Ένα ταξίδι με ιστιοπλοϊκό σκάφος είναι οι απόλυτες διακοπές, με την Ελλάδα να αποτελεί έναν αδιαμφισβήτητα κορυφαίο προορισμό για θαλάσσιες διακοπές. Οι διακοπές με ιστιοπλοϊκό έχουν κερδίσει σημαντική δημοτικότητα τα τελευταία χρόνια, τόσο μεταξύ των Ελλήνων, όσο και των ξένων επισκεπτών. Αυτή η αυξανόμενη τάση μπορεί να αποδοθεί σε διάφορους παράγοντες. Μετά την παγκόσμια υγειονομική κρίση παρατηρήθηκε μια εντονότερη αναζήτηση για ιδιωτικότητα, ασφάλεια και αποφυγή του συνωστισμού. Το ιστιοπλοϊκό, λειτουργώντας ως ένα «πλωτό σπίτι», που προσφέρει απόλυτη αυτονομία και πρόσβαση σε απομονωμένα σημεία, ανταποκρίνεται ιδανικά σε αυτές τις σύγχρονες απαιτήσεις των ταξιδιωτών.
Είτε κάποιος είναι αρχάριος, είτε έμπειρος ιστιοπλόος, η σωστή προετοιμασία και η γνώση των βασικών κανόνων είναι καθοριστικής σημασίας για μια ασφαλή και απολαυστική εμπειρία. Για όσους αναζητούν τις καλύτερες τιμές, οι κρατήσεις εκτός αιχμής είναι μια εξαιρετική ευκαιρία. Οι περίοδοι Μάιος, Ιούνιος και Σεπτέμβριος προσφέρουν χαμηλότερες τιμές και λιγότερο συνωστισμό. Για πολλούς μάλιστα η ιδέα της ιστιοπλοΐας μπορεί να φαντάζει απρόσιτη λόγω της έλλειψης εμπειρίας ή διπλώματος.
Ωστόσο, η ενοικίαση ιστιοπλοϊκού με σκίπερ (καπετάνιο) αποτελεί την ιδανική λύση. Ο σκίπερ αναλαμβάνει την πλήρη ευθύνη της πλοήγησης, του ελλιμενισμού, της αγκυροβολίας και των τεχνικών θεμάτων του σκάφους, απελευθερώνοντας τους ναυλωτές από κάθε άγχος. Αυτή η επιλογή προσφέρει απαράμιλλη άνεση και ευελιξία, επιτρέποντας στους επιβάτες να χαλαρώσουν πλήρως, να απολαύσουν το ταξίδι και να εξερευνήσουν ακόμα και λιγότερο γνωστές, αλλά εκπληκτικές τοποθεσίες, χάρη στην τοπική γνώση του καπετάνιου. Η υπηρεσία του σκίπερ μετατρέπει τις διακοπές με ιστιοπλοϊκό από μια εξειδικευμένη δραστηριότητα σε μια προσβάσιμη πολυτελή εμπειρία για ένα ευρύτερο κοινό, ενισχύοντας σημαντικά την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και καθιστώντας την Ελλάδα έναν ακόμα πιο ελκυστικό προορισμό για κάθε είδους ταξιδιώτη.
Πόσο κοστίζει η ενοικίαση ιστιοπλοϊκού με σκίπερ στην Ελλάδα
Πόσο όμως κοστίζει πραγματικά η ενοικίαση ιστιοπλοϊκού με σκίπερ στην Ελλάδα; Οι απαντήσεις δίνονται στις παρακάτω γραμμές. Το κόστος ενοικίασης ενός ιστιοπλοϊκού σκάφους στη χώρα μας ποικίλλει σημαντικά, επηρεαζόμενο από παράγοντες όπως η περίοδος, το μέγεθος και ο τύπος του σκάφους (ιστιοπλοϊκό ή Καταμαράν), καθώς και η περιοχή αναχώρησης. Η κατανόηση αυτών των παραγόντων είναι κρίσιμη για τον σωστό προϋπολογισμό των διακοπών.
