Σαουδαραβικές αμυντικές επενδύσεις στην ιταλική Leonardo

Μελόνι και μπιν Σαλμάν συζήτησαν πώς το σαουδαραβικό ταμείο PIF θα επενδύσει στην Leonardo για μια νέα κοινοπραξία αεροκατασκευών

Ένα από τα προϊόντα της ιταλικής Leonardo είναι το εκπαιδευτικό τζετ M-346, που από το 2023 χρησιμοποιεί και η δική μας Πολεμική Αεροπορία (φέτος αναμένεται να έχει παραλάβει συνολικά 10, τα οποία αντικαθιστούν τα πεπαλαιωμένα Τ-2 Βuckeye) © HAF

Το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας, PIF, βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις για να επενδύσει στον τομέα αεροκατασκευών της ιταλικής Leonardo.

Αυτό ανέφερε πρόσφατα το Bloomberg, προσθέτοντας ότι το νέο επενδυτικό σχήμα θα λάβει μορφή με παγκόσμια κατεύθυνση για αεροκατασκευαστικές εργασίες, με πιθανότητα δημιουργίας εργοστασίου στη Σαουδική Αραβία. Σε συνδυασμό με το ρεπορτάζ της ιταλικής La Repubblica το θέμα παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Οι διαπραγματεύσεις επιταχύνθηκαν με τη συνάντηση, στις 3 Δεκεμβρίου, μεταξύ της Ιταλίδας πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι και του Σαουδάραβα πρίγκιπα Mοχάμεντ μπιν Σαλμάν, με αφορμή το Συμβούλιο Συνεργασίας του Κόλπου στο Μπαχρέϊν (Gulf Cooperation Council – GCC).

Meloni-BinSalman

Συνάντηση Τζόρτζια Μελόνι και Σαουδάραβα πρίγκηπα Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν στο Μπαχρέϊν στις αρχές Δεκεμβρίου © FB

Η παρουσία της Μελόνι στο Μπαχρέιν αξιολογείται ως ενδεικτική του ενισχυμένου περιφερειακού ρόλου που διεκδικεί να διαδραματίσει η Ιταλία.

Στο Συμβούλιο Συνεργασίας του Κόλπου συμμετέχουν έξι χώρες: τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Σαουδική Αραβία, το Ομάν, το Κατάρ, το Κουβέιτ και το Μπαχρέιν.

Ενα από τα πιο αξιοσημείωτα στοιχεία της φετινής Συνόδου Κορυφής ήταν η συμμετοχή της Μελόνι, αφού δεν συνηθίζεται σε αυτές τις διασκέψεις να προσκαλούνται ξένοι ηγέτες – και μάλιστα γυναίκες. Η τελευταία φορά που μια γυναίκα πολιτικός από τη Δύση είχε πάρει μέρος σε μια τέτοια Σύνοδο ήταν πριν από σχεδόν δέκα χρόνια: η Βρετανίδα Τερέζα Μέι το 2016.

Από την ανάληψη των καθηκόντων της το 2022 κι έπειτα, η Μελόνι έχει δώσει προτεραιότητα στην εμβάθυνση των σχέσεων με τα κράτη του Κόλπου, πραγματοποιώντας επισκέψεις στη Σαουδική Αραβία, στο Κατάρ και στα ΗΑΕ. Παράλληλα, μέσα στο ίδιο διάστημα, υποδέχθηκε στην Ιταλία τους ηγέτες των ΗΑΕ, του Κατάρ και του Μπαχρέιν.

Συνεπώς, θα μπορούσε σύντομα να γεννηθεί μια κοινοπραξία μεταξύ της Leonardo και του PIF, ενός ισχυρότατου κρατικού σαουδαραβικού ταμείου, με περιουσιακά στοιχεία άνω των 940 δισεκατομμυρίων δολαρίων (από τα μεγαλύτερα επενδυτικά κεφάλαια παγκοσμίως), που αναζητά διαφοροποίηση των επενδύσεων, πέρα από την παραδοσιακή πετρελαϊκή δραστηριότητα.

Άλλωστε, στις αρχές Νοεμβρίου, κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του εννεαμήνου του 2025, η πρώην Finmeccanica (που ανήκει τώρα στη Leonardo), στην οποία το ιταλικό υπουργείο οικονομικών συμμετέχει με 30,2%, είχε επιβεβαιώσει τον στόχο να οριστικοποιήσει μια συμφωνία συνεργασίας εντός του έτους με έναν επενδυτή για τον τομέα των αεροκατασκευών.

