδό Λαμπράκη, τον πλέον εμπορικό δρόμο της Τούμπας, που δεν είχε κλειστά καταστήματα ούτε στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Το φαινόμενο που παρατηρείται, εξηγείται εύκολα αν ληφθεί υπ’ όψιν, ότι μετά την οικονομική κρίση, οι αυξήσεις στα ενοίκια κατοικιών ήταν μεταξύ 70%-80%. Για παράδειγμα, ένα ενοίκιο των 300 ευρώ αυξήθηκε στα 450-550 ευρώ. Όμως, στις μισθώσεις καταστημάτων, στους παραδοσιακούς εμπορικούς δρόμους, οι αυξήσεις ξεπέρασαν το 200%, ενώ έφτασαν έως και το 300%, που σημαίνει ότι ένα ενοίκιο καταστήματος, από τα 1.000 ευρώ, ξεπέρασε τις 2.000 ευρώ.
«Σε μία αύξηση αυτής της τάξεως, που επιβαρύνει σημαντικότατα τα πάγια έξοδα λειτουργίας ενός λιανεμπορικού καταστήματος, δεν μπορεί να ανταπεξέλθει μία μικρομεσαία επιχείρηση. Αυτός είναι ο σημαντικότερος λόγος, που εμπορικές επιχειρήσεις αφήνουν “παλιές πιάτσες”», δήλωσε στο powergame.gr o Φίλιππος Προγιόπουλος, σύμβουλος ακινήτων και συνιδιοκτήτης του «Oikies Real Estate», μέλος ΔΣ του Συλλόγου Μεσιτών Θεσσαλονίκης.
Σε μαρασμό η Πλαστήρα στην Καλαμαριά
Βεβαίως, το ύψος των ζητούμενων μισθωμάτων δεν είναι ο μοναδικός λόγος για τον οποίο, δρόμοι που άλλοτε έσφυζαν από ζωή, όπως η οδός Πλαστήρα στην Καλαμαριά, δεν μπόρεσε να ανακάμψει μετά την κρίση, παρότι τα καταστήματα σε αυτόν τον άξονα βλέπουν θάλασσα και βρίσκονται σ’ ένα από τα πιο όμορφα σημεία της Θεσσαλονίκης.
«Η οδός Πλαστήρα στην Καλαμαριά, μία περιοχή εστίασης και ψυχαγωγίας στις δεκαετίες του 1980 και 1990, έχει σβήσει από τη δεκαετία του 2000. Επειδή ο συγκεκριμένος δρόμος είναι πρώτος στη θάλασσα, τα ζητούμενα μισθώματα έμειναν υψηλά, οπότε μετά την κρίση δεν είδαμε να τοποθετούνται νέες επιχειρήσεις στα κενά καταστήματα. Δεν βρέθηκαν ένας ή περισσότεροι επιχειρηματίες να μπορούν να δώσουν νέο χαρακτήρα στην περιοχή. Θα πρέπει, επιχειρηματίες του εμπορίου, να έρθουν με κάποιο τρόπο σε συνεννόηση, ώστε να διαμορφωθεί μία νέα αγορά σε αυτόν τον παραλιακό άξονα. Θα πρέπει, παράλληλα, ιδιοκτήτες καταστημάτων “να βάλουν νερό στο κρασί τους” στα μισθώματα που ζητούν» πρόσθεσε ο κ. Προγιόπουλος.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης γέννησε μεγάλες προσδοκίες
Σε ό,τι αφορά στις μεγάλες προσδοκίες που υπήρχαν για αύξηση της εμπορικής κίνησης, λόγω της λειτουργίας του Μετρό, επισημάνθηκε ότι οι προσδοκίες αυτές στην πορεία διαψεύστηκαν, επειδή η βασική γραμμή λειτουργεί εντός του Δήμου Θεσσαλονίκης, σε μήκος μόλις 9 χλμ. Προβλέπεται ότι η κίνηση, άρα και η ζήτηση για μίσθωση καταστημάτων, στο κέντρο της πόλης, θα φανεί στους επόμενους μήνες, όταν ο Καλαμαριώτης θα μπορεί να πάρει το Μετρό για να κατεβεί στο παραδοσιακό εμπορικό κέντρο.
Σημειώνεται ότι η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά θα λειτουργήσει μετά τον Μάρτιο του 2026 και αυτός είναι ο λόγος, που αυξάνονται τα ζητούμενα ενοίκια καταστημάτων στην Καλαμαριά, κυρίως στα σημεία πέριξ των σταθμών. Στην τελευταία τριετία, οι αυξήσεις στα μισθώματα καταστημάτων είναι της τάξης του 15%-20%, κυρίως στους βασικούς εμπορικούς δρόμους (π.χ. Πασσαλίδη, Πόντου).
