Γ.Δ.
1469.25 +0,37%
ACAG
-2,23%
5.71
CENER
-0,94%
9.53
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
+1,11%
9.1
NOVAL
+0,18%
2.77
OPTIMA
+0,16%
12.22
TITC
+0,16%
31.6
ΑΑΑΚ
+4,67%
5.6
ΑΒΑΞ
+0,84%
1.44
ΑΒΕ
-2,31%
0.465
ΑΔΜΗΕ
-0,67%
2.215
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+1,66%
3.07
ΑΛΦΑ
-1,25%
1.66
ΑΝΔΡΟ
+1,21%
6.68
ΑΡΑΙΓ
+0,96%
11.55
ΑΣΚΟ
-0,35%
2.81
ΑΣΤΑΚ
+8,09%
7.48
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,46%
8.6
ΑΤΤ
+0,22%
9.04
ΑΤΤΙΚΑ
+0,38%
2.63
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,84%
5.97
ΒΙΟΚΑ
+2,54%
2.42
ΒΙΟΣΚ
-1,06%
1.4
ΒΙΟΤ
+9,26%
0.236
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-1,68%
2.34
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,79%
17.78
ΔΑΑ
+2,67%
7.998
ΔΑΙΟΣ
+7,19%
3.28
ΔΕΗ
+1,13%
11.63
ΔΟΜΙΚ
-0,67%
3.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,62%
1.62
ΕΕΕ
+0,42%
33.44
ΕΚΤΕΡ
-1,13%
2.185
ΕΛΒΕ
+0,91%
5.55
ΕΛΙΝ
-0,90%
2.21
ΕΛΛ
+0,36%
13.85
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,48%
2.06
ΕΛΠΕ
-0,88%
7.335
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.26
ΕΛΤΟΝ
+1,84%
1.77
ΕΛΧΑ
-0,11%
1.83
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8.05
ΕΠΙΛΚ
+1,56%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,39%
1.3
ΕΤΕ
-0,02%
8.43
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.34
ΕΥΔΑΠ
+0,52%
5.79
ΕΥΡΩΒ
-0,59%
2.038
ΕΧΑΕ
+0,53%
4.705
ΙΑΤΡ
+4,78%
1.755
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.405
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.8
ΙΝΚΑΤ
+0,70%
5
ΙΝΛΙΦ
-0,39%
5.1
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.25
ΙΝΤΕΚ
-0,17%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,82%
2.42
ΙΝΤΕΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΚΑ
+0,30%
3.35
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.52
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+1,01%
0.499
ΚΟΥΑΛ
+0,34%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+0,56%
5.37
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,21%
11.55
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.66
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.17
ΛΑΒΙ
0,00%
0.879
ΛΑΜΔΑ
+2,89%
7.48
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.4
ΛΑΝΑΚ
-6,84%
0.885
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,72%
1.4
ΛΟΥΛΗ
-1,12%
2.64
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.85
ΜΕΒΑ
-1,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+1,87%
2.72
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
+0,54%
3.695
ΜΙΝ
-0,84%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
23.32
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.69
ΜΟΤΟ
+1,09%
2.77
ΜΟΥΖΚ
-3,70%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,81%
25
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,52%
1.95
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+2,21%
37
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
-2,91%
0.934
ΞΥΛΚ
+0,70%
0.287
ΞΥΛΠ
0,00%
0.416
ΟΛΘ
+0,48%
21.1
ΟΛΠ
0,00%
27.5
ΟΛΥΜΠ
+1,18%
2.57
ΟΠΑΠ
+0,69%
15.98
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,33%
0.899
ΟΤΕ
+0,61%
14.81
ΟΤΟΕΛ
+1,02%
11.84
ΠΑΙΡ
0,00%
1.085
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-0,55%
3.78
ΠΕΤΡΟ
+0,69%
8.76
ΠΛΑΘ
+0,24%
4.21
ΠΛΑΚΡ
-1,33%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.16
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,58%
5.14
ΡΕΒΟΙΛ
-0,99%
2
ΣΑΡ
-0,18%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,57%
0.347
ΣΙΔΜΑ
+0,30%
1.69
ΣΠΕΙΣ
+0,90%
6.74
ΣΠΙ
-0,90%
0.664
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
+0,26%
19.29
ΤΖΚΑ
0,00%
1.515
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+1,77%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,38%
3.93
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Πινελιές κομψότητας στο αεροδρόμιο της Βοστώνης

