Γ.Δ.
1413.13 +0,33%
ACAG
+0,38%
5.32
BOCHGR
-1,82%
4.32
CENER
+1,41%
8.62
CNLCAP
+4,32%
7.25
DIMAND
-0,11%
9.22
NOVAL
-0,81%
2.435
OPTIMA
+0,16%
12.72
TITC
-0,30%
32.9
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+0,14%
1.422
ΑΒΕ
+1,07%
0.471
ΑΔΜΗΕ
-0,43%
2.33
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.71
ΑΛΜΥ
0,00%
3.31
ΑΛΦΑ
+5,37%
1.502
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.46
ΑΡΑΙΓ
+0,46%
9.845
ΑΣΚΟ
0,00%
2.59
ΑΣΤΑΚ
-0,56%
7.08
ΑΤΕΚ
0,00%
0.392
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.74
ΑΤΤ
-1,27%
6.2
ΑΤΤΔ
0,00%
1.495
ΑΤΤΙΚΑ
-1,44%
2.05
ΒΙΟ
+0,19%
5.18
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.685
ΒΙΟΣΚ
+1,72%
1.475
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
-0,95%
2.08
ΓΕΒΚΑ
-0,38%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,11%
17.46
ΔΑΑ
-0,28%
7.79
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
+1,24%
12.2
ΔΟΜΙΚ
-2,32%
2.525
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.299
ΕΒΡΟΦ
+3,99%
1.435
ΕΕΕ
-0,30%
33.76
ΕΚΤΕΡ
-1,53%
1.418
ΕΛΒΕ
0,00%
4.8
ΕΛΙΝ
-1,49%
1.99
ΕΛΛ
0,00%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+3,49%
1.78
ΕΛΠΕ
-1,09%
6.805
ΕΛΣΤΡ
+1,96%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-0,34%
1.768
ΕΛΧΑ
+1,16%
1.74
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+1,80%
1.13
ΕΤΕ
-1,49%
7.516
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.24
ΕΥΔΑΠ
-0,17%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+2,87%
2.045
ΕΧΑΕ
-0,34%
4.345
ΙΑΤΡ
0,00%
1.5
ΙΚΤΙΝ
+1,59%
0.319
ΙΛΥΔΑ
-0,59%
1.69
ΙΝΚΑΤ
+0,51%
4.895
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.32
ΙΝΛΟΤ
+1,07%
0.949
ΙΝΤΕΚ
-1,35%
5.85
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
-1,40%
1.055
ΙΝΤΚΑ
-0,55%
2.695
ΚΑΡΕΛ
-1,73%
340
ΚΕΚΡ
+1,54%
1.32
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.92
ΚΛΜ
-2,05%
1.43
ΚΟΡΔΕ
-1,44%
0.411
ΚΟΥΑΛ
-0,38%
1.058
ΚΟΥΕΣ
+0,18%
5.67
ΚΡΙ
0,00%
14.1
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.936
ΛΑΒΙ
+0,68%
0.74
ΛΑΜΔΑ
+1,26%
7.24
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.89
ΛΕΒΚ
+1,67%
0.244
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.28
ΛΟΥΛΗ
+0,37%
2.74
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.8
ΜΕΝΤΙ
-1,40%
2.11
ΜΕΡΚΟ
-1,89%
41.6
ΜΙΓ
0,00%
3.21
ΜΙΝ
+4,90%
0.535
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,41%
19.78
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.76
ΜΟΤΟ
-0,58%
2.575
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-0,16%
24.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.68
ΜΠΡΙΚ
+0,50%
2.02
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
32.58
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
-6,50%
0.834
ΞΥΛΚ
-1,53%
0.258
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-0,95%
20.8
ΟΛΠ
+2,44%
29.4
ΟΛΥΜΠ
+1,29%
2.35
ΟΠΑΠ
-0,26%
15.06
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,50%
0.8
ΟΤΕ
-1,32%
14.96
ΟΤΟΕΛ
-0,18%
11.14
ΠΑΙΡ
-1,84%
0.962
ΠΑΠ
0,00%
2.34
ΠΕΙΡ
+2,09%
3.81
ΠΕΡΦ
-0,69%
5.78
ΠΕΤΡΟ
-0,25%
7.96
ΠΛΑΘ
-0,27%
3.685
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
+6,51%
1.244
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,96%
5.17
ΡΕΒΟΙΛ
-0,91%
1.625
ΣΑΡ
+0,91%
11.12
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.338
ΣΙΔΜΑ
-1,33%
1.485
ΣΠΕΙΣ
-0,67%
5.92
ΣΠΙ
-2,52%
0.542
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.72
ΤΖΚΑ
+1,44%
1.41
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,50%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
+5,00%
0.21
ΦΡΛΚ
-0,54%
3.7
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.595

