Γ.Δ.
1400.61 -1,12%
ACAG
-0,15%
6.49
CENER
-2,89%
7.05
CNLCAP
+0,73%
6.9
DIMAND
0,00%
9.98
OPTIMA
+0,62%
9.79
TITC
0,00%
26.2
ΑΑΑΚ
0,00%
7.5
ΑΒΑΞ
-5,30%
1.43
ΑΒΕ
0,00%
0.5
ΑΔΜΗΕ
-1,36%
2.175
ΑΚΡΙΤ
-4,55%
0.945
ΑΛΜΥ
-4,14%
2.55
ΑΛΦΑ
-2,39%
1.595
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.88
ΑΡΑΙΓ
-2,80%
12.16
ΑΣΚΟ
0,00%
2.6
ΑΣΤΑΚ
-0,78%
7.66
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
7.42
ΑΤΤ
-2,63%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
-0,87%
2.29
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-3,33%
5.22
ΒΙΟΚΑ
+0,71%
2.85
ΒΙΟΣΚ
-2,08%
1.175
ΒΙΟΤ
-1,44%
0.274
ΒΙΣ
0,00%
0.216
ΒΟΣΥΣ
-2,54%
2.3
ΓΕΒΚΑ
-4,97%
1.625
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,60%
16.6
ΔΑΑ
-0,56%
8.204
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-3,24%
11.63
ΔΟΜΙΚ
+0,22%
4.59
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-6,43%
0.364
ΕΒΡΟΦ
-2,26%
1.515
ΕΕΕ
+1,73%
28.18
ΕΚΤΕΡ
-2,54%
3.84
ΕΛΒΕ
0,00%
5.15
ΕΛΙΝ
-2,04%
2.4
ΕΛΛ
-0,33%
15.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3,54%
2.45
ΕΛΠΕ
-1,81%
8.14
ΕΛΣΤΡ
-0,81%
2.46
ΕΛΤΟΝ
-0,21%
1.914
ΕΛΧΑ
-2,94%
1.85
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
9.19
ΕΣΥΜΒ
-2,77%
1.23
ΕΤΕ
-1,02%
7.374
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.33
ΕΥΔΑΠ
+1,25%
5.67
ΕΥΡΩΒ
-2,37%
1.85
ΕΧΑΕ
-2,87%
5.07
ΙΑΤΡ
-3,26%
1.63
ΙΚΤΙΝ
-4,17%
0.46
ΙΛΥΔΑ
-7,31%
1.585
ΙΝΚΑΤ
-2,46%
5.15
ΙΝΛΙΦ
-1,02%
4.83
ΙΝΛΟΤ
-3,21%
1.084
ΙΝΤΕΚ
-0,80%
6.23
ΙΝΤΕΡΚΟ
-2,64%
4.42
ΙΝΤΕΤ
-1,15%
1.295
ΙΝΤΚΑ
-4,83%
3.35
ΚΑΜΠ
-6,72%
2.5
ΚΑΡΕΛ
-0,58%
340
ΚΕΚΡ
-7,88%
1.52
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.92
ΚΛΜ
-3,74%
1.545
ΚΟΡΔΕ
-4,93%
0.54
ΚΟΥΑΛ
-3,35%
1.328
ΚΟΥΕΣ
-4,01%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,89%
11.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-2,07%
1.42
ΛΑΒΙ
-3,49%
0.83
ΛΑΜΔΑ
-1,34%
6.61
ΛΑΜΨΑ
0,00%
32.8
ΛΑΝΑΚ
-6,80%
0.96
ΛΕΒΚ
0,00%
0.36
ΛΕΒΠ
0,00%
0.36
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.38
ΛΟΥΛΗ
-1,09%
2.72
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.14
ΜΕΒΑ
-1,55%
3.8
ΜΕΝΤΙ
-0,99%
2.99
ΜΕΡΚΟ
0,00%
47
ΜΙΓ
-2,58%
3.965
ΜΙΝ
+3,33%
0.62
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,71%
26.42
ΜΟΝΤΑ
-2,21%
3.1
ΜΟΤΟ
-2,31%
2.955
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.75
ΜΠΕΛΑ
+0,53%
26.42
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
-0,25%
1.96
ΜΠΤΚ
-9,92%
0.545
ΜΥΤΙΛ
-0,17%
35.56
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.74
ΝΑΥΠ
-2,40%
1.015
ΞΥΛΚ
+0,34%
0.295
ΞΥΛΚΔ
-17,39%
0.0038
ΞΥΛΠ
+0,66%
0.304
ΞΥΛΠΔ
-9,09%
0.01
ΟΛΘ
-0,44%
22.8
ΟΛΠ
-1,74%
25.4
ΟΛΥΜΠ
-1,49%
2.64
ΟΠΑΠ
+0,43%
16.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,69%
0.876
ΟΤΕ
-0,62%
14.36
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
13.34
ΠΑΙΡ
-8,56%
1.175
ΠΑΠ
-2,66%
2.56
ΠΕΙΡ
-3,01%
3.8
ΠΕΤΡΟ
-0,41%
9.7
ΠΛΑΘ
-0,63%
3.94
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.4
ΠΡΔ
+7,38%
0.32
ΠΡΕΜΙΑ
-0,69%
1.146
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.35
ΠΡΟΦ
-3,08%
4.09
ΡΕΒΟΙΛ
-1,84%
1.6
ΣΑΡ
+0,90%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-4,67%
0.388
ΣΙΔΜΑ
-3,35%
2.02
ΣΠΕΙΣ
-1,82%
7.56
ΣΠΙ
-6,14%
0.826
ΣΠΥΡ
0,00%
0.206
ΤΕΝΕΡΓ
-0,60%
18.29
ΤΖΚΑ
-2,07%
1.655
ΤΡΑΣΤΟΡ
-4,24%
1.13
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,96%
1.686
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.372
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-2,63%
0.296
ΦΡΛΚ
-3,91%
4.06
ΧΑΙΔΕ
-6,34%
0.665

