Η Volkswagen προχωρά σε ένα από τα πιο καθοριστικά επενδυτικά της σχέδια για την επόμενη πενταετία, σε μια περίοδο όπου η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται αντιμέτωπη με βαθιές ανακατατάξεις. Με στόχο να ενισχύσει την ανθεκτικότητα και την ανταγωνιστικότητά της, ο όμιλος ανακοίνωσε επενδύσεις ύψους 160 δισ. ευρώ έως το 2030, την ώρα που οι πιέσεις σε ΗΠΑ και Κίνα προκαλούν σημαντική κάμψη στις επιδόσεις κορυφαίων θυγατρικών της.
Το νέο πλάνο σηματοδοτεί στροφή προς την Ευρώπη, υπόσχεται αυστηρότερο έλεγχο δαπανών και εστιάζει σε τεχνολογικές υποδομές και αναμόρφωση στρατηγικής. Η ανακοίνωση συνδέεται άμεσα με την προσπάθεια του CEO Όλιβερ Μπλούμε να καθησυχάσει μετόχους και να ανακτήσει εμπιστοσύνη, μετά τις απώλειες των τελευταίων ετών και τις προκλήσεις του ανταγωνισμού, μεταδίδει το Reuters.
Ο Όλιβερ Μπλούμε, επικεφαλής του ομίλου Volkswagen, ανακοίνωσε ότι η εταιρεία σχεδιάζει επενδύσεις ύψους 160 δισ. ευρώ μέχρι το 2030, ποσό που εντάσσεται στη διαδικασία ετήσιας επικαιροποίησης του πενταετούς επενδυτικού της πλάνου. Το νέο ύψος δαπανών είναι μειωμένο σε σύγκριση με προηγούμενα πλάνα — 165 δισ. ευρώ για την περίοδο 2025–2029 και 180 δισ. ευρώ για το 2024–2028, όταν οι επενδύσεις είχαν φτάσει στο ζενίθ.
Οι περικοπές αντανακλούν ένα περιβάλλον αυξημένων πιέσεων σε δύο κρίσιμες αγορές: τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα. Οι δασμοί στις αμερικανικές εισαγωγές και η κλιμάκωση του ανταγωνισμού στην κινεζική αγορά ηλεκτρικών οχημάτων έχουν επηρεάσει δυσμενώς την κερδοφορία, με την Porsche να υφίσταται τις μεγαλύτερες πιέσεις, καθώς σχεδόν ο μισός κύκλος εργασιών της προέρχεται από αυτές τις δύο περιοχές.
Η Volkswagen ενισχύει την ευρωπαϊκή παραγωγή και τεχνολογία
Σύμφωνα με τον Μπλούμε, το νέο πλάνο δίνει προτεραιότητα στη Γερμανία και την υπόλοιπη Ευρώπη, τόσο σε επίπεδο παραγωγικών εγκαταστάσεων όσο και τεχνολογικής αναβάθμισης. Η έμφαση αυτή συνδέεται με την ανάγκη σταθεροποίησης του κόστους, αλλά και με τη διατήρηση της τεχνολογικής αυτονομίας έναντι της ταχύτατης ανόδου κινεζικών και αμερικανικών επιχειρήσεων στον τομέα της ηλεκτροκίνησης.
Παράλληλα, η συζήτηση για ένα διευρυμένο πρόγραμμα εξοικονόμησης κόστους στην Porsche αναμένεται να συνεχιστεί έως το 2026, επιβεβαιώνοντας ότι ο όμιλος επιδιώκει συνολική αναδιάρθρωση για να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες της αγοράς.
Η Porsche αναθεωρεί στρατηγική: Περιορισμένη ανάπτυξη στην Κίνα
Ο Μπλούμε, που θα αποχωρήσει από τη θέση του CEO της Porsche ώστε να επικεντρωθεί αποκλειστικά στα καθήκοντά του στη Volkswagen, δήλωσε ότι δεν αναμένεται ανάπτυξη της Porsche στην Κίνα τα επόμενα χρόνια. Παρόλα αυτά, η δυνατότητα τοπικής παραγωγής εντός του ομίλου δεν αποκλείεται, ενώ μια ειδικά διαμορφωμένη σειρά μοντέλων για την κινεζική αγορά ίσως αποδειχθεί στρατηγικά επωφελής.
Η αναδίπλωση της Porsche από τη μέχρι πρότινος επιθετική της στρατηγική στα ηλεκτρικά οχήματα καταδεικνύει το εύρος των αναγκαστικών προσαρμογών που αντιμετωπίζουν οι premium μάρκες έναντι του εντεινόμενου διεθνούς ανταγωνισμού.
Οι μέτοχοι πιέζουν τη Volkswagen για αποτελέσματα
Η πρόσφατη ανανέωση της θητείας του Μπλούμε στη θέση του CEO της Volkswagen έως το 2030 θεωρείται ένδειξη εμπιστοσύνης από τους δύο μεγαλύτερους μετόχους — τις οικογένειες Porsche και Piëch και το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας. Ωστόσο, ο ίδιος αναγνωρίζει ότι οι απώλειες που έχουν υποστεί οι μέτοχοι από την εισαγωγή της Porsche στο χρηματιστήριο πριν από τρία χρόνια αποτελούν αντικείμενο αυστηρής κριτικής.
Η πρόκληση για τον Μπλούμε είναι να αποδείξει ότι η νέα στρατηγική για πιο συγκρατημένες επενδύσεις και στοχευμένη αναδιάρθρωση θα οδηγήσει σε ανάκτηση κερδοφορίας και ανταγωνιστικότητας.
Πιθανή επένδυση σε Audi plant στις ΗΠΑ — υπό όρους επιδότησης
Η πιθανότητα δημιουργίας εργοστασίου Audi στις ΗΠΑ παραμένει ανοιχτή, αλλά, όπως σημειώνει ο Μπλούμε, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το επίπεδο οικονομικής στήριξης που θα μπορούσε να προσφέρει η Ουάσινγκτον. Η τοπική παραγωγή θα αποτελούσε στρατηγική απάντηση στους αμερικανικούς δασμούς που έχουν πλήξει το κόστος εισαγωγών, αλλά η επένδυση θα χρειαστεί ισχυρά κίνητρα για να καταστεί βιώσιμη.