Γ.Δ.
1452.24 +0,26%
ACAG
-5,17%
6.24
CENER
+0,76%
8
CNLCAP
+0,64%
7.9
DIMAND
+0,31%
9.6
OPTIMA
+1,50%
10.8
TITC
-1,51%
29.3
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,48%
1.462
ΑΒΕ
+1,26%
0.484
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-2,10%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,44%
1.5855
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.84
ΑΡΑΙΓ
+0,40%
12.65
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.69
ΑΣΤΑΚ
-3,23%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,25%
8.06
ΑΤΤ
+2,25%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,69%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-4,23%
2.49
ΒΙΟΣΚ
+0,38%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-3,94%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-0,30%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
16.58
ΔΑΑ
-0,12%
8.3
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,71%
11.16
ΔΟΜΙΚ
-2,19%
4.68
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,57%
0.347
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.68
ΕΕΕ
+1,45%
30.8
ΕΚΤΕΡ
+2,29%
4.475
ΕΛΒΕ
+6,28%
5.25
ΕΛΙΝ
-0,81%
2.45
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,76%
2.6
ΕΛΠΕ
-0,53%
8.385
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
+0,67%
1.8
ΕΛΧΑ
+0,83%
1.948
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.34
ΕΤΕ
+3,31%
7.81
ΕΥΑΠΣ
-0,93%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,50%
2.02
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.15
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.4295
ΙΛΥΔΑ
+1,73%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+0,37%
5.42
ΙΝΛΙΦ
-2,72%
5
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.148
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
+0,78%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+0,14%
3.655
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,22%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-3,27%
0.532
ΚΟΥΑΛ
-0,62%
1.278
ΚΟΥΕΣ
-0,86%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,93%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-4,86%
1.37
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.848
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.86
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,75%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
+4,57%
0.366
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-2,55%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-0,92%
1.08
ΜΕΒΑ
+0,25%
3.97
ΜΕΝΤΙ
-1,33%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+2,16%
47.2
ΜΙΓ
0,00%
3.99
ΜΙΝ
-5,47%
0.605
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.22
ΜΟΝΤΑ
+3,09%
3.34
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,03%
29.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.36
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,99%
1.02
ΞΥΛΚ
-3,57%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+0,58%
0.344
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-1,34%
22.1
ΟΛΠ
-0,20%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.88
ΟΠΑΠ
-0,70%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,45%
0.909
ΟΤΕ
-1,54%
14.06
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.78
ΠΑΙΡ
-0,85%
1.17
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
-0,61%
3.752
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+1,39%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,21%
4.7
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,50%
11.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-2,12%
0.37
ΣΙΔΜΑ
+0,26%
1.905
ΣΠΕΙΣ
-0,51%
7.76
ΣΠΙ
-5,33%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,49%
18.33
ΤΖΚΑ
-3,04%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,16%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-9,70%
0.298
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.175
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

NΥΤ: «Ένας κόμβος για τη σύγχρονη τέχνη στη σκιά της Ακρόπολης»

«Πολλοί συνδέουν τον πολιτισμό στην Αθήνα με ερείπια και αρχαία τεχνουργήματα, όμως η ελληνική κυβέρνηση και μεγάλα φιλανθρωπικά ιδρύματα θέλουν να βάλουν την πόλη στον διεθνή χάρτη της σύγχρονης τέχνης», αναφέρουν οι New York Times σε εκτενή ανταπόκριση της Roslyn Sulcas από την Αθήνα με τίτλο «Ένας κόμβος για τη σύγχρονη τέχνη δημιουργείται στη σκιά της Ακρόπολης».

Στα χρόνια από το 2000 ως το 2010, οι τουριστικές εκστρατείες των ελληνικών κυβερνήσεων συνοψίζονταν στο «θάλασσα, ήλιος και σεξ, με μερικές ελληνικές κολώνες στο φόντο», λέει στην αμερικανική εφημερίδα ο Poka Yio, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Μπιενάλε της Αθήνας.

Η Μπιενάλε, που άρχισε το 2007, επεδίωξε να αλλάξει αυτό το στερεότυπο: «Θέλαμε να βάλουμε την Αθήνα στον πολιτιστικό χάρτη της σύγχρονης τέχνης», εξηγεί.

Δεκαπέντε χρόνια αργότερα, η Αθήνα βρίσκεται πλέον στο ραντάρ του κοινού της σύγχρονης τέχνης, αν και περισσότερο ως αξιοπερίεργο παρά ως μείζων κόμβος. Η Μπιενάλε, που πραγματοποιήθηκε παρά την πανδημία στη διάρκεια του Νοεμβρίου, είχε 40.000 επισκέπτες, οι 10.000 από το εξωτερικό.

«Αν οι πολιτικές δυνάμεις καταλάβαιναν πόσο συζητείται η Αθήνα ως σύγχρονος πολιτιστικός προορισμός, μπορεί να έδιναν περισσότερη προσοχή, επειδή αυτό σημαίνει χρήμα και δημόσια εικόνα», λέει η Κατερίνα Γρέγου, η διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ).

