Γ.Δ.
1477.69 -0,27%
ACAG
+0,50%
6.02
CENER
-2,11%
8.81
CNLCAP
+1,27%
7.95
DIMAND
-0,57%
8.72
OPTIMA
0,00%
11.64
TITC
-1,24%
31.8
ΑΑΑΚ
0,00%
6
ΑΒΑΞ
-1,25%
1.586
ΑΒΕ
-2,44%
0.44
ΑΔΜΗΕ
-0,66%
2.26
ΑΚΡΙΤ
-3,64%
0.795
ΑΛΜΥ
-0,36%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,67%
1.7
ΑΝΔΡΟ
-0,30%
6.76
ΑΡΑΙΓ
-0,56%
12.36
ΑΣΚΟ
+1,08%
2.8
ΑΣΤΑΚ
-1,70%
6.94
ΑΤΕΚ
0,00%
0.382
ΑΤΡΑΣΤ
-0,48%
8.22
ΑΤΤ
0,00%
11.25
ΑΤΤΙΚΑ
+2,08%
2.45
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,15%
6.57
ΒΙΟΚΑ
-0,37%
2.66
ΒΙΟΣΚ
+0,75%
1.35
ΒΙΟΤ
0,00%
0.278
ΒΙΣ
0,00%
0.153
ΒΟΣΥΣ
-6,82%
2.46
ΓΕΒΚΑ
-1,26%
1.565
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,36%
16.66
ΔΑΑ
-1,06%
8.224
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.68
ΔΕΗ
-0,17%
11.6
ΔΟΜΙΚ
0,00%
4.49
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-1,64%
0.36
ΕΒΡΟΦ
+1,55%
1.64
ΕΕΕ
-0,18%
32.4
ΕΚΤΕΡ
+0,25%
4.08
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
0,00%
2.4
ΕΛΛ
0,00%
14.05
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,87%
2.62
ΕΛΠΕ
+2,39%
8.58
ΕΛΣΤΡ
+0,87%
2.32
ΕΛΤΟΝ
+0,53%
1.9
ΕΛΧΑ
-0,20%
1.978
ΕΝΤΕΡ
-0,13%
7.82
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
+0,33%
12.04
ΕΣΥΜΒ
-2,28%
1.285
ΕΤΕ
-0,17%
8.296
ΕΥΑΠΣ
+0,95%
3.19
ΕΥΔΑΠ
+1,02%
5.95
ΕΥΡΩΒ
-0,53%
2.081
ΕΧΑΕ
-0,39%
5.16
ΙΑΤΡ
0,00%
1.66
ΙΚΤΙΝ
-0,98%
0.404
ΙΛΥΔΑ
+2,09%
1.71
ΙΝΚΑΤ
-0,58%
5.18
ΙΝΛΙΦ
+0,20%
4.91
ΙΝΛΟΤ
-0,17%
1.154
ΙΝΤΕΚ
-1,46%
6.08
ΙΝΤΕΡΚΟ
-2,15%
4.56
ΙΝΤΕΤ
+2,89%
1.245
ΙΝΤΚΑ
-1,11%
3.575
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
+2,41%
340
ΚΕΚΡ
+1,35%
1.5
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
0,00%
1.63
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.526
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.25
ΚΟΥΕΣ
+0,37%
5.5
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.83
ΚΥΡΙΟ
+3,76%
1.38
ΛΑΒΙ
+1,56%
0.979
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.75
ΛΑΜΨΑ
+0,56%
36
ΛΑΝΑΚ
-1,96%
1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.342
ΛΕΒΠ
0,00%
0.316
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.4
ΛΟΥΛΗ
-0,73%
2.72
ΜΑΘΙΟ
+4,00%
0.988
ΜΕΒΑ
-0,78%
3.8
ΜΕΝΤΙ
-1,67%
2.94
ΜΕΡΚΟ
0,00%
48
ΜΙΓ
+0,51%
3.93
ΜΙΝ
-5,36%
0.53
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,96%
28
ΜΟΝΤΑ
+1,41%
3.59
ΜΟΤΟ
0,00%
3
ΜΟΥΖΚ
-1,41%
0.7
ΜΠΕΛΑ
-1,01%
27.32
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2
ΜΠΤΚ
+9,90%
0.555
ΜΥΤΙΛ
-0,32%
36.94
ΝΑΚΑΣ
+0,68%
2.94
ΝΑΥΠ
-3,40%
0.966
ΞΥΛΚ
-0,37%
0.273
ΞΥΛΠ
+0,93%
0.54
ΟΛΘ
-0,92%
21.5
ΟΛΠ
-1,02%
24.15
ΟΛΥΜΠ
-0,36%
2.74
ΟΠΑΠ
+0,87%
15.08
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,54%
0.93
ΟΤΕ
-0,22%
13.75
ΟΤΟΕΛ
+2,50%
12.3
ΠΑΙΡ
-2,70%
1.08
ΠΑΠ
0,00%
2.49
ΠΕΙΡ
+0,85%
3.79
ΠΕΤΡΟ
-0,90%
8.82
ΠΛΑΘ
+0,49%
4.13
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.1
ΠΡΔ
-4,11%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
+0,67%
1.196
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.2
ΡΕΒΟΙΛ
-1,50%
1.64
ΣΑΡ
0,00%
11.12
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.374
ΣΙΔΜΑ
-1,32%
1.875
ΣΠΕΙΣ
+1,07%
7.58
ΣΠΙ
-0,28%
0.7
ΣΠΥΡ
0,00%
0.172
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
18.13
ΤΖΚΑ
0,00%
1.63
ΤΡΑΣΤΟΡ
-0,88%
1.13
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-2,15%
1.732
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+2,50%
8.2
ΦΡΙΓΟ
+4,10%
0.254
ΦΡΛΚ
-2,16%
4.08
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.685

