Γιατί το σουηδικό κρασί μπορεί να είναι το επόμενο μεγάλο trend

Η Σουηδία είναι η νέα απίθανη γη του κρασιού. Τι αναφέρει το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του πρακτορείου Bloomberg

Σουηδικά Κρασιά©kullabergs.se

H Σουηδία, η χώρα με τα περισσότερα νησιά του κόσμου, είναι η νέα απίθανη γη του κρασιού, αφού στους κυματιστούς λόγους και την καταπράσινη ύπαιθρο, κρύβονται πολύτιμοι λίθοι – αμπελώνες που παράγουν χαρακτηριστικές, παγκόσμιας κλάσης κρασιά. Το ρεπορτάζ του Bloomberg είναι αποκαλυπτικό για το συμβαίνει στη σκανδιναβική χώρα με το οινοπνευματώδες ποτό και γιατί το σουηδικό κρασί μπορεί να είναι το επόμενο μεγάλο trend.  Καθώς οι παραδοσιακές οινοπαραγωγικές περιοχές αντιμετωπίζουν την κλιματική αλλαγή και τη μείωση της κατανάλωσης αλκοόλ, οι πωλήσεις εγχώριων προϊόντων αυξάνονται κατακόρυφα στη Σουηδία. Στα της Ελλάδας, όπως έχει γράψει το powergame.gr, καταρρέει η οινοπαραγωγή με πτώση 80% για τη φετινή σοδειά.

Σύμφωνα με το Bloomberg, το Kullabergs Vingård, ένας αμπελώνας που βρίσκεται σε μια καταπράσινη γεωργική γη περίπου ένα μίλι από την ακτή στη νοτιοδυτική Σουηδία, η κορύφωση της ετήσιας συγκομιδής πλησιάζει γοργά. Το Kullabergs Vingård βρίσκεται στην πρωτοπορία των παραγωγών που αναζητούν να αναπροσδιορίσουν το τι μπορεί να είναι το σουηδικό κρασί.

Κάθε Παρασκευή, οι οινοποιοί στο κτήμα μαζεύουν μερικές εκατοντάδες μούρα και τα λιώνουν για να πάρουν αρκετό χυμό για να αναλύσουν τα επίπεδα ζάχαρης και οξύτητας. Η νεοσύλλεκτη Helena Lindberg, η οποία έχει παράγει κρασιά στην Ιταλία, τη Γαλλία και τη Νέα Ζηλανδία τα τελευταία 30 χρόνια, λέει ότι τα δεδομένα σε συνδυασμό με την παραδοσιακή γευσιγνωσία και το μάσημα, θα δείξουν πότε είναι η κατάλληλη στιγμή για να ξεκινήσει η συγκομιδή και να μετατραπεί το φρούτο σε κρασί.

Πάνω από 1.600 χιλιόμετρα μακριά από τις παραδοσιακές οινοπαραγωγικές περιοχές της Προβηγκίας ή της Τοσκάνης, οι επιχειρήσεις στην περιοχή της Σουηδίας ακμάζουν. Καθώς οι αμπελώνες κέρδισαν πρόσφατα το δικαίωμα να πωλούν απευθείας στους καταναλωτές, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Kullabergs, Victor Dahl, λέει ότι οι πωλήσεις έχουν αυξηθεί κατά περίπου 15% έως 20% από το περασμένο καλοκαίρι. Η σουηδική βιομηχανία αναπτύσσεται παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι οινοποιοί σε όλο τον κόσμο – μείωση των ποσοστών κατανάλωσης, αύξηση του κόστους παραγωγής και, φυσικά, την κλιματική αλλαγή. Πράγματι, καθώς η κλιματική αλλαγή επηρεάζει τις συμβατικές περιοχές, η Σουηδία είναι η τελευταία χώρα που προσφέρει αυτό που ονομάζεται «κρασιά ψυχρού κλίματος», ενώνοντας τις τάξεις του Όρεγκον, της Γερμανίας και της Νέας Ζηλανδίας.

