Volkswagen: Ιστορικό λουκέτο στη Γερμανία μετά από 88 χρόνια

Η Volkswagen προετοιμάζεται για το πρώτο κλείσιμο παραγωγής στη Γερμανία στην 88χρονη ιστορία της, σημειώνουν οι FT

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Volkswagen Thomas Schaefer © EPA/ANNA SZILAGYI

Η Volkswagen προετοιμάζεται για ένα ιστορικό βήμα στην 88χρονη πορεία της, καθώς θα σταματήσει για πρώτη φορά την παραγωγή οχημάτων στη Γερμανία, κλείνοντας τη γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιο της Δρέσδης, όπως μεταδίδει δημοσίευμα των Financial Times.

Το εργοστάσιο, που λειτουργεί από το 2002 και αποτέλεσε αρχικά βιτρίνα για το πολυτελές VW Phaeton, είχε αναλάβει αργότερα την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, με πιο πρόσφατο μοντέλο το ID.3. Το κλείσιμο της παραγωγής θα γίνει από την Τρίτη 16 Δεκεμβρίου και έρχεται σε μια περίοδο που η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης αντιμετωπίζει έντονες προκλήσεις στις βασικές αγορές της, με χαμηλή ζήτηση στην Ευρώπη, μειωμένες πωλήσεις στην Κίνα και επιβαρύνσεις από αμερικανικούς δασμούς.

Η απόφαση της Volkswagen να σταματήσει τη δραστηριότητα στη Δρέσδη σηματοδοτεί την πρώτη φορά που η παραγωγή στη Γερμανία θα διακοπεί πλήρως, αναφέρει το δημοσίευμα. Η κίνηση αυτή εντάσσεται στη στρατηγική μείωσης της παραγωγικής ικανότητας της εταιρείας στη χώρα, στο πλαίσιο συμφωνίας με τα συνδικάτα που προβλέπει επίσης περίπου 35.000 απολύσεις. Ο διευθύνων σύμβουλος Thomas Schäfer τόνισε ότι η απόφαση δεν ελήφθη «ελαφρά τη καρδία», αλλά ήταν «απαραίτητη από οικονομική άποψη».

Η VW βρίσκεται υπό πίεση για την κατανομή του επενδυτικού της προϋπολογισμού, ο οποίος ανέρχεται σε περίπου 160 δισεκατομμύρια ευρώ για την περίοδο 2023-2027, μειωμένος από τα 180 δισεκατομμύρια της προηγούμενης πενταετίας. Στόχος της εταιρείας είναι να ενισχύσει τη βιωσιμότητα των οχημάτων με κινητήρες βενζίνης, οι οποίοι αναμένεται να έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, ενώ παράλληλα επανεξετάζει επενδύσεις σε νέα έργα. Ο οικονομικός διευθυντής Arno Antlitz έχει εκτιμήσει ότι η καθαρή ταμειακή ροή για το 2025, που είχε προβλεφθεί κοντά στο μηδέν, ενδέχεται να είναι τελικά ελαφρώς θετική. Παρά ταύτα, αναλυτές όπως ο Stephen Reitman της Bernstein προειδοποιούν ότι οι πιέσεις θα συνεχιστούν και το 2026, τονίζοντας την ανάγκη μείωσης δαπανών και αύξησης λειτουργικών κερδών.

Το εργοστάσιο της Δρέσδης έχει παράγει λιγότερα από 200.000 οχήματα από την έναρξη λειτουργίας του, δηλαδή λιγότερο από το ήμισυ της ετήσιας παραγωγής του κεντρικού εργοστασίου στο Βόλφσμπουργκ. Η διακοπή της παραγωγής αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου αναδιάρθρωσης που περιλαμβάνει τη στροφή της εταιρείας προς ηλεκτροκίνηση και νέες τεχνολογίες. Η Δρέσδη θα εκμισθωθεί στο Πολυτεχνείο της πόλης για τη δημιουργία ερευνητικού campus με έμφαση στην ανάπτυξη τεχνητής νοημοσύνης, ρομποτικής και τσιπ, με επένδυση 50 εκατομμυρίων ευρώ τα επόμενα επτά χρόνια. Παράλληλα, οι εγκαταστάσεις θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται για την παράδοση αυτοκινήτων και ως τουριστικό αξιοθέατο.

Η κίνηση αυτή αποτυπώνει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Volkswagen στον πρωτογενή τομέα της παραγωγής: η μεγαλύτερη διάρκεια ζωής των βενζινοκινητήρων απαιτεί νέες επενδύσεις, ενώ η χαμηλή ζήτηση στις βασικές αγορές επηρεάζει την οικονομική ρευστότητα και τα κέρδη. Ο Moritz Kronenberger της Union Investment υπογράμμισε ότι ορισμένα έργα θα πρέπει να αφαιρεθούν από τα σχέδια δαπανών της εταιρείας, ώστε να επιτευχθούν οι στρατηγικοί στόχοι.

Με το κλείσιμο της παραγωγής στη Δρέσδη, η Volkswagen επιχειρεί μια αναδιάταξη των πόρων της και ετοιμάζεται για το μέλλον, εστιάζοντας στην τεχνολογία, την ηλεκτροκίνηση και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς της, διατηρώντας παράλληλα τη σύνδεση με την ιστορική κληρονομιά του εργοστασίου. Η κίνηση αυτή αποτελεί ένα μικρό, αλλά σημαντικό βήμα στη νέα εποχή της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης.