Σε πλήρη ανάκαμψη φαίνεται πως βρίσκεται η αγορά λιανικής στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου του 2025 της Cushman Wakefield Proprius (CW Proprius). Στο διάστημα αυτό υλοποιήθηκαν επενδύσεις ύψους 20 εκατ, ενώ έγιναν σημαντικά deals, γεγονός που αποτυπώνει την εμπιστοσύνη των brands στην εγχώρια καταναλωτική δυναμική. Την ώρα που τα ενοίκια κινούνται σε εξαιρετικά υψηλα επίπεδα στις μεγάλες εμπορικές πιάτσες της χώρας, με την Ερμού να συνεχίζει να κατέχει τα «πρωτεία» της ακρίβειας.
Η Ερμού στην κορυφή με 310 ευρώ/τ.μ. τον μήνα
Η οδός Ερμού, στην καρδιά του ιστορικού και εμπορικού κέντρου της Αθήνας, παραμένει με διαφορά το ακριβότερο σημείο λιανικής στην Ελλάδα, με την τιμή ενοικίασης (prime rent) να φτάνει τα 310 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο τον μήνα και απόδοση (prime yield) 5,25%. Το προφίλ των καταναλωτών είναι κυρίως μαζικό και τουριστικό, γεγονός που καθιστά το σημείο ιδιαίτερα ελκυστικό για εγχώριες και διεθνείς αλυσίδες.
Δεύτερη σε ακρίβεια έρχεται η Γλυφάδα (Αθήνα – Νότια Προάστια), η οποία απευθύνεται επίσης σε μαζικό και τουριστικό κοινό, με prime yield 6,00% και το prime rent διαμορφώνεται στα 160 ευρώ/τ.μ./μήνα. Στο Κολωνάκι (Αθήνα – Κέντρο) τα ενοίκια φτάνουν τα 110 ευρώ/τ.μ./μήνα, με απόδοση 6,20%.
Η Κηφισιά (Αθήνα – Βόρεια Προάστια), με προφίλ καταναλωτών μεσαίου προς ανώτερου εισοδήματος, εμφανίζει prime rent 110 ευρώ/τ.μ. και yield 6,40%, τιμές που αντανακλούν τον πιο ήπιο εμπορικό χαρακτήρα της περιοχής σε σύγκριση με πιο τουριστικά σημεία. Ο Πειραιάς, που επίσης εξυπηρετεί μαζική αγορά και τουρισμό, καταγράφει prime rent 100 ευρώ/τ.μ./μήνα και yield 6,40%.
Η οδός Τσιμισκή, στον κεντρικό εμπορικό πυρήνα της Θεσσαλονίκης, διατηρεί υψηλό ενδιαφέρον από το λιανεμπόριο, με prime rent 160 ευρώ/τ.μ./μήνα και prime yield 5,90%, ενώ απευθύνεται κυρίως σε μαζική αγορά και τουρίστες.
Ακολουθούν η Πάτρα με τιμή ενοικίασης 90 ευρώ/τ.μ. και απόδοση 6,50%, απευθυνόμενη σε μαζικό κοινό, και το Ηράκλειο Κρήτης, με αντίστοιχο prime rent 95 ευρώ/τ.μ. και yield επίσης 6,50%, το οποίο εξυπηρετεί κυρίως μαζική αγορά και τουρισμό.
Επιστροφή μεγάλων brands στα κεντρικά σημεία
Σημαντικές νέες μισθώσεις καταγράφηκαν σε βασικούς εμπορικούς άξονες. Στην οδό Τσιμισκή, στη Θεσσαλονίκη, η Tsakiris Mallas μίσθωσε κατάστημα 342 τετραγωνικών μέτρων, ενώ η Yamamay απέκτησε νέο χώρο 145 τ.μ., ενισχύοντας την παρουσία της στην καρδιά της συμπρωτεύουσας. Αντίστοιχα, στο εμπορικό κέντρο της Ερμού στην Αθήνα η Triumph υπέγραψε νέα μίσθωση για κατάστημα 120 τ.μ., ενώ η Berto Lucci ανανέωσε τη μίσθωση για τον χώρο 284 τ.μ. στον οποίο δραστηριοποιείται.
Στο Χαλάνδρι, στην οδό Καλαμιώτου, η αλυσίδα Kamalion απέκτησε νέο κατάστημα 44 τ.μ., ενώ στο Smart Park στα Σπάτα η Pandora εγκαταστάθηκε σε νέο χώρο 115 τ.μ. Στη Γλυφάδα, επί της Metaxa & Esperidon Square, η Gant ανέλαβε νέο κατάστημα 215 τ.μ., ενισχύοντας το premium προφίλ της περιοχής.
Την ίδια περίοδο, καταγράφηκαν και σημαντικές νέες αφίξεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο. Οι Puma και Guess Jeans εγκαινίασαν νέα καταστήματα στο The Mall Athens, ενώ η Sephora επεκτάθηκε περαιτέρω με νέο κατάστημα στο River West. Στον τομέα του high street retail, η τουρκική φίρμα μόδας και lifestyle VAKKO έκανε την είσοδό της στην ελληνική αγορά, ανοίγοντας το πρώτο της κατάστημα επί της Ηρακλείτου, στο Κολωνάκι, περιοχή στην οποία λειτούργησε και νέο κατάστημα Apple Premium Partner, υπογραμμίζοντας την αναβάθμιση της περιοχής σε κόμβο σύγχρονου lifestyle.