ΙΧ: Τα φθηνά EVs από την Κίνα απειλούν την ευρωπαϊκή βιομηχανία

Με υπερβάλλουσα παραγωγική ικανότητα έως και δέκα εκατομμυρίων αυτοκινήτων ανά έτος, την ανάπτυξη στην εγχώρια οικονομία να είναι υποδεέστερη των προσδοκιών και τις σχέσεις με τις ΗΠΑ να έχουν ψυχρανθεί, οι εταιρείες ηλεκτροκίνησης στην Κίνα στράφηκαν στην Ευρώπη. Η απήχηση ήταν τόσο μεγάλη, που οι εξαγωγές αυξήθηκαν 112% μέσα στο πρώτο επτάμηνο του 2023 από πέρυσι και 361% από το 2021.

Οπότε η απόφαση της ΕΕ για την έναρξη έρευνας πάνω στις επιδοτήσεις που δίνει εδώ και χρόνια το Πεκίνο για την τόνωση της εγχώριας παραγωγής ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων (EVs) είναι μια ενστικτώδης περιφρούρηση του ευρωπαϊκού κλάδου. Ο Βάλντις Ντομπρόβσκις, αρμόδιος επίτροπος εμπορίου της ΕΕ, είπε κατά την επίσκεψή του στην Κίνα πως ζητούμενο είναι η αμοιβαιότητα συμφερόντων και ο δίκαιος ανταγωνισμός, τονίζοντας πως οι Βρυξέλλες θα αντιμετωπίσουν αποφασιστικά τις άδικες πρακτικές.

Η Γαλλία ασκεί πιέσεις για αυστηρότερη στάση απέναντι στην Κίνα

Πληροφορίες του Bloomberg αποκάλυψαν πως αυτή η αυστηρότερη στάση της ΕΕ απέναντι στην Κίνα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις πιέσεις του προέδρου της Γαλλίας, Μανουέλ Μακρόν. Σκοπός του πρόεδρου δεν είναι να έρθει η ΕΕ σε κατά μέτωπο σύγκρουση με την Κίνα, θέτοντας σε κίνδυνο μια εμπορική σχέση 900 δισ. ευρώ, αλλά να θέσει κάποιες προϋποθέσεις ώστε να διαφυλαχθούν κλάδοι των οικονομιών.

Με την έρευνα για τις κινεζικές επιδοτήσεις στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, η ΕΕ επιδιώκει να προστατεύσει θέσεις εργασίας και εφοδιαστικές αλυσίδες σε μια περίοδο που η ευρωπαϊκή βιομηχανία -και όχι μόνον οι αυτοκινητοβιομηχανίες- διανύει μια υπαρξιακή κρίση, διότι χάθηκε το πλεονέκτημα της φθηνής ενέργειας από τη Ρωσία. Πάνω από ένα 18μήνο μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και τη βαθύτερη πόλωση του ανεπτυγμένου από τον αναπτυσσόμενο κόσμο, η Ευρώπη επιθυμεί να θωρακίσει την αυτονομία των οικονομιών της.

