Ο τουρκικός τουρισμός συνεχίζει την ανοδική του πορεία, παρά τις διεθνείς προκλήσεις και τις γεωπολιτικές αναταράξεις, επιβεβαιώνοντας τη θέση της χώρας ως μιας από τις κορυφαίες δυνάμεις της παγκόσμιας ταξιδιωτικής βιομηχανίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Τούρκων Επενδυτών Τουρισμού (TTYD), η Τουρκία οδεύει προς την επίτευξη του στόχου των 63 δισ. δολαρίων σε τουριστικά έσοδα το 2025, επίπεδο ρεκόρ που θα αποτελέσει το υψηλότερο στην ιστορία του κλάδου.
Η πρόεδρος του TTYD, Ογιά Ναρί, σημείωσε ότι αν και η χρονιά ξεκίνησε υποτονικά λόγω των επιπτώσεων του πολέμου μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, αλλά και των γενικότερων αβεβαιοτήτων στις διεθνείς αγορές, η εικόνα άλλαξε πλήρως από το καλοκαίρι και μετά. Η ισχυρή ανάκαμψη του Ιουνίου και του γ’ τριμήνου αναζωογόνησε την αγορά, οδηγώντας τα έσοδα του πρώτου εξαμήνου στα 25,8 δισ. δολάρια -αυξημένα κατά 7,6% σε ετήσια βάση. Παρότι οι αφίξεις ξένων επισκεπτών στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου κατέγραψαν οριακή κάμψη 0,9%, στα 35,5 εκατ. δολάρια, η δαπάνη ανά τουρίστα αυξήθηκε, ενισχύοντας συνολικά την απόδοση του κλάδου.
Η Αττάλεια οδηγεί την κούρσα
Κορυφαίο παράδειγμα της τουριστικής δυναμικής της γείτονος αποτελεί η Αττάλεια, η οποία αναδεικνύεται σε «ναυαρχίδα» του τουρκικού τουρισμού στη Μεσόγειο. Μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, ο προορισμός είχε ήδη προσελκύσει 13,85 εκατ. ξένους τουρίστες, με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για 18 εκατ. επισκέπτες έως το τέλος του έτους.
Βασικές αγορές προέλευσης παραμένουν η Ρωσία, η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ αξιοσημείωτη είναι η αύξηση από Πολωνία, Ρουμανία και Καζακστάν.
Ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Επαγγελματιών Ξενοδόχων (POYD), Ερκάν Τσεκ, τόνισε πως, παρά τις δυσκολίες, η περιοχή πέτυχε να διατηρήσει τα περυσινά επίπεδα πληρότητας, ενώ η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου χάρη στη διαφοροποίηση προϊόντων (όπως ο τουρισμός γκολφ, τα συνέδρια, οι αθλητικές διοργανώσεις και οι προπονητικές κατασκηνώσεις) επιτρέπει στους εργαζόμενους να παραμένουν ενεργοί έως και 10 μήνες τον χρόνο.
Φθινοπωρινή άνθηση με «όπλο» τις χαμηλές τιμές
Παρά το πέρας του καλοκαιριού, η τουριστική κίνηση στην Τουρκία παραμένει ισχυρή. Οι μειώσεις τιμών που ξεκίνησαν από τα μέσα Σεπτεμβρίου, έδωσαν νέα ώθηση στις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, με τις πληρότητες σε περιοχές όπως η Αττάλεια να προσεγγίζουν το 90% για τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο. Οι εκπτώσεις φτάνουν έως 50% τον Νοέμβριο, καθιστώντας τη χώρα ελκυστική επιλογή τόσο για ξένους όσο και για εγχώριους ταξιδιώτες.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Τουριστικών Ξενοδόχων και Επιχειρηματιών Μεσογείου (AKTOB), Καν Καβαλόγλου, η κλιματική αλλαγή συμβάλλει στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, καθώς οι υψηλές θερμοκρασίες διατηρούνται μέχρι και τα μέσα Νοεμβρίου. Στο Μπόντρουμ, οι τιμές έχουν υποχωρήσει κατά 30 – 40%, με τους Βρετανούς και τους Πολωνούς να διατηρούν ισχυρή παρουσία, γεγονός που βοηθά τα καταλύματα να παραμένουν σχεδόν πλήρη επί τέσσερις συνεχόμενους μήνες.
