Γ.Δ.
1411.49 0,00%
ACAG
0,00%
5.69
BOCHGR
0,00%
4.38
CENER
0,00%
9.1
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
0,00%
9.33
NOVAL
0,00%
2.595
OPTIMA
0,00%
12.88
TITC
0,00%
32.45
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.44
ΑΒΕ
0,00%
0.528
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.39
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.76
ΑΛΜΥ
0,00%
2.98
ΑΛΦΑ
0,00%
1.47
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.64
ΑΡΑΙΓ
0,00%
10.22
ΑΣΚΟ
0,00%
2.6
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.28
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.7
ΑΤΤ
0,00%
2.7
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.21
ΒΙΟ
0,00%
5.58
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.78
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.48
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.2
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.365
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
17.54
ΔΑΑ
0,00%
7.56
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.26
ΔΕΗ
0,00%
11.4
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.88
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.299
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.51
ΕΕΕ
0,00%
33.26
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.544
ΕΛΒΕ
0,00%
5.55
ΕΛΙΝ
0,00%
1.96
ΕΛΛ
0,00%
13.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.836
ΕΛΠΕ
0,00%
7.04
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.04
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.676
ΕΛΧΑ
0,00%
1.838
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.108
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.17
ΕΤΕ
0,00%
7.266
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.16
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.59
ΕΥΡΩΒ
0,00%
1.9535
ΕΧΑΕ
0,00%
4.42
ΙΑΤΡ
0,00%
1.48
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.2915
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.91
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.68
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.4
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.09
ΙΝΤΕΚ
0,00%
6.03
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.18
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.91
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
0,00%
1.385
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
0,00%
1.575
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.427
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.162
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.34
ΚΡΙ
0,00%
13.15
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.78
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.03
ΛΑΒΙ
0,00%
0.777
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.49
ΛΑΜΨΑ
0,00%
38
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.268
ΛΕΒΠ
0,00%
0.244
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.36
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.85
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.75
ΜΕΒΑ
0,00%
3.71
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.23
ΜΕΡΚΟ
0,00%
42
ΜΙΓ
0,00%
3.21
ΜΙΝ
0,00%
0.555
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
20.58
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.69
ΜΟΤΟ
0,00%
2.605
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
0,00%
25.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.63
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
0,00%
33
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.88
ΝΑΥΠ
0,00%
0.72
ΞΥΛΚ
0,00%
0.272
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
21.4
ΟΛΠ
0,00%
27.1
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.43
ΟΠΑΠ
0,00%
15.73
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.804
ΟΤΕ
0,00%
15.9
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.72
ΠΑΙΡ
0,00%
0.97
ΠΑΠ
0,00%
2.3
ΠΕΙΡ
0,00%
3.674
ΠΕΡΦ
0,00%
6.29
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.04
ΠΛΑΘ
0,00%
3.595
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.1
ΠΡΔ
0,00%
0.23
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.192
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.5
ΠΡΟΦ
0,00%
5.12
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.7
ΣΑΡ
0,00%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.336
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.57
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.28
ΣΠΙ
0,00%
0.61
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.53
ΤΖΚΑ
0,00%
1.24
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.61
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.26
ΦΡΛΚ
0,00%
3.835
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.625

Αναταράξεις στις αερομεταφορές από ελαττωματικό κινητήρα της P&W

H τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία επιβατικών αερομεταφορών της Ινδίας, Go First, οδηγήθηκε πρόσφατα (Μάιος 2023), σε πτώχευση έπειτα από την αναγκαστική αναστολή της λειτουργίας του 40% των αεροσκαφών της. Συνολικά 28 αεροσκάφη, τύπου Airbus A320neo, σύμφωνα με την αίτηση πτώχευσης της ινδικής επιχείρησης, καθηλώθηκαν στο έδαφος λόγω κατασκευαστικού ή/και σχεδιαστικού ελαττώματος των κινητήρων της Pratt & Whitney (P&W) που αξιοποιούν τα συγκεκριμένα αεροσκάφη.

Σύμφωνα με την αίτηση πτώχευσης της Go First, οι κινητήρες Pratt αντιμετώπισαν προβλήματα ανθεκτικότητας σε ζεστά και σκονισμένα κλίματα, συμπεριλαμβανομένης της Ινδίας, και απαιτείται συχνότερη συντήρηση. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την χαμηλή διαθεσιμότητα αεροσκαφών γεγονός που την οδήγησε σε πτώχευση.

Επιπλέον, όπως αναφέρει δημοσίευμα του Reuters, η Go First απέδωσε την πτώχευσή της στο γεγονός ότι η P&W αρνήθηκε να συμμορφωθεί με τη διαιτητική εντολή για την απελευθέρωση εφεδρικών μισθωμένων κινητήρων, που θα βελτίωνε την διαθεσιμότητα των αεροσκαφών. Τους ισχυρισμούς της Go First, σύμφωνα με το Reuters, απέρριψε η P&W.
Ωστόσο φαίνεται ότι οι αιτιάσεις της Go First δεν ήταν ανεδαφικές. Σύμφωνα με ανακοίνωση της RTX (πρώην Raytheon Technologies), μητρικής εταιρείας της P&W, oι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει έως το τέλος του 2024 να αφαιρέσουν εκατοντάδες κινητήρες PW1100G με turbofan (GTF) από τα φτερά των αεροσκαφών Airbus A320neo για να επιθεωρηθούν για τυχόν ελαττωματικούς δίσκους υψηλής πίεσης και συμπιεστή.