Υπό αυτό το πρίσμα, τα φθηνά EVs από την Κίνα αποτελούν μεγάλη απειλή για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, που σπεύδουν να προσαρμόσουν τη μαζική παραγωγή τους στα νέα δεδομένα. Η πρόκληση της ηλεκτροκίνησης είναι τόσο μεγάλη, που η ΕΕ έδωσε πίστωση χρόνου για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035, αρκεί να γίνεται χρήση συνθετικών καυσίμων με ουδέτερο αποτύπωμα. Αλλά η Κίνα προπορεύεται στα EVs και οι ΗΠΑ εντείνουν τον ανταγωνισμό με τις επιδοτήσεις-μαμούθ στο πλαίσιο του Νόμου για τη Μείωση του Πληθωρισμού (Inflation Reduction Act). Σήμερα η γεωπολιτική, η τεχνολογική πρόοδος και η «πράσινη» μετάβαση είναι έννοιες συνυφασμένες.

«Η έλλειψη αμοιβαιότητας και η απουσία ίσων όρων ανταγωνισμού, σε συνδυασμό με τις ευρύτερες γεωπολιτικές μεταβολές, έχουν αναγκάσει την Ευρώπη να γίνει πιο δυναμική», δήλωσε ο Ευρωπαίος επίτροπος, απευθυνόμενος σε κοινό στο Πανεπιστήμιο Τσινγκούα του Πεκίνου.

Η μακροχρόνια πολιτική του Πεκίνου για την επένδυση στην ηλεκτροκίνηση

Γιατί, όμως, η ΕΕ έχει θορυβηθεί από την είσοδο των κινεζικών EVs; Πράγματι, το Πεκίνο εδώ και μια δεκαετία έχει επενδύσει για να αποκτήσει η Κίνα προβάδισμα στην παραγωγή ηλεκτροκινήτων αυτοκίνητων, χαράσσοντας μια πολιτική κινήτρων από την οποία έχουν επωφεληθεί και οι ξένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη 2η ισχυρότερη οικονομία του κόσμου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Tesla. Το εργοστάσιο της Σαγκάη παρήγαγε πάνω από 700.000 οχήματα της Tesla μέσα στο 2022. Τα κινέζικα ηλεκτροκίνητα EVs είναι κατά το ένα πέμπτο φθηνότερα από τα ευρωπαϊκά, χάρη στην ανάπτυξη των τεχνολογιών, των εφοδιαστικών αλυσίδων και τη διαθεσιμότητα πρώτων υλών.

Οι κατάλληλες προδιαγραφές ετέθησαν, μεταξύ άλλων, από κρατικές επιδοτήσεις της τάξεως των 57 δισ. δολαρίων για τα ηλεκτροκίνητα και υβριδικά αυτοκίνητα που έδωσε το Πεκίνο από το 2016 έως το 2022, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων AlixPartners. Τον Ιούνιο αποκάλυψε πακέτο με φορολογικά κίνητρα 72 δισ. δολαρίων για την τόνωση των πωλήσεων EVs και άλλων οχημάτων με «πράσινες» τεχνολογίες εντός της επόμενης τετραετίας. Πληροφορίες του Reuters αποκαλύπτουν επίσης πως οι τοπικές κυβερνήσεις συνεχίζουν να προσφέρουν οικονομική στήριξη και φορολογικά κίνητρα για να προσελκύσουν άμεσες επενδύσεις στα EVs.

Από την πλευρά της, η ΕΕ έχει αναλάβει να διευκρινίσει εάν δίνονται επιδοτήσεις αθέμιτου ανταγωνισμού, όπως το ενδεχόμενο ευνοϊκών τιμών για πρώτες ύλες. Ισχυροί παίκτες από την Κίνα -όπως οι BYD, Xpeng και Nio- έχουν ήδη ξεκινήσει να επεκτείνουν την παρουσία τους σε ευρωπαϊκές χώρες, κυρίως στην Ολλανδία και τη Δανία. Τα EVs της Geely, η οποία είναι ένας από τους μεγαλύτερους μετόχους της Volvo Group, και της SAIC έχουν επίσης διεισδύσει στην ευρωπαϊκή αγορά, ενώ η Tesla αναλογούσε στο 40% των εξαγωγών EVs της Κίνας από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!