Γ.Δ.
1448.48 -0,48%
ACAG
-0,30%
6.58
CENER
+1,15%
7.94
CNLCAP
-1,26%
7.85
DIMAND
+0,21%
9.57
OPTIMA
0,00%
10.64
TITC
+0,68%
29.75
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,54%
1.484
ΑΒΕ
-0,83%
0.478
ΑΔΜΗΕ
+0,68%
2.235
ΑΚΡΙΤ
+2,70%
0.95
ΑΛΜΥ
-0,69%
2.86
ΑΛΦΑ
-1,70%
1.5925
ΑΝΔΡΟ
-0,29%
6.88
ΑΡΑΙΓ
+1,94%
12.6
ΑΣΚΟ
+1,90%
2.68
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.44
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,25%
8.08
ΑΤΤ
0,00%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
-3,89%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.8
ΒΙΟΚΑ
+0,39%
2.6
ΒΙΟΣΚ
+3,16%
1.305
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.54
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.78
ΔΑΑ
-0,12%
8.31
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,88%
11.24
ΔΟΜΙΚ
+3,35%
4.785
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,79%
0.349
ΕΒΡΟΦ
-1,18%
1.675
ΕΕΕ
+0,93%
30.36
ΕΚΤΕΡ
-1,69%
4.375
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
-1,20%
2.47
ΕΛΛ
-2,09%
14.05
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,35%
2.62
ΕΛΠΕ
+2,37%
8.43
ΕΛΣΤΡ
-3,67%
2.36
ΕΛΤΟΝ
-0,67%
1.788
ΕΛΧΑ
-0,92%
1.932
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-3,62%
1.33
ΕΤΕ
-1,43%
7.56
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.23
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.72
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.01
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.16
ΙΑΤΡ
+2,41%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,57%
0.4325
ΙΛΥΔΑ
+3,59%
1.73
ΙΝΚΑΤ
+1,12%
5.4
ΙΝΛΙΦ
+1,98%
5.14
ΙΝΛΟΤ
-0,69%
1.148
ΙΝΤΕΚ
-0,79%
6.26
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,46%
4.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.28
ΙΝΤΚΑ
-1,88%
3.65
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-1,93%
1.525
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-2,68%
1.635
ΚΟΡΔΕ
-1,79%
0.55
ΚΟΥΑΛ
-6,81%
1.286
ΚΟΥΕΣ
-2,19%
5.8
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,47%
10.7
ΚΤΗΛΑ
+2,22%
1.84
ΚΥΡΙΟ
+0,70%
1.44
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.851
ΛΑΜΔΑ
-0,43%
6.89
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-0,91%
1.09
ΛΕΒΚ
-1,18%
0.336
ΛΕΒΠ
+0,57%
0.35
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+2,08%
1.47
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.75
ΜΑΘΙΟ
+3,32%
1.09
ΜΕΒΑ
-2,70%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+0,33%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
-1,97%
3.99
ΜΙΝ
0,00%
0.64
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,15%
27.16
ΜΟΝΤΑ
+0,31%
3.24
ΜΟΤΟ
-1,15%
3.015
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
-0,14%
29.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+1,50%
3.38
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.975
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
+0,37%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
-1,94%
1.01
ΞΥΛΚ
-1,06%
0.28
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+1,79%
0.342
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+0,45%
22.4
ΟΛΠ
-0,60%
24.8
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.85
ΟΠΑΠ
-1,51%
15.61
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,45%
0.896
ΟΤΕ
-0,90%
14.28
ΟΤΟΕΛ
+0,16%
12.88
ΠΑΙΡ
-1,67%
1.18
ΠΑΠ
-1,13%
2.62
ΠΕΙΡ
-3,30%
3.775
ΠΕΤΡΟ
-1,89%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
-3,18%
15.2
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+0,70%
1.154
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+1,96%
4.69
ΡΕΒΟΙΛ
+5,59%
1.7
ΣΑΡ
-0,34%
11.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-0,53%
0.378
ΣΙΔΜΑ
-5,00%
1.9
ΣΠΕΙΣ
+1,04%
7.8
ΣΠΙ
+4,46%
0.75
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-0,71%
18.24
ΤΖΚΑ
+3,13%
1.645
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,12%
1.72
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+0,28%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+1,86%
8.2
ΦΡΙΓΟ
+2,48%
0.33
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.14
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Ο Μαρκ Μαζάουερ στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Ο σπουδαίος ιστορικός και συγγραφέας Μαρκ Μαζάουερ θα βρεθεί στη χώρα μας σε περίπου έναν μήνα. Ο καθηγητής του Κολούμπια, με πολύ σημαντικό έργο για την Ελλάδα και τα Βαλκάνια, θα παραστεί στο 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, από τις 2 έως τις 12 Νοεμβρίου.

