Crypto: Φόρος 10% στις υπεραξίες – Τι γίνεται με τα κέρδη των προηγούμενων ετών

Προθεσμία 12 μηνών για τη δήλωση παλαιών υπεραξιών και 60 ημερών για την καταβολή του φόρου. Τι προβλέπει το νέο πλαίσιο για τα crypto

Bitcoin © Pexels

Τη δυνατότητα να δηλώσουν παλαιά κέρδη από κρυπτονομίσματα και να τα καταστήσουν φορολογικά αναγνωρίσιμα προβλέπει το νέο πλαίσιο για τα crypto. Οι φορολογούμενοι θα έχουν 12 μήνες από τη δημοσίευση του νόμου για να δηλώσουν τις παλαιότερες υπεραξίες και, στη συνέχεια, 60 ημέρες για να καταβάλουν τον φόρο υπεραξίας που αναλογεί. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, τα δηλωμένα κέρδη θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για την κάλυψη τεκμηρίων, σύμφωνα με τις προβλέψεις του νόμου.

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που βρίσκεται από χθες το βράδυ σε δημόσια διαβούλευση τα κέρδη ή διαφορετικά η υπεραξία από τη μεταβίβαση κρυπτοστοιχείων, θα φορολογείται με συντελεστή 10% ενω  θεσπίζεται αφορολόγητο όριο 500 ευρώ και η αγορά crypto εντάσσεται στις δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων.

Μετά από χρόνια το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών επιχειρεί να θέσει συγκεκριμένους φορολογικούς κανόνες για τα κρυπτονομίσματα, ρυθμίζοντας όχι μόνο τα κέρδη από αγοραπωλησίες αλλά και τις ανταλλαγές crypto, το staking, τον δανεισμό, την παροχή ρευστότητας, τις κληρονομιές και τις παροχές σε είδος. Ειδικότερα:

Παλαιά κέρδη

Όσοι έχουν πραγματοποιήσει κέρδη από crypto κατά τα προηγούμενα χρόνια θα μπορούν να δηλώσουν τις συγκεκριμένες υπεραξίες εντός 12 μηνών από τη δημοσίευση του νόμου. Μετά τη δήλωση, ο φόρος υπεραξίας που αναλογεί θα πρέπει να καταβληθεί εντός 60 ημερών, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις της διάταξης. Η ολοκλήρωση της διαδικασίας οδηγεί στη φορολογική αναγνώριση των συγκεκριμένων κερδών, γεγονός που έχει σημασία κυρίως για όσους θέλουν να επικαλεστούν τα κεφάλαια για την κάλυψη τεκμηρίων ή για την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων. Έτσι, ένας φορολογούμενος που έχει πραγματοποιήσει σημαντικά κέρδη από crypto στο παρελθόν και δεν μπορούσε μέχρι σήμερα να τα χρησιμοποιήσει φορολογικά για την κάλυψη ενός τεκμηρίου, θα μπορεί, εφόσον ακολουθήσει τη διαδικασία που προβλέπεται και καταβάλει τον φόρο, να τα επικαλεστεί στο πλαίσιο του νέου καθεστώτος.

Για τις μεταβιβάσεις κρυπτοστοιχείων από φυσικά πρόσωπα καθιερώνεται αυτοτελής φορολόγηση της υπεραξίας με συντελεστή 10%. Η υπεραξία θα υπολογίζεται, κατά κανόνα, ως η διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής μεταβίβασης. Για διαδοχικές αγορές προβλέπονται κανόνες για την τεκμηρίωση των συναλλαγών και τον υπολογισμό της μέσης τιμής κτήσης. Σημειώνεται ότι θα είναι αφορολόγητη υπεραξία έως 500 ευρώ.

Η ανταλλαγή ενός κρυπτοστοιχείου με άλλο δεν δημιουργεί φορολογητέα υπεραξία. Έτσι, η μετατροπή, για παράδειγμα, bitcoin σε ethereum δεν θα οδηγεί από μόνη της σε φορολόγηση της διαφοράς μεταξύ της τιμής αγοράς του bitcoin και της αξίας του κατά την ανταλλαγή.

Staking και δανεισμός με φόρο 10%

Οι αποδόσεις από δραστηριότητες όπως ο δανεισμός κρυπτονομισμάτων, η παροχή ρευστότητας και το staking θα αντιμετωπίζονται φορολογικά ως τόκοι και θα φορολογούνται με συντελεστή 10%.

Σημειώνετιαι ότι με το νέο σχέδιο νόμου η αγορά κρυπτοστοιχείων εντάσσεται στις δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων για τους σκοπούς των τεκμηρίων. Οι φορολογούμενοι θα πρέπει επομένως να μπορούν να δικαιολογούν τα ποσά που δαπανούν για την αγορά crypto από τα εισοδήματα και τους λοιπούς νόμιμους πόρους τους.

Το νέο πλαίσιο προβλέπει παράλληλα τη δυνατότητα αξιοποίησης των ποσών που προέρχονται από ρευστοποίηση κρυπτονομισμάτων για την κάλυψη τεκμηρίων διαβίωσης ή απόκτησης περιουσιακών στοιχείων. Προϋπόθεση είναι τα σχετικά κέρδη να έχουν φορολογικά αναγνωριστεί.

Η ρύθμιση αφορά ένα σημαντικό πρακτικό ζήτημα για όσους έχουν πραγματοποιήσει κέρδη από crypto και στη συνέχεια θέλουν να χρησιμοποιήσουν τα χρήματα για την αγορά, για παράδειγμα, ακινήτου.

Για τις περιπτώσεις κληρονομιάς, δωρεάς και γονικής παροχής, τα κρυπτοστοιχεία χαρακτηρίζονται ως ασώματη κινητή περιουσία κείμενη στην αλλοδαπή. Η αξία τους για τον υπολογισμό του φόρου θα προσδιορίζεται σε ευρώ με βάση την αξία τους κατά την προηγούμενη ημέρα από τον χρόνο γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης.

Στο νέο πλαίσιο προβλέπεται επίσης ότι η πώληση κρυπτοστοιχείων δεν επιβαρύνεται με Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής. Οι επιχειρήσεις θα μπορούν επίσης να παρέχουν κρυπτοστοιχεία σε εργαζομένους ή μετόχους ως παροχή σε είδος. Η αποτίμησή τους θα γίνεται με βάση την αξία τους σε ευρώ κατά τον χρόνο απόκτησης.