Τα οικονομικά της Leonardo

Στο μεταξύ, κατά το πρώτο εννεάμηνο του έτους, η Leonardo, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει επηρεαστεί από την κρίση του κολοσσού Boeing (του οποίου είναι προμηθευτής κατά 14% στο Β787), κατέγραψε πολύ καλά αποτελέσματα.

Οι νέες παραγγελίες αυξήθηκαν σημαντικά, φτάνοντας τα 18,2 δισ. ευρώ (+23,4% σε σύγκριση με το αντίστοιχο ποσό του 2024).

Τα έσοδα ανήλθαν σε 13,4 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας σημαντική αύξηση (+11,3% σε σύγκριση με το 2024) και τα EBITA ανήλθαν σε 945 εκατ. ευρώ (+18,9% σε σύγκριση με το ποσό του 2024), σύμφωνα με τις προσδοκίες και τη βιώσιμη πορεία ανάπτυξης που προβλέπεται στο σχέδιο της Leonardo.

LeonardoCEO

O Διευθύνων Σύμβουλος της ιταλικής αεροπορικής βιομηχανίας Leonardo, Roberto Cingolani © Leonardo

Πριν από έναν χρόνο, σε συνάντηση με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Leonardo, Roberto Cingolani, είχε αποκλείσει το ενδεχόμενο πώλησης του τομέα αεροκατασκευών του ομίλου, ο οποίος απασχολεί [μόνο στον συγκεκριμένο κλάδο] περίπου 4.000 άτομα σε τέσσερα ιταλικά εργοστάσια (στον αεροναυπηγικό πόλο της Grottaglie, στη Foggia, στη Nola και στο Pomigliano d’Arco), διευκρινίζοντας όμως ότι στόχευε στον «εντοπισμό νέων επιχειρηματικών ευκαιριών λειτουργικών για την ολοκλήρωση της παραγωγής, που θα υλοποιηθούν και μέσω ενδεχόμενων στρατηγικών συμμαχιών, ακόμα και διεθνών».

Η ιδέα της εισόδου ενός επενδυτικού ταμείου, ωστόσο, δεν φαίνεται να βρίσκει σύμφωνα τα συνδικάτα. Πρόσφατα, η Fiom Cgil εξέφρασε την ευχή η επιχειρηματική μονάδα αεροκατασκευών να παραμείνει «εντός της περιμέτρου της One Company (ενιαίας εταιρείας), αποφεύγοντας συνεργασίες ή κοινοπραξίες με χρηματοπιστωτικά funds».

Από τότε που ανέλαβε ο Cingolani (Μάιος 2023), η πρώην Finmeccanica -και νυν Leonardo- τείνει να επεκτείνεται μέσω κοινοπραξιών (joint ventures). Για παράδειγμα, όπως δήλωσε ο ίδιος ο CEO, «δεν είχαμε drones και τώρα αρχίζουμε να φτιάχνουμε μέσω μιας διεθνούς κοινοπραξίας (με την τουρκική Baykar)».

«Κάναμε άλλη μια κοινοπραξία με Ιάπωνες και Άγγλους εταίρους για το μελλοντικό μαχητικό GCAP (Global Combat Air Programme) 6ης γενιάς [σσ. που είναι ο ανταγωνιστής του επίσης ευρωπαϊκού FCAS των Airbus/Dassault]. Φτιάξαμε επίσης μια κοινοπραξία με τους Γάλλους συναδέλφους μας για το Διάστημα και τους δορυφόρους. Όπου δεν φτάνεις μόνος σου, είναι άσκοπο να προσπαθείς να κάνεις πρόχειρα πράγματα, κάνεις μεγάλες βιομηχανικές συμμαχίες» τόνισε ο Cingolani.

Ποιά είναι η Leonardo

Η Leonardo, με ιστορία από το 1948, εξελίχθηκε σε έναν από τους σημαντικότερους ευρωπαϊκούς ομίλους αεροδιαστημικής, άμυνας και ασφάλειας, ενοποιώντας το 2016 εταιρείες όπως AgustaWestland, Alenia/Aermacchi/Finmeccanica και Selex ES σε μία ενιαία δομή.