Ο ίδιος, διευθυντής της Πρωτοβουλίας για τις Δημόσιες Ανθρωπιστικές Επιστήμες Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (SNFPHI) του Πανεπιστημίου Κολούμπια, θα συμμετάσχει σε μια  ξεχωριστή συζήτηση μετά την προβολή της ταινίας «Ουρανός». Ο Μαρκ Μαζάουερ μετά την προβολή της ταινίας θα μιλήσει για το ιστορικό πλαίσιο του έργου, τη σχέση της με την επίσημη ιστορία και τη συμβολή του Τάκη Κανελλόπουλου στην παραγωγή της εθνικής μας μνήμης.

Στο Φεστιβάλ φέτος θα τιμηθεί ένα πρόσωπο που έδωσε άλλη οπτική στο σινεμά, ο Τάκης Κανελλόπουλος. Στο πλαίσιο του αφιερώματος θα προβληθούν εννέα ταινίες του οραματιστή δημιουργού από τη Θεσσαλονίκη, ενώ μέρος του έργου του Κανελλόπουλου θα αποκατασταθεί από το Φεστιβάλ, με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Το αφιέρωμα πλαισιώνεται από μια πρωτότυπη εικαστική εγκατάσταση για το κινηματογραφικό και λογοτεχνικό του έργο.

Το σινεμά του Τάκη Κανελλόπουλου, ιδιοσυγκρασιακό, νοσταλγικό και εξομολογητικό, εκπέμπει τρυφερότητα απέναντι σε ήρωες που δίνουν εσωτερικές μάχες και παλεύουν να επιβιώσουν σε έναν κόσμο που δεν δίνει χώρο στην ευαισθησία, στη μελαγχολία, στις τύψεις για τις ευκαιρίες που χάθηκαν ανεπιστρεπτί.

Κανελλόπουλος: Ατόφιο και βιωματικό σύμπαν

Μετατρέποντας τόσο την πόλη της Θεσσαλονίκης, όσο και το μακεδονικό τοπίο σε ανθρωπολογικό καμβά, καθώς σμιλεύει τη μοίρα των ανθρώπων με το φορτίο και τους δεσμούς που κουβαλούν οι τόποι και οι μνήμες τους, ο Κανελλόπουλος χτίζει ένα σύμπαν βαθιά λυρικό, αλλά συγχρόνως ατόφιο και βιωματικό.

Οι εννιά ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ του Τάκη Κανελλόπουλου, οι οποίες θα προβληθούν στο πλαίσιο του αφιερώματος, δίνουν τη μοναδική ευκαιρία στο κοινό να ανακαλύψει εκ νέου έναν δημιουργό που επηρέασε τους πρωτοπόρους του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου.

Η πρωτότυπη εικαστική εγκατάσταση, σε επιμέλεια του κριτικού κινηματογράφου Μανώλη Κρανάκη, μεταμορφώνει το φυλάκιο του ΟΛΘ στην είσοδο του Λιμανιού σε μια οπτικοακουστική κάψουλα, που κλείνει μέσα της τις εμμονές, την ανθρωπογεωγραφία και όλα τα σύμβολα που έκαναν τον Τάκη Κανελλόπουλο μία από τις πιο εμβληματικές και επιδραστικές μορφές στο ελληνικό σινεμά.

Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ανοίγει την πόρτα στο διακριτό του σύμπαν, συστήνοντας στη νεότερη γενιά τις ταινίες του, τη μακεδονική ενδοχώρα όπως την αποθέωσε στο έργο του, τις μουσικές των ταινιών του από σπουδαίους συνθέτες, όπως τον Νίκο Μαμαγκάκη, την Ελένη Καραΐνδρου και τον Γιώργο Χατζηνάσιο και τα διηγήματά του, μέσα από αναγνώσεις από δημοφιλείς ηθοποιούς σκηνοθέτες και συγγραφείς, όπως τη Ζυράννα Ζατέλη, τη Σοφία Κόκκαλη, τον Ζαχαρία Μαυροειδή και τη μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, Αιμιλία Υψηλάντη.