Η στρατηγική της Τουρκίας για τη διεύρυνση του τουριστικού προϊόντος βασίζεται στη διαφοροποίηση και την αξιοποίηση περιοχών, όπως η Καππαδοκία, η οποία έχει εξελιχθεί σε παγκόσμιο σημείο αναφοράς για εμπειρικό τουρισμό. Παράλληλα, οι προσιτές τιμές που προσφέρονται το φθινόπωρο, λειτουργούν ως ισχυρό κίνητρο για ταξιδιώτες της τελευταίας στιγμής. Οι πληρότητες στην Αττάλεια για Σεπτέμβριο και Οκτώβριο αναμένεται να αγγίξουν το 90%, ενώ οι τιμές είναι έως και 50% χαμηλότερες τον Νοέμβριο. Αυτή η στρατηγική «οικονομικής ελκυστικότητας» αποτελεί ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα της Τουρκίας έναντι των ανταγωνιστών της, μεταξύ αυτών και της Ελλάδας, όπου το κόστος διακοπών παραμένει αισθητά υψηλότερο.
Η άνθηση της κρουαζιέρας στην Τουρκία
Παράλληλα, ο τουρισμός κρουαζιέρας καταγράφει εντυπωσιακή άνοδο, συμβάλλοντας καθοριστικά στη συνολική ανάπτυξη του κλάδου. Μέχρι τα τέλη Αυγούστου, τα 18 λιμάνια της Τουρκίας είχαν υποδεχτεί σχεδόν 1,5 εκατ. επιβάτες, επίδοση που αποτελεί ρεκόρ 12ετίας. Ο αριθμός αυτός μεταφράζεται σε αύξηση 56%, σε σχέση με το 2023, και 18% σε σχέση με το 2024, με τον Αύγουστο να καταγράφει τον υψηλότερο μηνιαίο όγκο αφίξεων στην ιστορία.
Η ενίσχυση των λιμενικών υποδομών, σε συνδυασμό με τη δημιουργία νέων δρομολογίων σε πόλεις, όπως το Τσανάκκαλε, η Τραπεζούντα και η Μαρμαρίδα, προσφέρει πολλαπλά οφέλη στις τοπικές οικονομίες. Παράλληλα, ολοένα και περισσότερα πλοία επιλέγουν τουρκικά λιμάνια ως σημεία βάσης, ενθαρρύνοντας τους επιβάτες να παρατείνουν τη διαμονή τους και να συμβάλουν άμεσα στην εγχώρια κατανάλωση.
Προοπτικές και επόμενα βήματα
Η Τουρκία έχει πλέον εδραιώσει τη θέση της στην παγκόσμια πεντάδα τουριστικών προορισμών. Με βάση το μεσοπρόθεσμο κυβερνητικό πρόγραμμα, τα τουριστικά έσοδα εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 63 δισ. δολάρια το 2025, στα 69 δισ. το 2026 και στα 74 δισ. δολάρια το 2028. Οι προοπτικές αυτές στηρίζονται όχι μόνο στη θερινή περίοδο, αλλά και στη νέα στρατηγική επιμήκυνσης της σεζόν και διαφοροποίησης του προϊόντος.
Όπως τόνισε η Ογιά Ναρί, η τουρκική τουριστική αγορά έχει σχεδόν διπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία, αυξανόμενη κατά 90%, όταν ο παγκόσμιος τουρισμός ανέβηκε μόλις 40%. «Για να διατηρήσουμε τη θέση μας στην πεντάδα, χρειάζεται συνεχής συνεργασία με την κυβέρνηση, το υπουργείο και όλους τους φορείς του κλάδου» κατέληξε, επισημαίνοντας τη σημασία της βιώσιμης ανάπτυξης και της διατήρησης της ποιότητας.