Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (αμιγώς ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών) ξεπέρασαν τα 17 εκατομμύρια το 2024, σημειώνοντας άνοδο 25% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, IEA. Από αυτές τις πωλήσεις, περίπου 38% αφορούσε υβριδικά plug-in, ποσοστό αυξημένο από το 31% το 2023 και το 28% το 2022.
Παρότι ο ΙΕΑ είχε εκτιμήσει πέρυσι ότι τα EVs θα εξοικονομούσαν 6 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως έως το 2030, η φετινή έκθεση αναθεωρεί τον στόχο αυτόν προς τα κάτω, κάνοντας λόγο για “άνω των 5 εκατ. βαρελιών”.
Το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ξεπέρασε το 20% στις παγκόσμιες πωλήσεις το 2024, ενώ τα επιπλέον 3,5 εκατ. EVs που πωλήθηκαν σε σχέση με το 2023 ξεπερνούν τον συνολικό αριθμό πωλήσεων παγκοσμίως για το 2020.
Η Κίνα συνέχισε να ηγείται, καθώς τα EVs κάλυψαν σχεδόν το 50% των συνολικών πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων, με πάνω από 11 εκατ. πωλήσεις, ποσότητα που αντιστοιχούσε στο παγκόσμιο σύνολο μόλις δύο χρόνια πριν. Πλέον, 1 στα 10 αυτοκίνητα στους δρόμους της Κίνας είναι ηλεκτρικό.
Στην Ευρώπη, οι πωλήσεις έμειναν στάσιμες εν μέσω εξασθένισης των επιδοτήσεων, αλλά το μερίδιο αγοράς διατηρήθηκε κοντά στο 20%, λόγω αυξημένων πωλήσεων σε ορισμένες χώρες που αντιστάθμισαν τις απώλειες σε άλλες.
Στις ΗΠΑ, οι πωλήσεις EV αυξήθηκαν κατά 10% ετησίως, ξεπερνώντας το 10% των συνολικών πωλήσεων νέων αυτοκινήτων.
Αναδυόμενες αγορές σε άνοδο
Οι αναδυόμενες αγορές της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής καταγράφουν εντυπωσιακή ανάπτυξη, με τις πωλήσεις να αυξάνονται κατά 60% το 2024 και να φτάνουν σχεδόν τις 600.000 μονάδες – μέγεθος αντίστοιχο της Ευρωπαϊκής αγοράς πριν από πέντε χρόνια.
Στη Νοτιοανατολική Ασία, οι πωλήσεις αυξήθηκαν σχεδόν 50%, φτάνοντας το 9% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων, με ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά σε Ταϊλάνδη και Βιετνάμ.
Στη Βραζιλία, τη μεγαλύτερη αγορά της Λατινικής Αμερικής, οι πωλήσεις EV υπερδιπλασιάστηκαν στις 125.000 το 2024, φτάνοντας μερίδιο άνω του 6%. Αντίστοιχα, και στην Αφρική, όπου η διείσδυση EV παραμένει κάτω του 1%, οι πωλήσεις επίσης υπερδιπλασιάστηκαν χάρη στην Αίγυπτο και το Μαρόκο.
Ο σημαντικός ρόλος των κινεζικών εισαγωγών υπογραμμίζεται από το γεγονός ότι 85% των πωλήσεων σε Βραζιλία και Ταϊλάνδη βασίστηκαν σε κινεζικά EVs, ενώ στην ευρύτερη κατηγορία των αναδυόμενων οικονομιών (εκτός Κίνας), η Κίνα κάλυψε το 75% της αύξησης των πωλήσεων EV το 2024.

Το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ξεπέρασε το 20% στις παγκόσμιες πωλήσεις το 2024 ©IEA
Προοπτικές για το 2025 και μετά
Για το 2025, οι παγκόσμιες πωλήσεις EV αναμένεται να υπερβούν τα 20 εκατ. οχήματα, ξεπερνώντας το 25% των συνολικών πωλήσεων. Στο πρώτο τρίμηνο του έτους, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 35%, με ιστορικά υψηλές επιδόσεις σε όλες τις μεγάλες αγορές.