Οι ταινίες του αφιερώματος

Μακεδονικός γάμος (1960)

Μακεδονικός Γάμος @ ΔΤ
Μακεδονικός Γάμος @ ΔΤ

Γυρισμένη στο Βελβεντό Κοζάνης, η πρώτη ταινία του Τάκη Κανελλόπουλου είναι ένα ντοκιμαντέρ μικρού μήκους που περιγράφει τα ήθη και τα έθιμα που σχετίζονται με τον παραδοσιακό γάμο στη δυτική Μακεδονία. Ένα λυρικό ποίημα για τις ρίζες των ανθρώπων σε έναν προαιώνιο, αλλά ήδη χαμένο κόσμο. Η ταινία απέσπασε το πρώτο βραβείο ταινίας μικρού μήκους στην Πρώτη Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου, καθώς και το Α’ Βραβείο στο Φεστιβάλ Βελιγραδίου το 1961.

Θάσος (1961)

Θίασος @ ΔΤ
Θίασος @ ΔΤ

Ένα μοναδικό ιστορικό ντοκουμέντο για τη Θάσο της δεκαετίας του 1960, γυρισμένο με έναν πρωτοποριακό τρόπο και μέσα από την ξεχωριστή ματιά του Τάκη Κανελλόπουλου. Ο σκηνοθέτης παρατηρεί την καθημερινή ζωή των ψαράδων και των οικογενειών τους, θέλοντας να καταγράψει -όπως είχε δηλώσει ο ίδιος- «κάτι από τη μαγεία και την ψυχή» του βορειοελλαδίτικου νησιού. Στο επίκεντρο της ταινίας βρίσκεται ο άνθρωπος, η ζωή στη Θάσο, η φύση που οργιάζει. Η ταινία απέσπασε ειδικό έπαινο στο Φεστιβάλ Μόσχας το 1961.

Ουρανός (1962)

Ουρανός @ ΔΤ
Ουρανός @ ΔΤ

O Ουρανός, μία από τις καλύτερες αντιπολεμικές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, βασίζεται σε αφηγήσεις ανθρώπων που έζησαν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Πρωταγωνιστής του φιλμ είναι το κακοτράχαλο και γαλήνιο τοπίο της δυτικής Μακεδονίας. Με λιτή γλώσσα και ποιητικά μονοπλάνα ξετυλίγεται το έπος του ελληνοϊταλικού πολέμου, ενώ οι χαρακτήρες της ταινίας βιώνουν την ήττα και την κατάρρευση του μετώπου σαν ήρωες αρχαίας τραγωδίας.

Η ταινία προβλήθηκε σε πολλά διεθνή Φεστιβάλ, ανάμεσά τους και το Φεστιβάλ Καννών (1963), ενώ τιμήθηκε με το Αργυρό Βραβείο του Φεστιβάλ της Νάπολης το 1963.

Εκδρομή (1966)

Το 1941 και ενώ ο πόλεμος κορυφώνεται, η γυναίκα ενός υπολοχαγού κι ένας λοχίας ερωτεύονται παράφορα. Οι καιροί και οι συνθήκες –εμπόλεμη κατάσταση και στρατιωτικό καθήκον, γάμος και η φιλία μεταξύ των δύο ανδρών που συνυπηρετούν στην πρώτη γραμμή– απαγορεύουν αυτόν τον έρωτα, όμως δεν τον αναιρούν.

Όταν στη διάρκεια μιας επιχείρησης ο υπολοχαγός τραυματίζεται και οδηγείται στο νοσοκομείο, οι δυο εραστές, ενάντια σε κάθε ηθική υποχρέωση και δέσμευση που έχουν αναλάβει, θα αποτολμήσουν τη μόνη δυνατή διέξοδο: αυτός λιποτακτεί, εκείνη εγκαταλείπει τον άντρα της και μαζί ξεκινούν μια πορεία χωρίς επιστροφή προς τα σύνορα. Με τους Λίλη Παπαγιάννη, Άγγελο Αντωνόπουλο, Κώστα Καραγιώργη, Κώστα Λαχά. Η ταινία απέσπασε βραβείο Φωτογραφίας και τιμητική διάκριση σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 1966.

Παρένθεση (1968)

Παρένθεση @ ΔΤ
Παρένθεση @ ΔΤ

Με γκρο πλαν που παραπέμπουν σε αγιογραφίες, σε εναλλαγή με επιλεκτικές εικόνες μιας πόλης, ξετυλίγεται η ιστορία μιας συνάντησης έξι ωρών στη Θεσσαλονίκη, ανάμεσα σε έναν άνδρα και μια γυναίκα, χωρίς ονόματα και τοπικούς προσδιορισμούς, παρά μόνο με κυρίαρχο το τοπίο της πόλης.