Ο Νέλσον Πελτζ “τρυπώνει” στη Disney ελέω χλιαρών box office

Το κινηματογραφικό σύμπαν της Disney δυσκολεύεται να επιστρέψει στα υψηλά ρεκόρ εισπράξεων του box office του 2019 και αυτό μπορεί να αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τον ακτιβιστή επιχειρηματία Νέλσον Πέλτζ, της αμερικανικής εταιρείας διαχείρισης αμοιβαίων κεφαλαίων κινδύνου Trian Partners, να «τρυπώσει» στο διοικητικό της συμβούλιο.

Μόλις πριν από τέσσερα χρόνια το στούντιο είχε επτά ταινίες δισεκατομμυρίων δολαρίων, οι οποίες συνέβαλαν σε μια παγκόσμια εισπρακτική επιτυχία άνω των 13,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ο τομέας ψυχαγωγίας του στούντιο σημείωσε έσοδα 11,1 δισεκατομμυρίου δολαρίων και λειτουργικά κέρδη 2,69 δισεκατομμυρίων δολαρίων εκείνο το έτος.

Πιο πρόσφατα η Disney είδε αυτά τα έσοδα να πέφτουν κάτω από τα 9 δισεκατομμύρια δολάρια, τόσο το 2022 όσο και το 2023, καθώς και έξι συνεχόμενα τρίμηνα λειτουργικών ζημιών στην επιχείρηση πωλήσεων περιεχομένου, στην οποία υπάγονται τα τμήματα box office και home entertainment. Ένας συνδυασμός από διακοπές λειτουργίας λόγω πανδημίας, διπλές απεργίες των εργαζομένων στο Χόλιγουντ και η αποτυχία σύνδεσης με το κοινό οδήγησαν σε μια ζοφερή περίοδο των κινηματογραφικών επιχειρήσεων της Disney, σύμφωνα με το CNBC.

Εκτός από την ταινία Avatar: Ο δρόμος του νερού του 2022, την οποία η Disney απέκτησε στο πλαίσιο της συμφωνίας ύψους 71 δισεκατομμυρίων δολαρίων με την 21st Century Fox, η εταιρεία δεν είχε ταινία που να αποφέρει περισσότερα από 1 δισεκατομμύριο δολάρια μετά τις τελευταίες ταινίες Star Wars το 2019, σύμφωνα με στοιχεία της Comscore. Η Sony ήταν παραγωγός και διανομέας της ταινίας “Spider-Man: No Way Home”, η οποία απέφερε 1,9 δισεκατομμύριο δολάρια, αν και η Marvel Studios της Disney ήταν συμπαραγωγός.

Η Disney πλησίασε το όριο του 1 δισ. με την ταινία του 2023 Guardians of the Galaxy: Vol. 3, που συγκέντρωσε σχεδόν 900 εκατομμύρια δολάρια στο παγκόσμιο box office, καθώς και με τους τίτλους του 2022 Doctor Strange in the Multiverse of Madness (955 εκατομμύρια δολάρια), Black Panther: Wakanda Forever (859 εκατομμύρια δολάρια) και Thor: Love and Thunder (760 εκατομμύρια δολάρια).

