Η πρώτη φάση για τη μερική ιδιωτικοποίηση της TAP Air Portugal ολοκληρώθηκε, καθώς την περασμένη Παρασκευή η πορτογαλική κυβέρνηση ανακοίνωσε επισήμως τους υποψήφιους, που περνούν στον τελικό γύρο. Πρόκειται για τους Air France-KLM, Lufthansa και IAG.
Οι τρεις αυτές εταιρείες έχουν τώρα 90 ημέρες για να υποβάλουν μη δεσμευτικές προσφορές στην Parpublica, το δημόσιο ταμείο που διαχειρίζεται την πώληση του 49,9% των μετοχών της TAP. Από αυτό το ποσοστό, το 44,9% προορίζεται για έναν «μακροπρόθεσμο βιομηχανικό εταίρο», ενώ το 5% θα διατεθεί στο προσωπικό. Ακολουθεί η φάση των δεσμευτικών προσφορών, η οποία θα διαρκέσει από τον Απρίλιο έως το τέλος Ιουνίου, με την ανακοίνωση του αγοραστή να αναμένεται τον Ιούλιο.
Επιφυλάξεις από IAG για την TAP Air Portugal
Ο όμιλος IAG, μητρική των British Airways και Iberia, συμμετείχε στη διαδικασία αλλά εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις για το όριο του 45% που έχει τεθεί για τις αεροπορικές εταιρείες. Η IAG επιθυμούσε πλειοψηφική συμμετοχή, με τον οικονομικό διευθυντή Nicholas Cadbury να σημειώνει ότι μια απλή μειοψηφική θέση, χωρίς δυνατότητα περαιτέρω επενδύσεων, καθιστούσε τη συμφωνία «πολύ δύσκολη».
Ως αποτέλεσμα, η τελική μάχη φαίνεται να περιορίζεται ανάμεσα στη Lufthansa και την Air France-KLM, με την τελευταία να δηλώνει «έντονο ενδιαφέρον» για την πορτογαλική αεροπορική εταιρεία.
Διαβάστε ακόμη: Η ιδιωτικοποίηση της πορτογαλικής TAP & η ενοποίηση των ευρωπαϊκών αιθέρων
Πύλη εισόδου στην Ευρώπη η TAP
Η TAP Air Portugal αποτελεί μία από τις λίγες ανεξάρτητες -μεσαίου μεγέθους- αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη και θεωρείται ιδιαίτερα ελκυστική για τους επενδυτές. Η Πορτογαλία είναι μια σημαντική αγορά, όπου οι Air France, KLM και Transavia πραγματοποιούν ήδη πάνω από 600 εβδομαδιαίες πτήσεις προς πέντε προορισμούς, σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Επιπλέον, η TAP είναι η κύρια πύλη εισόδου για επιβάτες από τη Βραζιλία προς την Ευρώπη, με πάνω από 2 εκατ. επιβάτες να ταξιδεύουν το 2025 μεταξύ των δύο περιοχών. Αναλυτές εκτιμούν ότι η ενσωμάτωση της TAP στο δίκτυο της Air France-KLM θα έδινε σημαντικό πλεονέκτημα στην αγορά του Νοτίου Ατλαντικού, αν και η παρουσία της Lufthansa και της IAG στον τελικό γύρο μπορεί να αυξήσει το κόστος της τελικής συμφωνίας.