Η Ελλάδα συγκαταλέγεται πλέον στις πέντε πιο δυναμικά ανερχόμενες αγορές της Ευρώπης στον τομέα των επώνυμων κατοικιών (branded residences), με κορυφαία διεθνή brands, όπως τα Mandarin Oriental, Four Seasons, Aman και Marriott, να έχουν ήδη παρουσία ή να αναπτύσσουν νέα έργα στη χώρα. Η τάση αυτή αναμένεται να ενισχυθεί σημαντικά, καθώς περισσότερες από 1.000 επώνυμες κατοικίες προβλέπεται να εισέλθουν στην αγορά μέσα στα επόμενα τρία έως έξι χρόνια, καθιστώντας την Ελλάδα έναν ιδιαίτερα ελκυστικό προορισμό γι’ αυτού του είδους τις επενδύσεις.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον εστιάζεται σε περιοχές υψηλής ζήτησης, όπως η Μύκονος, το Πόρτο Χέλι, η Κρήτη και η Αθηναϊκή Ριβιέρα, όπου ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη αναπτύξεις πολυτελών επώνυμων κατοικιών με υπηρεσίες ξενοδοχειακού επιπέδου. Τα έργα αυτά συνδυάζουν αρχιτεκτονική υψηλών προδιαγραφών με την εμπειρία διαμονής που προσφέρει ένα κορυφαίο ξενοδοχείο, προσελκύοντας τόσο Έλληνες, όσο και διεθνείς αγοραστές, που αναζητούν πολυτέλεια, άνεση και ασφάλεια.
Σήμερα στην Ελλάδα κατασκευάζονται μια σειρά επώνυμων κατοικιών. Συγκεκριμένα, η αμερικανική Wyndham Hotels & Resorts μέσω του βραχίονα branded residences θα λανσάρει το Wyndham Residences Piraeus Marina Zeas τον Δεκέμβριο του 2025. Επώνυμες πολυτελείς κατοικίες θα περιλαμβάνει και το project Six Senses Megalonisos, που έχει δρομολογήσει η Grivalia Hospitality. Βέβαια, εκτός από τους Πεταλιούς, η Six Senses ετοιμάζει απόβαση με «επώνυμες» κατοικίες και στο Πόρτο Χέλι, καθώς στο project των 150 εκατ. ευρώ που «τρέχει» η εγχώρια κτηματομεσιτική Golden Land Goutos περιλαμβάνεται και η ανάπτυξη branded κατοικιών.
Στο Πόρτο Χέλι θα αναπτυχθούν επίσης branded residences και με την υπογραφή της Four Seasons. Η εταιρεία πολυτελούς φιλοξενίας και κατοικιών και η Hinitsa Bay Holdings, πίσω από την οποία είναι ο Ιρλανδός Πολ Κόλσον, ανακοίνωσαν επίσημα το έργο για την ανάπτυξη του Four Seasons Resort and Residences PortoHeli. Μία ακόμη επένδυση είναι και αυτή που υλοποιείται μέσω της Scarlet BeachA.E., στο Πόρτο Χέλι, από τον βαθύπλουτο σεΐχη από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ταχνούν μπιν Ζαγιένταλ Ναϊάν. Το project, ύψους 203 εκατ. ευρώ, το οποίο προβλέπει τη δημιουργία ξενοδοχειακού συγκροτήματος 5 αστέρων. Οι κατοικίες στο σύνθετο τουριστικό κατάλυμα, το οποίο, σύμφωνα με το σχέδιο, θα είναι έτοιμο το 2026, θα διαθέτουν το σήμα Waldorf Astoria της Hilton.
Aντίστοιχα έχει συμβεί, άλλωστε, στην περίπτωση του πρώην «Hilton» της Αθήνας, νυν «ΤheIlisian». Το ιστορικό κτίριο που στέγαζε το Hilton Athens μετεξελίσσεται από ένα ξενοδοχείο σε ένα οικοσύστημα πολλαπλών χρήσεων και εμπειριών, όπου θα συνυπάρχουν ένα νέο ξενοδοχείο και κατοικίες των βραβευμένων brands Conrad και Waldorf Astoria της Hilton. Κάτω από την ομπρέλα της Mandarin Oriental θα ενταχθούν οι πολυτελείς κατοικίες που θα αναπτύξουν από κοινού η ΤΕΜΕΣ και η Lamda Development στο Ελληνικό.