Δεδομένου ότι το καθεστώς ασφαλείας σε κάθε αεροδρόμιο παγκοσμίως επηρεάζει άρρηκτα τη μορφή του, τίθεται ένα μεγάλο ερώτημα σχετικά με το τι μπορεί να κάνει ένας αρχιτέκτονας ο οποίος σχεδιάζει έναν τερματικό σταθμό. Ο τερματικός σταθμός Ε του αεροδρομίου Logan της Βοστώνης, που πρόσφατα διευρύνθηκε και ανακαινίστηκε, προσφέρει ένα μεγάλο παράδειγμα, από το οποίο οι αρχιτέκτονες θα μπορούσαν να διδαχθούν.

Το Αεροδρόμιο Logan της Βοστώνης © massport.com
Το Αεροδρόμιο Logan της Βοστώνης © massport.com

Ανάλογα με το πού βρίσκεστε, σύμφωνα με τη Wall Street Journal, ο Τερματικός Σταθμός Ε μπορεί να μοιάζει με μπούμερανγκ, με αγωνιστικό αυτοκίνητο ή με ζαρωμένο χείλος. Και ανάλογα με το πού βρίσκεται ο ήλιος, το χρώμα του μπορεί να είναι βυσσινί του Χάρβαρντ, κατακόκκινο μπορντό ή κόκκινο της πυροσβεστικής. Αυτό το έργο αξίας 800 εκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο εγκαινιάστηκε επίσημα τον περασμένο Οκτώβριο, είναι έργο της AECOM, της εταιρείας που είναι υπεύθυνη για το Grand Central Madison της Νέας Υόρκης.

Η AECOM ανταποκρίθηκε με το παραπάνω στο έργο της επέκτασης του τερματικού σταθμού κατά 320.000 τετραγωνικά πόδια, αλλά αυτή ήταν μια ειδική περίπτωση. Το Logan είναι ένα από τα λίγα αμερικανικά αεροδρόμια εντός πόλης και όχι μόνο είναι ορατό από το κέντρο της Βοστώνης, αλλά ο τερματικός σταθμός Ε βρίσκεται στην πρόσοψή του. Αναγνωρίζοντας ότι το έργο ήταν τόσο θέμα εικόνας όσο και υποδομής, η AECOM αποφάσισε να προσλάβει αυτόν που αποκάλεσε «αρχιτέκτονα οράματος». Η κλήρος έπεσε στον Λουί Βιντάλ, του οποίου η εταιρεία με έδρα τη Μαδρίτη έχει σημαντική εμπειρία σε αεροδρόμια.

Δουλεύοντας από μέσα προς τα έξω τον υπάρχοντα τερματικό σταθμό, σχεδίασε ένα μεγάλο τόξο με τη φορά των δεικτών του ρολογιού προς τα δυτικά, με την εξωτερική του καμπύλη να κάνει βρόχο νότια προς τον ορίζοντα της Βοστώνης, ενώ η εσωτερική του καμπύλη με κατεύθυνση προς τον βορρά βοηθάει να διοχετεύεται ο θόρυβος των διαδρόμων προσγείωσης μακριά από την πόλη. Η ακριβής γραμμή αυτής της καμπύλης υπολογίστηκε με βάση την πορεία του ήλιου κατά τη διάρκεια της ημέρας, ώστε να παρέχεται στο φωτοβολταϊκό γυαλί της πρόσοψης η μέγιστη ποσότητα ηλιακής ενέργειας. Το θαύμα είναι ότι ένα κτίριο του οποίου κάθε λεπτομέρεια είναι αποτέλεσμα ανάλυσης δεδομένων μας δίνει την αίσθηση ενός εξαιρετικά προσωπικού έργου αφηρημένης γλυπτικής.

