Γ.Δ.
1424.04 +0,16%
ACAG
-1,67%
5.9
CENER
+2,28%
9.42
CNLCAP
-1,33%
7.4
DIMAND
+3,61%
8.6
NOVAL
-0,56%
2.675
OPTIMA
+1,45%
12.6
TITC
+3,20%
30.6
ΑΑΑΚ
0,00%
5.9
ΑΒΑΞ
-2,36%
1.406
ΑΒΕ
-5,25%
0.433
ΑΔΜΗΕ
-1,81%
2.17
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.8
ΑΛΜΥ
-0,37%
2.66
ΑΛΦΑ
-1,22%
1.5015
ΑΝΔΡΟ
+0,94%
6.46
ΑΡΑΙΓ
+0,62%
11.28
ΑΣΚΟ
+2,11%
2.91
ΑΣΤΑΚ
-1,82%
6.46
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.48
ΑΤΤ
+0,92%
10.95
ΑΤΤΙΚΑ
+0,44%
2.3
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.87
ΒΙΟΚΑ
+2,13%
2.4
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.27
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-5,43%
2.44
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,59%
16.98
ΔΑΑ
+1,14%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
+0,45%
11.22
ΔΟΜΙΚ
-0,50%
3.97
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.329
ΕΒΡΟΦ
+1,41%
1.44
ΕΕΕ
+0,06%
31.82
ΕΚΤΕΡ
-0,95%
4.18
ΕΛΒΕ
0,00%
5.2
ΕΛΙΝ
-1,73%
2.27
ΕΛΛ
-0,74%
13.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,00%
2.52
ΕΛΠΕ
-0,13%
7.94
ΕΛΣΤΡ
-1,40%
2.11
ΕΛΤΟΝ
-0,83%
1.676
ΕΛΧΑ
-0,11%
1.822
ΕΝΤΕΡ
-0,50%
7.9
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.126
ΕΠΣΙΛ
+2,50%
12.3
ΕΣΥΜΒ
+0,39%
1.285
ΕΤΕ
-0,77%
8.02
ΕΥΑΠΣ
-0,97%
3.07
ΕΥΔΑΠ
-2,99%
5.51
ΕΥΡΩΒ
+0,86%
2.1
ΕΧΑΕ
-3,19%
4.86
ΙΑΤΡ
+0,33%
1.525
ΙΚΤΙΝ
-1,64%
0.3595
ΙΛΥΔΑ
-0,30%
1.64
ΙΝΚΑΤ
+1,19%
5.1
ΙΝΛΙΦ
+0,64%
4.72
ΙΝΛΟΤ
+1,30%
1.094
ΙΝΤΕΚ
+0,70%
5.78
ΙΝΤΕΡΚΟ
+1,69%
4.82
ΙΝΤΕΤ
-0,42%
1.175
ΙΝΤΚΑ
+3,45%
3.3
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
332
ΚΕΚΡ
-2,65%
1.285
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,59%
1.55
ΚΟΡΔΕ
-0,62%
0.48
ΚΟΥΑΛ
+7,03%
1.218
ΚΟΥΕΣ
-1,51%
5.21
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,47%
10.65
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.79
ΚΥΡΙΟ
-0,89%
1.11
ΛΑΒΙ
-0,46%
0.859
ΛΑΜΔΑ
+0,60%
6.68
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36.6
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.91
ΛΕΒΚ
+7,14%
0.3
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,74%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
+2,60%
0.868
ΜΕΒΑ
-1,28%
3.85
ΜΕΝΤΙ
+1,43%
2.84
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41.8
ΜΙΓ
+1,09%
3.72
ΜΙΝ
0,00%
0.505
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,70%
24.3
ΜΟΝΤΑ
-0,60%
3.33
ΜΟΤΟ
-0,35%
2.88
ΜΟΥΖΚ
+2,22%
0.69
ΜΠΕΛΑ
+0,97%
27
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,59%
3.42
ΜΠΡΙΚ
+0,81%
1.86
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,46%
36.24
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
+1,07%
0.944
ΞΥΛΚ
-0,38%
0.264
ΞΥΛΠ
+8,96%
0.462
ΟΛΘ
-0,96%
20.6
ΟΛΠ
+3,79%
26
ΟΛΥΜΠ
+2,50%
2.46
ΟΠΑΠ
-0,27%
14.56
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.924
ΟΤΕ
+1,19%
13.66
ΟΤΟΕΛ
+1,74%
11.68
ΠΑΙΡ
-2,28%
1.07
ΠΑΠ
+0,83%
2.44
ΠΕΙΡ
-1,03%
3.463
ΠΕΤΡΟ
+0,50%
8.06
ΠΛΑΘ
-0,26%
3.885
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.3
ΠΡΔ
0,00%
0.276
ΠΡΕΜΙΑ
+0,35%
1.146
ΠΡΟΝΤΕΑ
-2,56%
7.6
ΠΡΟΦ
0,00%
4.6
ΡΕΒΟΙΛ
+1,27%
1.595
ΣΑΡ
-2,33%
10.92
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
+2,17%
0.329
ΣΙΔΜΑ
-0,90%
1.65
ΣΠΕΙΣ
-0,89%
6.68
ΣΠΙ
-3,75%
0.616
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.35
ΤΖΚΑ
-1,43%
1.375
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,73%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+1,92%
7.95
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.24
ΦΡΛΚ
+3,55%
3.935
ΧΑΙΔΕ
+5,04%
0.625