Η χώρα μας, ωστόσο και ειδικά η Αθήνα, αποτελεί αυτή τη στιγμή μια σχεδόν «παρθένα» αγορά στον τομέα των branded residences. Την ίδια στιγμή, ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στα νησιά, τα οποία έχουν ήδη επιβαρυνθεί από την υπερβολική τουριστική ανάπτυξη των τελευταίων ετών. Η πλέον ενδεδειγμένη προσέγγιση είναι η ανάπτυξη κατοικιών χαμηλού περιβαλλοντικού αποτυπώματος, αλλά υψηλής αξίας, δηλαδή λιγότερες μονάδες, μεγαλύτερου μεγέθους και υψηλότερης ποιότητας, με σεβασμό στο τοπίο και γνώμονα τη βιωσιμότητα. Καθοριστικό ρόλο στη στρατηγική ανάπτυξης παίζει και η αξιοποίηση του υφιστάμενου κτιριακού αποθέματος. Είτε πρόκειται για παλαιά ξενοδοχεία σε τουριστικούς προορισμούς όπως η Μύκονος, είτε για κτίρια εντός του αστικού ιστού, υπάρχει σημαντικό περιθώριο αναβάθμισης και μετατροπής τους σε πολυτελείς κατοικίες, προσαρμοσμένες στα νέα πρότυπα διαβίωσης.
Η παγκόσμια τάση των επώνυμων κατοικιών (branded residences) έχει ρίζες στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου ξεκίνησε ως επέκταση του πολυτελούς τρόπου ζωής που συνδέεται με μεγάλα ξενοδοχειακά brands. Από την Αμερική πέρασε σε αγορές όπως το Ντουμπάι και πλέον έχει εδραιωθεί ως ένα αναπτυσσόμενο κομμάτι του real estate παγκοσμίως. Μέχρι σήμερα έχουν υλοποιηθεί περίπου 750 projects, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για περισσότερα από 800 μέχρι το 2030.
Οι επώνυμες κατοικίες διαμορφώνουν ένα πολυεπίπεδο επενδυτικό οικοσύστημα, που μοιάζει με πυραμίδα: στην κορυφή συναντά κανείς τα ultra-luxury projects, τα οποία συγκεντρώνουν ισχυρά brands, επενδυτές υψηλού προφίλ και παγκόσμιο ενδιαφέρον. Αυτά τα έργα ανταποκρίνονται σε δύο θεμελιώδεις ανάγκες, από τη μία, την επιθυμία των ιδιοκτητών να ανήκουν σε μια κοινότητα με κύρος και διακριτή ταυτότητα, από την άλλη, τη στρατηγική των developers για διαφοροποίηση και ενίσχυση της αξίας των επενδύσεών τους.
Branded Residences στην Ευρώπη: Σταθερή ανάπτυξη και νέες ευκαιρίες
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Savills «Branded Residences Europe Report 2025», η Τουρκία ηγείται των ευρωπαϊκών χωρών, με 40 επώνυμα οικιστικά έργα σε εθνικό επίπεδο, ακολουθούμενη από το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία. Η Τουρκία διαθέτει επίσης τον μεγαλύτερο αγωγό μελλοντικών έργων, με την Πορτογαλία, την Ελλάδα και την Ισπανία να ακολουθούν από κοντά.
Οι κατοικίες με ξενοδοχειακή επωνυμία κυριαρχούν στην ευρωπαϊκή αγορά, με το 84% των υφιστάμενων έργων να βρίσκονται στον ίδιο χώρο με τα συνεργαζόμενα ξενοδοχεία. Η τάση αυτή εντείνεται, καθώς το 93% των υπό ανάπτυξη κατοικιών προβλέπεται να βρίσκονται εντός του ίδιου συγκροτήματος με το ξενοδοχείο. Η εικόνα αυτή διαφοροποιείται από άλλες περιοχές, όπως η Μέση Ανατολή και η Αφρική, όπου το 27% των υπό ανάπτυξη επώνυμων κατοικιών σχεδιάζονται ως αυτόνομα έργα. Η προτίμηση οι εν λόγω κατοικίες να είναι στο ίδιο συγκρότημα με το ξενοδοχείο στην Ευρώπη αντικατοπτρίζει την επιθυμία των αγοραστών για άμεση πρόσβαση στις παροχές και τις υπηρεσίες του, που εξακολουθούν να αποτελούν βασικό πλεονέκτημα στη συγκεκριμένη αγορά.