Στη Γλυφάδα η Yamamay άνοιξε ένα ακόμα κατάστημα 80 τ.μ., ενώ στην Πάτρα η Jysk εγκαινίασε νέο κατάστημα 300 τ.μ. Εντυπωσιακή υπήρξε η εξάπλωση της Sinsay, η οποία άνοιξε οκτώ νέα καταστήματα σε διάστημα μόλις δεκαπέντε ημερών σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, επιβεβαιώνοντας τη στρατηγική επιθετικής ανάπτυξης της εταιρείας.
Παράλληλα, η Alüstra, μια νέα φίρμα πολυτελών καλλυντικών, έκανε την είσοδό της στην ελληνική αγορά με την έναρξη λειτουργίας flagship καταστήματος στην οδό Ερμού, ενώ η Funky Buddha προχώρησε στο άνοιγμα δύο νέων καταστημάτων στον Πειραιά και ενός επιπλέον σημείου στο εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη. Τέλος, η Miniso, διεθνής αλυσίδα ειδών lifestyle, εγκαινίασε το πρώτο της κατάστημα στη Θεσσαλονίκη, ενισχύοντας περαιτέρω τον ανταγωνισμό στην κατηγορία των προσιτών fashion και home προϊόντων.
Εμπορικά κέντρα: Η Αθήνα οδηγεί με 282.750 τ.μ. και pipeline 120.000 τ.μ.
Η αγορά οργανωμένης λιανικής μέσω εμπορικών κέντρων παραμένει συγκεντρωμένη στην πρωτεύουσα. Η Αθήνα διαθέτει συνολική επιφάνεια εμπορικών κέντρων 282.750 τετραγωνικών μέτρων, ενώ βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης επιπλέον 120.000 τ.μ. Είναι η μόνη πόλη της χώρας με ενεργό pipeline νέων εμπορικών κέντρων.
Η Θεσσαλονίκη έπεται με απόθεμα 99.800 τ.μ., χωρίς νέα έργα σε εξέλιξη. Η Λάρισα διαθέτει 26.700 τ.μ., η Κόρινθος 15.000 τ.μ. και διάφορες άλλες πόλεις (εκτός αυτών που αναφέρονται ξεχωριστά) συγκεντρώνουν επιφάνεια 70.100 τ.μ.
Συνολικά, το απόθεμα εμπορικών κέντρων στην Ελλάδα ανέρχεται στα 494.350 τ.μ., με αναμενόμενη προσθήκη 120.000 τ.μ. τα επόμενα χρόνια, κάτι που προμηνύει ισχυρή ενίσχυση της αγοράς και αύξηση ανταγωνισμού.
Το μοναδικό εμπορικό έργο που ολοκληρώθηκε το 2025 μέχρι στιγμής είναι το IKEA Heraklion Centre, στο Ηράκλειο της Κρήτης. Το έργο διαθέτει επιφάνεια 14.600 τ.μ. (GLA) και περιλαμβάνει τους βασικούς ενοικιαστές IKEA, Sinsay και Intersport. Ανάδοχος και ιδιοκτήτης του έργου είναι η Trade Estates – Fourlis Group, ενώ η επιλογή της Κρήτης αναδεικνύει τη στρατηγική στόχευση σε δυναμικές τοπικές αγορές εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Παράλληλα, με 12 μήνες καθυστέρηση αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του το εμπορικό πάρκο της Trade Estates στο Ελληνικό. Το έργο, όπως είπαν τα στελέχη της εισηγμένης, καθυστερεί λόγω υπερκοστολόγησης του έργου του commercial hub, όπου θα λειτουργήσει τόσο το Ellinikon Mall της Lamda, όσο και το retail park που αναπτύσσει η επενδυτική ακινήτων με βασικό μέτοχο τον όμιλο Φουρλή. Ως νέα ημερομηνία παράδοσης έχει οριστεί το 2028, ενώ ζωντανό παραμένει το ενδιαφέρον μεγάλων διεθνών και Ελλήνων λιανεμπόρων. Το πάρκο θα περιλαμβάνει ένα μεγάλο κατάστημα ΙΚΕΑ και έως οκτώ μεγάλα καταστήματα.
Ο τομέας των μισθώσεων ωστόσο στο έργο του Ελληνικού -συμπεριλαμβανομένων του The Vouliagmenis Mall και της Riviera Galleria- παρουσιάζει ενθαρρυντική πρόοδο. Μέχρι το τέλος του 2025, είχαν επιτευχθεί συμφωνίες για περίπου το 70% της μεικτής εκμισθώσιμης επιφάνειας (GLA) στο Vouliagmenis Mall και το 62% στη Riviera Galleria, ξεπερνώντας τις αρχικές προβλέψεις.