Kullabergs ceo

O Διευθύνων Σύμβουλος της Kullabergs, Victor Dahl©facebook.com/victor.dahl

«Είναι εύκολο να υποτιμάς το κρασί από τη Σουηδία, επομένως οι παραγωγοί έχουν μεγάλη δουλειά να κάνουν, δείχνοντας ότι μπορείς πραγματικά να φτιάξεις ενδιαφέροντα και σύνθετα κρασιά με διαφορετικό γευστικό προφίλ», λέει ο Lindberg, οινοποιός. «Ίσως πρέπει να ανοίξεις τα μάτια σου και να διευρύνεις τους ορίζοντες. Δεν χρειάζεται όλα να έχουν γεύση Bourgogne ή Bordeaux».

ΣΟΥΗΔΙΚΟ ΚΡΑΣΙ

Σουηδικό Κρασί©kullabergs.se/

Η Σουηδία αποτελεί μέρος της «ζώνης βότκας» της Ευρώπης

Η Σουηδία αποτελεί μέρος της «ζώνης βότκας» της Ευρώπης, όπου οι ανθεκτικές πατάτες, και όχι τα ευαίσθητα σταφύλια, παίζουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Ενώ τα φρέσκα, κυρίως λευκά κρασιά της χώρας είναι απίθανο να ανταγωνιστούν τις πωλήσεις της Absolut Vodka της Pernod Ricard, της δεύτερης πιο δημοφιλούς μάρκας βότκας στον κόσμο και εθνικού θησαυρού, θα μπορούσαν να γίνουν μια επικερδής βιομηχανία μέσω εγχώριων πωλήσεων, εξαγωγών και προσφορών μέσω boutique ξενοδοχείων με εκλεκτή κουζίνα.

Η Tina Berthelsen, ιδρύτρια του οινοποιείου Lottenlund Estate, 30 λεπτά με το αυτοκίνητο από το Kullabergs, αναμένει επίσης ώθηση από το εξωτερικό. Όλο και περισσότεροι ξένοι τουρίστες ξεφεύγουν από την κορύφωση της καλοκαιρινής ζέστης στη Μεσόγειο, και αυτό θα οδηγήσει επίσης στην ανάπτυξη, λέει. Φύτεψε τα πρώτα της αμπέλια το 2016, αφού εμπνεύστηκε από ένα ταξίδι στην Τοσκάνη. Ελπίζει να παράγει περίπου 10.000 φιάλες φέτος και στοχεύει σε έως και 40.000 έως το 2031, όταν ο αμπελώνας θα είναι σε πλήρη παραγωγή.

Οι εξαγωγές έχουν αυξηθεί κατά σχεδόν 30% από το 2020, φτάνοντας συνολικά περίπου τα 322 εκατομμύρια σουηδικές κορώνες (34 εκατομμύρια δολάρια) πέρυσι, σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία της Σουηδίας. Οι πωλήσεις αφορούν κυρίως την Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία. Η Kullabergs αναφέρει ότι η τελευταία είναι η μεγαλύτερη ξένη αγορά της και ελπίζει να επεκτείνει περαιτέρω τις πωλήσεις της εκεί.

Ο αριθμός των εμπορικών αμπελώνων στη Σουηδία έχει υπερδιπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία, φτάνοντας περίπου τους 40. Αν και αυτός ο αριθμός εξακολουθεί να είναι μικρός σε σύγκριση με τις χιλιάδες στην ήπειρο, αντικατοπτρίζει μια πορεία παρόμοια με το πώς η βρετανική βιομηχανία, ένας άλλος αουτσάιντερ, άρχισε να επεκτείνεται πριν από μερικές δεκαετίες. Συνολικά, η Σουηδία διαθέτει περίπου 200 εκτάρια (494 στρέμματα) κρασιού, σύμφωνα με το Σουηδικό Συμβούλιο Γεωργίας.

Σουηδικό Κέντρο Κρασιού

«Το δυναμικό είναι 3.000 έως 4.000 εκτάρια», λέει η Lotta Nordmark, ερευνήτρια στο Σουηδικό Πανεπιστήμιο Γεωπονικών Επιστημών, η οποία παρακολουθεί τη σουηδική οινοβιομηχανία για περισσότερες από δύο δεκαετίες. Αυτό συγκρίνεται με 3.763 εκτάρια «σε ενεργό παραγωγή» στο Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με έκθεση του Ιουνίου από την ομάδα λόμπι WineGB.