Η RTX εκτίμησε ότι 600-700 κινητήρες τύπου PW1100G θα πρέπει να κατέβουν για έλεγχο από τα Airbus A320neo. Αυτό, σύμφωνα με τη γερμανική εταιρεία MTU Aero Engines, συμπαραγωγό του κινητήρα PW1100G, σημαίνει την καθήλωση το έδαφος για τα επόμενα 2-3 χρόνια περίπου 350 αεροσκαφών Airbus A320neo. Άλλες πηγές ωστόσο κάνουν λόγο για καθήλωση 650 αεροσκαφών.

Για την «αβαρία» στους PW1100G, η RTX έλαβε ήδη πρόβλεψη ύψους 3,5 δισ. δολ. Επιπλέον 1 δισ. ευρώ έλαβε πρόβλεψη η MTU Aero Engines η οποία συμμετέχει με 18% στη συμπαραγωγή του κινητήρα, ενώ η P&W συμμετέχει με 51%. Επομένως η «αβαρία» στους κινητήρες θα φτάσει τα 7 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι αμέσως μετά την ανακοίνωση της βλάβης του κινητήρα, η MTU στη Γερμανία έχασε 3 δισ. ευρώ, ή περίπου το ¼ της κεφαλαιοποίηση της στο Χρηματιστήριο της Φραγκφούρτης.

Τόσο η RTX, όσο και η MTU έκαναν λόγο για ένα ελάττωμα το οποίο εστιάζεται σε μια «σπάνια κατάσταση σε κονιοποιημένο μέταλλο που χρησιμοποιείται για την κατασκευή ορισμένων εξαρτημάτων κινητήρα». Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρόβλημα δεν εστιάζεται μόνος στις λεπίδες των κινητήρων τύπου PW1100G που κατασκευάζει η P&W αλλά και τους κινητήρες V2500 που κατασκευάζει η International Aero Engines (IAE), επίσης θυγατρική εταιρεία P&W. Αμφότεροι οι κινητήρες PW1100G και V2500 αξιοποιούνται από την Airbus στην αεριώθηση των A320neo.

Αξίζει να αναφερθεί ότι, ενώ το πρόβλημα στους κινητήρες των Α320neo είχε εντοπισθεί από το 2020, εν τούτοις η ανακοίνωση της RTX για τους ελαττωματικούς κινητήρες, ήρθε μόλις μια ημέρα μετά το αεροπορικό ατύχημα που σημειώθηκε σε αεροσκάφος Airbus A320neo της Air China. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος εκτελούσε την πτήση CA403 από το Διεθνές Αεροδρόμιο Chengdu Tianfu (TFU) της Κίνας, προς το Διεθνές Αεροδρόμιο Changi (SIN) της Σιγκαπούρης. Δώδεκα λεπτά πριν από την προσγείωση στο Changi, το A320neo, χρησιμοποίησε τον γενικό κωδικό έκτακτης ανάγκης, υποδεικνύοντας ότι υπάρχει πρόβλημα στο αεροσκάφος, συγκεκριμένα φωτιά στον αριστερό κινητήρα. Το αεροσκάφος προσγειώθηκε και όλοι οι επιβάτες και το πλήρωμα εκκένωσαν το αεροσκάφος με ασφάλεια. Το περιστατικό διερευνάται από το Γραφείο Έρευνας Ασφάλειας Μεταφορών της Σιγκαπούρης (TSIB).

Από τα προαναφερόμενα, φαίνεται να επηρεάζονται περίπου 44 αερομεταφορείς που αξιοποιούν Airbus Α320neo-family. Μεταξύ αυτών οι Wizz Air, IndiGo, Lufthansa, Spirit Airlines και Turkish Airlines αλλά και η Aegean Airlines.

Η ελληνική εταιρεία, αξιοποιεί τουλάχιστον 9 αεροσκάφη A320neo με κινητήρες PW1100G. Ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα ενδεχομένως να έχει η Luftahansa που αξιοποιεί 43 αεροπλάνα A320neo και η Turkish Airlines που αξιοποιεί 31 ίδια αεροσκάφη.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων Fleet Discovery του Aviation Week Network, 1.354 αεροσκάφη τύπου Pratt A320neo-family βρίσκονται επί του παρόντος σε υπηρεσία. Η ίδια πηγή αναφέρει ότι ο εκτιμώμενος χρόνος επισκευής εκτιμάται να διαρκέσει έως και 300 ημέρες ανά κινητήρα και ότι μπορεί να τεθούν σε αναστολή έως 650 Airbus A320neo ταυτόχρονα, στις αρχές του επόμενου έτους.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!