Κάτω από τα 60.000 δολάρια το Bitcoin, άγγιξε χαμηλό 20 μηνών

Ποιοι παράγοντες σπέρνουν αμφιβολίες για τον ρόλο του Bitcoin ως «ψηφιακού χρυσού». Η καθοδική αγορά και τα ειδικά κρυπτο-αμορτισέρ

Κρυπτονομίσματα © Unsplash

Συνέχισε την πτωτική του πορεία tο Bitcoin, υποχωρώντας κάτω από το ψυχολογικό όριο των 60.000 δολαρίων και αγγίζοντας το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 20 μηνών.

Η τιμή του Bitcoin κατέγραψε πτώση έως και άνω του 4%, πέφτοντας στα 59.023,98 δολάρια, το χαμηλότερο επίπεδο από τις 10 Οκτωβρίου 2024. Είναι η τρίτη φορά μέσα στο 2026 που το μεγαλύτερο κρυπτονόμισμα του κόσμου διαπραγματεύεται κάτω από τα 60.000 δολάρια.

Το Bitcoin βρίσκεται πλέον στον όγδοο μήνα μιας ευρύτερης πτωτικής αγοράς, επηρεαζόμενο τόσο από μακροοικονομικούς όσο και από ειδικούς παράγοντες της αγοράς κρυπτονομισμάτων.

Οι βασικοί λόγοι της πτώσης είναι η μεταφορά κεφαλαίων προς μετοχές τεχνητής νοημοσύνης (AI), το ισχυρό ενδιαφέρον για νέες εισαγωγές εταιρειών στο χρηματιστήριο (IPOs), η αυξημένη δραστηριότητα στις αγορές προβλέψεων και στοιχημάτων, το ισχυρό δολάριο και τα υψηλά επιτόκια.

Παράλληλα, οι πληθωριστικές πιέσεις που συνδέονται με τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή έχουν ενισχύσει τις προσδοκίες για πιο αυστηρή νομισματική πολιτική από τη Fed, κάτι που παραδοσιακά επηρεάζει αρνητικά τα περιουσιακά στοιχεία υψηλού ρίσκου.

Ένας από τους σημαντικότερους πιθανούς καταλύτες για την αγορά κρυπτονομισμάτων είναι το νομοσχέδιο CLARITY Act, το οποίο στοχεύει στη δημιουργία σαφέστερου ρυθμιστικού πλαισίου για τα ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία στις ΗΠΑ.

Το νομοσχέδιο έχει περίπου πέντε εβδομάδες για να περάσει το κρίσιμο νομοθετικό στάδιο πριν από τη θερινή διακοπή του αμερικανικού Κογκρέσου. Αν δεν προχωρήσει εγκαίρως, η συζήτηση πιθανότατα θα μετατεθεί για το φθινόπωρο.

Παρά την αδυναμία της αγοράς, η πτώση του Bitcoin παραμένει σαφώς ηπιότερη σε σχέση με προηγούμενους κύκλους κατάρρευσης.

Ο Sam Callahan της OranjeBTC σχολίασε: «Πολλοί λένε ότι αυτή ήταν η χειρότερη bull market αλλά η καλύτερη bear market. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι το Bitcoin δεν είναι πλέον τόσο ασταθές όσο σε προηγούμενες καθοδικές περιόδους».

Σύμφωνα με τον ίδιο, ο βασικός λόγος είναι η αυξημένη συμμετοχή θεσμικών επενδυτών: Η αγορά είναι μεγαλύτερη, υπάρχει περισσότερη ρευστότητα, το Bitcoin δεν ελέγχεται πλέον κυρίως από μικροεπενδυτές και η θεσμική συμμετοχή μειώνει τις ακραίες διακυμάνσεις τόσο στις ανόδους όσο και στις πτώσεις.

Εκροές από τα ETFs Bitcoin

Αρνητικό παραμένει και το κλίμα στα ETF που επενδύουν σε Bitcoin. Συλλογικά έχουν καταγραφεί εκροές περίπου 182 εκατ. δολαρίων μόνο αυτή την εβδομάδα και βρίσκονται σε τροχιά για έβδομη συνεχόμενη εβδομάδα καθαρών εκροών.

Τα συνολικά περιουσιακά στοιχεία που διαχειρίζονται τα ETF Bitcoin έχουν μειωθεί στα 77,5 δισ. δολάρια, από περίπου 113 δισ. δολάρια στα τέλη του προηγούμενου έτους.

Η τρέχουσα πτώση του Bitcoin συνδέεται άμεσα με το ευρύτερο περιβάλλον: Πτώση στον τεχνολογικό κλάδο, ενίσχυση του δολαρίου, αυξημένες προσδοκίες για υψηλότερα επιτόκια, συνεχιζόμενες εκροές από τα crypto ETFs.

Ωστόσο, σε αντίθεση με προηγούμενους «χειμώνες» των κρυπτονομισμάτων, δεν παρατηρούνται μαζικές καταρρεύσεις πλατφορμών ή συστημικοί κίνδυνοι στην αγορά. Αυτό οδηγεί αρκετούς αναλυτές να θεωρούν ότι πρόκειται περισσότερο για μια παρατεταμένη περίοδο απομόχλευσης και αναπροσαρμογής προσδοκιών παρά για κρίση αντίστοιχη με εκείνες του 2018 ή του 2022.