Υπάρχει πολλή χειρωνακτική εργασία που εμπλέκεται στη λειτουργία ενός αμπελώνα, λέει ο Όλε Χάρλιν, ο οποίος διαχειρίζεται τον αμπελώνα Blacksta έξω από το Φλεν, περίπου 90 λεπτά με το αυτοκίνητο από τη Στοκχόλμη, εξηγώντας γιατί η μικρή κλίμακα της επιχείρησης απαιτεί μια σχετικά υψηλή τιμή για ένα μπουκάλι κρασί. «Ο χρόνος και η προσπάθεια που απαιτούνται για την καλλιέργεια είναι σημαντικοί. Είναι χειρωνακτική εργασία. Δεν έχουμε μεγάλα μηχανήματα που να μπορούν να κόβουν και να μαζεύουν. Όλα γίνονται με πολύ παλιομοδίτικο τρόπο».

Αυτό δεν τον εμποδίζει να επεκταθεί. «Αν συνεχιστεί έτσι, κάτι που πιστεύω ότι θα συμβεί, θα χρειαστεί να φυτέψουμε περισσότερα», λέει ο Χάρλιν. Αφού ξεπούλησε την περσινή παραγωγή των 4.000 φιαλών, επεκτείνεται φυτεύοντας ένα ακόμη εκτάριο. Με έως και 300 γευσιγνωσίες την εβδομάδα και ένα πλήρως κλεισμένο φθινόπωρο, η Blacksta έχει φτάσει στην πλήρη χωρητικότητά της και ο Χάρλιν λέει ότι η μεγαλύτερη πρόκληση δεν είναι η αντιμετώπιση του απρόβλεπτου καιρού, αλλά η κάλυψη της ζήτησης – η Blacksta αναγκάστηκε να απορρίψει αιτήματα εξαγωγών από τη Γερμανία και τη Δανία. «Πρέπει να αποκτήσουμε γρήγορα περισσότερα αμπέλια, και αυτό δεν είναι κάτι που μπορείς να βιαστείς. Αναπτύσσονται με τον ρυθμό που αναπτύσσονται», λέει ο Χάρλιν.

ΣΟΥΗΔΙΚΟ ΚΡΑΣΙ

Σουηδικό Κρασί©kullabergs.se

Το πιο δημοφιλές σταφύλι της χώρας, κλειδί ο στις σχετικές αμπελουργικές επιτυχίες της Σουηδίας

Το πιο δημοφιλές σταφύλι της χώρας – το Solaris – παίζει βασικό ρόλο στις σχετικές αμπελουργικές επιτυχίες της Σουηδίας και θεωρείται μια ισχυρή και σταθερή ποικιλία. Το σταφύλι είναι ανθεκτικό στο κρύο, είναι κατάλληλο για μια μεγάλη γκάμα κρασιών – από γλυκά έως αφρώδη – και μπορεί να παλαιωθεί τόσο σε δρύινα βαρέλια όσο και σε χαλύβδινες δεξαμενές.

Ένας από τους υποστηρικτές του είναι ο Murat «Murre» Sofrakis, ο οποίος θεωρείται ευρέως ως ο «νονός» του σουηδικού κρασιού, έχοντας ξεκινήσει την καριέρα του πριν από 25 χρόνια. Τον περασμένο μήνα, δήλωσε ότι βρισκόταν στη μέση της πιο πολυσύχναστης εποχής του χρόνου στον αμπελώνα του στο Klagshamn, ακριβώς νότια του Malmö, της τρίτης μεγαλύτερης πόλης της Σουηδίας. «Είναι τρεις εβδομάδες τρέλας», λέει – μέρες που συγκομίζονταν περίπου 25 τόνοι σταφυλιών με το χέρι και βράδια που περνούσαν στο οινοποιείο επεξεργαζόμενοι τα σταφύλια.