Γερμανία: Σε τεντωμένο σχοινί ο κυβερνητικός συνασπισμός

Σε ατμόσφαιρα έντασης συνεδριάζει ο κυβερνητικός συνασπισμός στην Γερμανία, για το κλίμα, τα εξοπλιστικά, τις μεταφορές, αλλά και τον προϋπολογισμό του 2024, την ώρα που τα συνδικάτα προχωρούν σε μαζικές απεργίες σε τρένα, αεροδρόμια και συγκοινωνίες.

Ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς συγκάλεσε χθες Κυριακή το βράδυ συνεδρίαση του κυβερνητικού συνασπισμού του για να αποπειραθεί να κατευνάσει τις εντάσεις ανάμεσα στους κυβερνητικούς του εταίρους, που πλέον απειλούν να μετατραπούν σε πραγματική κρίση.

Οι διενέξεις το τελευταίο διάστημα ανάμεσα στους φιλελεύθερους του FDP, τους οικολόγους και τους σοσιαλδημοκράτες του καγκελάριου, που σχηματίζουν τον κυβερνητικό συνασπισμό, έχουν πολλαπλασιαστεί: εκτείνονται από το κλίμα ως τη χρηματοδότηση του επανεξοπλισμού του γερμανικού στρατού, από τις υποδομές των μεταφορών ως τον προϋπολογισμό του 2024.

Η αμοιβαία και μεγεθυνόμενη απώλεια εμπιστοσύνης ανάμεσα στους τρεις εταίρους πλέον εγείρει ανησυχία, πέρα από το ότι καθυστερεί την υλοποίηση σημαντικών σχεδίων για τη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή οικονομία.

«Το σπίτι του συνασπισμού καίγεται»

«Όπου κι αν κοιτάξει κανείς, βλέπει φωτιά στην κυβέρνηση», συνόψισε το περιοδικό Der Spiegel, καταγράφοντας «διαφωνίες για τις προτεραιότητες», «αλληλοκατηγορίες των πάντων», αδυναμία «εξεύρεσης συμβιβασμών».

«Το σπίτι του συνασπισμού καίγεται», υπερθεμάτισε η ταμπλόιντ Bild.

Οι εσωτερικές εντάσεις ξεχείλισαν, έφθασαν στις Βρυξέλλες, όπου το Βερολίνο προς γενική κατάπληξη των εταίρων του εμπόδισε, την τελευταία στιγμή, ρύθμιση για τη μείωση στο μηδέν των εκπομπών CO2 των καινούργιων αυτοκινήτων που θα πωλούνται στην ΕΕ. Συμβιβαστική λύση βρέθηκε εντέλει προχθές Σάββατο.

Χθες βράδυ το εγχείρημα έμοιαζε με συλλογική ψυχοθεραπεία του τρικομματικού συνασπισμού χωρίς προηγούμενο στη Γερμανία. Αποτελέσματα δεν αναμένονταν πριν από σήμερα το νωρίτερο.

«Οι πολίτες αναμένουν ο συνασπισμός να φέρνει αποτελέσματα», προειδοποίησε ο Ντιρκ Βίζε, στέλεχος των σοσιαλδημοκρατών, μιλώντας στο Spiegel.

