Χωρίς… αυτοκίνητα Ελλάδα και ΕΕ λόγω έλλειψης ημιαγωγών

Σήμερα πωλούνται στην Ελλάδα μόνο όσα αυτοκίνητα καταφέρνουν να βγουν από την γραμμή παραγωγής, λόγω έλλειψης ημιαγωγών

Η έλλειψη ημιαγωγών φρενάρει την άμεση παράδοση νέων αυτοκινήτων τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη ©Unsplash

Η αυξημένη ζήτηση των καταναλωτών για αγορά καινούριων αυτοκινήτων, η αύξηση της αγοραστικής τάσης για τα ηλεκτρικά οχήματα και πληθώρα νέων μοντέλων που στρέφει την αγορά στην ανανέωση του γερασμένου στόλου στην Ελλάδα εμποδίζεται από την έλλειψη ημιαγωγών. Αυτό έχει ως συνέπεια τη μείωση των παραγωγών στα εργοστάσια παραγωγής, άρα και την επιμήκυνση του χρόνου παράδοσης νέων αυτοκινήτων.

Σήμερα πωλούνται μόνο όσα αυτοκίνητα καταφέρνουν να βγουν από την γραμμή παραγωγής, με αποτέλεσμα η αναμονή στην Ελλάδα, αλλά και σε όλες τις χώρες της Ευρώπης για νέα αυτοκίνητα να είναι αρκετές εβδομάδες. Πολλές ελληνικές αντιπροσωπείες δηλώνουν στους πελάτες τους ότι η αναμονή είναι μεγάλη, ενώ αν ο πελάτης ζητήσει ειδική κατασκευή, όπως για παράδειγμα μια ηλιοροφή, τότε αυτή η αναμονή μπορεί να φθάσει τους 6 και παραπάνω μήνες.

«Η αρρυθμία θα συνεχιστεί και τον επόμενο χρόνο»

Η έλλειψη των ημιαγωγών έχει οδηγήσει πολλά εργοστάσια στην Μ. Βρετανία να έχουν μειώσει την παραγωγή τους, ενώ το ίδιο γίνεται και σε άλλα εργοστάσια σε όλες τις χώρες. Πλέον η έλλειψη των ημιαγωγών είναι ένα παγκόσμιο ζήτημα και οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να βρουν τρόπους να διαχειριστούν με τον καλύτερο τρόπο την έλλειψή τους, ειδικά τώρα που υπάρχει αυξημένη ζήτηση. Η αρρυθμία, σύμφωνα με τους ειδικούς, θα συνεχιστεί και τον επόμενο χρόνο.

Όλα αυτά όταν τα εργοστάσια άρχισαν λίγο πριν την πανδημία σταδιακά να ανεβάζουν ρυθμούς και αυτή στάθηκε αιτία της απορύθμισης της αγοράς του αυτοκινήτου. Η έλλειψη πρώτων υλών δεν μπορεί να ξεπεραστεί εύκολα και καθημερινά οι επικεφαλής των αυτοκινητοβιομηχανιών αναζητούν λύσεις στο πρόβλημα.

Οι μεγάλες ελλείψεις σε εξαρτήματα, πρώτες ύλες, αλλά και τα δρομολόγια των πλοίων που λόγω του μεγάλου φόρτου εργασιών δεν προλαβαίνουν να εξυπηρετήσουν την αυξημένη ζήτηση δημιουργούν παραγωγική ασφυξία, αναγκάζοντας τους κατασκευαστές να πάρουν την απόφαση να μειώσουν την παραγωγή τους.

Οι ημιαγωγοί χρησιμοποιούνται με πολλούς τρόπους στο αυτοκίνητο. Είναι αναγκαίοι για απλές λειτουργίες όπως ο χειρισμός ηλεκτρικών παραθύρων έως πιο πολύπλοκες όπως η λειτουργία των οθονών αφής και τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού όπως το cruise control.

Μειώνουν την παραγωγή τους οι μεγάλες εταιρείες 

Μια από τις εταιρείες που έχουν επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από την έλλειψη ημιαγωγών είναι η Toyota, η οποία τον επόμενο μήνα έχει προγραμματίσει να παράγει 40% λιγότερα οχήματα. Αυτό έχει ως συνέπεια αντί να βγάλει στην παραγωγή 900.000 αυτοκίνητα να βγουν από την γραμμή παραγωγής κοντά στα 500.000 οχήματα.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, η Ford προβλέπει ότι θα κατασκευάσει 1,1 εκατ. λιγότερα αυτοκίνητα. Στην Ευρώπη, η Ford μείωσε την παραγωγή του Focus, ενώ μειώθηκε η παραγωγή των Galaxy, S-Max, Kuga, Mondeo και Transit Connect.

Φυσικά δεν είναι μόνο αυτές οι δύο εταιρείες, αλλά οι περισσότερες που μείωσαν τον όγκο παραγωγής τους, άρα μέσα στους επόμενους μήνες θα υπάρξει μείωση τζίρου και κατ’ επέκταση μείωση κερδοφορίας.

