Γ.Δ.
1422.35 +0,34%
ACAG
-2,29%
6.4
CENER
+0,28%
7.15
CNLCAP
-0,67%
7.45
DIMAND
-0,40%
9.88
OPTIMA
+4,30%
8.24
TITC
0,00%
26.55
ΑΑΑΚ
0,00%
8.1
ΑΒΑΞ
-1,37%
1.588
ΑΒΕ
0,00%
0.502
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.265
ΑΚΡΙΤ
-1,09%
0.91
ΑΛΜΥ
+0,37%
2.69
ΑΛΦΑ
-1,09%
1.63
ΑΝΔΡΟ
-0,29%
6.88
ΑΡΑΙΓ
+0,16%
12.54
ΑΣΚΟ
-0,37%
2.67
ΑΣΤΑΚ
+1,23%
8.24
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
7.25
ΑΤΤ
-3,52%
10.95
ΑΤΤΙΚΑ
-0,42%
2.39
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-1,61%
5.51
ΒΙΟΚΑ
-0,38%
2.65
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.245
ΒΙΟΤ
0,00%
0.338
ΒΙΣ
0,00%
0.238
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.32
ΓΕΒΚΑ
-0,84%
1.78
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,48%
16.88
ΔΑΑ
-0,93%
8.5
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.8
ΔΕΗ
+1,48%
11.63
ΔΟΜΙΚ
0,00%
4.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,55%
0.344
ΕΒΡΟΦ
+1,68%
1.82
ΕΕΕ
+0,44%
29.5
ΕΚΤΕΡ
+0,25%
3.95
ΕΛΒΕ
+5,94%
5.35
ΕΛΙΝ
+0,38%
2.66
ΕΛΛ
+0,65%
15.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,38%
2.63
ΕΛΠΕ
-2,11%
8.34
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.55
ΕΛΤΟΝ
+1,00%
2.02
ΕΛΧΑ
-0,41%
1.962
ΕΝΤΕΡ
-0,25%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
+1,05%
9.6
ΕΣΥΜΒ
+2,41%
1.275
ΕΤΕ
-1,14%
7.256
ΕΥΑΠΣ
+0,58%
3.46
ΕΥΔΑΠ
+0,34%
5.97
ΕΥΡΩΒ
-0,34%
1.782
ΕΧΑΕ
+0,18%
5.46
ΙΑΤΡ
0,00%
1.745
ΙΚΤΙΝ
-0,79%
0.5
ΙΛΥΔΑ
-2,12%
1.845
ΙΝΚΑΤ
-0,55%
5.38
ΙΝΛΙΦ
-0,40%
4.92
ΙΝΛΟΤ
+3,55%
1.168
ΙΝΤΕΚ
-0,95%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
-2,27%
6.45
ΙΝΤΕΤ
-1,43%
1.38
ΙΝΤΚΑ
-0,41%
3.665
ΚΑΜΠ
-0,85%
2.33
ΚΑΡΕΛ
-0,58%
340
ΚΕΚΡ
+2,29%
1.565
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.04
ΚΛΜ
+0,68%
1.49
ΚΟΡΔΕ
-1,01%
0.59
ΚΟΥΑΛ
-6,03%
1.325
ΚΟΥΕΣ
+1,20%
5.88
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-1,68%
11.7
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.79
ΚΥΡΙΟ
+9,00%
1.635
ΛΑΒΙ
+0,23%
0.886
ΛΑΜΔΑ
+0,37%
6.75
ΛΑΜΨΑ
+1,27%
32
ΛΑΝΑΚ
+1,90%
1.07
ΛΕΒΚ
+6,82%
0.376
ΛΕΒΠ
0,00%
0.33
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.33
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.79
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.16
ΜΕΒΑ
0,00%
3.88
ΜΕΝΤΙ
-0,65%
3.07
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.4
ΜΙΓ
0,00%
4.1
ΜΙΝ
+0,78%
0.645
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,40%
27.62
ΜΟΝΤΑ
-1,19%
3.32
ΜΟΤΟ
+0,33%
3.08
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.765
ΜΠΕΛΑ
+1,68%
26.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,60%
3.37
ΜΠΡΙΚ
+0,78%
1.93
ΜΠΤΚ
0,00%
0.6
ΜΥΤΙΛ
-0,22%
35.76
ΝΑΚΑΣ
+2,94%
2.8
ΝΑΥΠ
+4,63%
1.13
ΞΥΛΚ
+0,30%
0.329
ΞΥΛΠ
0,00%
0.36
ΟΛΘ
+1,32%
23
ΟΛΠ
+2,86%
28.8
ΟΛΥΜΠ
-2,40%
2.85
ΟΠΑΠ
+2,58%
16.68
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,24%
0.9
ΟΤΕ
+1,03%
13.67
ΟΤΟΕΛ
+0,30%
13.3
ΠΑΙΡ
0,00%
1.345
ΠΑΠ
+2,52%
2.44
ΠΕΙΡ
+1,15%
3.876
ΠΕΤΡΟ
+1,29%
9.42
ΠΛΑΘ
-0,60%
4.15
ΠΛΑΚΡ
+3,29%
15.7
ΠΡΔ
-2,67%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
-0,69%
1.146
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.35
ΠΡΟΦ
+0,92%
4.41
ΡΕΒΟΙΛ
+1,88%
1.63
ΣΑΡ
+1,21%
11.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.43
ΣΙΔΜΑ
+1,46%
2.09
ΣΠΕΙΣ
+0,51%
7.94
ΣΠΙ
+15,63%
0.932
ΣΠΥΡ
0,00%
0.2
ΤΕΝΕΡΓ
+1,58%
18.02
ΤΖΚΑ
-4,87%
1.66
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.21
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,36%
1.678
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
-1,55%
0.38
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+1,33%
0.304
ΦΡΛΚ
-0,35%
4.25
ΧΑΙΔΕ
-1,37%
0.72

