Γ.Δ.
1469.25 +0,37%
ACAG
-2,23%
5.71
CENER
-0,94%
9.53
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
+1,11%
9.1
NOVAL
+0,18%
2.77
OPTIMA
+0,16%
12.22
TITC
+0,16%
31.6
ΑΑΑΚ
+4,67%
5.6
ΑΒΑΞ
+0,84%
1.44
ΑΒΕ
-2,31%
0.465
ΑΔΜΗΕ
-0,67%
2.215
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+1,66%
3.07
ΑΛΦΑ
-1,25%
1.66
ΑΝΔΡΟ
+1,21%
6.68
ΑΡΑΙΓ
+0,96%
11.55
ΑΣΚΟ
-0,35%
2.81
ΑΣΤΑΚ
+8,09%
7.48
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,46%
8.6
ΑΤΤ
+0,22%
9.04
ΑΤΤΙΚΑ
+0,38%
2.63
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,84%
5.97
ΒΙΟΚΑ
+2,54%
2.42
ΒΙΟΣΚ
-1,06%
1.4
ΒΙΟΤ
+9,26%
0.236
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-1,68%
2.34
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,79%
17.78
ΔΑΑ
+2,67%
7.998
ΔΑΙΟΣ
+7,19%
3.28
ΔΕΗ
+1,13%
11.63
ΔΟΜΙΚ
-0,67%
3.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,62%
1.62
ΕΕΕ
+0,42%
33.44
ΕΚΤΕΡ
-1,13%
2.185
ΕΛΒΕ
+0,91%
5.55
ΕΛΙΝ
-0,90%
2.21
ΕΛΛ
+0,36%
13.85
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,48%
2.06
ΕΛΠΕ
-0,88%
7.335
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.26
ΕΛΤΟΝ
+1,84%
1.77
ΕΛΧΑ
-0,11%
1.83
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8.05
ΕΠΙΛΚ
+1,56%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,39%
1.3
ΕΤΕ
-0,02%
8.43
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.34
ΕΥΔΑΠ
+0,52%
5.79
ΕΥΡΩΒ
-0,59%
2.038
ΕΧΑΕ
+0,53%
4.705
ΙΑΤΡ
+4,78%
1.755
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.405
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.8
ΙΝΚΑΤ
+0,70%
5
ΙΝΛΙΦ
-0,39%
5.1
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.25
ΙΝΤΕΚ
-0,17%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,82%
2.42
ΙΝΤΕΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΚΑ
+0,30%
3.35
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.52
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+1,01%
0.499
ΚΟΥΑΛ
+0,34%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+0,56%
5.37
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,21%
11.55
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.66
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.17
ΛΑΒΙ
0,00%
0.879
ΛΑΜΔΑ
+2,89%
7.48
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.4
ΛΑΝΑΚ
-6,84%
0.885
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,72%
1.4
ΛΟΥΛΗ
-1,12%
2.64
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.85
ΜΕΒΑ
-1,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+1,87%
2.72
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
+0,54%
3.695
ΜΙΝ
-0,84%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
23.32
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.69
ΜΟΤΟ
+1,09%
2.77
ΜΟΥΖΚ
-3,70%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,81%
25
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,52%
1.95
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+2,21%
37
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
-2,91%
0.934
ΞΥΛΚ
+0,70%
0.287
ΞΥΛΠ
0,00%
0.416
ΟΛΘ
+0,48%
21.1
ΟΛΠ
0,00%
27.5
ΟΛΥΜΠ
+1,18%
2.57
ΟΠΑΠ
+0,69%
15.98
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,33%
0.899
ΟΤΕ
+0,61%
14.81
ΟΤΟΕΛ
+1,02%
11.84
ΠΑΙΡ
0,00%
1.085
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-0,55%
3.78
ΠΕΤΡΟ
+0,69%
8.76
ΠΛΑΘ
+0,24%
4.21
ΠΛΑΚΡ
-1,33%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.16
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,58%
5.14
ΡΕΒΟΙΛ
-0,99%
2
ΣΑΡ
-0,18%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,57%
0.347
ΣΙΔΜΑ
+0,30%
1.69
ΣΠΕΙΣ
+0,90%
6.74
ΣΠΙ
-0,90%
0.664
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
+0,26%
19.29
ΤΖΚΑ
0,00%
1.515
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+1,77%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,38%
3.93
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