Ειδικότερα, για μια εβδομαδιαία ναύλωση ιστιοπλοϊκού (χωρίς σκίπερ αρχικά), οι τιμές ξεκινούν από περίπου 1.150 ευρώ σε χαμηλή περίοδο, η οποία περιλαμβάνει τους μήνες Απρίλιο, Μάιο, τέλη Σεπτεμβρίου και Οκτώβριο. Σε μέση περίοδο, δηλαδή τέλη Μαΐου, Ιούνιο και αρχές Σεπτεμβρίου, το κόστος ανεβαίνει στα 1.600 ευρώ, ενώ στην υψηλή περίοδο, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, μπορεί να φτάσει τα 1.950 ευρώ. Ενδεικτικά, ένα ιστιοπλοϊκό όπως το Oceanis 51.1 (μοντέλο 2020) μπορεί να ναυλωθεί από 3.230 ευρώ την εβδομάδα, ενώ ένα Sun Odyssey 490 (μοντέλο 2023) από 1.853 ευρώ την εβδομάδα. Η μεγάλη διακύμανση των τιμών ανάλογα με την περίοδο και τον τύπο του σκάφους υπογραμμίζει την ανάγκη για έγκαιρο και στρατηγικό προγραμματισμό. Η επιλογή να ταξιδέψει κανείς την άνοιξη ή το φθινόπωρο (Μάιο, Ιούνιο, Σεπτέμβριο) δεν προσφέρει μόνο λιγότερο συνωστισμό στα νησιά, αλλά και σημαντική οικονομική εξοικονόμηση, καθιστώντας τις διακοπές πιο προσιτές.

Ιστιοπλοϊκό ©pixabay
Το κόστος του σκίπερ
Η αμοιβή του σκίπερ αποτελεί συνήθως ένα επιπλέον ημερήσιο κόστος, το οποίο στην Ελλάδα κυμαίνεται από 100 έως 180 ευρώ. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι, ενώ ορισμένες πηγές αναφέρουν ότι το πλήρωμα περιλαμβάνεται στην τιμή, η πλειονότητα των δεδομένων υποδεικνύει ότι η αμοιβή του σκίπερ είναι επιπλέον του βασικού ναύλου του σκάφους. Αυτή η διαφορά μπορεί να οφείλεται σε συγκεκριμένα fully crewed πακέτα ή all-inclusive προσφορές, όπου το κόστος του σκίπερ έχει ενσωματωθεί στην τιμή ανά άτομο, όπως φαίνεται σε ορισμένα πακέτα της Summer Sail. Ωστόσο, για την πλειονότητα των ναυλώσεων ο σκίπερ χρεώνεται ξεχωριστά, και αυτό πρέπει να λαμβάνεται υπόψη στον προϋπολογισμό.
Επιπλέον υποχρεωτικά και προαιρετικά έξοδα
Πέρα από τον βασικό ναύλο και την αμοιβή του σκίπερ, υπάρχουν και άλλα έξοδα που πρέπει να συνυπολογιστούν:
• Υποχρεωτικά Έξοδα:
•Καθαρισμός: Συνήθως υπάρχει ένα εφάπαξ κόστος για τον τελικό καθαρισμό του σκάφους, το οποίο ανέρχεται περίπου στα 100€.
•Καύσιμα: Τα καύσιμα δεν περιλαμβάνονται στη βασική τιμή ναύλωσης. Το σκάφος παραδίδεται με γεμάτα ντεπόζιτα και πρέπει να επιστραφεί με την ίδια ποσότητα. Το ενδεικτικό κόστος για καύσιμα για μία εβδομάδα κυμαίνεται μεταξύ 150€ και 200€.
•Εγγύηση: Απαιτείται η καταβολή χρηματικής εγγύησης, ιδίως για ναυλώσεις χωρίς σκίπερ (bareboat), η οποία μπορεί να φτάσει τα 2.000€ σε μετρητά. Το ποσό αυτό επιστρέφεται μετά την παράδοση του σκάφους, εφόσον δεν έχουν προκληθεί ζημιές που δεν καλύπτονται από την ασφάλεια. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα ασφάλισης της εγγύησης με την καταβολή ενός μη επιστρεπτέου ποσού.
•Λιμενικά τέλη: Για διανυκτέρευση σε λιμάνια ή μαρίνες εκτός της βάσης αναχώρησης/επιστροφής, υπάρχει ένα μικρό τέλος ελλιμενισμού.
•Προμήθειες: Τρόφιμα, ποτά, είδη πρώτης ανάγκης, αντηλιακά και αντικουνουπικά δεν περιλαμβάνονται στην τιμή και πρέπει να οργανωθούν από την παρέα.
•Διατροφή σκίπερ: Ο ναυλωτής είναι υπεύθυνος για τη διατροφή του σκίπερ.
Ταξίδι με ιστιοπλοϊκό: Το συνολικό κόστος μπορεί να είναι μικρότερο από διακοπές σε ξενοδοχείο
Παρά την αρχική εντύπωση ότι οι διακοπές με ιστιοπλοϊκό είναι ακριβές, για μια παρέα 6-8 ατόμων, το συνολικό κόστος μπορεί να είναι μικρότερο από διακοπές σε ξενοδοχείο, ειδικά αν ο στόχος είναι η επίσκεψη πολλών νησιών. Το ιστιοπλοϊκό λειτουργεί ταυτόχρονα ως πλωτό ξενοδοχείο και μέσο μεταφοράς, εξαλείφοντας την ανάγκη για πολλαπλές κρατήσεις ξενοδοχείων και ακτοπλοϊκών εισιτηρίων μεταξύ των νησιών. Αυτή η διπλή λειτουργία είναι ο βασικός παράγοντας που καθιστά τις ιστιοπλοϊκές διακοπές οικονομικά ανταγωνιστικές.