Eπίσης συμμετέχει σε αεροναυπηγικές βιομηχανίες, όπως η ΑΤR και στην πολυεθνική Eurofighter GmbH (μαζί με Aibus/BAE Systems) με ποσοστό 21% (κατασκευάζοντας πάνω από το ένα τρίτο του αεροσκάφους, παράγοντας κρίσιμα τμήματά του, όπως το ραντάρ, κομμάτια ατράκτου, τελική συναρμολόγηση και ηλεκτρονικά συστήματα σε ποσοστό 60%).

Η έδρα της βρίσκεται στη Ρώμη και ο όμιλος διαθέτει διεθνή παρουσία σε ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Πολωνία και άλλες αγορές, διατηρώντας παραγωγικά κέντρα και θυγατρικές σε όλο τον κόσμο, που ενισχύουν τον εξαγωγικό της χαρακτήρα. Η Leonardo απασχολεί συνολικά (σε όλους τους κλάδους της) 60.500 άτομα.

Οι δραστηριότητές της εκτείνονται σε ελικόπτερα και αεροσκάφη όλων των κατηγοριών, στρατιωτικά και πολιτικά, σε συστήματα ηλεκτρονικής άμυνας, όπως ραντάρ, αισθητήρες και συστήματα διοίκησης και ελέγχου, ραδιοβοηθήματα, drones, καθώς και σε διαστημικές εφαρμογές και υπηρεσίες κυβερνοασφάλειας.

Από τα πλέον πετυχημένα στρατιωτικά της τζετ είναι το εκπαιδευτικό Μ-346, καθώς και το ελικοφόρο μεταγωγικό C-27J Spartan (της πρώην Alenia-Aermacchi-Finmecanicca) που αξιοποιούνται, μεταξύ άλλων, και από την ελληνική Πολεμική Αεροπορία. Επίσης συμμετέχει στην παραγωγή των πετυχημένων πολιτικών επιβατικών ATR42/72.

Alenia_C-27J_of_Hellenic_Air_Force

Το μεταγωγικό C-27J της Leonardo με τα χρώματα της ελληνικής ΠΑ © Ηaf.gr

Παράλληλα συμμετέχει σε μεγάλα διεθνή προγράμματα, όπως συνεργασίες σε δορυφορικά συστήματα μέσω της Telespazio, ενώ εξάγει προϊόντα και τεχνολογία σε περίπου 150 χώρες.

Οικονομικά, το 2024 αποτέλεσε έτος έντονης ανάπτυξης. Οι νέες παραγγελίες έφτασαν τα 20,9 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 16,8% από το 2023, ενώ οι πωλήσεις ανήλθαν στα 17,8 δισ. ευρώ με αύξηση 16,2%. Το EBITA διαμορφώθηκε στα 1.525 εκατ. ευρώ, επιβεβαιώνοντας σημαντική βελτίωση της λειτουργικής κερδοφορίας.

Η καθαρή ταμειακή ροή ενισχύθηκε και το καθαρό χρέος μειώθηκε στα 1.795 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2024. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο παραγγελιών (backlog) παραμένει ιδιαίτερα ισχυρό, αντιστοιχώντας σε περίπου δυόμισι χρόνια παραγωγής.

Για το 2025, τα αποτελέσματα του πρώτου 9μήνου δείχνουν περαιτέρω δυναμική, όπως αναλύσαμε πιο πάνω. Η θυγατρική Leonardo DRS στις ΗΠΑ ενισχύει επίσης την οικονομική βάση του ομίλου, καταγράφοντας θετικά αποτελέσματα στη δική της αγορά.

Η συνολική εικόνα δείχνει ότι η Leonardo εμφανίζει σταθερή άνοδο σε παραγγελίες, κύκλο εργασιών και κερδοφορία, ενώ μειώνει συστηματικά το χρέος της. Με ισχυρή εξαγωγική δραστηριότητα, ολοκληρωμένα αμυντικά και αεροδιαστημικά συστήματα και μακροπρόθεσμη στρατηγική ανάπτυξης, ο όμιλος παραμένει ένας από τους πιο ισχυρούς και τεχνολογικά προηγμένους παίκτες της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας.

Γιαυτό και το επενδυτικό ενδιαφέρον των Σαουδαράβων είναι απολύτως δικαιολογημένο και με ισχυρές προοπτικές για το μέλλον.