«Εξετάζοντας την Αγγλία, χρειάστηκαν μέχρι τη δεκαετία του ’90 για να συμβούν πραγματικά πράγματα και 20 χρόνια πριν κάποιος αρχίσει πραγματικά να μιλάει για αγγλικά κρασιά εκτός των Βρετανικών Νήσων», λέει ο Sofrakis. «Στην περίπτωση της Σουηδίας, βλέπω μεγαλύτερες εκτάσεις, περισσότερη ταυτότητα και συγκεκριμένα στυλ κρασιού, καθώς και διεθνή αναγνώριση, ακριβώς όπως μιλάμε για Άγγλους παραγωγούς σήμερα».

Η τελευταία ώθηση για τους αμπελώνες είναι η σταδιακή χαλάρωση των κανόνων γύρω από το μοναδικό μονοπώλιο αλκοόλ της Σουηδίας, όπου μια κρατική εταιρεία, η Systembolaget, ελέγχει την πώληση αλκοόλ στη χώρα. Η εταιρεία διεξάγει εκστρατείες μέτριας κατανάλωσης που δείχνουν τους κινδύνους των προϊόντων της. Μέρος των κερδών της πηγαίνει στη χρηματοδότηση έργων δημόσιας υγείας που σχετίζονται με το αλκοόλ και άλλα ναρκωτικά.

Ένας νόμος που τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιουνίου επέτρεψε στους αμπελώνες να πωλούν το κρασί τους απευθείας στους καταναλωτές για πρώτη φορά, αν και με μια έντονη γραφειοκρατία. Οι πελάτες πρέπει να είναι τουλάχιστον 20 ετών και θα ενημερώνονται για τους κινδύνους του αλκοόλ πριν από την αγορά, σε συνδυασμό με μια ξενάγηση ή μια γευσιγνωσία διάρκειας τουλάχιστον 30 λεπτών. Μπορούν να αγοράσουν το πολύ τρία λίτρα κρασί κατά τη διάρκεια κάθε επίσκεψης και μόνο μεταξύ 10 π.μ. και 8 μ.μ., αν και οι ώρες μπορεί να διαφέρουν τοπικά. Μέχρι στιγμής, ο νόμος είναι μόνο προσωρινός σε ένα πείραμα που θα διαρκέσει έξι χρόνια. Παρόλα αυτά, η ζήτηση έχει αυξηθεί δραματικά και ορισμένοι αμπελώνες έχουν πουλήσει ολόκληρες σειρές και σοδειές τόσο μέσω άμεσων πωλήσεων όσο και μέσω καταστημάτων που διαχειρίζεται το μονοπώλιο.

Όπως όλοι οι άλλοι στον κλάδο, ο Gustav Lindeborg, διευθύνων σύμβουλος της Tånga Vingård, ακολούθησε την πολυετή διαδικασία για την άμεση πώληση. Ο αμπελώνας φύτεψε τα 10 εκτάρια του την άνοιξη με σκοπό να έχει μια μικρή σοδειά τον επόμενο χρόνο, αν και συνήθως χρειάζονται περίπου τρία χρόνια για να επιτευχθεί μια σωστή συγκομιδή.

«Η επιχείρησή μας ήταν ένα στοίχημα ότι θα πετύχαινε», λέει, προσθέτοντας ότι η Tånga σχεδιάζει να διπλασιάσει το μέγεθός της τα επόμενα χρόνια. «Αν έχετε τις δικές σας πωλήσεις, τα περιθώρια κέρδους σας είναι πολύ υψηλότερα από ό,τι αν απευθυνθείτε μέσω της Systembolaget».

Η Kullabergs στοιχημάτισε ομοίως στον κανονισμό, επεκτείνοντας το wine bar της, όπου η Titti Qvarnström, η πρώτη γυναίκα σεφ στη Σκανδιναβία που κέρδισε ένα αστέρι Michelin, είναι υπεύθυνη για το φαγητό. Επίσης, κατασκεύασε και άνοιξε ένα ξεχωριστό κατάστημα στις αρχές του καλοκαιριού.