Ενδεικτικά, ένα ιστιοπλοϊκό μπορεί να κοστίσει περίπου 50€ ανά άτομο την ημέρα για μια παρέα 8 ατόμων, συμπεριλαμβανομένου του κόστους του καπετάνιου. Συγκριτικά, το κόστος για διακοπές με αυτοκίνητο, καράβι και ξενοδοχείο για 3-4 νησιά σε μια εβδομάδα μπορεί να είναι τουλάχιστον διπλάσιο. Ακόμη, ορισμένα πακέτα, όπως αυτά της Summer Sail, προσφέρουν κόστος από 74€ ανά άτομο την ημέρα για παρέα 8 ατόμων, περιλαμβάνοντας σκίπερ, καύσιμα, ελλιμενισμό, νερά σκάφους, σεντόνια και ροφήματα. Η οικονομική αποδοτικότητα του ιστιοπλοϊκού για ομάδες, σε συνδυασμό με την προστιθέμενη αξία της μοναδικής εμπειρίας, το καθιστά μια ελκυστική εναλλακτική έναντι των παραδοσιακών διακοπών.
Πίνακας 1: Ενδεικτικό Κόστος Ενοικίασης Ιστιοπλοϊκού με Σκίπερ στην Ελλάδα (ανά εβδομάδα)
Περίοδος |
Ενδεικτική Τιμή Σκάφους (7 ημέρες) |
Κόστος Σκίπερ (7 ημέρες) |
Καθαρισμός |
Καύσιμα (εκτίμηση) |
Σύνολο (εκτίμηση) |
Χαμηλή |
1.150 € |
700 € – 1.260 € |
100 € |
150 € – 200 € |
2.100 € – 2.710 € |
Μέση |
1.600 € |
700 € – 1.260 € |
100 € |
150 € – 200 € |
2.550 € – 3.160 € |
Υψηλή |
1.950 € |
700 € – 1.260 € |
100 € |
150 € – 200 € |
2.900 € – 3.510 € |
Σημείωση: Το κόστος σκίπερ υπολογίζεται με βάση 100€-180€/ημέρα. Το κόστος καυσίμων είναι εκτίμηση για μία εβδομάδα. Δεν περιλαμβάνονται προμήθειες τροφίμων/ποτών, λιμενικά τέλη εκτός βάσης και φιλοδωρήματα.
Πίνακας 2: Σύγκριση Ενδεικτικού Κόστους Διακοπών: Ιστιοπλοϊκό vs Παραδοσιακές Διακοπές (ανά άτομο/ημέρα, για παρέα 8 ατόμων)
Τύπος Διακοπών |
Ενδεικτικό Κόστος ανά άτομο/ημέρα |
Ιστιοπλοϊκό με Σκίπερ (χωρίς προμήθειες) |
50 € |
Ιστιοπλοϊκό με Σκίπερ (all-inclusive πακέτο) |
74 € – 80 € |
Παραδοσιακές (Ξενοδοχείο + Ακτοπλοϊκά) |
100 € – 200 € (τουλάχιστον διπλάσιο) |

Ιστιοπλοϊκό διακοπές©pixabay
Ταξίδι με Ιστιοπλοϊκό: Συμβουλές για πρωτάρηδες και έμπειρους ναυτικούς
Είτε κάποιος είναι αρχάριος, είτε έμπειρος ιστιοπλόος, η σωστή προετοιμασία και η γνώση των βασικών κανόνων είναι καθοριστικής σημασίας για μια ασφαλή και απολαυστική εμπειρία.
Για πρωτάρηδες
Για όσους δεν διαθέτουν δίπλωμα ιστιοπλοΐας ή την απαραίτητη εμπειρία, η επιλογή ενός σκίπερ είναι απαραίτητη. Ο σκίπερ είναι υπεύθυνος για την πλοήγηση, τον ελλιμενισμό, την αγκυροβολία και τη διατήρηση του σκάφους σε καλή λειτουργική κατάσταση. Συνιστάται η επιλογή σκίπερ με βάση συστάσεις από άλλους ταξιδιώτες και η διασφάλιση ότι γνωρίζει καλά την περιοχή, ώστε να μπορεί να προτείνει τα καλύτερα μέρη και να εξασφαλίσει μια ομαλή κρουαζιέρα. Για τους πρωτάρηδες η επιλογή σκίπερ δεν είναι απλώς μια ευκολία, αλλά μια επένδυση στην ασφάλεια και την ποιότητα της εμπειρίας, επιτρέποντάς τους να επικεντρωθούν στην απόλαυση χωρίς το άγχος της πλοήγησης.

