Ληστεία στο Λούβρο: Τα κενά ασφαλείας και τα σενάρια που εξετάζονται

Η γαλλική αστυνομία δεν αποκλείει το «inside job» στη ληστεία στο Λούβρο. Πώς έγινε η κλοπή και ποια σενάρια έχουν πέσει στο τραπέζι

Ληστεία στο Λούβρο © EPA/YOAN VALAT

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες στο Παρίσι για τον εντοπισμό των δραστών πίσω από την κινηματογραφική κλοπή κοσμημάτων στο Λούβρο. Την ώρα που γαλλικά ΜΜΕ κάνουν λόγο για την «κλοπή του αιώνα» και στη Γαλλική Εθνοσυνέλευση έχει ξεσπάσει έντονη πολιτική αντιπαράθεση, τα πολύτιμα κοσμήματα που χρονολογούνται από την εποχή του Ναπολέοντα παραμένουν άφαντα. Το ίδιο και οι δράστες. Σημειώνεται ότι ο υπουργός Εσωτερικών επέκρινε τις αρχές για την αποτυχία τους να αποτρέψουν τη διάρρηξη στο Λούβρο, ενώ ο Εμανουέλ Μακρόν διαβεβαίωσε ότι οι ένοχοι θα συλληφθούν και η δικαιοσύνη θα αποδοθεί.

Το πρωτοφανές περιστατικό συνέβη το πρωί της Κυριακής, όταν τέσσερις ληστές, ντυμένοι εργάτες, ανέβασαν σκάλα στο εμβληματικό μουσείο και μέσα σε λίγα λεπτά αφαίρεσαν κοσμήματα ανεκτίμητης αξίας από τη συλλογή των βασιλικών θησαυρών -μια ληστεία που θύμισε τις περιπέτειες του μυθιστορηματικού – κινηματογραφικού ήρωα Αρσέν Λουπέν, ο οποίος ξεγελούσε συνεχώς την αστυνομία με ευφάνταστα σχέδια.

Ωστόσο, με τη ληστεία στο Λούβρο αποκαλύφθηκαν σοβαρά κενά στο σύστημα ασφάλειας που διευκόλυναν την κινηματογραφική αυτή κλοπή. Πρόκειται για την πιο εντυπωσιακή ληστεία στο Λούβρο από το 1911, όταν είχε κλαπεί η Μόνα Λίζα, ο διάσημος πίνακας του Λεονάρντο Ντα Βίντσι. Μια επαγγελματικά οργανωμένη κλοπή, σε ώρα αιχμής, στο πιο καλά φυλασσόμενο μουσείο της Γαλλίας, που αφήνει αναπάντητα πολλά ερωτήματα -κυρίως γιατί δεν ενεργοποιήθηκε αποτελεσματικά ο συναγερμός, τη στιγμή που τα γαλλικά έργα τέχνης γίνονται ολοένα και πιο επιρρεπή σε επιθέσεις εγκληματικών δικτύων.

Η ληστεία στο Λούβρο δεν κράτησε πάνω από 7 λεπτά

Ο νέος υπουργός Εσωτερικών, Λοράν Νινιές, δήλωσε ότι η συμμορία που παραβίασε την Αίθουσα του Απόλλωνα ήταν ξεκάθαρα επαγγελματική: γνώριζαν τι ήθελαν, προφανώς είχαν παρακολουθήσει τον χώρο, εφάρμοσαν μια απλή αλλά αποτελεσματική μέθοδο και χρειάστηκαν το πολύ 7 λεπτά για να αρπάξουν τη λεία τους και να αποχωρήσουν.

Οι δράστες χρησιμοποίησαν φορτηγό εξοπλισμένο με ανυψωτική πλατφόρμα -σαν αυτές των εταιρειών μετακομίσεων- σταμάτησαν στον δρόμο, ανέβηκαν στον πρώτο όροφο, και με δίσκο κοπής εισήλθαν μέσω παραθύρου στην πλούσια διακοσμημένη αίθουσα. Κατευθύνθηκαν σε δύο προθήκες, που φιλοξενούν τα βασιλικά κοσμήματα και αφού τις πριόνισαν, αφαίρεσαν το περιεχόμενό τους και τράπηκαν σε φυγή.

