Στο πλαίσιο μιας νέας συνεργασίας-ορόσημο, η Lyft ενώνει για πρώτη φορά τις δυνάμεις της με την Waymo, την πρωτοπόρο εταιρεία αυτόνομης οδήγησης της Alphabet (Google), για την παροχή υπηρεσιών ρομποταξί στο Νάσβιλ (Tενεσί) των ΗΠΑ. Η κίνηση αυτή αναμένεται να ενισχύσει τη θέση της Lyft έναντι της ανταγωνίστριας Uber στην κούρσα της αυτόνομης μετακίνησης.
Η Waymo, η οποία πραγματοποιεί δοκιμές στην πρωτεύουσα του Τενεσί από τον Μάρτιο, ανακοίνωσε ότι θα ξεκινήσει πλήρως αυτόνομες λειτουργίες τους επόμενους μήνες. Οι διαδρομές θα είναι διαθέσιμες στο κοινό το 2026, αρχικά μέσω της εφαρμογής της Waymo και, αργότερα μέσα στο έτος, και στην πλατφόρμα της Lyft. Η είδηση αυτή εκτόξευσε τη μετοχή της Lyft κατά 16%, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη ημερήσια άνοδο των τελευταίων τεσσάρων μηνών.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Lyft, η θυγατρική της, Flexdrive, θα αναλάβει τη συντήρηση, τις υποδομές και τη λειτουργία των οχημάτων της Waymo στην πόλη, αξιοποιώντας την εμπειρία της στη διαχείριση στόλων. Παράλληλα, η Lyft θα κατασκευάσει μια ειδική εγκατάσταση για τη φόρτιση και την εξυπηρέτηση των αυτόνομων οχημάτων.
Η Waymo αρνήθηκε να αποκαλύψει την τιμολογιακή πολιτική των υπηρεσιών της, σημειώνοντας ότι περισσότερες λεπτομέρειες θα γίνουν γνωστές το επόμενο έτος. Η συνεργασία με τη Lyft αποτελεί μια νέα σημαντική κίνηση, καθώς η Waymo έχει ήδη συνάψει πολυετή συμφωνία με την Uber από το 2023, προσφέροντας διαδρομές με τα αυτόνομα οχήματά της σε πόλεις όπως το Φοίνιξ, το Όστιν και την Ατλάντα.
Γιατί η Ευρώπη είναι πίσω στην ανάπτυξη των ρομποταξί;
Ενώ οι ΗΠΑ και η Κίνα προχωρούν με ταχύτατους ρυθμούς στην εμπορική εφαρμογή των αυτόνομων οχημάτων, η Ευρώπη φαίνεται να βρίσκεται σε πιο αργή τροχιά. Αυτό δεν οφείλεται στην έλλειψη τεχνολογικής γνώσης, αλλά σε ένα σύνθετο πλέγμα νομικών, κανονιστικών και κοινωνικών παραγόντων.
Κατ’ αρχάς, η έλλειψη ενός ενιαίου νομικού πλαισίου σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης δυσκολεύει τις εταιρείες να αναπτύξουν τις υπηρεσίες τους σε πολλές χώρες ταυτόχρονα, καθώς κάθε κράτος-μέλος έχει τους δικούς του κανόνες. Επιπλέον, οι υποδομές των ευρωπαϊκών πόλεων, με τα στενά και δαιδαλώδη δρομάκια, αποτελούν μια μεγαλύτερη πρόκληση για την πλοήγηση των αυτόνομων οχημάτων σε σχέση με τις πιο καλοσχεδιασμένες οδικές αρτηρίες των ΗΠΑ.
Τέλος, η κοινωνική αποδοχή δείχνει να είναι πιο επιφυλακτική, με τους Ευρωπαίους να δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην ασφάλεια και να είναι πιο δύσπιστοι απέναντι στις νέες τεχνολογίες. Όλοι αυτοί οι παράγοντες συνδυαστικά, καθιστούν την ευρωπαϊκή αγορά λιγότερο ελκυστική για την ταχεία ανάπτυξη και κυκλοφορία των ρομποταξί.