Έκλεισε το Σουέζ μετά από προσάραξη ρωσικού τάνκερ του «σκιώδους στόλου»

Τι συνέβη στο Σουέζ με το ρωσικό τάνκερ μεταφοράς πετρελαίου που συγκαταλέγεται στον «σκιώδη στόλο». Σε ακινησία 20 πλοία μετά το περιστατικό

Ρωσικό τάνκερ μεταφέρει πετρέλαιο © EPA/ANATOLY MALTSEV

Ένα πλοίο μεταφοράς αργού πετρελαίου με κατεύθυνση νότια, το οποίο βρίσκεται στη μαύρη λίστα και έχει υποστεί κυρώσεις λόγω της εμπορικής του σχέσης με τη Ρωσία, προσάραξε στη Διώρυγα του Σουέζ λόγω βλάβης, με αποτέλεσμα να ακινητοποιηθούν πλοία με κατεύθυνση βόρεια.

Το δεξαμενόπλοιο aframax, το οποίο έχει υποστεί κυρώσεις, προσάραξε στη Διώρυγα του Σουέζ εμποδίζοντας την κυκλοφορία προς βορρά για αρκετές ώρες σήμερα το μεσημέρι.

Σύμφωνα με το Trade Winds, το Komander 150 600 dwt υπέστη βλάβη στον κινητήρα περίπου στις 12:30 ώρα Ελλάδας.

Ήταν το τελευταίο σε μια νηοπομπή 19 πλοίων και δεν προκάλεσε σοβαρή διακοπή της κυκλοφορίας στα πλοία που κατευθύνονταν νότια. Το σημείο έκλεισε για λίγη ώρα και σύμφωνα με τις τελευταίες ενημερώσεις το πλοίο έχει επανέλθει.

Η Marine Traffic εντόπισε τη θέση του δεξαμενόπλοιου Aframax περίπου στα μισά της διαδρομής μεταξύ Πορτ Σάιντ και Γκρέιτ Μπίτερ Λέικ στην περιοχή Qantara East.

Είκοσι πλοία σε μια νηοπομπή με κατεύθυνση βόρεια ακινητοποιήθηκαν, ενώ η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) προσπαθούσε να επαναπλεύσει το Komander.

Το κύτος του δεξαμενόπλοιου πιστεύεται ότι είναι σε καλή κατάσταση, παρά το γεγονός ότι έχει κολλήσει, και δεν έχει αναφερθεί κανένας περιβαλλοντικός κίνδυνος. Το πλοίο είναι ηλικίας 21 ετών.

Πηγές επιβεβαίωσαν στο TradeWinds ότι το πλοίο επανήλθε ξανά στην επιφάνεια στις 14:45.

Τα δεδομένα παρακολούθησης του πλοίου δείχνουν ότι το πλοίο είχε φορτώσει στο Μούρμανσκ και κατευθυνόταν προς την Κίνα για παραγγελίες όταν ακινητοποιήθηκε.

Το Komander βρίσκεται σε έναν κατάλογο πλοίων «σκοτεινού στόλου» των ΗΠΑ, του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ, επειδή παραβίασαν τη συμφωνία της G7 που περιορίζει το εμπόριο αργού πετρελαίου για πλοία που συνδέονται με τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Πού ανήκει το πλοίο

Σύμφωνα με το Trade Winds News το πλοίο είναι το μόνο πλοίο που ανήκει και διαχειρίζεται η Yo Shui Marine of Hong Kong και ανήκει στην εταιρεία από τον Οκτώβριο του 2024, όταν ονομάστηκε Krishna 1.

Από τότε που άλλαξε το όνομά του σε Prudence και στη συνέχεια σε Komander και ύψωσε σημαίες από τον Παναμά, πριν υψώσει ψευδώς τη σημαία της Γουιάνας, έπειτα των Κομορών και της Ρωσίας. Αυτά αναφέρει η ναυτιλιακή βάση δεδομένων Equasis.

Το περιστατικό φαίνεται να σηματοδοτεί μια σχεδόν απροσδόκητη αύξηση των θυμάτων στον «σκιώδη στόλο».

Τα πλοία του «σκιώδη στόλου» λειτουργούν εκτός της επικρατούσας ναυτιλιακής ασφάλισης και ταξινόμησης και υπάρχουν σημαντικοί φόβοι για το ποιος θα πληρώσει για μια μεγάλη πετρελαιοκηλίδα από τέτοια πλοία.

Γιατί είναι κρίσιμα τα περιστατικά στη διώρυγα του Σουέζ

Τα περιστατικά στη Διώρυγα του Σουέζ έχουν επίσης ιδιαίτερη σημασία, δεδομένων των διαταραχών στο παγκόσμιο εμπόριο που προκλήθηκαν από την προσάραξη του γιγαντιαίου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given, χωρητικότητας 20.388 teu (κατασκευής 2018).

Το κανάλι παρέμεινε αποκλεισμένο για έξι ημέρες το 2001, αφού το πλοίο κόλλησε, προσελκύοντας πρωτοσέλιδα σε όλο τον κόσμο.

Δεδομένης της αναστάτωσης στην Ερυθρά Θάλασσα που σχετίζεται με τους Χούθι, πολλές συμβατικές παγκόσμιες εμπορικές οδοί έχουν αλλάξει εν τω μεταξύ.

Ως αποτέλεσμα, η απόφραξη της Διώρυγας του Σουέζ σήμερα σε τέτοια κλίμακα θα ήταν απίθανο να προκαλέσει το ίδιο επίπεδο διαταραχής στη συμβατική ναυτιλία, καθώς πολλοί μεταφορείς εξακολουθούν να προτιμούν τη διαδρομή γύρω από την Αφρική.