Πινελιές κομψότητας στο αεροδρόμιο της Βοστώνης

Δεδομένου ότι το καθεστώς ασφαλείας σε κάθε αεροδρόμιο παγκοσμίως επηρεάζει άρρηκτα τη μορφή του, τίθεται ένα μεγάλο ερώτημα σχετικά με το τι μπορεί να κάνει ένας αρχιτέκτονας ο οποίος σχεδιάζει έναν τερματικό σταθμό. Ο τερματικός σταθμός Ε του αεροδρομίου Logan της Βοστώνης, που πρόσφατα διευρύνθηκε και ανακαινίστηκε, προσφέρει ένα μεγάλο παράδειγμα, από το οποίο οι αρχιτέκτονες θα μπορούσαν να διδαχθούν.

Το Αεροδρόμιο Logan της Βοστώνης © massport.com
Το Αεροδρόμιο Logan της Βοστώνης © massport.com

Ανάλογα με το πού βρίσκεστε, σύμφωνα με τη Wall Street Journal, ο Τερματικός Σταθμός Ε μπορεί να μοιάζει με μπούμερανγκ, με αγωνιστικό αυτοκίνητο ή με ζαρωμένο χείλος. Και ανάλογα με το πού βρίσκεται ο ήλιος, το χρώμα του μπορεί να είναι βυσσινί του Χάρβαρντ, κατακόκκινο μπορντό ή κόκκινο της πυροσβεστικής. Αυτό το έργο αξίας 800 εκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο εγκαινιάστηκε επίσημα τον περασμένο Οκτώβριο, είναι έργο της AECOM, της εταιρείας που είναι υπεύθυνη για το Grand Central Madison της Νέας Υόρκης.

Η AECOM ανταποκρίθηκε με το παραπάνω στο έργο της επέκτασης του τερματικού σταθμού κατά 320.000 τετραγωνικά πόδια, αλλά αυτή ήταν μια ειδική περίπτωση. Το Logan είναι ένα από τα λίγα αμερικανικά αεροδρόμια εντός πόλης και όχι μόνο είναι ορατό από το κέντρο της Βοστώνης, αλλά ο τερματικός σταθμός Ε βρίσκεται στην πρόσοψή του. Αναγνωρίζοντας ότι το έργο ήταν τόσο θέμα εικόνας όσο και υποδομής, η AECOM αποφάσισε να προσλάβει αυτόν που αποκάλεσε «αρχιτέκτονα οράματος». Η κλήρος έπεσε στον Λουί Βιντάλ, του οποίου η εταιρεία με έδρα τη Μαδρίτη έχει σημαντική εμπειρία σε αεροδρόμια.

Δουλεύοντας από μέσα προς τα έξω τον υπάρχοντα τερματικό σταθμό, σχεδίασε ένα μεγάλο τόξο με τη φορά των δεικτών του ρολογιού προς τα δυτικά, με την εξωτερική του καμπύλη να κάνει βρόχο νότια προς τον ορίζοντα της Βοστώνης, ενώ η εσωτερική του καμπύλη με κατεύθυνση προς τον βορρά βοηθάει να διοχετεύεται ο θόρυβος των διαδρόμων προσγείωσης μακριά από την πόλη. Η ακριβής γραμμή αυτής της καμπύλης υπολογίστηκε με βάση την πορεία του ήλιου κατά τη διάρκεια της ημέρας, ώστε να παρέχεται στο φωτοβολταϊκό γυαλί της πρόσοψης η μέγιστη ποσότητα ηλιακής ενέργειας. Το θαύμα είναι ότι ένα κτίριο του οποίου κάθε λεπτομέρεια είναι αποτέλεσμα ανάλυσης δεδομένων μας δίνει την αίσθηση ενός εξαιρετικά προσωπικού έργου αφηρημένης γλυπτικής.