Ωστόσο, άλλες ταινίες μεγάλου προϋπολογισμού του franchise έχουν αποτύχει. Το Indiana Jones and the Dial of Destiny το 2023 απέφερε 378 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως, το Ant-Man and the Wasp: Quantumania εξασφάλισε 476 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως, ασυνήθιστα χαμηλά για ταινία της Marvel (μέχρι που το The Marvels έφτασε λίγο πάνω από τα 200 εκατομμύρια δολάρια στα τέλη του περασμένου έτους) και το Lightyear της Pixar συγκέντρωσε λιγότερα από 250 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως το 2022.

Τα χαμηλά έσοδα, τροφή για την Trian Partners

Ο Νέλσον Πελτζ είναι συνιδρυτής της αμερικανικής εταιρείας διαχείρισης αμοιβαίων κεφαλαίων κινδύνου Trian Fund Management, ή Trian Parners, με έδρα τη Νέα Υόρκη. Με «όπλο» τον ακτιβισμό, η εταιρεία έχει πιέσει για σημαντικές αλλαγές σε ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες της Αμερικής.

Οι πρόσφατες δυσκολίες της Disney στο box office έχουν γίνει «τροφή» για την Trian Fund Management, καθώς ο Νέλσον Πελτζ επιδιώκει μια θέση στο διοικητικό της συμβούλιο για τον εαυτό του και τον πρώην οικονομικό διευθυντή της Disney, Τζέι Ρασούλο. Ο Πελτζ έχει ασκήσει κριτική στο διοικητικό συμβούλιο της Disney, δηλώνοντας ότι «δεν έχει εστίαση, ευθυγράμμιση και υπευθυνότητα» και δεν έχει δράσει καθώς τα κέρδη, η φήμη και η τιμή της μετοχής της εταιρείας υποφέρουν.

Οι μέτοχοι της Disney θα ψηφίσουν σχετικά με τις υποψηφιότητες για το διοικητικό συμβούλιο στη γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρείας την Τετάρτη.

Στο πλαίσιο της «λευκής βίβλου» της Trian, που δημοσιεύτηκε στις αρχές Μαρτίου, τα Wish, Indiana Jones and the Dial of Destiny, Lightyear, The Marvels και Haunted Mansion αριθμήθηκαν ως παραδείγματα πρόσφατων εμπορικών απογοητεύσεων για το στούντιο.

«Ανησυχούμε για την τρέχουσα κατάσταση των στούντιο και των δημιουργικών διαδικασιών της Disney σε όλο το χαρτοφυλάκιο», αναφέρεται στο white paper.

Ο ίδιος ο Πελτζ έχει αμφισβητήσει δημοσίως αυτό που αποκάλεσε «woke» στρατηγική περιεχομένου της Disney. Η δημιουργική ομάδα της εταιρείας προσπάθησε ενεργά να δημιουργήσει ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές με επίκεντρο μη λευκούς και μη αρσενικούς χαρακτήρες, καθώς και να εξερευνήσει αφηγήσεις εκτός ετεροκανονικότητας.

«Οι άνθρωποι πηγαίνουν να δουν μια ταινία ή μια παράσταση για να ψυχαγωγηθούν», δήλωσε ο Πελτζ σε πρόσφατη συνέντευξή του στους Financial Times. «Δεν πάνε για να πάρουν ένα μήνυμα».

Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στις ταινίες της Marvel που παρουσιάζουν τον Μαύρο Πάνθηρα, έναν Αφρικανό πρίγκιπα που έγινε βασιλιάς, και την Captain Marvel, μια γυναίκα πιλότο της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας που αποκτά εξαιρετικές κοσμικές δυνάμεις.

«Γιατί πρέπει να έχω μια Marvel που να αποτελείται μόνο από γυναίκες; Όχι ότι έχω κάτι εναντίον των γυναικών, αλλά γιατί πρέπει να το κάνω αυτό; Γιατί δεν μπορώ να έχω Marvels που να είναι και τα δύο; Γιατί χρειάζομαι ένα αμιγώς μαύρο καστ;», δήλωσε αργότερα στη συνέντευξη που παραχώρησε στους Financial Times.

Η ταινία Black Panther δεν είχε αμιγώς μαύρο καστ και οι ταινίες Captain Marvel και The Marvels, στις οποίες η Captain Marvel είναι ο κεντρικός χαρακτήρας, δεν είχαν αμιγώς γυναικείο καστ.

Τα σχόλια του Πελτζ απηχούν εκείνα που είχε κάνει στο παρελθόν ο πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Marvel Entertainment, Ike Perlmutter, ο οποίος απομακρύνθηκε από την Disney πέρυσι και είναι φίλος του Πελτζ και υποστηρικτής του αγώνα του.

Ο Πελτζ έχει επίσης λάβει ιδιαίτερα υπ’ όψιν του τα αποτυχημένα σχέδια διαδοχής της Disney και αυτό που έχει περιγράψει ως αποσπασματική στρατηγική streaming.