Σκοπός ήταν να επανέλθει η τάξη και να σταματήσει η ελεύθερη πτώση της δημοτικότητας των κομμάτων του συνασπισμού·καθώς η δεξιά αξιωματική αντιπολίτευση βρίσκεται πια πολύ μπροστά σε πρακτικά όλες τις δημοσκοπήσεις, ενώ η AfD (άκρα δεξιά) φέρεται να είναι τρίτο κόμμα κατά πολλές από τις έρευνες.

Οι φιλελεύθεροι κρατούν το τιμόνι του υπουργείου Οικονομικών και θεωρούν εαυτούς εγγυητές της δημοσιονομικής πειθαρχίας. Ο Κριστόφ Μάγερ, στέλεχος του FDP, πρόσαψε στα άλλα δυο κόμματα του συνασπισμού «εθισμό στις δημόσιες δαπάνες» μιλώντας στις εφημερίδες του ομίλου Funke.

«Μερικές φορές πρέπει ν’ αρπάζεις το μπουκάλι από το στόμα του αλκοολικού», πέταξε.

Η «πρόοδος», η «παρεμπόδιση»…

Ως προς το κλίμα, οι Πράσινοι και το FDP εκφράζουν ανοικτά εδώ και εβδομάδες τις διαφωνίες τους – για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης των αυτοκινήτων, για την προοδευτική κατάργηση των καυστήρων θέρμανσης κτιρίων που καίνε πετρέλαιο και αέριο, για την προτεραιότητα που πρέπει να δοθεί στις επενδύσεις στους σιδηροδρόμους ή στους αυτοκινητοδρόμους…

Ήταν ο οικολόγος υπουργός Οικονομίας και Κλίματος, ο Ρόμπερτ Χάμπεκ, αυτός που έβαλε φωτιά στο μπαρούτι. «Μόνο ένα κόμμα αντιπροσωπεύει την πρόοδο, τα άλλα την παρεμποδίζουν», εξακόντισε την Τρίτη ο δεύτερος τη τάξει της κυβέρνησης.

Ο κάτοχος διδακτορικού φιλοσοφίας πρόσαψε στην κυβέρνηση πως δεν εκπληρώνει «επαρκώς» την αποστολή της κυβέρνησης να «κάνει κάτι για τον κόσμο, για τη Γερμανία» και για το κλίμα.

Η χώρα πέτυχε το 2022 τον στόχο που είχε θέσει για τον περιορισμό των εκπομπών CO2 -εν μέρει λόγω της ενεργειακής κρίσης-, όμως έχει μακρύ δρόμο μπροστά της ακόμη αν θέλει να επιτύχει κλιματική ουδετερότητα το 2045.

…και ο Πούτιν

Ο κ. Χάμπεκ κατηγόρησε ιδίως στους φιλελεύθερους εταίρους του πως φρέναραν το σχέδιό του, που διέρρευσε στον Τύπο, να απαγορευθεί ήδη από το 2024 η εγκατάσταση νέων καυστήρων θέρμανσης κτιρίων που καίνε πετρέλαιο ή αέριο.

Η ένταση κλιμακώθηκε τόσο που ο αντιπρόεδρος του FDP Βόλφγκανγκ Κουμπίκι έφθασε στο σημείο να πει, προτού ζητήσει συγγνώμη, πως ο κ. Χάμπεκ μοιράζεται με τον ρώσο πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν την «πεποίθηση ότι το κράτος, ο ηγέτης, ο εκλεκτός, ξέρει καλύτερα από τον λαό τι είναι καλύτερο γι’ αυτόν».

Το SPD αξιώνει αποκατάσταση της ηρεμίας. Όμως ο καγκελάριος, που έχει τη φήμη πως προτιμά να αφήνει κατά μέρος, να μην αντιμετωπίζει κατά μέτωπο τις αναποδιές, μοιάζει να αδυνατεί, ενάμισι χρόνο αφού ανέλαβε την εξουσία, να ελέγξει τους ολοένα πιο νευρικούς εταίρους του.