Στην Κίνα, η διατήρηση κινήτρων και οι μειώσεις τιμών αναμένεται να οδηγήσουν τα EVs στο 60% των συνολικών πωλήσεων το 2025. Στην Ευρώπη, οι αυστηρότεροι περιβαλλοντικοί κανονισμοί της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου εκτιμάται ότι θα ωθήσουν το μερίδιο EV στο 25%, παρ’ ότι δίνεται ευελιξία στους κατασκευαστές για την επίτευξη των στόχων.
Στις ΗΠΑ, το outlook παραμένει αβέβαιο λόγω πολιτικής αστάθειας. Ωστόσο, με το υπάρχον πλαίσιο φοροαπαλλαγών, οι πωλήσεις προβλέπεται να φτάσουν το 11% του συνόλου.
Σε αναδυόμενες οικονομίες (εκτός Κίνας), η αύξηση αναμένεται να φτάσει το 50%, οδηγώντας σε 1 εκατομμύριο πωλήσεις εντός του 2025.
This morning, we released Global EV Outlook 2025 ➡️ https://t.co/rt1dftyuBw
In just 1️⃣ hour, join our Executive Director @fbirol & Chief Energy Technology Officer @TimurGuel for the LIVE report launch.
Tune in from 10:30 CEST ➡️ https://t.co/BoH8k4GF8w pic.twitter.com/S4JYq00p3H
— International Energy Agency (@IEA) May 14, 2025
Η μακροπρόθεσμη εικόνα: Στο 40% οι πωλήσεις EV το 2030
Παρά την αβεβαιότητα, οι τρέχουσες πολιτικές δείχνουν ότι το μερίδιο των EVs στις συνολικές πωλήσεις αυτοκινήτων παγκοσμίως θα υπερβεί το 40% το 2030.
Η Κίνα αναμένεται να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία, με στόχο 80% μερίδιο ως το τέλος της δεκαετίας.
Στην Ευρώπη, οι στόχοι για μείωση CO₂ αναμένεται να οδηγήσουν σε 60% μερίδιο, ελαφρώς χαμηλότερα από την περσινή πρόβλεψη.
Στις ΗΠΑ, οι εκτιμήσεις είναι πλέον πιο μετριοπαθείς: το μερίδιο EV αναμένεται στο 20%, κάτω από τις προηγούμενες προβλέψεις.
Στη Νοτιοανατολική Ασία, τα EVs θα φτάσουν το 25% των πωλήσεων έως το 2030, ενώ στα δίτροχα και τρίτροχα οχήματα το ποσοστό θα αγγίξει το 33%.
Σε όλους τους τύπους οχημάτων, η ανάπτυξη των EVs αναμένεται να εκτοπίσει άνω των 5 εκατ. βαρελιών πετρελαίου ημερησίως έως το 2030, με τη μισή εξοικονόμηση να προέρχεται από την Κίνα.
Κίνδυνοι και αβεβαιότητες μπροστά
Το γεωπολιτικό και μακροοικονομικό περιβάλλον ενέχει κινδύνους: αυξημένοι δασμοί, χαμηλότερη ανάπτυξη και μειωμένες τιμές πετρελαίου ενδέχεται να επηρεάσουν την αγορά συνολικά. Ωστόσο, φαίνεται ότι θα επηρεάσουν περισσότερο τον όγκο πωλήσεων αυτοκινήτων γενικά, παρά το μερίδιο των EVs.
Η Κίνα διαθέτει τις πολιτικές και τιμολογιακές προϋποθέσεις για να αντέξει τους κραδασμούς. Η Ευρώπη μπορεί να βασιστεί σε θεσμική συνέχεια και προηγούμενα δείγματα πολιτικής αντίδρασης. Ακόμα και με τις τιμές πετρελαίου στο $40/βαρέλι, τα EVs προσφέρουν σημαντική εξοικονόμηση κόστους σε όλες τις βασικές αγορές — ιδίως με φόρτιση στο σπίτι.