Συνολικά, έκλεψαν 9 κοσμήματα -ένα εκ των οποίων βρέθηκε από τις αρχές. Σημειώνεται πως τα περισσότερα βασιλικά στέμματα της Γαλλίας χάθηκαν ή πωλήθηκαν μετά τη Γαλλική Επανάσταση του 1789. Ωστόσο, κάποια αντικείμενα διασώθηκαν ή επαναγοράστηκαν. Τα περισσότερα εκτιθέμενα κομμάτια προέρχονται από τον 19ο αιώνα και συνδέονται με τις αυτοκρατορικές οικογένειες του Ναπολέοντα και του Ναπολέοντα Γ΄. Μεταξύ των κλαπέντων ήταν διαδήματα, περιδέραια, σκουλαρίκια και καρφίτσες.

Τα αντικείμενα ανήκαν, μεταξύ άλλων, στην αυτοκράτειρα Μαρί-Λουίζα, στη βασίλισσα Ορτάνς της Ολλανδίας, στη βασίλισσα Μαρί-Αμελί, σύζυγο του τελευταίου βασιλιά Λουδοβίκου-Φιλίππου και στην αυτοκράτειρα Ευγενία, σύζυγο του Ναπολέοντα Γ΄. Ένα στέμμα της Ευγενίας εντοπίστηκε κατεστραμμένο κοντά στο μουσείο -πιθανόν έπεσε από τους κλέφτες κατά τη διαφυγή τους.

Αναπάντητα ερωτήματα πίσω από την κλοπή

Το υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε ότι οι συναγερμοί λειτούργησαν κανονικά. Ωστόσο, οι πέντε φύλακες που αντιλήφθηκαν τους κλέφτες και τους καταδίωξαν, δεν άκουσαν τους συναγερμούς -ίσως λόγω εργασιών εκτός του μουσείου ή επειδή οι σειρήνες δεν ήχησαν στην ίδια την αίθουσα. Τα πέντε μέλη του προσωπικού που βρίσκονταν στην αίθουσα ή κοντά σε αυτήν, ακολούθησαν το πρωτόκολλο: ειδοποίησαν τις δυνάμεις ασφαλείας και φρόντισαν για την ασφάλεια των επισκεπτών. Επιπλέον, το υπουργείο ανέφερε ότι η συμμορία προσπάθησε να βάλει φωτιά στο όχημα διαφυγής.

Η ληστεία στο Λούβρο έγινε σε αίθουσα λίγα βήματα από διάσημους πίνακες όπως η Μόνα Λίζα. Ωστόσο, όπως μετέδωσε το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP), τα οργανωμένα εγκληματικά δίκτυα προτιμούν αντικείμενα που μπορούν εύκολα να μετατραπούν σε μετρητά. Γι’ αυτό και τα κοσμήματα βρίσκονται στην κορυφή της λίστας. Παρότι έχουν τεράστια ιστορική και πολιτιστική αξία, τα στέμματα και τα διαδήματα μπορούν να διαλυθούν και να πωληθούν κομμάτι-κομμάτι. Ακόμη και οι πολύτιμοι λίθοι που φέρουν, μπορούν να κοπούν, με αποτέλεσμα η τελική τιμή να μην αντανακλά πάντα την αρχική αξία, αλλά να παραμένει σημαντική. Επίσης, μπορεί να καταλήξουν σε ιδιωτικές συλλογές και να μείνουν εκτός δημόσιας θέασης για χρόνια.

Σημειώνεται ότι δύο πρόσφατες κλοπές σε γαλλικά μουσεία είχαν ήδη στείλει προειδοποιητικό σήμα για τα κενά ασφαλείας. Ο ίδιος ο υπουργός Νινιές παραδέχτηκε ότι τα γαλλικά μουσεία είναι ευάλωτα. Τον Σεπτέμβριο κλάπηκε χρυσός, αξίας περίπου 600.000 ευρώ, από το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι, ενώ τον ίδιο μήνα πορσελάνες, αξίας 6 εκατ. ευρώ, εκλάπησαν από μουσείο στη Λιμόζ.

Η γαλλική αστυνομία δεν αποκλείει να υπήρξε συνεργασία με πρόσωπα εντός του Λούβρου, καθώς η ευκολία με την οποία οι δράστες μπήκαν, εργάστηκαν μπροστά σε τουρίστες ντυμένοι εργάτες και απέσπασαν πολλαπλά πολύτιμα κοσμήματα μέσα σε λίγα λεπτά, δείχνει υψηλό βαθμό επαγγελματισμού.