ιστιοπλοϊκό διακοπές©pixabay
Η προετοιμασία πριν από τον απόπλου είναι εξίσου σημαντική:
• Παρέα: Η επιλογή της παρέας είναι το Α και το Ω. Επειδή θα περάσετε αρκετό χρόνο σε περιορισμένο χώρο, είναι σημαντικό η συντροφιά να αποτελείται από ευχάριστους ανθρώπους, που είναι πρόθυμοι να βοηθήσουν στις δουλειές του σκάφους (πλεύση, καθαριότητα, μαγείρεμα).
• Προμήθειες: Ο ανεφοδιασμός μπορεί να μην είναι πάντα εύκολη υπόθεση σε απομακρυσμένα σημεία. Συνεπώς, είναι απαραίτητο να φτιάξετε μια αναλυτική λίστα και να προμηθευτείτε όλα τα απαραίτητα (τρόφιμα, νερό, αντηλιακά, αντικουνουπικά, φαρμακείο) πριν από τον απόπλου.
• Έλεγχος Σκάφους: Πριν σαλπάρετε, κάντε έναν επισταμένο έλεγχο του σκάφους μαζί με τον σκίπερ. Ελέγξτε τις δεξαμενές νερού και καυσίμων, την καλή λειτουργία της άγκυρας, την ύπαρξη φαρμακείου και σωστικών μέσων, καθώς και τα όργανα του σκάφους και τις φωτοβολίδες.
Τέλος, η διαχείριση του καιρού είναι κρίσιμη. Παρακολουθείτε την πρόγνωση του καιρού και να είστε ευέλικτοι στο πρόγραμμα. Τα ιστιοπλοϊκά διαθέτουν μηχανή σε περίπτωση άπνοιας. Το Ιόνιο Πέλαγος είναι γενικά πιο ήρεμη περιοχή για ιστιοπλοΐα, ενώ το Αιγαίο μπορεί να έχει δυνατούς ανέμους (Μελτέμια).
Για έμπειρους ναυτικούς
Για τους έμπειρους ναυτικούς, που επιθυμούν να ναυλώσουν ένα σκάφος χωρίς σκίπερ (bareboat), απαιτείται έγκυρη άδεια ιστιοπλοΐας για τουλάχιστον έναν κυβερνήτη και ένα έμπειρο μέλος πληρώματος ως συγκυβερνήτη. Οι πιστοποιήσεις ASA & RYA αναγνωρίζονται συνήθως, αλλά τα διπλώματα Day Skipper (ή αυτά με περιορισμούς σε ναυτικά μίλια) ενδέχεται να απορριφθούν από τις Λιμενικές Αρχές.
Η γνώση προηγμένων τεχνικών πλοήγησης και αγκυροβολίου είναι απαραίτητη:
• Τριμάρισμα Πανιών: Η βελτιστοποίηση του σχήματος των πανιών ανάλογα με την ένταση του ανέμου είναι κρίσιμη για την απόδοση του σκάφους. Αυτό περιλαμβάνει τη ρύθμιση της σκότας, του σιδηρόδρομου, του outhaul, του cunningham και του boomvang. Η χρήση των ανεμοδεικτών (telltales) είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη της ιδανικής γωνίας προσπτώσεως του ανέμου στα πανιά.
• Μουδάρισμα (Reefing): Η μείωση της ιστιοφορίας είναι απαραίτητη σε ισχυρούς ανέμους για καλύτερο έλεγχο και ασφάλεια του σκάφους, διατηρώντας την κλίση κάτω από 20 μοίρες.
• Αγκυροβόλιο: Η πιο κοινή τεχνική στην Ελλάδα είναι η Med mooring (πρύμνη στην προβλήτα, άγκυρα από πλώρη), η οποία απαιτεί εξάσκηση και καλό συντονισμό του πληρώματος. Μια άλλη κοινή μέθοδος είναι το δέσιμο του σκάφους με σχοινί από την ακτή. Η γνώση αυτών των τεχνικών και η κατανόηση των τοπικών ιδιαιτεροτήτων είναι απαραίτητες για την ασφάλεια και την πλήρη αξιοποίηση της εμπειρίας, ειδικά σε απαιτητικές περιοχές, όπως το Αιγαίο με τα Μελτέμια.