ΙΧ: Τα φθηνά EVs από την Κίνα απειλούν την ευρωπαϊκή βιομηχανία

Με υπερβάλλουσα παραγωγική ικανότητα έως και δέκα εκατομμυρίων αυτοκινήτων ανά έτος, την ανάπτυξη στην εγχώρια οικονομία να είναι υποδεέστερη των προσδοκιών και τις σχέσεις με τις ΗΠΑ να έχουν ψυχρανθεί, οι εταιρείες ηλεκτροκίνησης στην Κίνα στράφηκαν στην Ευρώπη. Η απήχηση ήταν τόσο μεγάλη, που οι εξαγωγές αυξήθηκαν 112% μέσα στο πρώτο επτάμηνο του 2023 από πέρυσι και 361% από το 2021.

Οπότε η απόφαση της ΕΕ για την έναρξη έρευνας πάνω στις επιδοτήσεις που δίνει εδώ και χρόνια το Πεκίνο για την τόνωση της εγχώριας παραγωγής ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων (EVs) είναι μια ενστικτώδης περιφρούρηση του ευρωπαϊκού κλάδου. Ο Βάλντις Ντομπρόβσκις, αρμόδιος επίτροπος εμπορίου της ΕΕ, είπε κατά την επίσκεψή του στην Κίνα πως ζητούμενο είναι η αμοιβαιότητα συμφερόντων και ο δίκαιος ανταγωνισμός, τονίζοντας πως οι Βρυξέλλες θα αντιμετωπίσουν αποφασιστικά τις άδικες πρακτικές.

Η Γαλλία ασκεί πιέσεις για αυστηρότερη στάση απέναντι στην Κίνα

Πληροφορίες του Bloomberg αποκάλυψαν πως αυτή η αυστηρότερη στάση της ΕΕ απέναντι στην Κίνα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις πιέσεις του προέδρου της Γαλλίας, Μανουέλ Μακρόν. Σκοπός του πρόεδρου δεν είναι να έρθει η ΕΕ σε κατά μέτωπο σύγκρουση με την Κίνα, θέτοντας σε κίνδυνο μια εμπορική σχέση 900 δισ. ευρώ, αλλά να θέσει κάποιες προϋποθέσεις ώστε να διαφυλαχθούν κλάδοι των οικονομιών.

Με την έρευνα για τις κινεζικές επιδοτήσεις στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, η ΕΕ επιδιώκει να προστατεύσει θέσεις εργασίας και εφοδιαστικές αλυσίδες σε μια περίοδο που η ευρωπαϊκή βιομηχανία -και όχι μόνον οι αυτοκινητοβιομηχανίες- διανύει μια υπαρξιακή κρίση, διότι χάθηκε το πλεονέκτημα της φθηνής ενέργειας από τη Ρωσία. Πάνω από ένα 18μήνο μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και τη βαθύτερη πόλωση του ανεπτυγμένου από τον αναπτυσσόμενο κόσμο, η Ευρώπη επιθυμεί να θωρακίσει την αυτονομία των οικονομιών της.