Το Αεροδρόμιο Logan της Βοστώνης © massport.com
Το Αεροδρόμιο Logan της Βοστώνης © massport.com

Η αφηρημένη γλυπτική, ωστόσο, γίνεται για να είναι όσο το δυνατόν πιο ανθρώπινη. Οι διεθνείς ταξιδιώτες που ξεκινούν ή ολοκληρώνουν μια πτήση χωρίς στάση, διάρκειας έως και 16 ωρών, μπορεί να είναι εξαντλημένοι. Οι αρχιτέκτονες ξεκίνησαν να εντοπίζουν τα χειρότερα σενάρια και να σχεδιάζουν τον τερματικό σταθμό με γνώμονα αυτά. Ο Λουί Βιντάλ έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στον «διαισθητικό προσανατολισμό», τη διαδικασία μέσω της οποίας το σχήμα, οι όγκοι και τα χρώματα ενός κτιρίου κατευθύνουν ασυνείδητα τον επισκέπτη χωρίς την ανάγκη πινακίδων.

Μετά την αναπόφευκτη (δυσάρεστη για τους ταξιδιώτες) διέλευση από τον έλεγχο ασφαλείας, ο τερματικός σταθμός εκτείνεται αμέσως σε μια μεγάλη αίθουσα μήκους 600 ποδιών, έναν υπερυψωμένο, ευάερο χώρο απροσδόκητης μεγαλοπρέπειας. Σε αντίθεση με τους περισσότερους σύγχρονους τερματικούς σταθμούς, οι οποίοι τείνουν να μοιάζουν με εμπορικά κέντρα, η αίθουσα εδώ έχει έναν επιβλητικό χαρακτήρα πομπής, με την πρόοδό της να σηματοδοτείται από ζεύγη ογκωδών κιόνων που λειτουργούν ως τελετουργικά τόξα, οδηγώντας το μάτι κατά μήκος της καμπυλωτής διαδρομής, έως ότου τελικά εξαφανιστούν από το οπτικό πεδίο.

Στον Τερματικό E δεν ξεχνάς ποτέ ότι βρίσκεσαι μέσα σε ένα πραγματικά επιβλητικό κτίριο, που είναι κλεισμένο μέσα σε μια ογκώδη κατασκευή στήριξης. Αυτή η αίσθηση εγκλεισμού κάνει τη θέα του στον ορίζοντα της Βοστώνης ακόμη πιο ελκυστική, υπενθυμίζοντάς μας πόσο λίγα αεροδρόμια μας δίνουν μια σύνδεση με τον έξω κόσμο.

Το Αεροδρόμιο Logan της Βοστώνης © massport.com
Το Αεροδρόμιο Logan της Βοστώνης © massport.com

Η πιο διάσημη πτυχή του τερματικού σταθμού είναι το πρισματικό του χρώμα, που χρησιμοποιήθηκε εδώ για πρώτη φορά σε αεροδρόμιο. Αναπτύχθηκε από τη Monopol Colors στην Ελβετία και είναι ένα μείγμα από σωματίδια γυάλινης σκόνης, τα οποία λειτουργούν ως μικροσκοπικά πρίσματα, διασπούν το ηλιακό φως στο φάσμα του και το αντανακλούν μέσω του εξωτερικού στρώματος. Το τελικό χρώμα αποτελεί έναν ανάλαφρο «χαιρετισμό» στην κόκκινη παλέτα της Βοστώνης, από τα ακαδημαϊκά κτίρια με τα κόκκινα τούβλα μέχρι τους Red Sox.

Διαβάστε επίσης

Τράπεζες: Εφικτός ο στόχος για κόκκινα δάνεια κάτω του 3%

Οδικοί άξονες: Αγώνας δρόμου για τις δύο μεγαλύτερες παραχωρήσεις

Η Κίνα αυξάνει την παραγωγή βιώσιμων καυσίμων αεροπορίας

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!