Χρόνια μετά, η ηρωίδα επιστρέφει στη μνήμη αυτής της συνάντησης, προσπαθώντας να εξηγήσει αν ήταν μια μεγάλη αγάπη που γεννήθηκε σε συνθήκες συναισθηματικής ασφυξίας ή απλώς μια παρένθεση. Με τους Αλεξάνδρα Λαδικού, Άγγελο Αντωνόπουλο. Η ταινία απέσπασε βραβεία Καλύτερης Καλλιτεχνικής Ταινίας και Φωτογραφίας, Βραβεία Κριτικών Σκηνοθεσίας και Μουσικής στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης του 1968.

Η τελευταία άνοιξη (1972)

Η τελευταία άνοιξη @ ΔΤ
Η τελευταία άνοιξη @ ΔΤ

Στη διάρκεια του πολέμου, τρεις φίλοι και μια κοπέλα που έχουν μεγαλώσει στην ίδια γειτονιά αποχαιρετιούνται, καθώς οι νεαροί άνδρες φεύγουν για το μέτωπο, όπου τον καθένα περιμένει διαφορετική μοίρα. Ο Τάκης Κανελλόπουλος εξερευνά θέματα όπως η θέληση για ελευθερία, ο φόβος του θανάτου, η τραγωδία του πολέμου, η λαχτάρα για ζωή. Με τους Αιμιλία Υψηλάντη, Γιώργο Φουρνιάδη, Άγι Περγαντή, Βασίλη Πλατάκη.

Το χρονικό μιας Κυριακής (1975)

Το χρονικό της Κυριακής @ ΔΤ
Το χρονικό της Κυριακής @ ΔΤ

Έξι ιστορίες για τη μοναξιά ανάμεσα στον κόσμο, μια λυρική απεικόνιση της ζωής και ταυτόχρονα η καταγραφή μιας περασμένης εποχής. Ένας αμαξάς τριγυρνά μέσα στην πόλη, δύο ηλικιωμένοι πηγαίνουν στο πάρκο κάθε Κυριακή, ένας άνδρας αφήνει σε διάφορες γειτονιές λουλούδια στη μνήμη του φίλου του που σκοτώθηκε στον πόλεμο, ένα αγόρι αφηγείται τη γιορτή του πατέρα του, ένας αντιστασιακός ζει τις ύστατες στιγμές του, μια γυναίκα περιμένει ένα γράμμα που δεν θα έρθει ποτέ. Με τους Θάνο Τζενεράλη, Πόπη Άλβα, Γιώργο Φουρνιάδη, Αντώνη Θεοδωρακόπουλο, Λίνα Λαμπράκη, Γιώργο Δομούζη και αφηγητή τον Γιώργο Μετσόλη.

Ρομαντικό σημείωμα (1978)
Ρομαντικό σημείωμα @ ΔΤ
Ρομαντικό σημείωμα @ ΔΤ

Η ιστορία του έρωτα τεσσάρων νέων φίλων για την ίδια κοπέλα, την αινιγματική Αντριάνα, η οποία θα αναστατώσει τις ζωές τους και θα βγει από αυτές το ίδιο απρόσμενα όσο μπήκε. Ο ασυμβίβαστος και ρομαντικός Τάκης Κανελλόπουλος εξερευνά με αυτήν την ταινία το θέμα της χαμένης νεότητας. Η ταινία απέσπασε τιμητική διάκριση φωτογραφίας στο 19ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Σόνια (1980)Σόνια @ ΔΤ

Σόνια

Καλοκαίρι του 1966. Η Σόνια παρακολουθεί εδώ και έναν χρόνο από το παράθυρο του σπιτιού της τον αρκετά μεγαλύτερό της καθηγητή μουσικής Τόνιο, που μένει στο σπίτι στην απέναντι μεριά του δρόμου. Όταν η γυναίκα του και η κόρη του λείψουν από την πόλη, θα του μιλήσει. Θα γνωριστούν και θα ερωτευτούν, με έναν ευαίσθητο και ρομαντικό τρόπο. Οι μέρες της ευτυχίας θα τελειώσουν γρήγορα, καθώς η γυναίκα και η κόρη του θα επιστρέψουν. Ο Τάκης Κανελλόπουλος προσεγγίζει με τρυφερό τρόπο τους ήρωές του, κινηματογραφώντας τον αδιέξοδο έρωτά τους, στην ταινία που σηματοδότησε και το τέλος της φιλμογραφίας του. Με τους Αντιγόνη Δουδούμη, Σπύρο Φωκά, Κώστα Λαχά, Λίνα Λαμπράκη και αφηγητή τον Γιώργο Μάζη.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!