Η Γερμανία σχεδιάζει να δώσει προτεραιότητα στο προβληματικό σιδηροδρομικό της δίκτυο, καθώς επιδιώκει να επιταχύνει τις δαπάνες από το ταμείο υποδομών ύψους 500 δισ. ευρώ που έχει δημιουργήσει με σκοπό να βγάλει την μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης από τη στασιμότητα.
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομικών Λαρς Κλίνγκμπεϊλ θέλει να επενδύσει έως και 10,5 δισ. ευρώ στις σιδηροδρομικές συνδέσεις της χώρας φέτος, δίνοντας στην κρατική Deutsche Bahn το μεγαλύτερο μερίδιο των 22 δισ. ευρώ που έχουν προοριστεί για επενδύσεις σε υποδομές έως το 2025, σύμφωνα με πηγές που επικαλούνται οι Fianancial Times.
Άλλες προγραμματισμένες επενδύσεις για φέτος περιλαμβάνουν 3 δισ. ευρώ για τη βελτίωση της κάλυψης ευρυζωνικών συνδέσεων στη χώρα και 1 δισ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό γεφυρών, ανέφεραν οι ίδιοι. Μετά το 2025, τα ποσά που θα διατεθούν για υποδομές αναμένεται να αυξηθούν έως και 35 δισ. ευρώ ετησίως μέχρι το 2029.
Το σχέδιο αποτελεί μέρος μιας σειράς μέτρων που η κυβέρνηση συνασπισμού υπό την ηγεσία του καγκελαρίου Φρίντριχ Μερτς θέλει να υιοθετήσει αυτό το μήνα, με την προσδοκία ότι θα εγκριθούν από τις δύο Βουλές του Κοινοβουλίου τον Σεπτέμβριο.
Παράλληλα με μια μαζική προσπάθεια δαπανών για τον εξοπλισμό του γερμανικού στρατού, το 12ετές ταμείο υποδομών ύψους 500 δισ. ευρώ είναι κεντρικής σημασίας για τις προσπάθειες του συνασπισμού να θέσει τέλος σε τρία χρόνια οικονομικής στασιμότητας. Την περασμένη εβδομάδα, η κυβέρνηση ενέκρινε ένα πακέτο φορολογικών ελαφρύνσεων για τις επιχειρήσεις ύψους 46 δισ. ευρώ για τη θητεία της συνασπιστικής κυβέρνησης 2025-2029.
Το ταμείο υποδομών και οι πρώτες του κατανομές θα εγκριθούν σε συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου στις 24 Ιουνίου, ταυτόχρονα με τον προϋπολογισμό για το 2025, ο οποίος δεν είχε οριστικοποιηθεί όταν η προηγούμενη συνασπιστική κυβέρνηση του Όλαφ Σολτς κατέρρευσε λόγω διαφωνίας σχετικά με τη χρηματοδότηση τον Νοέμβριο.
Μετά τη νίκη του συντηρητικού κόμματός του στις πρόωρες εκλογές του Φεβρουαρίου, ο Μερτς χαλάρωσε το συνταγματικό όριο χρέους της χώρας, επιτρέποντας απεριόριστο δανεισμό για την άμυνα και δημιουργώντας το ταμείο ύψους 500 δισ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των παλαιών δρόμων, γεφυρών, νοσοκομείων και σχολείων της χώρας. Η προτεραιότητα για τα επόμενα δύο χρόνια είναι η ταχεία διάθεση των χρημάτων, προτού η κυβέρνηση υιοθετήσει μια πιο στρατηγική και μακροπρόθεσμη προσέγγιση στις επενδύσεις.
«Το μεγάλο ερώτημα είναι: “πόσο γρήγορα μπορούμε να αξιοποιήσουμε αυτά τα χρήματα” και η Deutsche Bahn είναι το προφανές σημείο εκκίνησης, επειδή έχει ήδη λεπτομερή επενδυτικά σχέδια στα συρτάρια της», δήλωσε ο Henning Meyer, καθηγητής δημόσιας πολιτικής στο πανεπιστήμιο του Tübingen.
Η κακή κατάσταση των γερμανικών τρένων, τα οποία συχνά έχουν καθυστερήσεις, έχει γίνει σύμβολο της σοβαρής υποεπένδυσης που βαραίνει τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης. Πριν από τη διάλυση της συνασπιστικής κυβέρνησης υπό τον Σολτς, η Deutsche Bahn είχε προσδιορίσει ότι απαιτούνται επενδύσεις ύψους 53 δισ. ευρώ.
Ένας εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομικών αρνήθηκε να σχολιάσει τη διανομή των κεφαλαίων, αλλά δήλωσε ότι «προβλέπεται αύξηση των επενδύσεων» στους ομοσπονδιακούς σιδηροδρόμους. «Ο πρωταρχικός στόχος του ταμείου είναι η ταχεία υλοποίηση επενδύσεων στη Γερμανία και, ως εκ τούτου, η γρήγορη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και σύγχρονων υποδομών», πρόσθεσε.
Με τη βελτίωση των διαδρομών μεταξύ των πόλεων, η κυβέρνηση στοιχηματίζει ότι θα αλλάξει το πολιτικό κλίμα στη χώρα, όπου η ακροδεξιά Εναλλακτική για τη Γερμανία έχει γίνει το δεύτερο μεγαλύτερο κόμμα στο Bundestag, με περισσότερο από το ένα πέμπτο των ψήφων.
Ο Meyer δήλωσε: «Ακόμα κι αν αυτό σημαίνει διαταραχές βραχυπρόθεσμα, είναι εδώ που οι άνθρωποι είναι πιθανό να βιώσουν συγκεκριμένη βελτίωση στην καθημερινή τους ζωή».
Ο 46χρονος Κλίνγκμπεϊλ, ο οποίος είναι επίσης συν-ηγέτης του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος, ελπίζει να αποκομίσει πολιτικά οφέλη από την αναβάθμιση της παλαιάς υποδομής της χώρας πριν από τις γενικές εκλογές του 2029.
Με 16% των ψήφων τον Φεβρουάριο, το SPD υπέστη το χειρότερο εκλογικό αποτέλεσμα από τα τέλη του 19ου αιώνα. Ωστόσο, αναδείχθηκε ως ο μόνος πιθανός εταίρος συνασπισμού για τους Χριστιανοδημοκράτες του Μερτς, αφού αυτός απέκλεισε τη δυνατότητα συνεργασίας με το AfD.
Αυτή η ισχυρή διαπραγματευτική θέση βοήθησε τον Klingbeil να εξασφαλίσει το ταμείο υποδομών ύψους 500 δισ. ευρώ – μια προεκλογική υπόσχεση του SPD – σε αντάλλαγμα για τη συμφωνία να υποστηρίξει το σχέδιο του Μερτς για χαλάρωση του φρένου χρέους για τις αμυντικές δαπάνες.