Η εξαγωγή προϊόντων πετρελαίου από τη Ρωσία έπεσε στα πλέον χαμηλά επίπεδα κατά τη διάρκεια του πολέμου, μετά από συνεχείς ουκρανικές επιθέσεις με drones σε διυλιστήρια, που μείωσαν δραστικά την παραγωγή, ενώ αναγκαστικά οι Ρώσοι δίνουν προτεραιότητα στην εγχώρια αγορά.
Οι συνολικές ροές διυλισμένων προϊόντων έπεσαν στα 1,94 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα κατά τις πρώτες 15 ημέρες του Σεπτεμβρίου, καταγράφοντας τον χαμηλότερο μέσο όρο από την αρχή του πολέμου στην Ουκρανία το 2022.
Οι επιθέσεις σε βασικά διυλιστήρια της Ρωσίας είχαν ως αποτέλεσμα να μειωθούν οι ρυθμοί επεξεργασίας κάτω από 5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, προκαλώντας εκτεταμένες ελλείψεις βενζίνης και την εξέταση επέκτασης της απαγόρευσης εξαγωγών καυσίμων για τις οδικές μεταφορές και τον Οκτώβριο.
Πτώση στις εξαγωγές πετρελαϊκών προϊόντων
Τα πρώτα δεδομένα για τον Σεπτέμβριο δείχνουν μια σημαντική πτώση στις εξαγωγές πετρελαίου δια θαλάσσης. Οι ροές από τα ρωσικά λιμάνια μειώθηκαν κατά περίπου 300.000 βαρέλια την ημέρα σε σχέση με τους τρεις προηγούμενους αντίστοιχους μήνες, σύμφωνα με το Bloomberg. Παρά ταύτα, υπάρχει ακόμα χρόνος για τις εξαγωγές να αυξηθούν, καθώς εμφανίζονται νέες φορτώσεις.
Συνολικά, οι εξαγωγές διυλισμένων προϊόντων της Ρωσίας μειώθηκαν σε 1,94 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα κατά τις πρώτες 15 ημέρες του Σεπτεμβρίου. Με αυτόν τον ρυθμό, ο Σεπτέμβριος φαίνεται να καταγράφει τον χαμηλότερο μέσο όρο από την αρχή του πολέμου, ενδείκνυοντας ότι οι επιθέσεις με drones από την Ουκρανία έχουν πραγματικό αντίκτυπο στη ρωσική πετρελαϊκή βιομηχανία.
Το χαμηλότερο επίπεδο από την αρχή του πολέμου
Οι επιθέσεις σε μερικά από τα μεγαλύτερα διυλιστήρια της Ρωσίας μείωσαν τους ρυθμούς επεξεργασίας σε λιγότερα από 5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, το χαμηλότερο επίπεδο από τον Απρίλιο του 2022, σύμφωνα με εκτιμήσεις της JP Morgan Chase & Co.
Συνδυασμένα με μια εποχιακή αύξηση στην εσωτερική ζήτηση, οι χαμηλότεροι ρυθμοί επεξεργασίας οδήγησαν σε μεγαλύτερες ελλείψεις βενζίνης. Οι αξιωματούχοι εξετάζουν την επέκταση της απαγόρευσης εξαγωγής καυσίμων για τις οδικές μεταφορές μέχρι τον Οκτώβριο και καλούν τους παραγωγούς να κατευθύνουν περισσότερους όγκους ντίζελ στην εσωτερική αγορά.
Ροές καυσίμων και εξαγωγές
Οι εξαγωγές ντίζελ και αεροπορικών καυσίμων παρουσίασαν σημαντική μείωση. Οι εξαγωγές ντίζελ και βενζίνης μειώθηκαν κατά 12% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, στα περίπου 699.000 βαρέλια την ημέρα. Ωστόσο, οι ροές προς την Τουρκία παρέμειναν αυξημένες, με σημαντικές αλλαγές κατεύθυνσης φορτίων από τη Βραζιλία και την Αφρική.
Οι εξαγωγές νάφθα καταγράφηκαν σε 342.000 βαρέλια την ημέρα, πτώση 30% σε σχέση με το υψηλό του Αυγούστου και το χαμηλότερο επίπεδο για φέτος. Από την άλλη, οι εξαγωγές καυσίμου αυξήθηκαν ελαφρά στα 835.000 βαρέλια την ημέρα, το υψηλότερο επίπεδο από τον Απρίλιο του 2023. Η πλειονότητα των φορτίων καυσίμου κατευθύνονται προς την Ασία, κυρίως στην Ινδία.
Αεροπορικά καύσιμα
Ενώ δεν παρατηρήθηκαν εξαγωγές βενζίνης και συστατικών ανάμιξης για τον μήνα, οι ροές αεροπορικών καυσίμων έφτασαν στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 12 μηνών, με λιγότερα από 10.000 βαρέλια την ημέρα.
Η εποχική συντήρηση των διυλιστηρίων, η οποία συνήθως μειώνει την παραγωγή, ενδέχεται να έχει επίσης αντίκτυπο στην εξαγωγή καυσίμων, καθώς τα διυλιστήρια αλλάζουν σε προϊόντα χειμερινών προδιαγραφών, αφήνοντας λιγότερο καύσιμο για εξαγωγή και διατηρώντας το στο εσωτερικό για την κάλυψη των εγχώριων αναγκών.
Αυτές οι τάσεις υπογραμμίζουν την ένταση στη ρωσική πετρελαϊκή βιομηχανία, εν μέσω της συνεχιζόμενης σύγκρουσης και των διεθνών πιέσεων που δέχεται η χώρα.