Υπό αυτό το πρίσμα, τα φθηνά EVs από την Κίνα αποτελούν μεγάλη απειλή για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, που σπεύδουν να προσαρμόσουν τη μαζική παραγωγή τους στα νέα δεδομένα. Η πρόκληση της ηλεκτροκίνησης είναι τόσο μεγάλη, που η ΕΕ έδωσε πίστωση χρόνου για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035, αρκεί να γίνεται χρήση συνθετικών καυσίμων με ουδέτερο αποτύπωμα. Αλλά η Κίνα προπορεύεται στα EVs και οι ΗΠΑ εντείνουν τον ανταγωνισμό με τις επιδοτήσεις-μαμούθ στο πλαίσιο του Νόμου για τη Μείωση του Πληθωρισμού (Inflation Reduction Act). Σήμερα η γεωπολιτική, η τεχνολογική πρόοδος και η «πράσινη» μετάβαση είναι έννοιες συνυφασμένες.

«Η έλλειψη αμοιβαιότητας και η απουσία ίσων όρων ανταγωνισμού, σε συνδυασμό με τις ευρύτερες γεωπολιτικές μεταβολές, έχουν αναγκάσει την Ευρώπη να γίνει πιο δυναμική», δήλωσε ο Ευρωπαίος επίτροπος, απευθυνόμενος σε κοινό στο Πανεπιστήμιο Τσινγκούα του Πεκίνου.

Η μακροχρόνια πολιτική του Πεκίνου για την επένδυση στην ηλεκτροκίνηση

Γιατί, όμως, η ΕΕ έχει θορυβηθεί από την είσοδο των κινεζικών EVs; Πράγματι, το Πεκίνο εδώ και μια δεκαετία έχει επενδύσει για να αποκτήσει η Κίνα προβάδισμα στην παραγωγή ηλεκτροκινήτων αυτοκίνητων, χαράσσοντας μια πολιτική κινήτρων από την οποία έχουν επωφεληθεί και οι ξένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη 2η ισχυρότερη οικονομία του κόσμου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Tesla. Το εργοστάσιο της Σαγκάη παρήγαγε πάνω από 700.000 οχήματα της Tesla μέσα στο 2022. Τα κινέζικα ηλεκτροκίνητα EVs είναι κατά το ένα πέμπτο φθηνότερα από τα ευρωπαϊκά, χάρη στην ανάπτυξη των τεχνολογιών, των εφοδιαστικών αλυσίδων και τη διαθεσιμότητα πρώτων υλών.

Οι κατάλληλες προδιαγραφές ετέθησαν, μεταξύ άλλων, από κρατικές επιδοτήσεις της τάξεως των 57 δισ. δολαρίων για τα ηλεκτροκίνητα και υβριδικά αυτοκίνητα που έδωσε το Πεκίνο από το 2016 έως το 2022, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων AlixPartners. Τον Ιούνιο αποκάλυψε πακέτο με φορολογικά κίνητρα 72 δισ. δολαρίων για την τόνωση των πωλήσεων EVs και άλλων οχημάτων με «πράσινες» τεχνολογίες εντός της επόμενης τετραετίας. Πληροφορίες του Reuters αποκαλύπτουν επίσης πως οι τοπικές κυβερνήσεις συνεχίζουν να προσφέρουν οικονομική στήριξη και φορολογικά κίνητρα για να προσελκύσουν άμεσες επενδύσεις στα EVs.

Από την πλευρά της, η ΕΕ έχει αναλάβει να διευκρινίσει εάν δίνονται επιδοτήσεις αθέμιτου ανταγωνισμού, όπως το ενδεχόμενο ευνοϊκών τιμών για πρώτες ύλες. Ισχυροί παίκτες από την Κίνα -όπως οι BYD, Xpeng και Nio- έχουν ήδη ξεκινήσει να επεκτείνουν την παρουσία τους σε ευρωπαϊκές χώρες, κυρίως στην Ολλανδία και τη Δανία. Τα EVs της Geely, η οποία είναι ένας από τους μεγαλύτερους μετόχους της Volvo Group, και της SAIC έχουν επίσης διεισδύσει στην ευρωπαϊκή αγορά, ενώ η Tesla αναλογούσε στο 40% των εξαγωγών EVs της Κίνας από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!