Το Αεροδρόμιο Logan της Βοστώνης © massport.com
Το Αεροδρόμιο Logan της Βοστώνης © massport.com

Η αφηρημένη γλυπτική, ωστόσο, γίνεται για να είναι όσο το δυνατόν πιο ανθρώπινη. Οι διεθνείς ταξιδιώτες που ξεκινούν ή ολοκληρώνουν μια πτήση χωρίς στάση, διάρκειας έως και 16 ωρών, μπορεί να είναι εξαντλημένοι. Οι αρχιτέκτονες ξεκίνησαν να εντοπίζουν τα χειρότερα σενάρια και να σχεδιάζουν τον τερματικό σταθμό με γνώμονα αυτά. Ο Λουί Βιντάλ έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στον «διαισθητικό προσανατολισμό», τη διαδικασία μέσω της οποίας το σχήμα, οι όγκοι και τα χρώματα ενός κτιρίου κατευθύνουν ασυνείδητα τον επισκέπτη χωρίς την ανάγκη πινακίδων.

Μετά την αναπόφευκτη (δυσάρεστη για τους ταξιδιώτες) διέλευση από τον έλεγχο ασφαλείας, ο τερματικός σταθμός εκτείνεται αμέσως σε μια μεγάλη αίθουσα μήκους 600 ποδιών, έναν υπερυψωμένο, ευάερο χώρο απροσδόκητης μεγαλοπρέπειας. Σε αντίθεση με τους περισσότερους σύγχρονους τερματικούς σταθμούς, οι οποίοι τείνουν να μοιάζουν με εμπορικά κέντρα, η αίθουσα εδώ έχει έναν επιβλητικό χαρακτήρα πομπής, με την πρόοδό της να σηματοδοτείται από ζεύγη ογκωδών κιόνων που λειτουργούν ως τελετουργικά τόξα, οδηγώντας το μάτι κατά μήκος της καμπυλωτής διαδρομής, έως ότου τελικά εξαφανιστούν από το οπτικό πεδίο.

Στον Τερματικό E δεν ξεχνάς ποτέ ότι βρίσκεσαι μέσα σε ένα πραγματικά επιβλητικό κτίριο, που είναι κλεισμένο μέσα σε μια ογκώδη κατασκευή στήριξης. Αυτή η αίσθηση εγκλεισμού κάνει τη θέα του στον ορίζοντα της Βοστώνης ακόμη πιο ελκυστική, υπενθυμίζοντάς μας πόσο λίγα αεροδρόμια μας δίνουν μια σύνδεση με τον έξω κόσμο.

Το Αεροδρόμιο Logan της Βοστώνης © massport.com
Το Αεροδρόμιο Logan της Βοστώνης © massport.com

Η πιο διάσημη πτυχή του τερματικού σταθμού είναι το πρισματικό του χρώμα, που χρησιμοποιήθηκε εδώ για πρώτη φορά σε αεροδρόμιο. Αναπτύχθηκε από τη Monopol Colors στην Ελβετία και είναι ένα μείγμα από σωματίδια γυάλινης σκόνης, τα οποία λειτουργούν ως μικροσκοπικά πρίσματα, διασπούν το ηλιακό φως στο φάσμα του και το αντανακλούν μέσω του εξωτερικού στρώματος. Το τελικό χρώμα αποτελεί έναν ανάλαφρο «χαιρετισμό» στην κόκκινη παλέτα της Βοστώνης, από τα ακαδημαϊκά κτίρια με τα κόκκινα τούβλα μέχρι τους Red Sox.

Διαβάστε επίσης

Τράπεζες: Εφικτός ο στόχος για κόκκινα δάνεια κάτω του 3%

Οδικοί άξονες: Αγώνας δρόμου για τις δύο μεγαλύτερες παραχωρήσεις

Η Κίνα αυξάνει την παραγωγή βιώσιμων καυσίμων αεροπορίας

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!