Οι Αμερικανοί καταναλωτές μπαίνουν στις γιορτές πιο αδύναμοι, πιεσμένοι από μια αγορά εργασίας που φθίνει και από επίμονη ακρίβεια.
Τα αποτελέσματα των μεγάλων ομίλων λιανικής δείχνουν ότι οι αγορές περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα, με μεγάλη πτώση στα μη βασικά είδη όπως ρούχα και είδη σπιτιού.
Η Target είδε τη ζήτηση να πέφτει και επέλεξε μειώσεις τιμών με κόστος τα κέρδη. Η Home Depot υποχώρησε καθώς τα νοικοκυριά παγώνουν τις ακριβές αγορές. Ακόμη και η Walmart, παρά τα ισχυρά κέρδη της, έστειλε προειδοποιητικό σήμα: η ανάπτυξή της οφείλεται κυρίως σε αγορές τροφίμων αλλά και σε πιο εύπορους πελάτες που στρέφονται προς φθηνότερες επιλογές.
Η τάση είναι κοινή: οι καταναλωτές αναρωτιούνται όλο και περισσότερο πριν ξοδέψουν. Οι εύποροι γίνονται πιο προσεκτικοί, οι μεσαίοι παραμένουν συγκρατημένοι και οι χαμηλότερα εισοδηματικοί δυσκολεύονται περισσότερο. Η καταναλωτική εμπιστοσύνη βρίσκεται σε επίπεδα-ρεκόρ αρνητικού κλίματος.
Πέφτουν οι μετοχές στο λιανεμπόριο
Οι μετοχές λιανικής εξακολουθούν να υστερούν έναντι της αγοράς. Το 2025 είναι ακόμα χειρότερο: Target -35%, Bath & Body Works -62%, Carmax -57%. Αντίθετα, οι φθηνές αλυσίδες και οι discount πλατφόρμες ανεβαίνουν.
Παρότι οι γιορτινές δαπάνες αναμένεται να ξεπεράσουν το 1 τρισ. δολάρια, η αύξηση θα είναι πολύ μικρότερη από πέρυσι. Οι περισσότεροι καταναλωτές θα κρατήσουν σταθερό προϋπολογισμό, με μόλις 30% να σκοπεύει να ξοδέψει περισσότερο — πολύ χαμηλότερα από το περσινό 14% καθαρής αύξησης.
Το τέλος της χρονιάς ίσως δώσει μικρή ανάσα στις μετοχές, αλλά η αβεβαιότητα είναι έντονη. Οι retailers θα χρειαστούν έντονες προσφορές για να σώσουν την εορταστική σεζόν. Δεν φαίνεται πως «ο Grinch θα κλέψει τα Χριστούγεννα», αλλά οι εκπτώσεις θα είναι ζωτικής σημασίας για κέρδη και μετοχές.