Η IKEA βλέπει πλέον τις μικρές πόλεις ως νέα κινητήρια δύναμη ανάπτυξης. Μετά από δεκαετίες επενδύσεων σε καταστήματα στα προάστια των μεγάλων μητροπόλεων και αργότερα στα κέντρα ορισμένων πόλεων, ο μεγαλύτερος λιανέμπορος επίπλων στον κόσμο δοκιμάζει ένα νέο μοντέλο με την ονομασία «Lada» – από τη σουηδική λέξη για «αχυρώνα» – που στοχεύει στις μικρότερες αστικές αγορές, μια περιοχή έως σήμερα ελάχιστα αξιοποιημένη από την εταιρεία.
«Θέλουμε να φτάσουμε σε πόλεις με πληθυσμό 100.000 έως 200.000 κατοίκους», δήλωσε ο Jesper Brodin, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ingka, του μεγαλύτερου δικαιοδόχου της IKEA που διαχειρίζεται τα περισσότερα καταστήματα παγκοσμίως. «Αν το μοντέλο δεν αποδώσει, το αφήνουμε· αλλά αν πετύχει… τότε θα είναι μεγάλο», πρόσθεσε.
Το νέο format “Lada” – IKEA κοντά στα σπίτια των πελατών
Το εγχείρημα Lada σηματοδοτεί την επόμενη φάση για την IKEA — μια εταιρεία που χτίστηκε πάνω στο επίπεδο πακέτο και τη φιλοσοφία «do-it-yourself» (συναρμολόγηση από τον καταναλωτή), γνωστή για προϊόντα με χαρακτηριστικά σουηδικά ονόματα όπως Poäng και Fyrkantig, μεταδίδει το Bloomberg.
Η στροφή αυτή αντιπροσωπεύει μια μετατόπιση από τα εκτεταμένα προαστιακά καταστήματα και τα μεγάλα σημεία στα κέντρα πόλεων, προς μικρότερα, πιο ευέλικτα καταστήματα σε μεσαίου μεγέθους πόλεις, φέρνοντας έτσι το brand πιο κοντά στα σπίτια των πελατών του.
Μόνο τον τελευταίο μήνα, η IKEA εγκαινίασε τέσσερα πιλοτικά καταστήματα Lada – τρία στο Ηνωμένο Βασίλειο (συμπεριλαμβανομένων των Harlow και Norwich) και ένα στην Πολωνία, ενώ ένα ακόμη λειτουργεί ήδη στο Τέξας των ΗΠΑ.
IKEA: Στροφή στην ανάπτυξη μετά από πτώση πωλήσεων
Η αναζήτηση νέων μοχλών ανάπτυξης έρχεται τη στιγμή που οι συνολικές πωλήσεις της IKEA υποχώρησαν ελαφρώς στο οικονομικό έτος που έληξε στις 31 Αυγούστου 2025, καθώς η εταιρεία προχώρησε σε μειώσεις τιμών για να βοηθήσει τους καταναλωτές που πιέζονται από τον υψηλό πληθωρισμό και το αυξημένο κόστος διαβίωσης.
Ο συνολικός κύκλος εργασιών λιανικής του ομίλου, συμπεριλαμβανομένων πωλήσεων προϊόντων, τροφίμων και υπηρεσιών από τους 13 δικαιοδόχους του σε όλο τον κόσμο, μειώθηκε κατά 1% σε ετήσια βάση, στα 44,6 δισ. ευρώ (52 δισ. δολάρια).
Το μερίδιο της Ingka Group αντιστοιχεί σε 39 δισ. ευρώ, δηλαδή περίπου 87% του συνόλου.
Μειώσεις τιμών €2,2 δισ. και μια «δύσκολη χρονιά»
Σύμφωνα με τον Brodin, οι μειώσεις τιμών ύψους 2,2 δισ. ευρώ που εφαρμόστηκαν τα τελευταία δύο χρόνια λειτούργησαν ως «επένδυση», επιτρέποντας στην εταιρεία να προσεγγίσει νέους καταναλωτές παρά τη δυσμενή συγκυρία.
