Η Tesla για χρόνια είχε τους περισσότερους επαναλαμβανόμενους πελάτες στις ΗΠΑ από οποιαδήποτε άλλη μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία, ωστόσο στοιχεία της S&P Global Mobility που κοινοποιήθηκαν αποκλειστικά στο Reuters καταδεικνύουν ότι η πίστη στο brand έχει καταρρεύσει από όταν ο Έλον Μασκ άρχισε να εκφράζει τη στήριξή του στον Ντόναλντ Τραμπ το περασμένο καλοκαίρι.
Τα στοιχεία αυτά, που σύμφωνα με το πρακτορείο έρχονται για πρώτη φορά στη δημοσιότητα, δείχνουν ότι η πίστη των πελατών της Tesla κορυφώθηκε τον Ιούνιο του 2024, όταν το 73% των νοικοκυριών που ήδη κατείχαν Tesla και σκέφτονταν να αγοράσουν νέο αυτοκίνητο, αγόρασαν ξανά Tesla, σύμφωνα με ανάλυση της S&P βάσει δεδομένων καταγραφής οχημάτων και από τις 50 πολιτείες των ΗΠΑ.
Το κορυφαίο αυτό ποσοστό πίστης στο brand άρχισε να πέφτει απότομα τον Ιούλιο, όταν ο Μασκ υποστήριξε δημόσια τον Τραμπ έπειτα από απόπειρα δολοφονίας εναντίον του στην Πενσυλβάνια. Στη συνέχεια άγγιξε το χαμηλότερο επίπεδό του τον Μάρτιο, στο 49,9%, ελαφρώς κάτω από τον μέσο όρο του κλάδου, μετά την ίδρυση από τον Μασκ του υπουργείου Κυβερνητικής Αποδοτικότητας (DOGE) με μειωμένο προϋπολογισμό τον Ιανουάριο και την απόλυση χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων.
Το ποσοστό loyalty των πελατών στις ΗΠΑ ανέκαμψε ελαφρώς στο 57,4% τον Μάιο, τον πιο πρόσφατο μήνα για τον οποίο υπάρχουν διαθέσιμα δεδομένα της S&P, επαναφέροντας την Tesla πάνω από τον μέσο όρο του κλάδου και περίπου στο ίδιο επίπεδο με την Toyota, αλλά πίσω από τη Chevrolet και τη Ford.
Ο αναλυτής της S&P, Τομ Λίμπι, χαρακτήρισε την πτώση «άνευ προηγουμένου», σχολιάζοντας: «Δεν έχω ξαναδεί τόσο απότομη πτώση σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα».
Η Tesla και ο Μασκ δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό.
Η χρονική σύμπτωση της πτώσης της πίστης στην Tesla με την πολιτική εμπλοκή του Μασκ δείχνει, σύμφωνα με κάποιους αναλυτές, ότι αυτή η στάση ενόχλησε τη συνειδητοποιημένη, φιλο-οικολογική βάση πελατών της εταιρείας. Ο αναλυτής της Morningstar, Σεθ Γκόλντσταϊν, δήλωσε: «Αν οι πελάτες έχουν δημοκρατικές πεποιθήσεις, ίσως πλέον εξετάζουν και άλλες μάρκες εκτός της Tesla».
Η παλαιωμένη γκάμα μοντέλων της Tesla αντιμετωπίζει επίσης εντονότερο ανταγωνισμό από μια σειρά ηλεκτρικών οχημάτων από παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι General Motors, Hyundai και BMW. Το μοναδικό νέο μοντέλο που παρουσίασε η Tesla από το 2020, το τριγωνικό Cybertruck, αποδείχθηκε αποτυχία παρά τις προβλέψεις του Μασκ για εκατοντάδες χιλιάδες πωλήσεις ετησίως.
Σε τηλεδιάσκεψη για τα κέρδη τον Απρίλιο, ο οικονομικός διευθυντής της Tesla, Βαϊμπάβ Τανέτζα, ανέφερε «τον αρνητικό αντίκτυπο από βανδαλισμούς και αδικαιολόγητη εχθρότητα προς το εμπορικό μας σήμα και τους ανθρώπους μας», αλλά επίσης σημείωσε ότι υπήρξαν «αρκετές εβδομάδες χαμένης παραγωγής» λόγω εκσυγχρονισμού των εργοστασίων για την ανανεωμένη έκδοση του Model Y, του πιο εμπορικού μοντέλου της εταιρείας.
Ο Μασκ δήλωσε στην ίδια κλήση ότι «απουσία μακροοικονομικών προβλημάτων, δεν βλέπουμε μείωση της ζήτησης».
Ωστόσο, οι συνολικές πωλήσεις οχημάτων Tesla μειώνονται παγκοσμίως και έχουν μειωθεί κατά 8% στις ΗΠΑ τους πρώτους πέντε μήνες του 2025, σύμφωνα με την S&P. Στην Ευρώπη, οι πωλήσεις έπεσαν κατά 33% το πρώτο εξάμηνο του έτους, όπου η δημόσια αντίδραση στην πολιτική δραστηριότητα του Μασκ ήταν ιδιαίτερα έντονη.
Η αυξημένη πολιτική δραστηριότητα του Μασκ ήταν «πολύ κακή συγκυρία» για την Tesla, σύμφωνα με τον αναλυτή Γκάρετ Νέλσον της CFRA Research, επειδή συνέπεσε με την περίοδο που η εταιρεία αντιμετωπίζει ενισχυμένο ανταγωνισμό από Κινέζους κατασκευαστές EV και παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες. Ο ίδιος ανέφερε ότι οι κύριες ανησυχίες του για την Tesla είναι η απώλεια μεριδίου αγοράς και «τι μπορεί να γίνει για να αποκατασταθεί η ζημιά στην εικόνα του εμπορικού σήματος».