«Χρειάζεται περισσότερο παρά ποτέ ηγετική ικανότητα και ο Όλαφ Σολτς δεν τη δείχνει, αφήνει τα πράγματα να γίνονται», ήταν το δηκτικό σχόλιο του Κάρστεν Λίνεμαν της δεξιάς αντιπολίτευσης.

Μαζικές απεργίες

Στο μεταξύ, η Γερμανία αναμένεται να παραλύσει σήμερα από το συγκοινωνιακό χάος λόγω της ιστορικών διαστάσεων απεργίας των εργαζομένων στους Γερμανικούς Σιδηροδρόμους, σε όλα τα τοπικά μέσα μεταφοράς (προαστιακοί, μετρό, τραμ, λεωφορεία), στους γερμανικούς αυτοκινητοδρόμους, αλλά και σε πολλά γερμανικά αεροδρόμια, μεγάλα και μικρά (Μονάχου, Φρανκφούρτης, Αμβούργου, Nτίσελντορφ, Βόννη-Κολωνίας, Ντόρντμουντ, Λειψίας, Ερφούρτης, Δρέσδης).

H παγγερμανική απεργία σε όλα τα τρένα, σε διεθνή και περιφερειακά γερμανικά αεροδρόμια, στο σύνολο των τοπικών μέσων μαζικής μεταφοράς αλλά και σε λιμάνια και μεγάλους γερμανικούς αυτοκινητοδρόμους θεωρείται ήδη ιστορικών διαστάσεων για γερμανικά δεδομένα, καθώς επίσης προάγγελος νέων μαζικών κινητοποιήσεων.

Εδώ και καιρό τα αιτήματα μεγάλων γερμανικών συνδικάτων, όπως του Verdi που εκπροσωπεί περίπου 2,5 εκατομμύρια εργαζομένους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα ή του ισχυρού συνδικάτου των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους EVG, δεν έχουν ικανοποιηθεί. Ζητούν νέα συλλογική σύμβαση εργασίας και άμεση αύξηση στους μισθούς κατά 500 ευρώ μηνιαίως με επιπλέον εφάπαξ επιδόματα ύψους 2.500 ευρώ για την αντιμετώπιση της ακρίβειας. Μέχρι στιγμής οι διαπραγματεύσεις δεν έχουν ευοδωθεί. Η πλευρά των εργοδοτών συνεχίζει να θεωρεί παράλογες και υπερβολικές τις διεκδικήσεις των συνδικάτων.

Με τον πληθωρισμό όμως να κινείται ήδη στο 8,7% και τις πρόσφατες εκτιμήσεις των «Πέντε Σοφών» της Γερμανικής Οικονομίας να κάνουν λόγο για πληθωρισμό πάνω από 6% στο τέλος του 2023, τα γερμανικά συνδικάτα φαίνεται ότι δεν έχουν άλλη επιλογή πέρα από την άσκηση πίεσης μέσω προειδοποιητικών στάσεων εργασίας. «Πρέπει να σταλεί ένα αδιαμφισβήτητο μήνυμα με αυτή την απεργία» ανέφερε ο επικεφαλής του συνδικάτου Verdi Φρανκ Βάρνεκε, ενώ η αντιπρόεδρος του συνδικάτου EVG, Κόσιμα Ίνγκεσαϊ, αναφέρει πως η καταφυγή στην παγγερμανική απεργία «είναι η ύστατη επιλογή».

«Στη Γερμανία οι αρμόδιες συνδικαλιστικές οργανώσεις καλούν σε απεργία μόνο για περιορισμένο χρονικό διάστημα, ελπίζοντας να καταλήξουν σε μια συλλογική σύμβαση εργασίας όσο το δυνατόν γρηγορότερα και αποτελεσματικότερα» αναφέρει στο Δίκτυο RND o καθηγητής Πολιτικών Επιστημών στο Κάσελ Βόλφγκαντ Σρέντερ, επί χρόνια μέλος του επίσης ισχυρού συνδικάτου IG-Metall.




Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!