ΣΟΥΗΔΙΚΟ ΚΡΑΣΙ

Σουηδικό Κρασί©kullabergs.se

Ακριβό του σουηδικό κρασί

Η αναδυόμενη βιομηχανία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ορισμένες σημαντικές προκλήσεις. Μία από αυτές είναι οι υποδομές. Η Σουηδία δεν διαθέτει κατασκευαστές εξοπλισμού ούτε σχολές οίνου, και η μαγιά συνήθως εισάγεται από την Αυστρία ή τη Γερμανία, μεταξύ άλλων, όπως και τα ίδια τα εργοστάσια. Επιπλέον, δεν υπάρχει αξιόπιστη τράπεζα δεδομένων του κλάδου. Και οι τιμές λιανικής είναι υψηλές. Ενώ οι εκτιμήσεις ποικίλλουν, ο Berthelsen του Lottenlund Estate λέει ότι ένα σουηδικό κρασί είναι περίπου 40% έως 60% πιο ακριβό στο Systembolaget από ένα που παράγεται στην ήπειρο με το ίδιο στυλ και ποιότητα. Ο όγκος παίζει μεγάλο ρόλο εδώ, αλλά το μονοπώλιο αγοράζει επίσης μεγάλες ποσότητες από το εξωτερικό και ως εκ τούτου επιτυγχάνει χαμηλότερη τιμή.

Τα Kullabergs, Lottenlund, Tånga, καθώς και άλλοι μεγάλοι αμπελώνες, βρίσκονται σε κοντινή απόσταση με το αυτοκίνητο μεταξύ τους, σε ένα σύμπλεγμα όπου φυτεύεται περίπου το 50% του κρασιού της χώρας. Βρίσκονται όλα κοντά στην ακτή, πράγμα που σημαίνει ότι δεν έχουν το πολύ κρύο κλίμα που μπορεί να χτυπήσει την ενδοχώρα κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Αλλά συνολικά, το ψυχρότερο σουηδικό κλίμα σημαίνει ότι τα σταφύλια έχουν περισσότερο χρόνο για να ωριμάσουν από ό,τι στην ήπειρο, όπου η αποπνικτική ζέστη βλάπτει τη βιομηχανία. Ένας εύκρατος καιρός είναι απαραίτητος για να συσσωρευτεί το οξύ στα σταφύλια, προσφέροντας μια σύνθετη παλέτα. Και ο χειμώνας προσφέρει στα αμπέλια την ευκαιρία να ξεκουραστούν και να ανακάμψουν, σε αντίθεση με την ήπειρο, όπου οι θερμές θερμοκρασίες φτάνουν όλο και νωρίτερα κάθε άνοιξη.

«Σε καμία περίπτωση δεν έχει τελειώσει η παραγωγή κρασιού στη νότια Ευρώπη, αλλά οι άνθρωποι αρχίζουν να αναρωτιούνται πώς θα είναι σε 10, 20, 30 χρόνια», λέει ο Lindberg, ο οποίος εντάχθηκε στην Kullabergs αφού εργάστηκε στην Τοσκάνη για περίπου 20 χρόνια. «Οι νέοι οινοποιοί κοιτάζουν προς τον βορρά».

Τα καλύτερα εστιατόρια της Σουηδίας δίνουν σημασία στις τοπικές ποικιλίες. Εκτός από το Frantzén της Στοκχόλμης, πολλά άλλα γνωστά καταστήματα σερβίρουν πλέον σουηδικό κρασί. Φελλοί τοποθετούνται επίσης σε πρεσβείες στην Κοπεγχάγη και το Παρίσι, και όλες οι αρχές εκτός Σουηδίας έχουν λάβει οδηγίες να προωθήσουν τα εθνικά φαγητά και ποτά, σύμφωνα με το Υπουργείο Εξωτερικών. 

Τα σουηδικά κρασιά έλαβαν μεγάλη έγκριση πέρυσι, όταν μια τυφλή γευσιγνωσία που πραγματοποιήθηκε στο εργοστάσιο supercar Koenigsegg, στην οποία συμμετείχαν μερικοί από τους πιο επιδραστικούς σομελιέ του κόσμου, επέλεξε το Kullabergs Immelen vintage 2021 ως νικητή έναντι ενός γαλλικού μπουκαλιού. Άλλα σουηδικά κρασιά κατέκτησαν τρεις από τις οκτώ κορυφαίες θέσεις. 12 σουηδικά κρασιά συναγωνίστηκαν 12 ξένες ποικιλίες του ίδιου στυλ και τιμής.