Ακήρυχτος πόλεμος ΕΕ – ΗΠΑ για τις πράσινες τεχνολογίες

Σε… πόλεμο για την προσέλκυση πράσινων τεχνολογιών οδεύουν ΗΠΑ και Ευρώπη, καθώς η αμερικανική κυβέρνηση, με το πακέτο των 369 δισ. δολαρίων, που προβλέπονται από το Νόμο για τη Μείωση του Πληθωρισμού (Inflation Reduction Act ή IRA) προσελκύει πλέον και ευρωπαϊκές επενδύσεις στον τομέα της πράσινης ενέργειας. Οι Ευρωπαίοι πάλι, διαμαρτύρονται για πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού, καθώς -την ώρα που αγοράζουν αμερικανικό LNG- η κυβέρνηση Μπάιντεν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού επιδοτεί την αμερικανική πράσινη ενέργεια ή και εταιρείες από Ευρώπη και Ασία που επιλέγουν να «μεταναστεύσουν» (ή να ιδρύσουν εργοστάσια) στις ΗΠΑ.

Από το αμερικανικό πακέτο, 231 δισ. δολάρια προορίζονται για επιδοτήσεις, που αναμένεται να αυξήσουν τα αμερικανικά ενεργειακά πρότζεκτ μέσα στα επόμενα χρόνια, ιδιαίτερα τις επενδύσεις σε αιολικά, φωτοβολταϊκά και μπαταρίες.

Είναι ενδεικτικό πως η σουηδική Northvolt, μία εταιρεία που μπήκε δυναμικά στον χώρο των μπαταριών ξεκινώντας ως start-up και εξασφαλίζοντας στήριξη από τις Volkswagen, BMW και Goldman Sachs, προτίθεται να επεκτείνει την παραγωγή της στις ΗΠΑ. Με βάση τον IRA, εξασφαλίζει άλλωστε επιδότηση περίπου 600-800 εκατ. δολαρίων για τη δημιουργία εργοστασίου στις Ηνωμένες Πολιτείες, όταν το αντίστοιχο ποσό που θα εξασφάλιζε στη Γερμανία δεν θα ξεπερνούσε τα 155 εκατ. ευρώ.

Ο νόμος IRA «μεταφέρει την προσοχή από την Ευρώπη στις ΗΠΑ», σχολιάζει στους Financial Times o Πήτερ Κάρλσον, διευθύνων σύμβουλος της Northvolt. Μάλιστα, επισημαίνει, αυτό δεν επηρεάζει μόνο τις ευρωπαϊκές εταιρείες, αλλά και ασιατικές, που μεταφέρουν τα σχέδιά τους για στρατηγικές επενδύσεις στη Βόρεια Αμερική. Σύμφωνα με το βιομηχανικό λόμπι «European Round Table for Industry», η προσφορά κινήτρων από την Ουάσινγκτον μπορεί να συμβάλλει ώστε οι ΗΠΑ να ξεπεράσουν την Ευρώπη στις πράσινες επενδύσεις.

Πράσινο υδρογόνο και φωτοβολταϊκά

Η ισπανική Iberdrola, μία από τις μεγαλύτερες ενεργειακές εταιρείες στον κόσμο, αυξάνει τις επενδύσεις της στις ΗΠΑ σχεδόν στο 50% του συνόλου παγκοσμίως για την τριετία 2023-25, όταν το αντίστοιχο ποσοστό της στην Ευρώπη ανέρχεται στο 23%. Ο διευθύνων σύμβουλος Ινάθιο Γκαλάν δήλωσε στους Financial Times πως οι ΗΠΑ είναι πλέον «πολύ περισσότερο» ελκυστικές για επενδύσεις. Για παράδειγμα στον τομέα του πράσινου υδρογόνου, οι ΗΠΑ προσφέρουν υπό τον IRA επιδοτήσεις της τάξης των 100 δισ. δολαρίων, ενώ στην Ευρώπη το ποσό που μπορούσε να διασφαλιστεί δεν ξεπερνούσε τα 5 δισ. δολάρια.