Η πλευρά της Disney

Ωστόσο, η αφήγηση δεν είναι ο μόνος παράγοντας για τις πρόσφατες θλιβερές εισπρακτικές επιδόσεις της Disney.

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας η εταιρεία έκανε το ντεμπούτο της με ταινίες κινουμένων σχεδίων στη streaming πλατφόρμα και οι γονείς συνήθισαν την ιδέα, με αποτέλεσμα να υποχωρήσουν οι πωλήσεις στο box office.

Η Disney αραίωσε επίσης το εμπορικό σήμα της Marvel με πάρα πολλές spin-off σειρές στο Disney+ και κινηματογραφικές συνέχειες, σύμφωνα με τον CEO, Μπομπ Ίγκερ.

Και, πάνω απ’ όλα, η Disney είχε να αντιμετωπίσει έναν καταναλωτή που αλλάζει ραγδαία και χρειάζεται κάτι περισσότερο από έναν νοσταλγικό τίτλο για να παρασυρθεί από τον καναπέ του και να μπει στον κινηματογράφο, ειδικά καθώς οι προϋπολογισμοί στενεύουν.

Ο Ίγκερ έχει αναφερθεί αρκετές φορές σε αυτές τις κινηματογραφικές ανησυχίες από τότε που επέστρεψε στο τιμόνι της εταιρείας στα τέλη του 2022.

Τον περασμένο Μάρτιο δήλωσε στους παρευρισκόμενους στο Συνέδριο Τεχνολογίας, Μέσων και Τηλεπικοινωνιών της Morgan Stanley ότι ήθελε η Marvel να έχει περισσότερο φρέσκο περιεχόμενο και να κάνει λιγότερες συνέχειες ή τουλάχιστον να είναι πιο επιλεκτική ως προς τις συνέχειες που θα δώσει το πράσινο φως. Επανέλαβε αυτό το σκεπτικό τον Νοέμβριο, κατά τη διάρκεια του DealBook Summit στη Νέα Υόρκη, όπου είπε επίσης ότι δεν θα ανεχόταν πλέον τους συνεργάτες και τη δημιουργική ομάδα της εταιρείας του να δίνουν προτεραιότητα στην ανταλλαγή μηνυμάτων έναντι της αφήγησης.

«Πρέπει πρώτα να διασκεδάσουμε. Δεν έχει να κάνει με τα μηνύματα», είπε.

Οι αλλαγές στα στούντιο της Disney θα χρειαστούν χρόνο, ειδικά μετά τις διακοπές λειτουργίας λόγω των απεργιών των σεναριογράφων και των ηθοποιών το περασμένο καλοκαίρι, που εμπόδισαν την παραγωγή. Ωστόσο, οι αναλυτές του box office προβλέπουν ότι το 2026 θα έρθει μια σταθερή ανάκαμψη για την εταιρεία.

Το κινηματογραφικό ημερολόγιο του 2025 ολοκληρώνεται με την τρίτη ταινία Avatar στα μέσα Δεκεμβρίου, πράγμα που σημαίνει ότι οι πωλήσεις εισιτηρίων θα διαρκέσουν και το επόμενο έτος. Στη συνέχεια, εκείνο το καλοκαίρι ξεκινά με μια ομαδική ταινία των Avengers, που προς το παρόν έχει τον τίτλο Η δυναστεία των Κανγκ, ακολουθούμενη από μια ταινία Mandalorian του Star Wars το Σαββατοκύριακο της Memorial Day. Μια άλλη ταινία Star Wars θα ολοκληρώσει τη μεγάλη χρονιά της Disney τον Δεκέμβριο του 2026.

Το ιστορικό αυτών των franchises υποδηλώνει ότι θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ένα εκπληκτικό εισπρακτικό αποτέλεσμα.

«Η Disney έφτασε στο αποκορύφωμα το 2019, διαθέτοντας μια ποικιλία ταινιών που τοποθέτησαν τέλεια τα ετερόκλητα κομμάτια του παζλ της Marvel, της Pixar, της Lucasfilm και της Walt Disney Animation σε μια ασταμάτητη μηχανή επιτυχιών, και το αποτέλεσμα ήταν το ισοδύναμο του box office με τη συμπλήρωση των 100 ετών», δήλωσε ο Πολ Ντεργκαραμπεντιάν, ανώτερος αναλυτής μέσων ενημέρωσης στην Comscore.

Το πρόγραμμα του 2026 περιλαμβάνει επίσης τρεις άτιτλες ημερομηνίες ταινιών της Marvel, μια ανώνυμη ταινία της Pixar, μια ταινία της Disney Animation που έχει προγραμματιστεί για την Ημέρα των Ευχαριστιών και άλλους έξι τίτλους της Disney.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!