Το κενό στην κυβερνητική υποστήριξη της σύγχρονης εικαστικής τέχνης κάλυπταν ιδιωτικοί θεσμοί, όπως τα ιδρύματα ΔΕΣΤΕ, ΝΕΟΝ, Ωνάση και Σταύρου Νιάρχου, που «διαδραμάτισαν τεράστιο ρόλο στην αλλαγή της στάσης έναντι της σύγχρονης τέχνης δημιουργώντας ένα οικοσύστημα», λέει ο Poka Yio.

Ωστόσο αυτές οι πρωτοβουλίες του ιδιωτικού τομέα «δεν υποκαθιστούν την ανάγκη για δημόσια πολιτική», επισημαίνει η κα Γρέγου και η ελληνική κυβέρνηση φαίνεται τελευταία να συμφωνεί.

Ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης, ένας απόφοιτος του Χάρβαρντ, διορίστηκε τον Ιούλιο 2019 γραμματέας αρμόδιος για το σύγχρονο πολιτισμό και στις αρχές του 2021 προήχθη σε υφυπουργό Πολιτισμού αρμόδιο για θέματα σύγχρονου πολιτισμού.

Ένα από τα πρώτα που έκανε ο κ. Γιατρομανωλάκης ήταν να ανοίξει γρήγορα το ΕΜΣΤ. «Ο πρωθυπουργός υποστηρίζει πολύ την ιδέα της προώθησης του σύγχρονου πολιτισμού και ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης είναι ένας πραγματικά λαμπρός τύπος», λέει ο Γεράσιμος Γιαννόπουλος, δικηγόρος και μέλος του συμβουλίου του ΕΜΣΤ.

«Όμως η Ελλάδα βρέθηκε σε δύσκολη κατάσταση αφότου ξέσπασε η κρίση του χρέους. Και δεν μπορείς να γυρίσεις τα πράγματα επιμένοντας στην ένδοξη αρχαιολογική κληρονομιά», προσθέτει.

Ωστόσο ο κ. Γιατρομανωλάκης θεωρεί πως «το να αντιπαραθέτεις το κλασικό με το σύγχρονο είναι αντιπαραγωγικό, θα πρέπει να συνεργάζονται» και φέρνει ως παράδειγμα την έκθεση έργων του βρετανού καλλιτέχνη Antony Gormley που έγινε το 2019 ανάμεσα στα ερείπια της Δήλου.

Αξιοσημείωτη αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για προγράμματα σύγχρονης τέχνης

Και τα στοιχεία που έδωσε στους New York Times δείχνουν μια αξιοσημείωτη αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για προγράμματα σύγχρονης τέχνης, από περίπου μισό εκατομμύριο δολάρια το 2015, σε περίπου 11 εκατομμύρια δολάρια το 2020.

Ανέφερε επίσης τα πρόσθετα κεφάλαια της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, που προσφέρουν άλλο μισό δισεκατομμύριο ευρώ στον πολιτιστικό τομέα της Ελλάδας, εξίσου μοιρασμένα σε προγράμματα για την αρχαία κληρονομιά και σε προγράμματα για τη σύγχρονη τέχνη.

Όμως η επιτυχημένη στήριξη της σύγχρονης τέχνης απαιτεί κάτι περισσότερο από χρήματα, λέει η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, διευθύντρια πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση. «Τελικά οι άνθρωποι που αλλάζουν το σκηνικό είναι οί ίδιοι οι καλλιτέχνες», εξηγεί.

«Ο ρόλος μας είναι να τους στηρίξουμε, να δουλέψουμε μαζί τους, να είμαστε εκεί γι’ αυτούς».

Τα ιδιωτικά ιδρύματα συχνά συνεργάζονται στενά με το κράτος, «δεν το ανταγωνίζονται», λέει ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης. Προσθέτει πως το πιο φιλόδοξο σχέδιο στην ατζέντα του είναι μια εργασιακή και κοινωνική μεταρρύθμιση για τους ανεξάρτητους καλλιτέχνες, οι ανάγκες των οποίων δεν λαμβάνονται υπόψη στη σημερινή νομοθεσία περί φορολογίας και απασχόλησης.

«Αν δεν το διορθώσουμε αυτό, δεν θα έχουμε τα εργαλεία για να δώσουμε στους επαγγελματίες του πολιτισμού τη δυνατότητα να ζήσουν από τη δουλειά τους», λέει στους New York Times. «Δεν υπήρχε τίποτε έτοιμο για το σύγχρονο πολιτισμό, έτσι πρέπει να αρχίσουμε από το μηδέν», προσθέτει.

«Παρά τα φρικτά πράγματα που έφερε η πανδημία, πιστεύω ότι μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε ως σημείο καμπής».

Η Αθήνα, με τη συρροή μεταναστών και καλλιτεχνών, είναι μια μητρόπολη σε ανοδική πορεία, «ένα αντίβαρο στο τρίποδο Λονδίνο-Παρίσι-Βερολίνο» , λέει ο Poka Yio, ο διευθυντής της Μπιενάλε. «Στην Ελλάδα χάσαμε τον μοντερνισμό και τώρα προσπαθούμε να κάνουμε τεράστια άλματα», προσθέτει.

«Δεν έχουμε πολλά από τα συστήματα και τις δομές που έχουν άλλες χώρες. Όμως αυτό είναι επίσης πολύ θετικό και μέρος αυτού που κάνει την Αθήνα τόσο γοητευτική. Όλα εξακολουθούν να είναι δυνατά σ’ αυτό το μέρος».

 

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!