ΙΛΥΔΑ
1.30%
2.33
AKTR
-0.76%
5.24
ΔΕΗ
0.89%
13.56
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0.26%
3.89
ΕΛΠΕ
0.86%
7.65
ΠΕΤΡΟ
0.93%
8.68
ΟΛΠ
-0.12%
40.85
TITC
-0.37%
40.00
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0.16%
18.93
ΕΥΑΠΣ
0.61%
3.31
ΛΟΥΛΗ
0.57%
3.54
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
-1.15%
1.20
NOVAL
1.28%
2.38
ΙΝΤΚΑ
0.66%
3.04
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.00
ΔΡΟΜΕ
0.00%
0.00
ACAG
0.00%
5.94
ΑΣΚΟ
0.59%
3.43
ΚΥΡΙΟ
0.00%
0.00
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΝΑΚΑΣ
-1.97%
2.98
BOCHGR
0.33%
6.00
ΚΕΚΡ
0.00%
0.00
ΠΛΑΘ
0.00%
3.84
ΡΕΒΟΙΛ
-0.62%
1.62
ΕΛΛ
-0.37%
13.60
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΙΚΤΙΝ
0.30%
0.33
ΟΠΑΠ
0.52%
19.50
ΜΥΤΙΛ
0.92%
41.48
ΔΟΜΙΚ
1.05%
1.93
ΦΡΛΚ
-0.13%
3.93
ΜΕΡΚΟ
0.00%
0.00
ΣΑΡ
0.00%
13.90
ΟΤΟΕΛ
1.58%
11.56
ΚΡΙ
0.36%
16.52
ΙΑΤΡ
2.26%
1.81
ΠΑΙΡ
2.34%
0.79
ΜΟΤΟ
0.74%
2.72
ΣΠΕΙΣ
4.63%
5.88
ΚΟΡΔΕ
0.51%
0.40
ΠΡΟΦ
0.00%
5.57
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
0.00%
2.18
OPTIMA
0.13%
15.80
ΑΚΡΙΤ
2.49%
0.99
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
EVRR
-1.69%
0.18
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
0.00%
0.00
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΑΤΡΑΣΤ
0.70%
8.68
ΒΙΟΚΑ
-0.61%
1.62
ΠΑΠ
0.00%
2.59
ΙΝΤΕΤ
1.21%
1.26
ΠΕΙΡ
1.43%
5.23
ΜΙΝ
0.00%
0.00
ΕΤΕ
3.30%
9.78
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
ΑΛΜΥ
0.00%
5.20
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0.92%
1.64
ΜΕΝΤΙ
0.90%
2.24
ΜΟΗ
0.65%
21.82
ΟΛΘ
-0.89%
33.60
ΣΕΝΤΡ
2.54%
0.32
ΕΕΕ
-0.53%
45.06
ΚΟΥΕΣ
0.61%
6.64
ΕΥΔΑΠ
0.53%
5.73
ΜΙΓ
-3.75%
2.82
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
ΦΡΙΓΟ
0.00%
0.00
ΔΑΙΟΣ
0.00%
0.00
ΦΑΙΣ
3.95%
3.68
ΛΑΝΑΚ
-2.73%
0.89
CENER
1.70%
8.95
ΝΑΥΠ
3.81%
0.71
ΙΝΤΕΚ
0.00%
6.29
ΜΑΘΙΟ
0.00%
0.00
ΚΑΡΕΛ
1.27%
318.00
ΑΤΤ
0.94%
0.75
ΑΤΤΙΚΑ
0.95%
2.13
ΕΣΥΜΒ
2.57%
1.20
ΕΥΡΩΒ
3.23%
2.49
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΕΛΣΤΡ
2.44%
2.10
ΑΔΜΗΕ
0.17%
2.99
DIMAND
0.23%
8.56
ΒΙΟΣΚ
0.66%
1.52
ΑΒΑΞ
2.36%
2.04
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0.31%
1.28
ΠΛΑΚΡ
0.00%
0.00
ΛΑΒΙ
0.50%
0.80
EVR
1.00%
1.52
ΓΕΒΚΑ
-2.70%
1.44
ΑΛΦΑ
4.01%
2.36
ΟΤΕ
-0.06%
16.89
ΜΕΒΑ
0.87%
4.66
ΑΣΤΑΚ
0.00%
0.00
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΙΝΛΟΤ
1.74%
1.05
CNLCAP
0.00%
0.00
ΑΤΕΚ
4.50%
1.16
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΕΚΤΕΡ
0.55%
2.01
ΔΑΑ
-0.22%
9.14
ΑΝΔΡΟ
0.60%
6.76
ΞΥΛΚ
-0.42%
0.24
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
0.00
ΜΠΕΛΑ
0.43%
28.12
ΚΟΥΑΛ
0.00%
1.10
ΕΛΒΕ
0.00%
0.00
ΤΖΚΑ
1.61%
1.26
ΕΛΧΑ
1.32%
2.00
ΑΡΑΙΓ
0.00%
12.70
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΙΝΛΙΦ
0.00%
4.94
ΟΛΥΜΠ
-0.45%
2.20
ΑΒΕ
1.78%
0.46
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
0.17%
5.80
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.00%
1.21
ΕΛΤΟΝ
0.30%
1.65
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΛΑΜΔΑ
0.61%
6.64
AEM
-0.15%
4.08
ΒΙΟ
1.65%
5.55
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΧΑΕ
0.74%
5.41
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.00%
0.77
ΣΙΔΜΑ
2.14%
1.43
ΣΠΙ
0.00%
0.00
ΕΒΡΟΦ
0.53%
1.90
ΜΠΡΙΚ
0.79%
2.56