Η Marriott διατηρεί την ηγετική της θέση στην ευρωπαϊκή αγορά επώνυμων κατοικιών (branded residences), παρά το γεγονός ότι οι Radisson και Accor εμφανίζουν πιο έντονους ρυθμούς ανάπτυξης στα έργα που βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού ή της κατασκευής. Στο επίπεδο των επιμέρους brands, η Radisson Blu ξεχωρίζει, ιδιαίτερα μέσω μοντέλων condohotel, κυρίως στην Ανατολική και Βόρεια Ευρώπη. Η Six Senses έχει εδραιώσει την παρουσία της στις αγορές των Άλπεων, ενώ ταυτόχρονα διαφοροποιείται με έργα σε αγροτικές, παραθαλάσσιες και αστικές περιοχές.
Η Mandarin Oriental συνεχίζει να επικεντρώνεται στις πόλεις, με το 65% των νέων έργων της να υλοποιούνται σε αστικά κέντρα. Παράλληλα, αυξάνει και τα standalone projects (ανεξάρτητες κατοικίες χωρίς ξενοδοχειακή συνύπαρξη), προκειμένου να προσεγγίσει ευρύτερα τμήματα της αγοράς πολυτελούς κατοικίας.
Μη ξενοδοχειακά brands: Η άνοδος του design και της υπογραφής πολυτέλειας
Στον τομέα των μη ξενοδοχειακών επώνυμων κατοικιών, το brand YOO παραμένει κυρίαρχο, με πέντε νέα έργα να βρίσκονται υπό σχεδιασμό. Το brand Elie Saab εμφανίζει τη δυναμικότερη αναπτυξιακή πορεία, με επίσης πέντε νέα projects προγραμματισμένα για τα επόμενα χρόνια.
Ο κλάδος κυριαρχείται από design brands, τάση που αντανακλά την εκτίμηση των Ευρωπαίων αγοραστών για την αρχιτεκτονική ταυτότητα και την ποιοτική αισθητική.
Σε αντίθεση με αγορές όπως του Μαϊάμι και του Ντουμπάι, η Ευρώπη είναι ακόμη διστακτική ως προς τις επώνυμες κατοικίες με βάση lifestyle ή automotive brands. Μέχρι σήμερα έχει ανακοινωθεί μόλις ένα τέτοιο έργο, το Tierra Viva by Lamborghini στη Νότια Ισπανία (DarGlobal). Αυτό αφήνει περιθώρια για μελλοντικές ευκαιρίες, με άλλες μάρκες πολυτελείας να διερευνούν την είσοδό τους σε αυτήν την ανερχόμενη αγορά.
Brand Premiums: Το κόστος της επωνυμίας διατηρείται υψηλό
Σύμφωνα με την έρευνα της Savills, το 2024 η μέση προσαύξηση τιμής λόγω brand (brand premium) στην Ευρώπη διαμορφώθηκε στο 29%, αυξημένη κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2023. Το ποσοστό αυτό ευθυγραμμίζεται με τον παγκόσμιο μέσο όρο, που φτάνει το 33%. Η σταθερή αυτή υπεραξία αποδεικνύει ότι οι Ευρωπαίοι αγοραστές εξακολουθούν να εκτιμούν τα πλεονεκτήματα των branded residences, όπως η διασφάλιση ποιότητας, η επαγγελματική διαχείριση και οι παροχές που προσφέρουν έναν ολοκληρωμένο τρόπο ζωής.
Όπως επισημαίνει η Savills, τα επώνυμα οικιστικά ακίνητα διατηρούν την ελκυστικότητά τους για το διεθνές κοινό, που αναζητεί πολυτελείς κατοικίες με υψηλές προδιαγραφές και επαγγελματική διαχείριση. Παρά τις παγκόσμιες οικονομικές αβεβαιότητες, ο τομέας δείχνει ανθεκτικότητα και συνεχή δυναμική, καθιερώνοντας τις branded residences ως έναν μόνιμο και αναπτυσσόμενο πυλώνα της ευρωπαϊκής αγοράς πολυτελούς κατοικίας.
Η Ευρώπη αποτελεί στρατηγική περιοχή για τα διεθνή brands, λόγω της πολιτισμικής ποικιλομορφίας, της ισχυρής αρχιτεκτονικής ταυτότητας και της πλούσιας ιστορίας της. Αν και σήμερα η ήπειρος υπολείπεται σε αριθμό έργων έναντι των αγορών της Αμερικής, της Ασίας και της Μέσης Ανατολής, η προβλεπόμενη ανάπτυξη της τάξης του 180% αποδεικνύει τη σημαντική προοπτική της. Υπάρχουν ακόμη πολλές ανεξερεύνητες, αλλά ιδιαίτερα υποσχόμενες τοποθεσίες, που μπορούν να φιλοξενήσουν την επόμενη γενιά επώνυμων κατοικιών.