Πολυεθνικές βάζουν γκολ με μεγάλες χορηγίες στο γυναικείο ποδόσφαιρο

Οι 15 κορυφαίες ομάδες του γυναικείου ποδοσφαίρου στην Ευρώπη άντλησαν έσοδα της τάξεως των 116,6 εκατ. την περίοδο 2023/24

Γυναικείο ποδόσφαιρο © Unsplash

Η μακρά λίστα των χορηγών στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου Γυναικών, γνωστό ως UEFA Women’s Euro 2025, το οποίο ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο με την πανηγυρική νίκη της Βρετανίας έναντι της Ισπανίας, καταδεικνύει την ευρεία αναγνώριση του αθλήματος στον κόσμο των ομαδικών σπορ. Οι Adidas, Amazon, AXA, Booking.com, EA Sports, Euronics, Heineken, Hublot, PlayStation, Visa και Volkswagen συμμετείχαν στη διοργάνωση του UEFA Women’s Euro 2025, κατοχυρώνοντας πια και εμπορικά τον ρόλο των γυναικών στο ποδόσφαιρο, όπου μέχρι πρότινος κυριαρχούσαν αποκλειστικά οι άντρες.

Έκθεση των Nielsen Sports και PepsiCo προβλέπει ότι το παγκόσμιο κοινό του γυναικείου ποδοσφαίρου θα αυξηθεί κατά 38%, φτάνοντας τα περισσότερα από 800 εκατομμύρια άτομα έως το 2030. Αυτή η ανάπτυξη θα το εκτοξεύσει στην πρώτη πεντάδα των αθλημάτων με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση, παγκοσμίως. Η έκθεση της Nielsen με τίτλο «Από υποτιμημένο σε ασταμάτητο» (Undervalued to Unstoppable), υπογραμμίζει ότι το 60% αυτού του φιλάθλου κοινού θα είναι γυναίκες. Αυτή η αλλαγή αρχίζει να γίνεται αισθητή σε επίπεδο χορηγιών και διαφημίσεων. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της γυναικείας ποδοσφαιρικής ομάδας Borussia Dortmund, η οποία εδρεύει στο Βεστφάλενσταντιον της Γερμανίας. Τα έσοδα από χορηγίες τετραπλασιάστηκαν κατά τη διάρκεια της τελευταίας διετίας, σύμφωνα με την πλατφόρμα αθλητικής ένδυσης και μόδας ISPO.com.

Στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Sportcal επιβεβαιώνουν ότι οι 15 κορυφαίες ομάδες του γυναικείου ποδοσφαίρου στην Ευρώπη άντλησαν έσοδα της τάξεως των 116,6 εκατ. ευρώ την περίοδο 2023/24, αντιπροσωπεύοντας ετήσια αύξηση της τάξεως του 35%. Το 66% των εσόδων αυτών προήλθαν από εμπορικές διαφημίσεις. Το English Women’s Super League (WSL), δηλαδή το κορυφαίο πρωτάθλημα ποδοσφαίρου γυναικών στην Αγγλία, εξασφάλισε νέα συμφωνία με την Barclays για τη χρηματοδότηση της, διπλασιάζοντας έτσι τις ετήσιες απολαβές στις 15 εκατ. στερλίνες, ανά έτος.

Οι προβλέψεις

Ήδη το ποδόσφαιρο συγκαταλέγεται στα γυναικεία αθλήματα με τα υψηλότερα έσοδα, παγκοσμίως. Προβλέπεται πως θα έχει εξασφαλίσει 820 εκατ. δολάρια μέχρι τα τέλη του 2025 και έτσι θα αντιπροσωπεύει το 35% των συνολικών εσόδων από όλα τα γυναικεία αθλήματα, αναφέρεται σε έκθεση της Deloitte. Οι προβλέψεις για αυτήν την έκρηξη δημοτικότητας και κατ’ επέκταση εσόδων τροφοδοτείται από παράγοντες όπως η αυξημένη κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης, οι μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις (όπως το Παγκόσμιο Κύπελλο Γυναικών της FIFA και το UEFA), καθώς και οι αυξανόμενες συμφωνίες χορηγίας. Συνολικά, το Παγκόσμιο Κύπελλο Γυναικών της FIFA κατάφερε να τριπλασιάσει τις χορηγίες το 2023 σε σύγκριση με το 2019.

Εταιρείες δίνουν μια ευρύτερη διάσταση στην αυξανόμενη δημοτικότητα του γυναικείου ποδοσφαίρου. Πρόσφατα, η PepsiCo ανακοίνωσε δια στόματος της Τζέιν Ουάκελι, επικεφαλής μάρκετινγκ και ανάπτυξης του ομίλου αναψυκτικών, πως το «συγκεκριμένο άθλημα δεν είναι απλά ένα σπορ αλλά μια πολιτισμική δύναμη». Όπως επισημαίνουν αναλυτές του χώρου στο περιοδικό Forbes, τα γυναικεία αθλήματα ήταν υποβαθμισμένα επί δεκαετίες, όχι επειδή το κοινό δεν έδειχνε ενδιαφέρον, αλλά επειδή η θεσμική υποστήριξη ήταν δυσεύρετη.

Οι επενδύσεις ήταν ελάχιστες, η κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης ήταν αραιή και οι υποδομές υστερούσαν κατά πολύ. Οι συνέπειες ήταν εκτεταμένες: όχι μόνο οι αθλήτριες αντιμετώπιζαν ανεπαρκείς αμοιβές και υποδεέστερες εγκαταστάσεις, αλλά ολόκληρη η προσπάθεια υποβαθμίζονταν, συχνά ανάγοντας τα γυναικεία αθλήματα σε ένα απλό αστείο στον ευρύτερο αθλητικό διάλογο. Σήμερα ακόμη και οι εταιρείες καλλυντικών προβάλλονται μέσα από τα ομαδικά γυναικεία αθλήματα. Την αρχή έκανε η Glossier συνεργάστηκε με το κορυφαίο επαγγελματικό πρωτάθλημα μπάσκετ γυναικών στις ΗΠΑ (WNBA). Αλλά αυτό έγινε το 2020 παρά το ότι το WNBA είναι ενεργό από το 1997.