Ο ίδιος χαρακτήρισε τη χρονιά «πολύ απαιτητική», επικαλούμενος τη χαμηλή καταναλωτική εμπιστοσύνη σε κρίσιμες αγορές όπως η Γερμανία, οι ΗΠΑ και η Κίνα, αλλά και προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες.
«Η ζήτηση δεν εξελίχθηκε όπως είχαμε σχεδιάσει», παραδέχθηκε, προσθέτοντας ωστόσο ότι υπήρξε σημαντική ανάκαμψη προς το καλοκαίρι, καθώς βελτιώθηκε η ροή των logistics.
«Αν ξεκινήσαμε τη χρονιά δύσκολα, την ολοκληρώσαμε πολύ θετικά. Τον Ιούλιο οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 3% και τον Αύγουστο κατά 5,4%», είπε χαρακτηριστικά.
Νέα καταστήματα και άνοδος των online πωλήσεων
Παράλληλα με το πιλοτικό πρόγραμμα Lada, η IKEA άνοιξε 66 νέα σημεία πώλησης παγκοσμίως – μεταξύ αυτών μεγάλα καταστήματα στα κέντρα του Λονδίνου (Oxford Street), του Νέου Δελχί και σε έναν μικτό εμπορικό κόμβο στη Σαγκάη.
Αν και οι μειώσεις τιμών κράτησαν σταθερά τα έσοδα σε ευρώ, η εταιρεία κατέγραψε αύξηση επισκεψιμότητας, πελατών και όγκου πωλήσεων.
Επιπλέον, οι διαδικτυακές πωλήσεις αντιπροσωπεύουν πλέον το 28% του συνολικού τζίρου της IKEA, επιβεβαιώνοντας τη στροφή των καταναλωτών προς το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Νέο οικονομικό έτος με καλύτερη ορατότητα
Ο Brodin σημείωσε ότι η IKEA εισέρχεται στη νέα οικονομική χρονιά «με αρκετά καλή δυναμική», καθώς οι εφοδιαστικές αλυσίδες εξομαλύνονται και η εμπιστοσύνη των καταναλωτών ενισχύεται, ακόμη και μέσα σε ένα γεωπολιτικά τεταμένο περιβάλλον με εμπορικούς δασμούς και αστάθεια.
Η εμπορική προτεραιότητα της προηγούμενης χρήσης ήταν τα είδη υπνοδωματίου, ενώ για τη νέα χρονιά η έμφαση μετατοπίζεται σε είδη κουζίνας και τραπεζαρίας, όπως δήλωσε ο Jon Abrahamsson Ring, διευθύνων σύμβουλος του Inter IKEA Group, του παγκόσμιου δικαιοπαρόχου και ιδιοκτήτη της έννοιας “IKEA Concept”.
Συνέχιση μειώσεων τιμών, αλλά με φειδώ
Ο Ring ανέφερε ότι η εταιρεία θα συνεχίσει τις μειώσεις τιμών, αν και όχι στην ίδια κλίμακα με τις δραστικές περικοπές του 10% που εφαρμόστηκαν την τελευταία διετία.
«Εκείνη ήταν μια μοναδική, μεγάλης κλίμακας μείωση», εξήγησε. «Σκοπός μας είναι να μειώνουμε τις τιμές κάθε χρόνο, αλλά όχι με την ίδια ένταση».
Μια νέα φάση ανάπτυξης
Η στρατηγική στροφή της IKEA προς μικρότερες πόλεις έρχεται σε μια περίοδο που η εταιρεία αναζητά νέους τρόπους προσέγγισης των καταναλωτών και διαφοροποίηση απέναντι στον αυξανόμενο ανταγωνισμό, τις αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά και το υψηλό κόστος ζωής.
Αν το εγχείρημα Lada αποδειχθεί επιτυχημένο, θα μπορούσε να αποτελέσει το νέο πρόσωπο της IKEA – ένα πιο ευέλικτο, κοντινό στον πελάτη μοντέλο, σχεδιασμένο για την εποχή της οικονομικής σύνεσης και των αποκεντρωμένων αγορών.