Η γαλλική Safran, προμηθευτής αεροπορικών μηχανών και άλλων τμημάτων αεροσκαφών, επανεξετάζει επίσης τα επενδυτικά της σχέδια. Παρότι προγραμμάτιζε την ανέγερση ενός δεύτερου εργοστασίου κοντά στη Λυών, το οποίο θα γινόταν και ερευνητικό κέντρο για την τεχνολογία χαμηλού άνθρακα, πλέον μεταφέρει τον εξοπλισμό της στη Μαλαισία και τις ΗΠΑ, αναβάλλοντας την απόφαση για τη γαλλική μονάδα για 8 μήνες. «Χρέος μου είναι να διασφαλίσω πως η όποια επένδυση είναι οικονομικά βιώσιμη», σχολιάζει ο CEO, Ολιβιέ Αντριές.

Αλλά και οι αμερικανικές εταιρείες επεκτείνουν τις επενδύσεις τους στην πατρίδα. Η First Solar, που δραστηριοποιείται στον τομέα της ηλιακής ενέργειας, ανακοίνωσε πως επέλεξε την Αλαμπάμα για να δημιουργήσει την τέταρτη εργοστασιακή μονάδα της στις ΗΠΑ, ενώ και οι SolarEdge και Enphase Energy εξετάζουν την ανάπτυξη της παραγωγής στις ΗΠΑ, όπως μεταδίδει το CNBC. Η εταιρεία μπαταριών Freyr και η εξορυκτική λιθίου Piedmont Lithium είναι επίσης μεταξύ εκείνων που ανακοίνωσαν νέες εγκαταστάσεις.

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Η συζήτηση γύρω από τις αμερικανικές επιδοτήσεις επικεντρώθηκε αρχικά -και όχι αδίκως- στον τομέα του διατλαντικού ανταγωνισμού για τα ηλεκτρικά οχήματα (EV). Παρότι η Ευρώπη φιλοξενεί περισσότερο από το ¼ της παγκόσμιας παραγωγής, χάρη στην ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία της και το 20% της εφοδιαστικής αλυσίδας, σύμφωνα με στοιχεία της IEA, και οι ΗΠΑ μόλις το 10% της κατασκευής EV και το 7% της παραγωγής μπαταριών, αυτό δεν αποκλείεται να αλλάξει στο μέλλον. Ο Κάρλος Ταβάρες, επικεφαλής της γαλλο-ιταλικής Stellantis, κάλεσε την Ευρώπη να εξετάσει αντίμετρα. Η ΕΕ κατηγορεί την Ουάσινγκτον για παραβίαση των κανόνων του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, όμως προς το παρόν επιδιώκει μέσω συνομιλιών να γεφυρώσει το χάσμα, αντί να προσφύγει στον ΠΟΕ σε βάρος των ΗΠΑ. Εκτιμάται πως αν η ΕΕ επιθυμούσε να ανταγωνιστεί ευθέως τις ΗΠΑ, θα έπρεπε να ενισχύσει τις σχετικές επενδύσεις ετησίως κατά 520 δισ. δολάρια μέσα στη ερχόμενη δεκαετία.

Ραντεβού στις 5 Δεκεμβρίου

Στη Σύνοδο των υπουργών Εμπορίου στις Βρυξέλλες την Παρασκευή, ο υπουργός Βιομηχανίας και Εμπορίου της προεδρεύουσας Τσεχίας, Τζόζεφ Σικέλα, προανήγγειλε πως απαιτούνται λύσεις ως τις 5 Δεκεμβρίου, οπότε θα είναι η επόμενη συνάντηση του Συμβουλίου Εμπορίου και Τεχνολογίας ΕΕ – ΗΠΑ, του ειδικού σώματος που συστάθηκε από ΕΕ και ΗΠΑ για την επίλυση των σχετικών διαφορών.

Η Γαλλία, δια του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν, έχει εμφανιστεί υπέρ μίας ευρωπαϊκής νομοθεσίας στη λογική «αγοράστε ευρωπαϊκά», που θα πριμοδοτεί δηλαδή ευρωπαϊκές επενδύσεις και προϊόντα. Ωστόσο, άλλα κράτη-μέλη, όπως η Ολλανδία και η Σουηδία, διστάζουν, ανησυχώντας πως αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μία λογική εμπορικής αντεκδίκησης, ακόμη και σε εμπορικό πόλεμο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!