Σε ποιον κλάδο σχεδιάζει η ΕΕ να κάνει υποχρεωτικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Από το έτος 2030 η ΕΕ σκοπεύει να καταστήσει την ηλεκτροκίνηση υποχρεωτική σε κλάδο της αγοράς που αφορά εκατομμύρια αυτοκίνητα

Υποχρεωτική ηλεκτροκίνηση σε leasing από το 2030 στην ΕΕ; © Volvo

Ένα νέο και ιδιαίτερα φιλόδοξο σχέδιο εξετάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το οποίο προβλέπει την υποχρεωτική χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε όλους τους εταιρικούς στόλους και τα ενοικιαζόμενα οχήματα από το 2030.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της γερμανικής εφημερίδας Bild am Sonntag, η Κομισιόν φέρεται να προετοιμάζει πρόταση που θα εισαχθεί προς ψήφιση στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα εντός του καλοκαιριού, με στόχο την πλήρη ηλεκτροκίνηση στους στόλους νέων οχημάτων.

Αφορά κυρίως στόλους εταιρειών leasing

Το σχέδιο, που ακόμη δεν έχει παρουσιαστεί επίσημα, αφορά κυρίως στόλους εταιρειών leasing, ενοικιάσεων και επιχειρήσεων που πραγματοποιούν μαζικές αγορές αυτοκινήτων. Η εφαρμογή του θα σήμαινε ότι από το 2030 και μετά, οι νέες αγορές αυτών των εταιρειών θα πρέπει να είναι αποκλειστικά ηλεκτρικές.

Έχει προηγηθεί σχετική προεργασία ήδη από τον Μάρτιο, όταν η Κομισιόν είχε ανακοινώσει ότι εξετάζει αυστηρότερες απαιτήσεις για τη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στις επαγγελματικές χρήσεις, στο πλαίσιο της στήριξης της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Βρίσκεται υπό συζήτηση ένας ενδιάμεσος στόχος για ηλεκτρικά οχήματα σε εταιρικούς στόλους που θα φτάνει το 75% έως το 2027, με πλήρη μετάβαση στο 100% τρία χρόνια αργότερα. Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Ένωση μέχρι στιγμής δεν έχει επιβεβαιώσει επίσημα την ύπαρξη αυτής της πρότασης ούτε έχει δώσει λεπτομέρειες για την τελική της μορφή.

Μια τέτοια ρύθμιση θα επηρεάσει το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς καινούργιων αυτοκινήτων. Περίπου το 60% των ταξινομήσεων στην Ε.Ε. αφορούν εταιρικές και επαγγελματικές χρήσεις, ενώ μόνο το 40% ανήκει σε ιδιώτες αγοραστές. Συνεπώς, η επιβολή ενός τέτοιου κανόνα θα αλλάξει δραστικά την εικόνα της ευρωπαϊκής αγοράς.

Αντιδράσεις από βιομηχανία και πολιτικούς

Aν και η πρόταση ακόμη δεν έχει κατατεθεί επίσημα, η αντίδραση από τη βιομηχανία ήρθε γρήγορα. Ο Γερμανός ευρωβουλευτής Markus Ferber (CSU) έστειλε επιστολή προς την Πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάϊεν (CDU), ζητώντας την απόσυρση της πρότασης.

Υποστηρίζει ότι τέτοιες ποσοστώσεις ωθούν τις εταιρείες να αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα μόνο για να καλύπτουν τις απαιτήσεις, και όχι επειδή αυτό εξυπηρετεί τις πραγματικές τους ανάγκες.

Ανάλογες επιφυλάξεις εξέφρασε και ο γενικός διευθυντής της ευρωπαϊκής ομοσπονδίας ενώσεων leasing, επισημαίνοντας ότι επιχειρείται η πρόωρη επιβολή του γενικού στόχου για απαγόρευση των συμβατικών αυτοκινήτων το 2035, με «έμμεσο» τρόπο.

Την ίδια στιγμή, ο Nico Gabriel, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Sixt, δήλωσε ότι «οι ποσοστώσεις για τους εταιρικούς στόλους είναι εντελώς ακατάλληλες γιατί δεν αντιμετωπίζουν τη βασική αιτία του προβλήματος», αναφερόμενος στην αργή ανάπτυξη του δικτύου ταχυφόρτισης στην Ευρώπη, που αποτελεί και το βασικό εμπόδιο για την υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων σε μεγάλη κλίμακα.