Τα τελευταία χρόνια, οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις στρέφονται στις περιφερειακές αγορές της Θεσσαλονίκης, σε περιοχές, πυκνοκατοικημένες, όπου τα ζητούμενα ενοίκια είναι συγκριτικά χαμηλότερα.

Φίλιππος Προγιόπουλος, σύμβουλος ακινήτων και συνιδιοκτήτης του «Oikies Real Estate» © Facebook
Αυξημένη ζήτηση στα Δυτικά
Επιπλέον, καταγράφεται αύξηση ζητήσεων, από πλευράς επιχειρηματιών, για καταστήματα σε εμπορικούς δρόμους της Σταυρούπολης, ενώ έχει αυξηθεί η εμπορική κίνηση στον Εύοσμο, τα τελευταία χρόνια, λόγω και της μεγάλης ανοικοδόμησης την τελευταία 15ετία, με πάρα πολλά νέα ζευγάρια και οικογένειες να εγκαθίστανται τόσο κάτωθεν της Περιφερειακής, όσο και στην επέκταση, άνωθεν της Περιφερειακής.
Όμως, όπως επεσήμανε ο κ. Προγιόπουλος, ζητήσεις για καταστήματα στον Δήμο Κορδελιού – Ευόσμου υπάρχουν και για το εμπορικό κέντρο του Κορδελιού, όπως και τη Μενεμένη, επειδή στις περιοχές αυτές υπάρχει οικιστική ανάπτυξη και οι ζητούμενες τιμές είναι σε χαμηλότερα επίπεδα, ίσως και κατά 40% – 50%, απ’ ότι αντίστοιχων καταστημάτων στην ανατολική Θεσσαλονίκη και σε ορισμένους εμπορικούς δρόμους του κέντρου.
«Ένα κατάστημα, που στην Τούμπα, θα μισθωνόταν προς 600 ευρώ/μήνα, στη Σταυρούπολη ή στο Κορδελιό, νοικιάζεται προς 300 ή 350 ευρώ/μήνα. Ένας μικρός επιχειρηματίας φροντίζει να κρατάει το δυνατόν χαμηλότερα τα πάγια έξοδά του, ειδικά σε μία περίοδο που το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών συμπιέζεται. Αυτό που ένας επιχειρηματίας ερευνά, είναι το εάν η τοπική αγορά μπορεί να στηριχθεί στους κατοίκους της περιοχής ή και γειτονικών δήμων. Συνεπώς, κοιτάζει το εάν μπορεί να προσελκύσει αγοραστική κίνηση, κρατώντας, παράλληλα, χαμηλά τα έξοδά του. Έτσι, αν δεν τον συμφέρει η λειτουργία σε αγορές, ανατολικότερα ή στο κέντρο, θα κινηθεί δυτικά. Γενικότερα, όμως, θα έλεγα, ότι η αγορά των επαγγελματικών μισθώσεων στα καταστήματα ακολουθεί το pattern της ανάπτυξης των περιφερειακών αγορών» σημείωσε ακόμη.
Μεγάλη η ζήτηση για Θέρμη
Σε αυτήν την τάση ξεχωρίζει η περίπτωση του Δήμου Θέρμης, η αγορά της οποίας παρουσιάζει μεγάλη κινητικότητα σε ό,τι αφορά στα καταστήματα.
Στα ανατολικά του Π.Σ. Θεσσαλονίκης, η Θέρμη καθαυτή, ως Δημοτικό Διαμέρισμα, αναπτύχθηκε τα τελευταία πολλά χρόνια, λόγω των επεκτάσεων του ΓΠΣ, και της μεγάλης ανοικοδόμησης. Η αγορά της Θέρμης εξυπηρετεί από πολλά χρόνια, όχι μόνο τον Δήμο Θέρμης, αλλά τμήμα της Πυλαίας και του Πανοράματος, του όμορου Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη.
Η Θέρμη, μάλιστα, παρουσιάζει μία ποικιλόμορφη λιανεμπορική αγορά, η οποία επιτυγχάνει να προσελκύει νέες επιχειρήσεις. Η Θέρμη έχει τιμές στα καταστήματα, κέντρου Καλαμαριάς και Τούμπας, δεν είναι δηλαδή μία φθηνή περιοχή. Παρά ταύτα, κενά καταστήματα δεν υπάρχουν στη Θέρμη, καθώς ο πληθυσμός της αυξήθηκε κατακόρυφα, από το 2018-2019 μέχρι σήμερα, ενώ η περιοχή συνεχίζει να προσελκύει νέους κατοίκους, από άλλες περιοχές της Θεσσαλονίκης, κυρίως από γειτονιές του κέντρου και ανατολικότερα.